Results overview: Found 21 records in 0.02 seconds.
Articles, 15 records found
Books and collections, 1 records found
Research literature, 5 records found
Articles 15 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
25 p, 2.3 MB Los resultados PISA-2006 desde la perspectiva de las desigualdades educativas : la comparación entre Comunidades Autónomas en España / Ferrer, Ferran (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Valiente, Òscar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Castel, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona)
El presente estudio es una aportación a la literatura pedagógica actual sobre las desigualdades educativas. Analizamos las diferencias de resultados entre las diez CCAA que participaron con muestra ampliada en la edición 2006 de PISA. [...]
This paper is an aggregate to the modern pedagogical literature facing educational inequalities. We analyze the differences of the results between the ten CCAA that participated with a wide sample in the 2006 edition of PISA. [...]

2010
Revista española de pedagogía, Vol. 68 Núm. 245 (Enero-Abril 2010) , p. 23-48  
2.
31 p, 516.8 KB Segregación escolar público-privada en España / Murillo Torrecilla, Francisco Javier (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación) ; Belavi, Guillermina (Universidad Autónoma de Madrid) ; Pinilla Rodríguez, Lina Marcela (Universidad Autónoma de Madrid)
Hace más de treinta años se reguló en España la doble red de centros públicos y privados. Es un buen momento para preguntarse qué ha significado en términos de equidad. Este artículo aborda la aportación diferencial de la educación pública y privada a la segregación escolar de carácter socioeconómico. [...]
More than 30 years ago, the double network of private and public schools was regulated in Spain. Today is time to inquire into what this has meant in terms of equity. This article addresses the differential contribution of public and private education to socioeconomic school segregation. [...]
Fa més de trenta anys es va regular a Espanya la doble xarxa de centres públics i privats. És un bon moment per preguntar-se què ha significat en termes d'equitat. Aquest article aborda l'aportació diferencial de l'educació pública i privada a la segregació escolar de caràcter socioeconòmic. [...]

2018 - 10.5565/rev/papers.2392
Papers : revista de sociologia, Vol. 103 Núm. 3 (juliol-setembre 2018) , p. 307-337 (Artículos)  
3.
5 p, 91.7 KB Sentidos sobre ciências e tecnologias no ensino fundamental / Filho, José Pedro Simas ; Cassiani, Suzani (Universidade Federal de Santa Catarina (Brasil))
Neste artigo são apresentados e discutidos resultados de uma pesquisa1 envolvendo aspectos do funcionamento da leitura em sala de aula de ciências, a partir de textos do campo da ciência e da tecnologia, veiculados pelo Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA). [...]
2013
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013) , p. 3339-3343 (Innovacions didàctiques)  
4.
5 p, 87.1 KB Características del apoyo docente al aprendizaje de las ciencias : un estudio de caso / Sardà i Jorge, Anna (Fundació Privada Collserola (Catalunya))
Uno de los problemas de la investigación en la Didáctica es el de disponer de evidencias del impacto de determinadas prácticas docentes a la obtención de mejores resultados escolares. Este estudio de caso de una experta profesora de ciencias ha tenido como finalidad identificar las principales variables que caracterizan su práctica y obtener evidencias de que realmente contribuyen a una mejora de la competencia científica en sus alumnos. [...]
2013
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013) , p. 3228-3232 (Innovacions didàctiques)  
5.
9 p, 606.1 KB El papel de las evaluaciones externas internacionales en la educación científica / Sánchez Echave, José María (Instituto Nacional de Evaluación Educativa (Espanya)) ; García Crespo, Francisco Javier (Instituto Nacional de Evaluación Educativa (Espanya))
El Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE) tiene entre sus funciones la coordinación de la participación del Estado español en las evaluaciones externas internacionales, entre las que se encuentran PISA, TALIS, PIAAC, PIRLS y TIMSS. [...]
2013
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013) , p. 3160-3168 (Innovacions didàctiques)  
6.
18 p, 377.4 KB Desigualdades educativas y éxito en los países asiáticos en PISA 2009 / Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Zancajo, Adrià (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ferrer, Ferran (Universitat Autònoma de Barcelona)
El presente artículo analiza los resultados en las pruebas de PISA 2009 de siete países asiá- ticos. El análisis se centra en tres ejes de desigualdad educativa: las desigualdades académicas, las desigualdades según el género y las desigualdades sociales. [...]
This article discusses the results of PISA 2009 from seven Asian countries. The analysis focuses on three hubs of educational inequality: academic inequalities, inequalities by gender and social inequalities. [...]

2011 - 10.14516/fde
Foro de educación, Vol. 9 Núm. 13 (2011) , p. 53-69  
7.
30 p, 3.0 MB Los resultados PISA-2009 : una mirada europea sobre las desigualdades educativas / Zancajo, Adrià (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ferrer, Ferran (Universitat Autònoma de Barcelona)
Las desigualdades educativas continúan formando parte del debate político y académico en los países europeos. Los datos de la última edición del la evaluación internacional PISA brindan una nueva oportunidad para analizar la situación de los sistemas educativos en relación con la igualdad de oportunidades. [...]
Educational inequalities are part of the political and academic debate in European countries. Data from the latest issue of the international PISA assessment provide a new opportunity to analyze the situation of education systems in relation to equal opportunities. [...]

2012
Revista española de educación comparada, Vol. 19 (2012) , p. 39-68  
8.
18 p, 138.5 KB El estudio PISA y la comunidad educativa. Percepciones y opiniones sobre el proyecto PISA 2000 en España. / Massot, Margarida (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Ferrer Esteban, Gerard (Universitat Autònoma de Barcelona. Fòrum IDEA) ; Ferrer, Ferran
El presente artículo aporta información relevante acerca de las distintas opiniones de los colectivos representantes de la comunidad educativa acerca del estudio PISA 2000, su diseño metodológico y los resultados obtenidos por el alumnado español. [...]
The present article provides relevant information on the different opinions of those groups of people who act as representatives of the educational community regarding PISA 2000, its methodological approach and the results achieved by Spanish students. [...]

2006
Revista de educación (Madrid), Num. Extra (2006) , p. 381-398  
9.
30 p, 1.0 MB Las desigualdades educativas en el proyecto PISA-2003 : el caso de Cataluña / Ferrer Esteban, Gerard (Universitat Autònoma de Barcelona. Fòrum IDEA) ; Castel Baldellou, José Luis ; Ferrer, Ferran
La equidad en el ámbito educativo es uno de los parámetros que caracterizan la evaluación desarrollada por el estudio PISA de la OCDE. En este sentido, la explotación y el análisis de los resultados de PISA es importante en la medida que contribuye a detectar y definir aquellos elementos y aspectos del sistema educativo que inhiben o fomentan las situaciones de desigualdad educativa. [...]
One of the elements which characterizes the assessment practice undertaken by the PISA study of the OECD is that of equity in the educational realm. Thus, the use and analysis of PISA outcomes become relevant as they contribute to detect and define those elements and issues proper of education systems which inhibit or promote situations of educational inequality. [...]

2006
Revista de educación (Madrid), Número Extra (2006) , p. 399-428  
10.
25 p, 318.4 KB Diez años después. Determinantes del ingreso por trabajo en los jóvenes evaluados por PISA 2003 en Uruguay / Fernández Aguerre, Tabaré (Universidad de la República (Uruguai)) ; Menese Camargo, Pablo (Universidad de la República (Uruguai)) ; Boado Martínez, Marcelo (Universidad de la República (Uruguai))
La utilización de las ecuaciones de Mincer es un procedimiento habitual por el cual se observa el retorno de la inversión en capital humano, su versatilidad permite incluir variedad de controles. El propósito del presente artículo es observar que ocurre con los ingresos a los 25 años, controlando por el resultado obtenido en PISA a los 15 años. [...]
The use of Mincer's equations, are standard procedure to estimate the return of investment in human capital, its versatility has allowed the inclusion of many controls. The proposal of this article is observe the incomes at 25 years old, controlling the PISA score, achieved by young people at 15 years old. [...]

2014
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol. 12 Núm. 3 (2014) , p. 123-147  

Articles : 15 records found   1 - 10next  jump to record:
Books and collections 1 records found  
1.
27 p, 1.2 MB El benestar als centres educatius a Catalunya : una anàlisi del projecte PISA-2009 des de la perspectiva dels estudiants i directors / Castejón, Alba ; Zancajo, Adrià ; Ferrer, Ferran
Barcelona Fundació Jaume Bofill 2012 (Col·lecció Polítiques (Fundació Jaume Bofill) : 77)
El benestar a l'escola i en el professorat. L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011, 2012, p. 103-129  

Research literature 5 records found  
1.
39 p, 1.7 MB El fracàs escolar a Catalunya / Díaz López, Rosa ; Jariot, Mercè, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
El fracàs escolar és una de les problemàtiques que més preocupen als diferents sistemes educatius. Aquest treball pretén contribuir a la investigació realitzada sobre aquest tema i a més, conscienciar a les persones sobre la importància de combatre aquest problema. [...]
El fracaso escolar es una de las problemáticas que más preocupan a los diferentes sistemas educativos. Este trabajo pretende contribuir a la investigación realizada sobre este tema y además, concienciar a las personas sobre la importancia de combatir este problema. [...]
School failure is one of the challenges that concern the different educational systems. This work expects to contribute to the research carried out and also make aware people about the importance of combat this problem. [...]

2015
Graduat o Graduada en Pedagogia [825]  
2.
365 p, 5.7 MB Característiques d'una pràctica docent i la seva influència en el desenvolupament de la competència científica / Sardà i Jorge, Anna ; Márquez, Conxita, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Sanmartí, Neus, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
Aquesta tesi doctoral contribueix a aportar evidències sobre com l'aplicació d'unes determinades estratègies didàctiques, que conformen una pràctica docent, possibiliten a mig termini una millora del nivell de la competència científica de l'alumnat. [...]
This doctoral thesis provides evidence on how the application of certain didactic strategies, which conform a teaching practice, allow an improvement of the students' level of scientific competence in the medium term. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014  
3.
50 p, 301.7 KB Does grade retention affect achievement? Some evidence from PISA / Garcia-Pérez, J. Ignacio (Universidad Pablo de Olavide) ; Hidalgo-Hidalgo, Marisa (Universidad Pablo de Olavide) ; Robles-Zurita, José Antonio (Universidad Pablo de Olavide) ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Grade retention practices are at the forefront of the educational debate. In this paper, we use PISA 2009 data for Spain to measure the effect of grade retention on students' achievement. One important problem when analyzing this question is that school outcomes and the propensity to repeat a grade are likely to be determined simultaneously. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2011 (XREAP ; 2011-18)  
4.
32 p, 300.2 KB Why do educated mothers matter? A model of parental help / Canova, Luciano (Enrico Mattei School) ; Vaglio, Alessandro (Università degli studi di Bergamo) ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
The paper investigates the role of mothers in affecting childrens' performance at school. It develops a theoretical model in which household is treated as an individual, whose utility depends on the performance at school of the student and on consumption. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2010 (XREAP ; 2010-17)  
5.
42 p, 247.6 KB School composition effects in Spain / Di Paolo, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada) ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Drawing on PISA data of 2006, this study examines the impact of socio-economic school composition on science test score achievement for Spanish students in compulsory secondary schools. We define school composition in terms of the average parental human capital of students in the same school. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2010 (XREAP ; 2010-13)  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.