Results overview: Found 90 records in 0.02 seconds.
Articles, 83 records found
Contributions to meetings and congresses, 1 records found
Research literature, 5 records found
Personal and institutional archives, 1 records found
Articles 83 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
16 p, 283.2 KB Pathways to equitable and sustainable education through the inclusion of Roma students in learning mathematics / Díez Palomar, Francisco Javier (Universitat de Barcelona) ; Flecha Fernández de Sanmamed, Ainhoa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; García-Carrión, Rocío (Universidad de Deusto) ; Molina Roldán, Silvia (Universitat Rovira i Virgili)
Education is a key feature in the development of an agenda for a sustainable world. Education usually is associated with developing a responsible and ethical citizenship, aware of the main challenges for a sustainable development. [...]
2018 - 10.3390/su10072191
Sustainability, Vol. 10 Núm. 7 (2018) , p. 2191  
2.
14 p, 1.6 MB E-learning de las asignaturas del ámbito matemático-estadístico en las universidades españolas : oportunidades, retos, estado actual y tendencias / Steegman, Cristina (Universitat Oberta de Catalunya) ; Huertas, M. Antònia (Universitat Oberta de Catalunya) ; Juan, Ángel A. (Universitat Oberta de Catalunya) ; Prat, Montserrat (Prat Moratonas) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En la primera parte de este artículo se tratan los aspectos clave del e-learning de las asignaturas universitarias de carácter matemático-estadístico. En concreto, el artículo discute los principales beneficios que las diferentes tecnologías -entornos on-line de aprendizaje y software especializado- proporcionan a estudiantes, profesores y universidades implicadas en la docencia de este tipo de asignaturas, así como los retos y dificultades a los que se ve expuesto cada uno de estos agentes del sistema universitario. [...]
The first part of this article deals with key aspects of e-learning in mathematics and statistics studies at universities. It discusses the main benefits the different technologies - online learning environments and specialised software - for students, lecturers and universities giving these subjects, as well as the challenges and the difficulties these groups face. [...]

2008 - 10.7238/rusc.v5i2.329
RUSC (Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento), Vol. 5, Num. 2 (2008)  
3.
31 p, 1.2 MB SUDOchessKUS : las matemáticas sobre el tablero del ajedrez educativo / Fernández Amigo, Joaquín ; Vidal Martín, Miguel Ángel
El aprendizaje de las Matemáticas puede beneficiarse de la utilización de materiales y recursos innovadores, lúdicos y manipulativos, que permiten presentar los conceptos de forma más interesante y motivadora; relacionando así las Matemáticas con otros aspectos de la vida para que resulten más accesibles a cualquier edad y añaden un componente gamificador que las hace mucho más atractivas. [...]
The learning of Mathematics can benefit from the use of innovative, playful and manipulative materials and resources. This allows us to present concepts in a more interesting and motivating way; thus linking Mathematics with other aspects of life so that they are more accessible to people of all ages. [...]

2019
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 37 (Junio 2019) (Bones pràctiques i Recursos)  
4.
19 p, 304.6 KB Concepciones sobre la enseñanza de la resta : un estudio en el ámbito de la formación permanente del profesorado / Martínez Silva, Mario (Subsecretaría de Desarrollo Magisterial. Secretaría de Educación del Estado de Nuevo León) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
El artículo reporta un estudio realizado con un grupo de profesores de educación primaria pública en una zona conurbana de la ciudad de Monterrey, México, cuyo objetivo fundamental fue estudiar las concepciones de los profesores sobre la enseñanza de la resta y, en particular, el papel que asignan a la contextualización en este proceso. [...]
This paper reports a research about a group of in-service teachers working in primary public schools in a poor urban zone in Monterrey city, Mexico. Its main aim was to study teachers' conceptions about the teaching of subtraction and, in particular, to know more about the role that they assign to context and contextualizing in the teaching process. [...]

2004
Revista electrónica de investigación educativa (REDIE), Vol. 6, Núm. 1 (2004)
2 documents
5.
22 p, 425.7 KB Prácticas docentes, autoeficacia y valor en relación con la resolución de problemas de matemáticas : diseño y validación de un cuestionario / Giaconi, Valentina (Universidad de O'Higgins (Rancagua, Xile). Instituto de Ciencias de la Educación) ; Perdomo-Díaz, Josefa (Universidad de La Laguna. Departamento de Análisis Matemático) ; Cerda, Gamal (Universidad de 
Concepción (Xile). Departamento de Metodología de Investigación e Informática Educacional) ; Saadati, Farzaneh (Universidad de Chile. Centro de Investigación Avanzada en Educación)
En este trabajo se presenta el diseño y validación de un cuestionario para profesores de matemática sobre la percepción de sus propias prácticas docentes y sobre sus creencias motivacionales relacionadas con la resolución de problemas. [...]
This article presents the design and validation of a questionnaire for mathematics teachers on their perceptions of their own teaching practices and motivational beliefs related to problem solving. We analyzed the responses of 549 teachers who completed the questionnaire. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2351
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 3 (2018) , p. 99-120 (Investigaciones Didácticas)  
6.
16 p, 1.4 MB El papel del contexto en la identificación de argumentaciones matemáticas por un grupo de profesores / Goizueta, Manuel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo presentamos datos de un estudio en torno a los discursos sobre la argumentación en clase de matemáticas elaborados por un grupo de profesores de secundaria. En concreto, explicamos un resultado que pone de relieve el siguiente fenómeno: al identificar argumentaciones matemáticas en episodios de clase, varios profesores buscaron evidencias del carácter argumentativo en el contexto del aula y de la tarea, relegando aspectos epistémicos más generales. [...]
In this article, we present the data from a study on discourses about argumentation in the mathematics classroom by a group of secondary teachers. In particular, we explain a result that points to the following phenomenon: when teachers identify mathematical argumentations in lesson episodes, some of them search for evidences of the argumentative nature in the classroom context and the task, without emphasis on more general epistemic issues. [...]

2013
PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, Vol. 7, núm. 4 (2013) , p. 153-168  
7.
20 p, 413.1 KB Hacia una noción situada de lengua para la educación matemática / Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este artículo me propongo, por un lado, revisar críticamente la noción de lengua mediante el análisis de prácticas en aulas de matemáticas y, por otro, contribuir a la tarea de conceptualizar dicha noción desde una perspectiva social y pedagógica. [...]
My intention in this article is, first, to critically review the notion of language through the analysis of practices in the mathematics classroom and, second, to contribute to the task of conceptualizing this notion from a social and pedagogical perspective. [...]

2014
Revista Latinoamericana de Etnomatemática, Vol. 7, núm. 2 (2014) , p. 151-169  
8.
4 p, 101.1 KB Research in mathematics education and language / Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona)
A synthesis of reasons for the production of this monograph is presented with a focus on contemporary research in the context of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. [...]
Se presenta una síntesis de razones para la elaboración de este monográfico con atención a la investigación contemporánea en el contexto del Noveno Congreso de la Sociedad Europea de Investigación en Educación Matemática. [...]

2016
PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, Vol. 11, núm. 1 (2016) , p. 1-4  
9.
23 p, 522.9 KB Survey team on : conceptualisations of the role of competencies, knowing and knowledge in mathematics education research / Niss, Mogens (Roskilde Universitet) ; Bruder, Regina (Technische Universität Darmstadt) ; Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Turner, Ross (Australian Council for Educational Research) ; Villa-Ochoa, Jhony Alexander (Universidad de Antioquia)
This paper presents the outcomes of the work of the ICME 13 Survey Team on 'Conceptualisation and the role of competencies, knowing and knowledge in mathematics education research'. It surveys a variety of historical and contemporary views and conceptualisations of what it means to master mathematics, focusing on notions such as mathematical competence and competencies, mathematical proficiency, and mathematical practices, amongst others. [...]
2016 - 10.1007/s11858-016-0799-3
ZDM, Vol. 48, núm. 5 (2016) , p. 611-632  
10.
15 p, 525.4 KB Language as resource : a key notion for the understanding of the complexity of mathematics learning / Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona)
The thinking of language as resource in mathematics education research has been more metaphorical than conceptual so far. This article provides grounds and reasons for the theorization of language as resource. [...]
2018 - 10.1007/s10649-018-9810-y
Educational studies in mathematics, Vol. 98, núm. 3 (2018) , p. 215-229  

Articles : 83 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Contributions to meetings and congresses 1 records found  
1.
6 p, 951.3 KB Strengtheningthe ways of mathematize of the Mapuche people at the school / Huencho, Anahí (Pontificia Universidad Católica de Chile)
2017
International Mathematics Education and Society Conference (MES 9). Volos, Grècia, : 2017  

Research literature 5 records found  
1.
28 p, 334.5 KB Modelización de la dependencia del número de siniestros. Aplicación a Solvencia II / Castañer, Anna ; Claramunt Bielsa, M. Mercè, 1964- ; Tadeo, Alba ; Varea, Javier ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
En este trabajo se estudia el efecto de la dependencia entre dos subcarteras en el requerimiento de capital obligatorio (SCR) por primas y reservas en una cartera de seguros no vida. Para ello, la dependencia se establece entre el número de siniestros de cada subcartera, que se modeliza mediante un choque común. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2016 (XREAP ; 2016-01)  
2.
32 p, 872.2 KB Optimal stop-loss reinsurance : a dependence analysis / Castañer, Anna ; Claramunt Bielsa, M. Mercè, 1964- ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
The stop-loss reinsurance is one of the most important reinsurance contracts in the insurance market. From the insurer point of view, it presents an interesting property: it is optimal if the criterion of minimizing the variance of the cost of the insurer is used. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2014 (XREAP2014 ; 04)  
3.
351 p, 1.2 MB La matemática de los quanta en España. El andamiaje de la física teórica en el intervalo (1925,1955) [borroso] / Gimeno Valentín-Gamazo, Gonzalo ; Baig i Aleu, Marià, 1955-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Física) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciència
En esta tesis estudiamos el papel de las matemáticas en la circulación y asimilación de la mecánica cuántica en España en el período 1925-1955. A finales de 1925 se desarrolló en el centro europeo, de la mano de científicos como Max Born, Werner Heisenberg, Pascual Jordan, Erwin Schrödinger o Paul Dirac, la disciplina física que hoy conocemos como Mecánica Cuántica. [...]
In this dissertation we look into the role of mathematics in the process of circulation and assimilation of quantum mechanics in Spain from 1925 to 1955. By the end of the year 1925, the discipline nowadays known as quantum mechanics was developed at the European centre by scientists such as Max Born, Werner Heisenberg Pascual Jordan, Erwin Schrödinger or Paul Dirac. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
4.
319 p, 3.9 MB Aspectos epistemológicos de la argumentación en el aula de matemáticas / Goizueta, Manuel ; Planas, Núria, Planas i Raig dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
Este trabajo de tesis doctoral "Aspectos epistemológicos de la argumentación en el aula de matemáticas" se inscribe en el área de estudio de la argumentación en clase de matemáticas. En él se aborda la cuestión de investigación: ¿Cómo se construye la validez de la producción matemática cuando se resuelven problemas en aulas de matemáticas? Para acercarse a esta cuestión se plantean tres objetivos: Primer objetivo: Caracterizar procesos de construcción de la validez de la producción matemática en el trabajo en grupo de alumnos. [...]
This doctoral thesis "Epistemological aspects of argumentation in the mathematics classroom" is inscribed in the area of study of argumentation in the mathematics classroom. It tackles the research question: ¿How is the validity of mathematical production constructed while solving problems in mathematics classrooms? To approach this question three objectives are proposed: First objective: To characterize validity construction processes of mathematical production in students' group work. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
5.
321 p, 1.6 MB La teoría de conjuntos en el periodo Entreguerras : la internacionalización de la matemática polaca a través de Fundamenta Mathematicae y Sierpínski / Chaves Beltrán, Andrés ; Roqué, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Àrea d'Història de la Ciència) ; Ferreirós Domínguez, José, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciència
En esta tesis se abordan algunos aspectos del desarrollo histórico de la teoría de conjuntos desde su nacimiento en la década de 1870 hasta el inicio de la Segunda Guerra Mundial en 1939, enfatizando en el periodo 1920-1939 concretamente en Varsovia, en la revista Fundamenta Mathematicae y en la obra del matemático Waclaw Sierpinski. [...]
In this thesis some aspects of the historical development of set theory are tackled, since its birth in the 1870s until the beginning of the second World war in 1939, making stress in Varsovia, in the period from 1920 to 1939, in the journal Fundamenta Mathematicae and in the Sierpi'nski's work. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Personal and institutional archives 1 records found  
1.
2 p, 5.1 MB Carta de Tomás Rodríguez Bachiller a Ramón Ortiz Fornaguera / Bachiller, T. R.
Rodríguez Bachiller comunica que todavía no ha hablado con Von Neumann, pero que está en contacto con la entidad [Allied Property Custodian] y que hablará con von Neumann. Le recomienda que curse "comunicación oficial de todo a Albareda".
1947  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.