Results overview: Found 31 records in 0.02 seconds.
Articles, 29 records found
Contributions to meetings and congresses, 1 records found
Research literature, 1 records found
Articles 29 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
31 p, 1.2 MB SUDOchessKUS : las matemáticas sobre el tablero del ajedrez educativo / Fernández Amigo, Joaquín ; Vidal Martín, Miguel Ángel
El aprendizaje de las Matemáticas puede beneficiarse de la utilización de materiales y recursos innovadores, lúdicos y manipulativos, que permiten presentar los conceptos de forma más interesante y motivadora; relacionando así las Matemáticas con otros aspectos de la vida para que resulten más accesibles a cualquier edad y añaden un componente gamificador que las hace mucho más atractivas. [...]
The learning of Mathematics can benefit from the use of innovative, playful and manipulative materials and resources. This allows us to present concepts in a more interesting and motivating way; thus linking Mathematics with other aspects of life so that they are more accessible to people of all ages. [...]

2019
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 37 (Junio 2019) (Bones pràctiques i Recursos)  
2.
19 p, 304.6 KB Concepciones sobre la enseñanza de la resta : un estudio en el ámbito de la formación permanente del profesorado / Martínez Silva, Mario (Subsecretaría de Desarrollo Magisterial. Secretaría de Educación del Estado de Nuevo León) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
El artículo reporta un estudio realizado con un grupo de profesores de educación primaria pública en una zona conurbana de la ciudad de Monterrey, México, cuyo objetivo fundamental fue estudiar las concepciones de los profesores sobre la enseñanza de la resta y, en particular, el papel que asignan a la contextualización en este proceso. [...]
This paper reports a research about a group of in-service teachers working in primary public schools in a poor urban zone in Monterrey city, Mexico. Its main aim was to study teachers' conceptions about the teaching of subtraction and, in particular, to know more about the role that they assign to context and contextualizing in the teaching process. [...]

2004
Revista electrónica de investigación educativa (REDIE), Vol. 6, Núm. 1 (2004)
2 documents
3.
4 p, 101.1 KB Research in mathematics education and language / Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona)
A synthesis of reasons for the production of this monograph is presented with a focus on contemporary research in the context of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. [...]
Se presenta una síntesis de razones para la elaboración de este monográfico con atención a la investigación contemporánea en el contexto del Noveno Congreso de la Sociedad Europea de Investigación en Educación Matemática. [...]

2016
PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, Vol. 11, núm. 1 (2016) , p. 1-4  
4.
12 p, 1.8 MB Problemas ricos en argumentación para secundaria : reflexiones sobre el pensamiento del alumnado y la gestión del profesor / Morera Úbeda, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Chico, Judit (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Badillo Jiménez, Edelmira Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona)
Ejemplificamos dos problemas ricos desde la perspectiva del trabajo de la argumentación y la generalización en el aula de secundaria. Éste es el punto de partida para reflexionar sobre aspectos de la gestión del profesor y, en general, de la preparación de las interacciones en ambientes de resolución de problemas. [...]
We illustrate two problems that attempt to promote abilities of argumentation and generalization in the secondary mathematics classroom. this is the starting point to reflect on issues about the teacher's actions and, more generally, about the organization of interactions in problem solving environments. [...]

2012
Suma. Revista sobre el Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas, Núm. 70 (2012) , p. 9-20  
5.
11 p, 842.2 KB Language diversity in mathematics education research : a move from language as representation to politics of representation / Chronaki, Anna (Malmö universitet) ; Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona)
We discuss language diversity in mathematics education research by considering the move from a view of language as representation that strives to correlate concepts, ideas, codes and signs towards addressing the representation politics of language. [...]
2018 - 10.1007/s11858-018-0942-4
ZDM, Vol. 50, núm. 6 (2018) , p. 1101-1111  
6.
10 p, 790.2 KB Research frameworks for the study of language in mathematics education / Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Schütte, Marcus (Technische Universität Dresden)
In the context of refinement of frameworks over the past decades within the domain of mathematics education research on language, the development of more nuanced theories is a challenge. In this issue of ZDM, a number of researchers present their work of exploration and elaboration of theories for the study and understanding of language in mathematics education. [...]
2018 - 10.1007/s11858-018-0997-2
ZDM, Vol. 50, núm. 6 (2018) , p. 965-974  
7.
20 p, 581.6 KB Relaciones entre el conocimiento de la enseñanza y el conocimiento de las características del aprendizaje de las matemáticas : caso de una profesora de secundaria / Zakaryan, Diana (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Estrella Romero, María Soledad (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Espinoza-Vásquez, Gonzalo (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Morales, Sergio (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Olfos, Raimundo (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Flores-Medrano, Eric (Benemérita Universidad Autónoma de Puebla) ; Carrillo Yañez, José (Universidad de Huelva. Departamento de Didácticas Integradas)
El conocimiento del profesor es reconocido como un factor relevante de su desempeño profesional y para promover el aprendizaje de la matemática de sus alumnos. Este artículo profundiza en el conocimiento del profesor y estudia las relaciones entre subdominios del conocimiento didáctico del contenido del modelo Mathematics Teachers' Specialized Knowledge. [...]
A teacher's knowledge is considered a significant factor contributing to their classroom performance and the promotion of mathematics learning in their students. This paper examines the knowledge deployed by a secondary teacher when working on the topic of similarity of triangles, focusing on the connections between subdomains within Pedagogical Content Knowledge in the model Mathematics Teachers' Specialized Knowledge. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2260
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 2 (2018) , p. 105-123 (Investigaciones Didácticas)  
8.
18 p, 657.2 KB La geometría analítica en España durante el siglo XIX : estudio de las soluciones negativas de una ecuación / Sánchez Sierra, Isabel M. (IES Vía de la Plata (Salamanca, Castella i Lleó)) ; González Astudillo, María Teresa (Universidad de Salamanca. Departamento de Didáctica de la Matemática y Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Este artículo muestra el estudio e interpretación de las soluciones negativas de un problema geométrico presentes en los libros de texto de Geometría Analítica utilizados en España durante el siglo XIX. [...]
Aquest article mostra l'estudi i interpretació de les solucions negatives d'un problema geomètric presents en els llibres de text de Geometria Analítica utilitzats a Espanya durant el segle XIX. Mitjançant l'anàlisi de contingut d'onze obres hem identificat tres interpretacions de les solucions negatives: indiquen un canvi de posició, assenyalen un error en les hipòtesis del problema o una possible modificació de l'enunciat que dóna lloc a un problema més general, o bé l'existència d'una quantitat inversa.
This article shows the study and interpretation of the negative solutions of a geometric problem found in the textbooks of Analytical Geometry used in Spain during the nineteenth century. Through the content analysis of eleven books, we have identified three interpretations of negative solutions: they indicate a change of position; they point out an error in the hypotheses of the problem or a possible modification of the formulation that implies a more general problem, or the existence of an inverse quantity.

2017 - 10.5565/rev/ensciencias.2348
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 3 (2017) , p. 89-106 (Investigaciones Didácticas)  
9.
52 p, 5.6 MB Conocimiento conceptual y procedimental en matemáticas : su evolución tras décadas de investigación / Castro, Angela ; Prat, Montserrat (Prat Moratonas) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
La investigación en relación al conocimiento conceptual y al conocimiento procedimental en matemáticas ha sido tema de interés y foco de debate a lo largo de los años. En la literatura se encuentran discusiones que abordan desde qué debe desarrollarse en mayor medida en la escuela, si las habilidades o los procedimientos; hasta propuestas acerca de cómo deben estudiarse las interacciones entre ambos tipos de conocimiento. [...]
Investigations related to the conceptual and procedural knowledge in mathematics have been an object of interest and focus of debate throughout the years. In the literature is possible to find discussions that address from which should be further developed in school, if the skills or procedures; up to proposals about how to study interactions between both types of knowledge. [...]

2016 - 10.4438/1988-592X-RE-2016-374-325
Revista de educación (Madrid), Num. 374 (Octubre-Diciembre 2016) , p. 43-68  
10.
14 p, 676.5 KB Factores asociados a las calificaciones escolares como proxy del rendimiento educativo / Tuñón, Ianina (Pontificia Universidad Católica Argentina) ; Poy, Santiago (Pontificia Universidad Católica Argentina)
Tras once años en los que el Estado argentino ha llevado adelante diferentes políticas de inclusión educativa, cabe preguntarse sobre los logros educativos. ¿Cuáles son los factores sociodemográficos, socioeconómicos y socioculturales asociados a las calificaciones escolares como proxy del rendimiento educativo en asignaturas como Matemática y Lengua en la educación primaria y secundaria? El estudio permitió reconocer desigualdades de género y de trayecto educativo relativamente conocidas. [...]
After eleven years of the Argentine government implementing different educational engagement policies, it is appropriate to look into the achievements in education. What sociodemographic, socioeconomic and sociocultural factors are linked to academic grades as a proxy for educational achievement in subjects such as Mathematics and Language in primary and secondary education? This study shows relatively well-known inequalities relating to sex and educational paths. [...]

2016
Revista electrónica de investigación educativa (REDIE), Vol. 18 Núm. 1 (2016)  

Articles : 29 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Contributions to meetings and congresses 1 records found  
1.
6 p, 951.3 KB Strengtheningthe ways of mathematize of the Mapuche people at the school / Huencho, Anahí (Pontificia Universidad Católica de Chile)
2017
International Mathematics Education and Society Conference (MES 9). Volos, Grècia, : 2017  

Research literature 1 records found  
1.
319 p, 3.9 MB Aspectos epistemológicos de la argumentación en el aula de matemáticas / Goizueta, Manuel ; Planas, Núria, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
Este trabajo de tesis doctoral "Aspectos epistemológicos de la argumentación en el aula de matemáticas" se inscribe en el área de estudio de la argumentación en clase de matemáticas. En él se aborda la cuestión de investigación: ¿Cómo se construye la validez de la producción matemática cuando se resuelven problemas en aulas de matemáticas? Para acercarse a esta cuestión se plantean tres objetivos: Primer objetivo: Caracterizar procesos de construcción de la validez de la producción matemática en el trabajo en grupo de alumnos. [...]
This doctoral thesis "Epistemological aspects of argumentation in the mathematics classroom" is inscribed in the area of study of argumentation in the mathematics classroom. It tackles the research question: ¿How is the validity of mathematical production constructed while solving problems in mathematics classrooms? To approach this question three objectives are proposed: First objective: To characterize validity construction processes of mathematical production in students' group work. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.