Resultats globals: 23 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 19 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 1 registres trobats
Llibres i col·leccions, 2 registres trobats
Materials didàctics, 1 registres trobats
Articles 19 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
34 p, 1.1 MB La mujer como mujer en la tonadilla a solo dieciochesca / Pessarrodona, Aurèlia 1978- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Para completar el panorama femenino del teatro español del siglo XVIII todavía falta estudiar un aspecto inédito y clave: la importancia de la mujer en la tonadilla a solo, en la que la protagonista-casi siempre una mujer-subía al escenario para contar, cantando, algo directamente al público. [...]
2016 - 10.1080/14753820.2015.1035046
Bulletin of Spanish Studies, Vol. 93 Núm. 2 (2016) , p. 211-238  
2.
18 p, 140.8 KB "Gardaz vostre garnir" : Garin Lo Brun's / Wells, Courtney Joseph (Hobart and William Smith Colleges)
In this note, the author demonstrates that, although the ensenhamen of Garin lo Brun serves as a metrical and formal model for the anonymous obscene cobla "De bona domna voill," it is also parodied by another cobla in the same anthology of parodic and scatological coblas contained in songbook G. [...]
2021 - 10.7275/ys28-4t21
Translat Library, Vol. 3 Núm. 1 (2021) , p. 5  
3.
26 p, 2.0 MB Cesare Rinaldi, Guido Reni e l'ecfrasi del moderno / Forni, Giorgio (Università di Messina)
Affinché la descrizione di opere d'arte potesse trovare spazio nell'ambito della lirica moderna era necessario andare oltre il primato classicistico della poesia sulla pittura e riconoscere un'affinità e un'intesa paritaria fra arti sorelle. [...]
Perquè la descripció de les obres d'art pogués trobar espai en la lírica moderna, calia anar més enllà de la primacia classicista de la poesia sobre la pintura i reconèixer una afinitat i una entesa igualitàries entre les arts germanes. [...]
In order for the description of works of art to find a place in modern lyric poetry, it was necessary to go beyond the classicist primacy of poetry over painting and recognise an affinity and mutual exchange between sister arts. [...]
Para que la descripción de las obras de arte pudiese encontrar espacio en la lírica moderna, era necesario ir más allá de la primacía clasicista de la poesía sobre la pintura y reconocer una afinidad y un entendimiento igualitario entre las artes hermanas. [...]

2021 - 10.5565/rev/qdi.511
Quaderns d'Italià, Vol. 26 (2021) , p. 145-170 (Dossier 1)  
4.
23 p, 268.8 KB "Blando sueño amoroso, dulce sueño" : lecturas y contextos para un soneto de Lope / Bono Velilla, Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona)
La trayectoria del ad somnum culmina en los Siglos de Oro con un relevo casi absoluto de la plegaria original del insomne enfermo que en buena medida había mantenido la poesía neolatina. En La batalla del honor, Lope incluye una invocación al sueño que vuelve a aquella primera voz poética, pero se sirve a tal fin de la fraseología dispuesta por la línea erótica posterior, lo que plantea la posibilidad de una doble lectura y por ende la cuestión de si el soneto se escribió para la comedia o si pudo ser concebido previa e independientemente.
The development of the ad somnum tradition reaches its highest point during the Golden Age with an almost total replacement of the original pleading of the sleepless sick supplicant that Neolatin poetry had largely maintained. [...]

2020 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.315
Anuario Lope de Vega, Vol. 26 (2020) , p. 356-378 (Artículos. Sección miscelánea)  
5.
20 p, 418.8 KB Coreografie dantesche / Ciabattoni, Francesco (Georgetown University)
Le più notevoli scene di ballo nella Commedia hanno come protagoniste delle donne o degli uomini paragonati a donne. Dalla danza delle virtù teologali nel paradiso terrestre alla danza dei teologi nel Cielo del Sole e a quella dei santi Pietro, Giovanni e Giacomo, Dante usa la figura femminile come paragone della grazia coreutica, sfidando una lunga tradizione che inibiva il ballo muliebre. [...]
The most striking scenes of dancing portrayed in Dante's Commedia feature either female protagonists or male characters likened to women in a simile. From the dance of the theological virtues in the earthly paradise to the dance of the theologians in the Heaven of the Sun, as well as the dance of saints Peter, John and James, Dante uses feminine figures as a paragon of choreographic grace, challenging the long-standing tradition that forbade female dancing. [...]

2017 - 10.5565/rev/dea.82
Dante e l'Arte, Vol. 4 (2017) , p. 11-30 (Dossier monografico)  
6.
26 p, 1.5 MB El insulto literario entre trovadores y juglares como instrumento de defensa gremial : su reflejo en la lírica medieval gallego-portuguesa / Ventura Ruiz, Joaquim (Asociación Galega da Crítica)
Con el debilitamiento de las relaciones feudales, la relación jerárquica entre trovadores y juglares -autores y ejecutantes- tendió a igualarse. Así quedó reflejado en la lírica gallego-portuguesa, cuando los juglares disputaron a los trovadores su papel profesional y la respuesta de estos fue satirizarlos en ejercicio de su superioridad estamental. [...]
With the weakening of feudal relations, the hierarchical relationship between troubadours and minstrels -authors and performers- tended to equalize. In the Galician-Portuguese lyric, when the minstrels disputed to the troubadours their professional role and the answer of these was the attack in exercise of their social superiority. [...]

2017 - 10.5565/rev/medievalia.432
Medievalia, Vol. 20 Núm. 1 (2017) , p. 61-86 (Artículos)  
7.
8 p, 325.7 KB Tiempo y medida en Purgatorio de Raúl Zurita / Rowe, William (University of London)
En este trabajo se rechazan las lecturas tradicionales que ignoran la crisis del lenguaje para investigar en Zurita la relación entre las técnicas artísticas y las formas de producción de la coyuntura socio-histórica. [...]
In this paper, traditional readings that ignore the crisis of language are rejected in order to investigate in Zurita the relation between artistic techniques and the forms of production of the socio-historical conjuncture. [...]
En aquest treball es rebutgen les lectures tradicionals que ignoren la crisi del llenguatge per investigar en Zurita la relació entre les tècniques artístiques i les formes de producció de la conjuntura socio-històrica. [...]

2017 - 10.5565/rev/mitologias.460
Mitologías hoy, Vol. 15 (2017) , p. 13-20 (Dossier)  
8.
21 p, 152.1 KB Petrarca en la lírica catalana medieval / Espadaler, Anton M. (Universitat de Barcelona)
El artículo analiza la presencia de Petrarca en la lírica catalana medieval, que se detecta en fecha notablemente temprana. Los poetas catalanes parecen interesados en aquellos textos que se ajustan con mayor facilidad a la tradición autóctona. [...]
The paper analyses the presence of Petrarch in medieval catalan lyric poetry, which can be found in remarkably early dates. Catalan poets seem to be interested in texts that closely fit the autochthonous tradition. [...]

2015 - 10.5565/rev/qdi.384
Quaderns d'Italià, Núm. 20 (2015) , p. 89-109 (Dossier)  
9.
23 p, 156.7 KB Sonetos para Dido y para Irene en el Renacimiento italiano / Morros, Bienvenido (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
El presente artículo analiza dos figuras, una literaria y la otra histórica, a través de algunos sonetos del Renacimiento italiano. Una figura es la conocida reina de Cartago, Dido, a la que Tansillo dedicó un enigmático soneto, porque sin mencionar su nombre la sitúa en los «lugentes campi», recreando unos versos del libro VI de la Eneida. [...]
This article analyzes two figures, a literary one and a historical one, through some sonnets of the Italian Renaissance. One of these figures is the famous queen from Carthage, Dido, to whom Tansillo wrote an enigmatic sonnet, because without mentioning her name, he places her among the «Lugentes Campi», recreating the verses of the Aeneid's book 6. [...]

2013 - 10.5565/rev/qdi.348
Quaderns d'Italià, Núm. 18 (2013) , p. 217-239  
10.
20 p, 103.3 KB Ubiqüitat de la ironia o, si més no, alguns dels seus usos entre els poetes actuals / Ballart, Pere, 1964- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
The incidence of irony in the genre of lyric poetry has caused some special effects, mainly after modernity turned this disposition of thought into an irreplaceable element when, thanks to the contribution of the Romantic poet Friedrich Schlegel, complicities between poets and readers were stipulated. [...]
2006
Caplletra, Núm. 41 (2006) , p. 111-130  

Articles : 19 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Contribucions a jornades i congressos 1 registres trobats  
1.
16 p, 1.3 MB El imaginario de las visiones musicales y sus implicaciones ideológicas : entre el folklore popular y el simbolismo nacionalista / Aparicio, José Miguel Pérez (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Las "visiones musicales" fueron el formato lírico propuesto por la burguesía conservadora catalana para consolidar un género de teatre líric català durante el Modernismo como parte del proyecto cultural del catalanismo. [...]
The "musical visions" were a format of lyric theatre proposed by the Catalan conservative bourgeoisie to consolidate a genre of Catalan lyric theatre during Modernism, as part of the Catalanist cultural project. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia, 2022
Jornades d'Estudis Doctorals d'Art i de Musicologia. Bellaterra, 15-16 de desembre, 3es : 2022  

Llibres i col·leccions 2 registres trobats  
1.
20 p, 2.8 MB Tansillo "epigrammista" tra liriche e poemetti / Pestarino, Rossano (Università degli Studi di Pavia)
Il saggio indaga alcuni luoghi delle Rime e dei Poemetti di Tansillo per mettere in luce il recupero di moduli e stilemi "epigrammatici" che il poeta propone nella sua opera. L'indagine di carattere retorico, ivi comprese all'occorrenza osservazioni metriche, è intrecciata con l'esame dell'intertestualità nei confronti della tradizione classica, biblica e rinascimentale, latina e volgare.
The essay focuses on specimens of Tansillo's poetry both in short (Rime) and extended form (Poemetti) in order to highlight the resort to "epigrammatic" fea- tures that the poet shows in his work. The rhetorical and when needed metrical analysis of the selected passages is intertwined with the exam of the intertextuality of Tansillo's lines with the classical and biblical tradition and with the Latin and Italian poetry from the Reinaissance.

2020 (Studia aurea monográfica ; 8)
Studia aurea monográfica, Núm. 8 (2020), p. 387-406  
2.
20 p, 2.8 MB La "raccolta" lirica nel Vocabulario di Fabrizio Luna (1536) e la cultura poetica a Napoli nel primo Cinquecento / Milburn, Erika (Università degli Studi dell'Aquila)
Il Vocabulario di Fabrizio Luna (1536) contiene, oltre al materiale lessicogra- fico, una cospicua raccolta di poesie liriche in volgare e latino di cui molte risul- tano altrimenti sconosciute. Il contributo analizza i componimenti raccolti dal Luna in rapporto alle idee espresse dall'autore sulla poesia e alla cultura poetica a Napoli durante il primo Cinquecento, per la quale il Vocabulario rappresenta una fonte preziosa.
Fabrizio Luna's Vocabulario (1536) contains, in addition to the lexicographi- cal materials, a substantial collection of lyric poems in Italian and Latin, many of which are otherwise unknown. The essay analyses the poems collected by Luna in relation to the ideas about poetry expressed by the author and to poetic culture in early 16th-century Naples, for which the Vocabulario represents a valuable source.

2020 (Studia aurea monográfica ; 8)
Studia aurea monográfica, Núm. 8 (2020), p. 163-182  

Materials didàctics 1 registres trobats  
1.
19 p, 571.0 KB Formenelemente der Lyrik. Anhang zu Deutsche Literatur. Literatura Alemanya. Unterrichtsmaterialien Sommersemester / Doerr, Emmanuel Jean André (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
The lyre, the musical instrument which is called by the disgusting "leier" in German, has long since fallen into disuse, but lyricism has remained. From this we want to grasp only in a brief outline the genres of poetry, which primarily express sensations, passions, moods, feelings, and reproduce memories and expectations in bound language and form. [...]
La lira, el instrumento musical que en alemán se designa la inefablemente palabra "Leier", hace tiempo que ha caído en desuso, pero la poesía lírica ha permanecido. A partir de esto queremos captar sólo en un breve esbozo los géneros de la poesía, que principalmente expresan sensaciones, pasiones, estados de ánimo, sentimientos, y reproducen los recuerdos y expectativas en un lenguaje y una forma ligados a formas métricas. [...]
Die Lyra, jenes Musikinstrument, welches man im Deutschen mit der unsäglichen „Leier" bezeichnet, ist schon lange außer Gebrauch gekommen, geblieben ist die Lyrik. Von dieser wollen wir nur im kurzen Abriss die Gattungsformen der Dichtung erfassen, die vorwiegend Empfindungen, Leidenschaften, Stimmungen, Gefühle zum Ausdruck bringen, Erinnerungen und Erwartungen in gebundener Sprache und Form wiedergeben. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014 (Idioma B per a traductors i intèrprets (alemany). Materials docents)  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.