Resultats globals: 8 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 8 registres trobats
Articles 8 registres trobats  
1.
19 p, 245.2 KB "En euskera y en cristiano" : género, religión y nación en el País Vasco durante el franquismo / De Dios Fernández, Eider (Universidad del País Vasco (UPV/EHU)) ; Mínguez Blasco, Raúl (University of Leeds)
Desde sus orígenes, el vínculo entre nacionalismo vasco y religión católica ha sido bastante estrecho. Este artículo pretende estudiar dicha relación desde una perspectiva de género durante la dictadura de Franco. [...]
Since its inception, Basque nationalism has been closely linked with Catholicism. This paper aims to explore this connection from a gender perspective during Franco's dictatorship by analysing the oral testimonies of four Catholic women who were born and/or were living in the Basque Country during the period 1940-70. [...]
Des dels seus orígens, el vincle entre nacionalisme basc i religió catòlica ha estat prou estret. Aquest article pretén estudiar aquesta relació des d'una perspectiva de gènere durant la dictadura de Franco. [...]

2020 - 10.5565/rev/rubrica.196
Rúbrica contemporánea, Vol. 9 Núm. 17 (2020) , p. 99-117 (Dossier)  
2.
30 p, 719.6 KB Aprender desde la experiencia histórica. Representaciones del profesorado sobre el uso de la historia oral como estrategia didáctica / Meneses Varas, Belén. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)
El artículo aborda la experiencia histórica (EH) como un aspecto fundamental en la construcción del conocimiento histórico escolar. El objetivo del estudio es definir el significado de EH desde la didáctica de las ciencias sociales, reconocer su relación con la formación del pensamiento histórico y las formas de desarrollarla en los procesos de enseñanza y aprendizaje. [...]
This article discusses the results of a qualitative research of the historical experience (HE) as a fundamental aspect of the student's construction of the historical knowledge. The goals of this study were: to define the meaning of the HE from the perspective of the didactic of social sciences, recognize its relationship with the development of the historical thinking and learn how to develop it in the processes of teaching and learning. [...]

2019 - 10.14516/fdp.2019.010.001.009
El Futuro del pasado, Vol. 10 (2019) , p. 257-286  
3.
The role of traditional management practices in shaping a diverse habitat mosaic in a mountain region of Northern Spain / Guadilla Sáez, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Pardo de Santayana, Manuel (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Biología) ; Reyes-García, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Through traditional practices that typically impact the surrounding natural areas, rural communities worldwide have created and maintained landscapes forming a diverse mosaic of species-rich habitats. [...]
2019 - 10.1016/j.landusepol.2019.104235
Land Use Policy, Vol. 89 (December 2019) , art. 104235
3 documents
4.
4 p, 408.3 KB The Teaching and Learning of Social Studies in Primary and Secondary Education / Tosar Bacarizo, Breogán (Universitat Autònoma de Barcelona)
A society can only make progress if its members are educated to be intelligent, reflective thinkers and problem-solvers. . Schools play an indispensable role in this view of education. If schools are one of the key motors of progress for any society, students need to be continually challenged in the Social Studies classroom. [...]
Una societat només pot progressar si els seus membres són educats per a ser intel·ligents, pensadors reflexius i solucionadors de problemes. Les escoles tenen un paper indispensable en aquesta visió de l'educació. [...]
Una sociedad solo puede progresar si sus miembros son educados para ser inteligentes, pensadores reflexivos y solucionadores de problemas. Las escuelas desempeñan un papel indispensable en esta visión de la educación. [...]

2018 - 10.5565/rev/clil.8
CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 1 Núm. 1 (2018) , p. 49-52 (The A-B-C of Content Learning in CLIL Settings)  
5.
30 p, 246.5 KB ¿Una pequeña revolución sexual? Experiencias de sexualidad y anticoncepción de mujeres andaluzas entre los años cincuenta y ochenta del siglo XX / Ignaciuk, Agata (Uniwersytet Warszawski. Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej) ; Villén Jiménez, Alba (Centro de Salud Almanjáyar (Granada, Andalusia))
El artículo indaga en el impacto de los «modelos de género» oficiales del Franquismo, ligados al carácter pronatalista del régimen y a la criminalización de la anticoncepción que instaló, sobre las prácticas sexuales y reproductivas de las mujeres. [...]
This article addresses the impact of the official «gender models» of Francoism, linked to the regime's birth rate promotion and criminalization of contraception, on women's sexual and reproductive practices. [...]

2018
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 38 Núm. 2 (2018) , p. 303-331 (Dossier)  
6.
30 p, 367.3 KB «Nosotros, los de Casa Fuster» : Una experiencia etnopedagógica, desde el método de las historias de vida / Márquez Olmos, Claudia Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Feixa, Carles, 1962- (Universitat de Lleida) ; Isaacs Rincón, Alexandra (Universitat Autònoma de Barcelona)
El propósito del presente artículo es describir e interpretar un relato de vida obtenido en el Pirineo Aragonés, así como reflexionar sobre las historias de vida como aproximación metodológica en el contexto de las ciencias sociales. [...]
The purpose of this article is to describe and interpret a life narration obtained in the Aragonese Pyrenees, and explore the life stories as a methodological approach in the context of the social sciences. [...]

2015 - 10.5565/rev/periferia.448
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 20 Núm. 1 (juny 2015) , p. 4-33 (Artículos)  
7.
14 p, 130.7 KB Sul filo della memoria. Oralità, storia e storiografia nel racconto di Vittore Bocchetta / Adamo, Giuliana (Trinity College Dublin)
La rappresentazione del sé e della propria storia da parte di testimoni sopravissuti agli orrori della grande storia, comporta un esito in cui i confini tra Storia e storia, memoria soggettiva e documenti d'archivio, fatti accaduti realmente e percezione individuale di essi sono sempre labili, tutt'altro che netti e precisi. [...]
The representation of the self and one's own story by witnesses who survived the horrors of history leads to an outcome in which the borders between history and story, subjective memory and archival documents, real events and individual perception of them, are always highly blurred and far from clear and well defined. [...]

2014 - 10.5565/rev/qdi.367
Quaderns d'Italià, Núm. 19 (2014) , p. 93-106  
8.
22 p, 171.8 KB Geschichten statt Geschichte. Dieter Fortes erzählerische Aufarbeitung des Bombenkrieges im Kontext der Sebald-Debatte / Springer, Bernd F. W. (Universitat Autònoma de Barcelona)
Nachdem der Autor und Germanist W. G. Sebald Ende der Neunzigerjahre eine öffentliche Debatte bezüglich des Luftkriegs in der deutschen Literatur angeregt hatte, ist der II. Weltkrieg zu einem der beherrschenden Themen in der deutschen Gegenwartsliteratur geworden. [...]
After the author and germanist W. G. Sebald had inspired, by the end of last century nineties, a public discussion about the bombing warfare in the German literature, the Second World War has become one of the dominating themes in German present-day literature. [...]
Después de que, a finales de los años noventa, el autor y germanista W. G. Sebald hubiera provocado una discusión pública sobre los bombardeos de las ciudades en la literatura alemana, la Segunda Guerra Mundial ha llegado a convertirse en uno de los temas dominantes de la literatura alemana contemporánea. [...]

2008
Revista de filología alemana, Vol. 16 (2008) , p. 189-210  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.