1.
|
|
2.
|
|
3.
|
31 p, 4.6 MB |
Processional liturgy in the urban space of seventh-century Tarragona
/
Carrero Santamaría, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia) ;
Hornby, Emma (University of Bristol) ;
Maloy, Rebecca (University of Colorado Boulder)
El Oracional de Verona, copiado en Tarragona a principios del siglo VIII, contiene rúbricas procesionales que aluden al movimiento litúrgico entre iglesias el domingo de Carnes Tollendas, al comienzo de la Cuaresma. [...] The Verona Orational, copied in Tarragona in the early eighth century, contains processional rubrics hinting at liturgical movement between churches on Carnes Tollendas Sunday at the beginning of Lent. [...]
2023 - 10.1080/17546559.2023.2214139
Journal of Medieval Iberian Studies, Vol. 15 Núm. 2 (2023) , p. 240-269
|
|
4.
|
|
5.
|
16 p, 13.8 MB |
Una nova peça del Mestre de Cabestany : el «titulus crucis» de la portada de Sant Pere de Rodes
/
Castiñeiras, Manuel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i Musicologia)
La troballa en el mercat d'antiquaris d'una peça marmòria, fins ara desconeguda, procedent de la portada de l'església del monestir de Sant Pere de Rodes (el Port de la Selva, Alt Empordà) obre la possibilitat de reconstruir millor el programa iconogràfic de la façana duta a terme pel Mestre de Cabestany cap a l'any 1163. [...] The discovery on the antique market of a previously unknown fragment of marble from the portal of the monastic church of Sant Pere de Rodes (El Port de la Selva, Alt Empordà) offers us a more accurate reconstruction of the iconography of the facade created by the Master of Cabestany in around 1163. [...] El hallazgo en el mercado de anticuarios de una pieza marmórea, hasta ahora desconocida, procedente de la portada de la iglesia del monasterio de Sant Pere de Rodes (el Port de la Selva, Alt Empordà) abre la posibilidad de reconstruir mejor el programa iconográfico de la fachada llevada a cabo por el Maestro de Cabestany hacia el año 1163. [...]
2023 - 10.5565/rev/locus.504
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 7-22 (Articles)
|
|
6.
|
39 p, 8.9 MB |
Entre liturgia y materialidad : estudio de un códice iluminado del monasterio de Alcobaça (ALC. 252)
/
Fernandes Barreira, Catarina (Instituto de Estudos Medievais. Universidade Nova de Lisboa) ;
Casanova, Conceição (Universidade Nova de Lisboa) ;
Veiga, João Pedro (Universidade Nova de Lisboa)
En este artículo se presenta el estudio de un misal iluminado procedente del monasterio de Alcobaça (BNP, Alc. 252). El análisis del contenido litúrgico y de la materialidad del códice, incluyendo aquí la iluminación y la encuadernación, así como el estudio comparativo con otros manuscritos procedentes del mismo monasterio, permitirán confirmar su origen en el scriptorium alcobacense, precisar su datación, integrarlo en su contexto de producción y de uso(s), y tener en cuenta la evolución de las circunstancias litúrgico-materiales del mismo. En aquest article es presenta l'estudi d'un missal il·luminat procedent del monestir d'Alcobaça (BNP, Alc. 252). L'anàlisi del contingut litúrgic i de la materialitat del còdex, incloent aquí la il·luminació i l'enquadernació, així com l'estudi comparatiu amb altres manuscrits procedents del mateix monestir, permetran confirmar el seu origen a l'scriptorium del monestir, precisar la seva datació, integrar-lo en el seu context de producció i d'ús(os), i tenir en compte l'evolució de les seves circumstàncies litúrgic-materials. This article presents the study of an illuminated missal from the monastery of Alcobaça (BNP, Alc. 252). The analysis of the liturgical content and the materiality of the codex, including here the illumination and the binding, as well as a comparative study with other manuscripts from the same monastery, will allow us to confirm its origin in the scriptorium of Alcobaça, to determine its dating, to understand its context of production and use(s), and to take into account the evolution of the liturgical-material characteristics of the codex.
2022 - 10.5565/rev/medievalia.572
Medievalia, Vol. 25 Núm. 1 (2022) , p. 7-45 (Artículos)
|
|
7.
|
|
8.
|
|
9.
|
26 p, 13.0 MB |
(Dis)closed : Tabernacle Altarpieces in the Rhineland
/
Ralcheva, Pavla (Universität zu Köln)
Most of the tabernacle altarpieces preserved throughout Europe are fragmented, overpainted, and reconstructed, thus impeding a closer analysis of their image program. A detailed study of the earliest fully preserved representatives of this altarpiece type originating from the Lower and Middle Rhine as well as some other little-known late medieval examples from this region will cast some light upon topics such as the construction and evolution of the form as well as the iconography and media used in its creation and its possible impact on the spectator. [...] La mayoría de los retablos-tabernáculo conservados por toda Europa presentan un carácter fragmentario o están repintados y reutilizados, lo que impide un análisis profundo de su programa iconográfico. [...]
2020 - 10.5565/rev/medievalia.504
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 157-182
|
|
10.
|
42 p, 11.6 MB |
Tabernacle Shrines (1180-1400) as a European Phenomenon : Types, Spread, Survival
/
Kroesen, Justin (Universitetsmuseet i Bergen (Noruega)) ;
Tångeberg, Peter
Tabernacle shrines from the period 1180-1400 are rare today, and not a single one is entirely preserved with its original polychromy and in the context for which it was made. Most examples are found in Scandinavia, Italy, and the Iberian Peninsula, which indicates that such shrines were a European phenomenon. [...] Los retablos-tabernáculo del período 1180-1400 son raros hoy en día, y ninguno se conserva entero, con su policromía original y en el contexto para el que fue producido. La mayoría de ejemplos se encuentran en Escandinavia, Italia y la península ibérica, lo que pone de manifiesto que se trataba de un fenómeno europeo. [...]
2020 - 10.5565/rev/medievalia.499
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 17-57
|
|