1.
|
|
2.
|
16 p, 2.4 MB |
Francesca da Rimini nel cinema muto americano
/
Ciavolella, Massimo (University of California Los Angeles)
Nel 1908 la Vitagraph Company of America rilasciò un cortometraggio diretto da J. Stuart Blackton intitolato Francesca di Rimini, or the Two Brothers dela durata di 15 minuti. Lo stesso regista due anni dopo rigirò ua secondo cortometraggio, Francesca di Rimini, dimostrazione evidente della notorietà di cui godeva in quegli anni l'episodio del quinto canto dell'Inferno dsntesco. [...] En 1908 la Vitagraph Company of America va llançar un curtmetratge de 15 minuts dirigit per J. Stuart Blackton titulat Francesca di Rimini, or the Two Brothers. El mateix director, dos anys més tard, va rodar un segon curtmetratge, Francesca di Rimini, una clara demostració de la notorietat que l'episodi del cinquè cant de l'Infern de Dante gaudia en aquells anys. [...] In 1908 the Vitagrapg Company of America released a 15 minutes short movie directed by J. Stuart Blackton entitled Francesca di Rimini, or the Two Brothers. The same director two years later directed a second short film, Francesca di Rimini, a clear proof of the notariety that the episode from Dante's fifth canto of Hell enjoyed at the time. [...] En 1908 la Vitagraph Company of America lanzó un cortometraje de 15 minutos dirigido por J. Stuart Blackton titulado Francesca di Rimini, or the Two Brothers. El mismo director, dos años más tarde, rodó un segundo cortometraje, Francesca di Rimini, una clara demostración de la notoriedad que el episodio del quinto canto del Infierno de Dante gozaba en aquellos años. [...]
2020 - 10.5565/rev/dea.139
Dante e l'Arte, Vol. 7 (2020) , p. 175-190 (Articles)
|
|
3.
|
5 p, 131.3 KB |
Charles St-Georges, Haunted Families and Temporal Normativity in Hispanic Horror Films. Troubling Timelines, Lexington Books, Nueva York, 2019
/
Fernández, Álvaro (City University of New York. Queens College)
Obra ressenyada: Charles ST-GEORGES, Haunted Families and Temporal Normativity in Hispanic Horror Films. Troubling Timelines. Nueva York : Lexington Books, 2019.
2019 - 10.5565/rev/brumal.636
Brumal, Vol. 7 Núm. 2 (2019) , p. 235-239 (Reviews)
|
|
4.
|
21 p, 241.8 KB |
Días de tentáculos : Humor, Serie B y fantasía cinéfila en las aventuras gráficas de Lucasarts
/
Martínez Fabre, Mario-Paul (Universidad Miguel Hernández de Elche) ;
Mateu, Fran (Universitat d'Alacant)
Desde mediados de los años ochenta hasta finales de la década de los noventa, las aventuras gráficas vivieron un periodo de esplendor en el mercado del videojuego. La compañía LucasArts, con su particular mezcla de humor, cinefilia y sencillez de control, dibujó el molde a seguir para las demás desarrolladoras de juegos digitales. [...] From the mid-eighties to the end of the nineties, graphic adventures experienced a period of splendor in the video game market. The company LucasArts, with its particular mixture of humor, cinephilia and simplicity of control, drew the format to follow for other developers of digital games. [...]
2018 - 10.5565/rev/brumal.468
Brumal, Vol. 6 Núm. 1 (2018) , p. 163-183 (Monograph)
|
|
5.
|
16 p, 537.0 KB |
Moralizzare il capitale Dante's Inferno di Henry Otto
/
Ripari, Edoardo (Università di Bologna)
Queste pagine intendono esplorare il grande succeso del dimenticato film Dante's Inferno diretto da Henry Otto nel 1924, e sottolineare come è stato influenzato l'influsso da una parte dal peculiare dantismo di Ralph Waldo Emerson e, dall'altra, dal sentimentalismo popolare del racconto di Dickens, A Christmas Carol. These pages aim to explore the big fortune of the forgotten film Dante's Inferno directed in 1924 by Henry Otto, and to underline how it is influenced on one side by the peculiar dantism of Ralph Waldo Emerson and on the other by the populist sentimentalism of Dickens' novel A Christmas Carol.
2016 - 10.5565/rev/dea.63
Dante e l'Arte, Vol. 3 (2016) , p. 57-72 (Dossier monografico)
|
|
6.
|
|
7.
|
20 p, 284.4 KB |
Gandhiism vs. Gandhigiri : the Life and Afterlife of the Mahatma
/
Paranjape, Makarand R. (Jawaharlal Nehru University)
This paper, which contrasts Rajkumar Hirani's Lage Raho Munna Bhai (2006) with Richard Attenborough's Gandhi (1982), is as much a celebration of Bollywood as of Gandhi. It is to the former that the credit for most effectively resurrecting the Mahatma should go, certainly much more so than to Gandhians or academics. [...] Este artículo, que contrasta dos películas, Lage Raho Munna Bhai (2006) de Rajkumar Hirani y Gandhi (1982) de Richard Attenborough, celebra tanto el cine de Bollywood como la figura de Gandhi. El mérito por haber resucitado al Mahatma de una forma muy eficaz debería adjudicarse a la primera de las dos, mucho más que a los expertos de Gandhi o a los académicos. [...]
2014 - 10.5565/rev/indialogs.5
Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 1 (2014) , p. 103-122
|
|
8.
|
11 p, 397.7 KB |
Televisión, cine y publicidad, fuentes de conocimiento del pasado y del presente
/
Molina Rodríguez-Navas, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ;
Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ;
Ibarz Gelabert, Jordi (Universitat de Barcelona)
Los medios de comunicación son una fuente de estudio del pasado y del presente que permiten mostrar la articulación de los cambios sociales colectivos con las transformaciones individuales. En este artículo presentamos un método de análisis que hemos experimentado con productos cinematográficos, televisivos y de publicidad. [...] Mass Media are a source of research for past and present knowledge that permit to show the articulation between social and collective changes with the individual transformations. In this article, we present a method of analysis that we have experimented with film, television and advertising products. [...]
2013 - 10.5209/rev-HICS.2013.v18.44342
Historia y comunicación social, Vol. 18, Núm. Esp (Diciembre 2013) , p. 461-471
|
|
9.
|
14 p, 141.0 KB |
La pasión por ver : inicios de la exhibición cinematográfica en Málaga (1896 - 1898)
/
Sánchez, Inmaculada
El artículo presenta los inicios de la historia del cine en Málaga, a finales del siglo XIX, a la vez que se plantea la necesidad de realizar una historia del cine, una linea entendida como vehículo cultural y un fiel espejo de la evolución social de un territorio. A l'article es presenten els inicis de la història del cinema a Màlaga, a finals del segle XIX, alhora que es planteja la necessitat de fer una història del cinema, una línea entesa com a vehicle cultural i un fidel mirall de l'evolució social d'un territori. The article focus on the starts of the movies' history in Malaga, to ends of the 19th century, at the same time that the need to carry out a history of the movies, a line understood as cultural vehicle and a faithful mirror of the social territorial evolution.
2004
HMiC, N. 2 (2004) p. 63-75
|
|
10.
|
|