Results overview: Found 16 records in 0.02 seconds.
Articles, 15 records found
Research literature, 1 records found
Articles 15 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
26 p, 440.4 KB Sexualitat i infància a Catalunya, Espanya : significacions governades / Malgosa Gasol, Estel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural) ; Alvarez, Bruna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural) ; Marre, Diana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)
Mitjançant el llenguatge, els nens i nenes participen activament en la significació de la sexualitat, un tema molt sensible a occident governat de manera diferencial segons edat i gènere. A partir de l'anàlisi de les narratives de 208 infants d'entre 9 i 12 anys de tres escoles públiques de diferents municipis de la província de Barcelona, aquest article reflexiona sobre com els nens i nenes signifiquen i representen la sexualitat, i com aquestes son governades per les construccions socials dominants de la sexualitat i la infància.
Through language, children actively participate in the signification of sexuality, a sensitive topic in the West that is governed differently by age and gender. This article analyses the narratives of 208 children between 9 and 12 years of age from three public schools in different municipalities in the province of Barcelona and reflects on how children signify and represent sexuality, and how these are governed by the dominant social constructions of sexuality and childhood.
A través del lenguaje, los niños participan activamente en la significación de la sexualidad, un tema sensible en Cataluña que se rige de forma diferente según la edad y el género. Este artículo analiza las narrativas de 208 niños de entre 9 y 12 años de tres escuelas públicas de diferentes municipios de la provincia de Barcelona enmarcadas en el proyecto SexAFIN, y reflexiona sobre cómo los niños significan y representan la sexualidad, y cómo esto se rige por las construcciones sociales dominantes de la sexualidad y la infancia.
À travers le langage, les enfants participent activement au sens de la sexualité, une question sensible en Catalogne qui est régie différemment selon l'âge et le sexe. Cet article analyse les récits de 208 enfants âgés de 9 à 12 ans de trois écoles publiques de différentes municipalités de la province de Barcelone dans le cadre du projet SexAFIN, et réfléchit sur la façon dont les enfants signifient et représentent la sexualité, et comment celle-ci est régie par les constructions sociales dominantes de la sexualité et de l'enfance.
Através da linguagem, as crianças participam ativamente do significado da sexualidade, uma questão delicada na Catalunha que é regida de forma diferente dependendo da idade e do sexo. Este artigo analisa as narrativas de 208 crianças entre 9 e 12 anos de três escolas públicas de diferentes municípios da província de Barcelona no âmbito do projeto SexAFIN e reflete sobre como as crianças significam e representam a sexualidade e como ela é governada pelas construções sociais dominantes da sexualidade e da infância.

2022 - 10.5565/rev/periferia.894
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 27 Núm. 2 (2022) , p. 4-29 (Artículos)  
2.
28 p, 1.8 MB Apropiación subjetiva del espacio : significaciones espaciales, territoriales y de lugar en el Ecoparque Cerro de la Bandera, Santiago de Cali, Colombia / Thomas Bohórquez, Javier Enrique (Universidad del Valle (Cali, Colòmbia)) ; Prado Nieto, Eduardo
La presente investigación busca ampliar la comprensión de los vínculos entre las personas y los lugares de acuerdo con dos disciplinas distintas: la psicología ambiental y la geografía. A partir del caso particular del proceso de intervención territorial del Ecoparque Cerro de la Bandera, en la ciudad de Cali, se indaga en la relación entre las experiencias cotidianas y las nociones de lugar, espacio y territorio que construyen las personas, enfatizando en su apropiación subjetiva. [...]
Aquesta investigació vol ampliar la comprensió dels vincles entre persones i llocs segons dues disciplines diferents: la psicologia ambiental i la geografia. A partir del cas particular del procés d'intervenció territorial de l'Ecoparque Cerro de la Bandera, a la ciutat de Cali, s'investiga la relació entre les vivències quotidianes i les nocions de lloc, espai i territori que construeixen les persones, emfatitzant la seva apropiació subjectiva. [...]
This research aims to broaden the understanding of the links between people and places based on two different disciplines: Environmental Psychology and Geography. Starting from the particular case of the territorial intervention process of the Cerro de la Bandera Ecopark, in the city of Cali, the relationship between daily experiences and the notions of place, space and territory that people construct is investigated, emphasizing the subjective appropriation of it. [...]

2023 - 10.5565/rev/dag.741
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 69 Núm. 1 (2023) , p. 185-211 (Articles)  
3.
30 p, 599.7 KB It is not only about access : transnational Bolivian families in Barcelona and their meanings of social protection / Speroni, Thales (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
The ambition of this exploratory article is to contribute to the analyses of transnational social protection, highlighting the relevance of migrants' agency. Specifically, I argue that the strategies of transnational social protection are manifested in the interface between informal (interpersonal networks) and formal social protection (provided by national states and organisations), not only through their objective elements (multi-sited resources and services), but also by their subjective aspects (actors' meanings and institutional normative concepts). [...]
La ambición de este artículo exploratorio es contribuir a los análisis de la protección social transnacional, destacando la relevancia de la agencia de los migrantes. En concreto, argumento que las estrategias de protección social transnacional expresan las interfaces entre la protección social informal (redes interpersonales) y formal (proporcionada por los estados y organizaciones nacionales), no sólo a través de sus elementos objetivos (recursos y servicios multisituados) sino también por sus aspectos subjetivos (los significados de los actores y los conceptos normativos institucionales). [...]

2017
Revista internacional de estudios migratorios, Vol. 7 Núm. 3 (2017) , p. 74-103  
4.
12 p, 870.6 KB Integrating sense of place in planning and management of multifunctional river landscapes : experiences from five European case studies / Verbrugge, Laura (University of Twente) ; Buchecker, Matthias (Swiss Federal Research Institute WSL) ; Garcia, Xavier (Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona) ; Gottwald, Sarah (Leibniz University Hannover) ; Müller, Stefanie (Swiss Federal Research Institute WSL) ; Præstholm, Soren (University of Copenhagen) ; Stahl Olafsson, Anton (University of Copenhagen)
River landscapes are complex social-ecological systems with many benefts for people. A common challenge is to integrate social values in river planning and management. In particular, there is a paucity of research on the meaning and signifcance of place in river recreation and how people feel emotionally and spiritually connected to river landscapes. [...]
2019 - 10.1007/s11625-019-00686-9
Sustainability science, Vol. 14 Núm. 3 (july 2019) , p. 669-680  
5.
25 p, 199.4 KB Análisis de los marcos interpretativos de las políticas de infancia en Chile (2014-2018) / Martin Munchmeyer, María Pía (Universidad de Chile. Departamento de Ingeniería Industrial) ; Rozas Bugueño, Joaquin (Universidad San Sebastián (Xile). Escuela de Trabajo Social) ; Alfaro Inzunza, Jaime (Universidad del Desarrollo (Xile). Facultad de Psicología)
El campo de las políticas dirigidas a la infancia se muestra como un ámbito relevante que debe ser considerado en el análisis de las políticas públicas. En él tienen un rol central los valores, las ideologías y los contextos situacionales que establecen la orientación simbólica de estas y el rol del Estado. [...]
El camp de les polítiques dirigides a la infància es mostra com un àmbit rellevant que ha de ser considerat en l'anàlisi de les polítiques públiques. Hi tenen un paper central els valors, les ideologies i els contextos situacionals que estableixen l'orientació simbòlica d'aquestes i el paper de l'Estat. [...]
Child policies are a relevant area of study in public policy analysis, where the values, ideologies and situational contexts that establish the symbolic orientation of such policies and the state play a central role. [...]

2020 - 10.5565/rev/papers.2648
Papers : revista de sociologia, Vol. 105 Núm. 3 (2020) , p. 363-387 (Artículos)  
6.
21 p, 351.3 KB Etnografía y Ciencia Política : la excepcionalidad del caso español / García-Espín, Patricia (Universitat Autònoma de Barcelona)
La etnografía es una aproximación metodológica crecientemente usada en el contexto de la Ciencia Política internacional; sin embargo, la etnografía ha sido escasamente aprovechada por la disciplina politológica en España. [...]
Political ethnography is a methodological approach increasingly used in the international Political Science; however, it has been used scarcely in the Spanish Political Science. In this article, we question, first, the place of ethnography in political studies in the country. [...]

2017 - 10.5209/POSO.48938
Política y sociedad, Vol. 54 Núm. 1 (2017) , p. 249-269  
7.
4 p, 372.8 KB Análisis del mensaje publicitario / Gordillo Rodríguez, Mª Teresa (Universidad de Sevilla)
Obra ressenyada: Antonio PINEDA, Análisis del Mensaje Publicitario. Sevilla : Advook, 2018.
Aplicada a la publicidad, la semiótica genera interés y respeto a partes iguales, situación que el presente volumen pretende solventar acercando dicha ciencia tanto a estudiantes, investigadores y profesores como a profesionales. [...]
Applied to advertising, Semiotics generates interest and respect in equal parts, a situation that this volume aims to solve by bringing this science closer to students, researchers and professors, as well as professionals. [...]

2019 - 10.5565/rev/qp.333
Questiones publicitarias, Vol. 2 Núm. 24 (2019) , p. 95-98 (Reseñas)  
8.
35 p, 360.7 KB Consideraciones metodológicas para la interpretación de procesos de interacción en el aula de matemáticas / Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Iranzo, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se presenta parte de un modelo de análisis para la descripción e interpretación de procesos de interacción en el aula de matemáticas. Se argumenta la importancia de introducir casos reales de aula que contribuyan a deconstruir e interpretar la clase de matemáticas, desde la doble perspectiva de los contenidos matemáticos y de la interacción social. [...]
In this article, a part of model to analyze the description and interpretation of interactions inside the mathematics classroom is presented. The importance of real classroom cases that contribute to the deconstruction and interpretation of the mathematics classroom is argued from the double prospective of the mathematical content and the social interactions. [...]

2009
RELIME. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, Vol. 12, núm. 2 (2009) , p. 7-28  
9.
26 p, 353.8 KB Sobre la investigación etnográfica / San Román, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)
La Antropología, disciplina científica, encuadrada en las ciencias sociales, con un nexo muy fuerte con la Historia y con dimensiones éticas, sigue unos modelos de investigación en los que los problemas e hipótesis se van redefiniendo a lo largo de ella como proceso emergente. [...]
Anthropology, scientific subject, framed in the social sciences, with a very strong link with the History and ethical dimensions, follows a research's models in wich the problems and hypotesis are being redefined along the research as an emerging process. [...]
another one, we point at four types of ethnographic research whose results have to be tested once obtained. This models, which are essential in the modern developed and industrialized societies, requires a careful adaptation to each specific situation. [...]

2009
Revista de antropología social, Vol. 18 (2009) , p. 235-260  
10.
18 p, 178.3 KB Níveis de análise nos estudos sobre os significados do dinheiro / Cavalcanti Barros, Sabrina ; Borges, Livia de Oliveira (Universidade Federal de Minas Gerais) ; Álvaro Estramiana, José Luis (Universidad Complutense de Madrid)
Estudos sobre os significados do dinheiro têm evidenciado empiricamente seu caráter multidimensional. Apesar de sua relevância social, tem havido poucas publicações sobre esse tema. Assim, neste artigo, descrevemos os principais resultados e os diferentes aspectos abordados nos significados do dinheiro no tocante aos aspectos conceituais e teóricos (níveis de análise) e metodológicos (operacionais). [...]
Studies related to the meanings of money have shown empirically its multidimensional character. Despite the social relevance of the subject there has been only few publications related to it. Thus in this article we descried the main findings and the meanings of money in different aspects: conceptual, theoretical (levels of analysis) and methodological (operational). [...]

2017 - 10.5565/rev/athenea.1858
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 17 Núm. 3 (noviembre 2017) , p. 131-148 (Artículos)  

Articles : 15 records found   1 - 10next  jump to record:
Research literature 1 records found  
1.
106 p, 646.8 KB Digital leisure study: The consumption experience, habits and social uses / Rojas De Francisco, Laura Isabel ; López Sintas, Jordi, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Empresa
Propósito: Las tecnologías digitales han ofrecido a los individuos muchas posibilidades para el ocio, transformando las actividades de ocio en el proceso, lo que implica cambios en la experiencia y las prácticas ocio. [...]
Purpose: Digital technologies have offered individuals many possibilities for leisure, transforming leisure activities in the process, which involves changes in the leisure experience and practices. In this regard, we explore leisure transformation to find the meanings, transformations and motivations related with the digital leisure experience. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.