Resultats globals: 30 registres trobats en 0.04 segons.
Articles, 29 registres trobats
Documents de recerca, 1 registres trobats
Articles 29 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
19 p, 281.1 KB El lenguaje figurado y los símbolos del arroz en chino / Chunyi, Lei (South China Normal University)
El arroz sirve como un icono identitario etnobotánico y antropológico en la nación china, y la cultura del arroz ha sido desarrollada de manera extrema por la población china y se ha integrado en los sentimientos y en el habla diaria de la gente. [...]
su importancia en la construcción de la identidad cultural de los chinos, teniendo en cuenta los factores etimológicos, históricos, antropológicos, así como los más específicamente, lingüísticos, especialmente tal cómo se reflejan en la fraseología; intentamos también buscar los equivalentes en español. [...]
Rice serves as an ethnobotanical and anthropological identity icon in the Chinese nation, and the rice culture has been integrated into the feelings and the daily speech of its people. There are many figurative expressions related to rice. [...]

2018
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Vol. 20 (2018) , p. 73-91 (Articles)  
2.
16 p, 219.1 KB Mecanismos metafóricos en el léxico de la cata de aceite de oliva en español / El Ghalayini, Yara (South Mediterranean University (Tunis)) ; Fendri, Mahdi (Instituto del Olivo (Tunis))
Las circunstancias favorables del protagonismo del olivo y del aceite de oliva en la cultura mediterránea animan a realizar trabajos lingüísticos relacionados con el ámbito oleícola. A lo largo de los siglos, el aceite de oliva ha sido un alimento de gran importancia, acumulado un léxico especializado que, entre otras cosas, incluye el léxico especializado de la cata, que describe las sensaciones intersubjetivas que se perciben al degustarlo. [...]
The favourable circumstances of the protagonism of the olive tree and the olive oil in the Mediterranean culture encourage to carry out linguistic works related to the olive-growing domain. Throughout the centuries, olive oil has been an essential aliment, and has accumulated a specialized vocabulary that, among other things, includes the specialized lexicon of oil tasting, which describes the intersubjective sensations that are perceived when digusting this product. [...]

2018
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Vol. 20 (2018) , p. 41-56 (Articles)  
3.
21 p, 177.6 KB Metáfora y construcción social / Gutiérrez Escalante, Armando (Universidad Nacional Autónoma de México)
En el presente trabajo propongo los procesos de metaforización como uno de los mecanismos lingüísticos a través de los cuales se construye la realidad en la cotidianeidad de las interacciones y acciones comunicativas. [...]
In this article I propose the metaphorization process as one of the linguistic mechanisms through which reality is constructed in the daily interactions and communicative actions. I expose an historical development of metaphor's theorization which becomes a socially-situated pragmatic perspective. [...]

2019 - 10.5565/rev/athenea.2049
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 19 Núm. 1 (marzo 2019) , e2049 (Ensayos)  
4.
26 p, 2.1 MB A Multimodal Analysis of the Representation of Hegemonic Masculinity and Hegemonic Femininity on "Men's Health" and "Women's Health" Cover Pages (January 2011 – June 2016) / Elyamany, Nashwa (Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport. College of Language and Communication)
In essence, the goal of this project is to interrogate the multi-semiotic manifestations of hegemonic masculinity and femininity in male and female body culture as manifested on Men's Health and Women's Health cover-page corpora that spanned from 2011 to mid- 2016. [...]
L'objectiu d'aquesta investigació és indagar en les operacions i manifestacions multisemiòtiques de l'hegemonia masculina i l'hegemonia femenina en la cultura del cos masculí i femení tal com està manifestada en les portades de Men's Health i Women's Health. [...]
El objetivo de esta investigación es indagar en las operaciones y manifestaciones multisemióticas de la hegemonía masculina y la hegemonía femenina en la cultura del cuerpo masculino y femenino tal como está manifestada en las portadas de Men's Health y Women's Health. [...]

2018 - 10.5565/rev/analisi.3146
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 59 (December 2018) , p. 51-76 (Articles)  
5.
15 p, 955.5 KB L'analogie en œnologie : pour une petite sémantique œnologique / Colin, Camille (Université Sorbonne Nouvelle Paris III)
Cet article se penche sur la qualification des percepts en œnologie, à partir de l'approche théorique de Lakoff & Johnson. Il permet de montrer que les extensions d'emplois sémantiques effectuées par analogie ne vont pas nécessairement d'un domaine concret à un domaine abstrait, et que dans le cas de l'œnologie, le vocabulaire consacré emprunte à différents domaines, tout en mettant en œuvre plusieurs types d'analogies, afin de tenir compte de la subjectivité du dégustateur.
This article tells about how to qualify percepts in the field of oenology, from the theoretical approach of Lakoff and Johnson. It allows to show that the use of extended vocabulary by analogy does not necessarily range from concrete to abstract perception and that in the case of oenology the specific vocabulary may be taken from a variety of fields, while implementing many adequate types of analogy so as to take into account the wine-taster's subjectivity.

2016
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Special Issue (2016) , p. 405-419  
6.
28 p, 1.2 MB L'influence du concept de source – une analyse contrastive des extensions et des restrictions sémantiques du verbe "monter" / Stroebel, Liane (RWTH Aachen University)
Une analyse de plus de 2000 verbes de la banque de données de Dubois & Dubois-Charlier (1997) a révélé que la polysémie synchronique se fonde sur les articulations de la conceptualisation des grands ordres cognitifs avec pour centre l'être humain, son environnement et les instruments qu'il utilise. [...]
An analysis of over 2000 French verbs extracted out of the data base Dubois & Dubois-Charlier (1997) revealed that the majority of verbs can be traced back to a small number of dominant source domains, which are situated within broader cognitive orders (with the human being in its center). [...]

2016
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Special Issue (2016) , p. 343-370  
7.
21 p, 138.2 KB Le tissu analogique du figement : les proverbes créoles antillais et leurs versions en français / Albano, Mariangela (Université Sorbonne Nouvelle)
Cette étude analyse les mécanismes linguistiques et cognitifs à la base des proverbes en créole antillais et dans leurs équivalents en français. Nous abordons cette analyse à partir d'une perspective phraséologique et cognitive. [...]
This study analyses the linguistic and cognitive mechanisms of the proverbs in the Creole of Antilles and in their equivalent proverbs in French. . This paper will analyze the idioms from two different angles: phraseological and cognitive. [...]

2016
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Special Issue (2016) , p. 255-275  
8.
13 p, 96.3 KB Conceptualisation du mouvement à l'exemple de quelques verbes à orientation verticale et direction négative / Cholewa, Joanna (Université de Białystok)
Les verbes de mouvement à orientation verticale et à direction négative, utilisés pour désigner le mouvement vers le bas, s'emploient, à côté des sens spatiaux, dans les sens abstraits qui existent par analogie aux premiers, le mouvement y étant conceptualisé de différentes manières. [...]
Verbs of motion which include a semantic feature of the 'vertical orientation' and 'downward direction' are used in their abstract meanings, derived from space meanings, in which the motion is conceptualized in various manners. [...]

2016
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Special Issue (2016) , p. 109-120  
9.
14 p, 119.2 KB Sémantique du goût : quand l'analogie et le figement construisent l'intersubjectivité / Portelance, Christine (Université du Québec à Rimouski)
Dans cet article, l'auteure s'intéresse à l'élaboration d'une sémantique du goût dans le cadre d'une sémantique cognitive développée notamment par Lakoff (1987). La physiologie du goût nous apprend que le nombre d'images gustatives possibles est illimité (l'expérience individuelle d'une image sensorielle est ainsi incommunicable) et que le système gustatif est un système de reconnaissance de formes plutôt qu'un système de catégorisation; par conséquent, les catégories de goût ne peuvent qu'être des catégories de langage. [...]
This article is about the elaboration of a Semantics of Taste within the frame of Cognitive Semantics as developed by Lakoff (1987) with the concept of experiential realism. Physiology of taste says the gustatory system is not a categorizing system but rather a form recognizing system. [...]

2016
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Special Issue (2016) , p. 13-26  
10.
19 p, 474.5 KB Meaning construction in creative metaphors : Conventional meaning integration through «generic interfacing» in a blend, and conditions of propagation and lexicalization / Urquidi, Alicia (Otto-Friedrich-Universität Bamberg)
Given certain semantic and pragmatic conditions discussed in this article, innovative metaphors and metonymies may end in propagation and eventual lexicalization of new meanings in the language system. [...]
Quan es donen les condicions semàntiques i pragmàtiques que expliquem en aquest article, les metàfores i metonímies innovadores poden donar lloc a la propagació de nous significats en el sistema lingüístic i a la seva lexicalització posterior. [...]

2015 - 10.5565/rev/catjl.166
Catalan journal of linguistics, Vol. 14 (2015) , p. 219-237 (Articles)  

Articles : 29 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Documents de recerca 1 registres trobats  
1.
38 p, 760.9 KB El papel de la metáfora en los lenguajes de especialidad. Un estudio sobre el lenguaje figurativo en textos de especialidad sobre VIH / Carrió Frutos, Paula ; Aguilar, Lourdes, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
El lenguaje especializado se caracteriza principalmente por su intención de transmitir el conocimiento de la manera más clara y objetiva posible. Sin embargo, el estudio de este tipo de lenguaje, que ha adquirido una gran relevancia en los últimos años, muestra el uso recurrente de metáforas, una figura que suele asociarse con la subjetividad y con otros tipos de lenguaje, como el poético. [...]
El llenguatge especialitzat es caracteritza principalment per la seva intenció de transmetre el coneixement de la manera més clara i objectiva possible. No obstant això, l'estudi d'aquest tipus de llenguatge, que ha adquirit una gran rellevància els darrers anys, mostra un ús recurrent de metàfores, una figura que acostuma a relacionar-se amb la subjectivitat i amb altres tipus de llenguatge, com el poètic. [...]
The main characteristic of specialised language is its purpose to communicate knowledge as clearly and objectively as possible. However, studies on this type of language, which has become highly relevant over the last few years, show a recurrent use of metaphors, a figure usually related to subjectivity and other types of language, such as poetic language. [...]

2016
Traducció i Interpretació [1202]  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.