Resultats globals: 39 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 38 registres trobats
Llibres i col·leccions, 1 registres trobats
Articles 38 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
16 p, 145.5 KB Space, alterity, identity, and violence : the horizontal and the vertical in views of the Turkish enemy during the sixteenth and early seventeenth century / Perceval, José María
The aim of this paper is to study the process of creation of the image of the Turk in literary and visual sources, specially during 16th and 17th centuries. This process is studied taking into account the presence of conversos (Moriscos) in the Iberian Peninsula and how this fact was important in the configuration and perception of the otherness in that moment, as well as the construction of the identity.
El objetivo del presente artículo es reflexionar cómo se construye la imagen del Turco en la literatura y cultura visual de los siglos XVI y XVII teniendo en cuenta también la presencia del morisco en territorio peninsular, que pudo condicionar los procesos de creación de alteridad y la construcción de identidades en la edad moderna hispánica.

2020 - 10.5209/eiko.73284
Eikón / Imago, Vol. 9 (2020) , p. 59-74  
2.
16 p, 213.9 KB Multimodal disinformation about otherness on the internet : the spread of racist, xenophobic and Islamophobic fake news in 2020 / Gamir-Ríos, José (Universitat de València) ; Tarullo, Raquel (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET). Instituto de Política y Gobierno) ; Ibáñez-Cuquerella, Miguel (Universitat de València)
This work studies the use of disinformation to construct an image of otherness through the internet. We applied a content analysis methodology to the 161 racist, xenophobic or Islamophobic fake news pieces that were discredited in 2020 by the four Spanish information verification media entities accredited by the International Fact-Checking Network: Maldita. [...]
Aquest treball estudia la construcció de la imatge de l'alteritat a través de la desinformació a Internet. Per fer-ho, aplica una metodologia d'anàlisi de contingut a les 161 boles de caràcter racista, xenòfob o islamòfob desmentides el 2020 pels quatre mitjans espanyols de verificació d'informació acreditats per la International Fact-Checking Network: Maldita. [...]
Este trabajo estudia la construcción de la imagen de la otredad a través de la desinformación en Internet. Para ello, aplica una metodología de análisis de contenido a los 161 bulos de carácter racista, xenófobo o islamófobo desmentidos en 2020 por los cuatro medios españoles de verificación de información acreditados por la International Fact-Checking Network: Maldita. [...]

2021 - 10.5565/rev/analisi.3398
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 64 (juny 2021) , p. 49-64 (Articles)
2 documents
3.
21 p, 1.2 MB The Other reflected in book covers Japanese novel translations in Spain / Serra Vilella, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This paper aims to analyze the image of the Other in the covers of novels translated from Japanese and published in Spain from 1904 to 2014. Based on the idea that translations contribute to the formation of cultural images and that paratexts play an important part, this study comprises a content analysis of 432 covers and a qualitative interpretation of the obtained data, for which the notions of orientalism and polysystem have been useful. [...]
Este trabajo analiza la imagen del otro en las cubiertas de las novelas traducidas del japonés y publicadas en España desde 1904 hasta 2014. Partiendo de la idea de que las traducciones contribuyen a la formación de imágenes culturales y que los paratextos juegan un papel importante, este estudio incluye un análisis de contenido de 432 portadas y una interpretación cualitativa de los datos obtenidos, para lo cual las nociones de orientalismo y polisistema han sido útiles. [...]

2018 - 10.6035/clr.2018.19.9
Cultura, lenguaje y representación, Núm. 19 (2018) , p. 141-161  
4.
20 p, 273.4 KB La littérature peut tout! : L'enseignement du texte littéraire pour la découverte de l'altérité / De Carlo, Maddalena (Università di Cassino e del Lazio Meridionale) ; Sibilio, Elisabetta (Università di Cassino e del Lazio Meridionale)
Dans cette contribution, nous nous interrogeons sur le rôle que l'enseignement de la littérature dans les contextes scolaires et universitaires peut jouer pour former des individus et des citoyens capables non seulement d'apprécier la valeur esthétique des productions littéraires de tout temps et de toutes aires géographiques et culturelles, mais aussi de réfléchir sur la condition humaine et sur l'universalité de certaines expériences de vie des êtres humains, en dépit de la grande variété de leurs modalités d'expression. [...]
In the present contribution, we question the role that the teaching of literature can play in educating students not only to appreciate the aesthetic value of literary productions of all times and from all geographical and cultural areas, but also to reflect on the universality of some human experiences, despite the wide variety of their modes of expression. [...]
En el presente artículo, nos preguntamos por el papel que la enseñanza de la literatura en los contextos escolares y universitarios puede jugar para formar individuos y ciudadanos capaces de apreciar no sólo el valor estético de las producciones literarias de todas las épocas y de todas las áreas geográficas y culturales, sino también de reflexionar sobre la condición humana y sobre la universalidad de ciertas experiencias de vida de los seres humanos a pesar de la gran variedad de sus modalidades de expresión. [...]

2019
Langue(s) & Parole, Núm. 4 (2019) , p. 111-128 (Articles. Demarches interculturelles)  
5.
11 p, 297.8 KB Ensaiando lugares de escuta : diálogos entre a psicologia e o conceito de lugar de fala / Gorjon, Melina Garcia (Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho") ; Mezzari, Danielly Christina de Souza (Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho") ; Basoli, Laura Pampana (Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho")
Com o intuito de responder eticamente a demanda de emergência dos lugares de fala, problematizaremos neste trabalho o "lugar de escuta" desde as posições de privilégios. Fazemos um jogo com o conceito "escuta" da psicologia, a "escuta terapêutica/psicológica", para ir mais além do termo restrito ao instrumento dos psicólogos e trazer a urgência da escuta enquanto um exercício de "alteridade". [...]
In order to respond ethically to the emergency demand of the places of speech, we pro-pose the discussion of a "locus of listening" of the subjects of privileges. We play a game with the word "listening" of psychology, "therapeutic / psychological listening", to go be-yond the term restricted to the instrument of psychologists and bring the urgency of lis-tening as an exercise of "otherness. [...]

2019 - 10.5565/rev/qpsicologia.1455
Quaderns de psicologia, Vol. 21 Núm. 1 (2019) , e. 1455 (Artículos)  
6.
16 p, 404.3 KB De odaliscas, velos, harenes y babuchas : el arquetipo de Sherezade en la narrativa española del siglo XX / Romero Morales, Yasmina (Universidad de La Laguna)
El objetivo del presente artículo es poner el foco de atención en uno de los personajes marroquíes femeninos más habituales en la narrativa española del siglo XX, aquel influenciado por la mítica Sherezade. [...]
The aim of this article is to focus on one of the most common Moroccan female characters in twentieth-century Spanish narrative, a character influenced by the mythical Scheherazade. The article analyzes the archetype in sixty-two literary sources -novels and short stories- written by women. [...]

2018 - 10.1344/Lectora2018.24.13
Lectora : revista de dones i textualitat, Núm. 24 (2018) , p. 223-238 (Miscel·lània)  
7.
19 p, 4.4 MB La palabra del otro : una crítica del principio de autonomía en educación / Mèlich, Joan-Carles (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Bárcena Orbe, Fernando (Universidad Complutense de Madrid)
El objetivo principal de este artículo es ofrecer un análisis crítico de la autonomía concebida como una idea básica en la filosofía educativa moderna. Después de la trágica experiencia y dramáticas consecuencias del totalitarismo, no es posible defender un concepto kantiano de autonomía como una fuente única de responsabilidad moral y acción culta. [...]
The main end of this article is to offer a critical analysis of autonomy conceived as a basic idea in modern educational philosophy. After the tragic experience and dramatic consequences of totalitarianism, is not possible to defend a kantian concept of autonomy as a unique source of moral responsibility and ethical action. [...]

1999
Revista española de pedagogía, Vol. 57 Núm. 214 (Septiembre-Diciembre 1999) , p. 465-483  
8.
24 p, 198.1 KB Aún viene el coco : origen, pervivencia y transformación de un clásico del miedo infantil / del Campo Tejedor, Alberto (Universidad Pablo de Olavide) ; Ruiz Morales, Fernando C. (Universidad Pablo de Olavide)
Este artículo se centra en la figura mitológico-folclórica del coco, analizando su origen etimológico, así como sus funciones y significados desde las primeras manifestaciones escritas en el siglo XV. [...]
We discuss in this paper a mythological and folkloric figure, the coco, analyzing its etymological origin, as well as its functions and meanings from its first manifestations in the 15th century. A fieldwork with surveys and interviews done between 2009 and 2016 allows us to know first hand the symbolic variations of this fantastic beeing in Andalusia (Spain), but also to discover the continuities and breaks with regard to how the child's fear is provoked and experienced in the 20th and 21st century, from an original lack of definition linked to the black and dark, up to the current mixtures of the cyberculture, where become present the images of terrifying or innocent beings from television series, movies and video games. [...]

2018 - 10.5565/rev/athenea.2040
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 18 Núm. 2 (julio 2018) , e2040 (Artículos)  
9.
22 p, 126.6 KB '¿Eres musulmán, judío o cristiano?' Alteridad y construcción de la diferencia en el exorcismo y el adorcismo marroquíes / Mateo Dieste, Josep Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
Una de las formas más sutiles de construcción de estereotipos grupales tiene lugar a través de la representación de seres no humanos que encarnan dichas diferencias. En Marruecos los genios (jins) son clasificados como musulmanes, judíos, cristianos o infieles, y estas diferencias son representadas en un variado escenario de rituales tanto exorcistas como adorcistas. [...]
One of the more subtle forms of construction of group stereotypes takes place through the representation of non-human beings who embody these differences. Geniuses (jins) in Morocco are classified as Muslim, Jew, Christian and unbeliever, and these differences are represented in a wide frame of rituals both exorcist and adorcist. [...]

2014 - 10.3989/rdtp.2014.02.001
Revista de dialectología y tradiciones populares, Vol. 69, núm. 2 (2014) , p. 263-284  
10.
15 p, 157.7 KB Historias de vida y narrativas sobre la subalternidad : afrontar el desafío de lo inabordable de la relación con el Otro / Hernández-Hernández, Fernando (Universitat de Barcelona) ; Sancho Gil, Juana Mª (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica i Organització Educativa)
En este artículo abordamos el desafío de llevar la investigación en historias de vida a las experiencias de los colectivos considerados menos favorecidos de la sociedad, de los individuos situados en posiciones subalternas a causa de la marginación sociocultural, la segregación por género y las diferencias culturales. [...]
En aquest article abordem el desafiament de portar la investigació en històries de vida a les experiències dels col·lectius considerats menys afavorits de la societat, dels individus situats en posicions subalternes a causa de la marginació sociocultural, la segregació per gènere i les diferències culturals. [...]
In this paper, we address the challenge of bringing research on life histories to the experience of groups considered by society as disadvantaged and individuals who are in subaltern positions due to socio-cultural marginalization, gender segregation and cultural differences. [...]

2018 - 10.5565/rev/educar.913
Educar, Vol. 54 Núm. 1 (2018) , p. 15-29 (Monográfico)  

Articles : 38 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Llibres i col·leccions 1 registres trobats  
1.
18 p, 517.6 KB The mahjar comes home : Arab references in Arabic translations of One Hundred Years of Solitude / Molina, Lucía (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This article looks at the notion of foreign interference, the term we use to define the situation that arises between a source text and its translation when the former contains elements from the target culture. [...]
Granada : Comares, 2016 (Interlingua)
Traducción, Interpretación y Estudios interculturales, 2016, p. 109-125  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.