Resultados globales: 84 registros encontrados en 0.02 segundos.
Artículos, Encontrados 82 registros
Documentos de investigación, Encontrados 2 registros
Artículos Encontrados 82 registros  1 - 10siguientefinal  ir al registro:
1.
30 p, 15.8 MB Singing to Emmanuel : the wall paintings of Sant Miquel in Terrassa and the 6th Century Artistic Reception of Byzantium in the Western Mediterranean / Sánchez Márquez, Carles (Autonomous University of Barcelona. Department of Art and Musicology)
Since the late 19th century the wall paintings of Sant Miquel in Terrassa have drawn attention due to their singularity. From the early studies of Josep Puig i Cadafalch (1867-1956) to the present, both the iconographic program and the chronology of the paintings have fueled controversy among scholars. [...]
2019 - 10.3390/arts8040128
Arts, Vol. 8 (2019) , p. 1-30  
2.
23 p, 278.9 KB La ideología postsocialista y lo fantástico en la ficción pictórica de Neo Rauch / González-García, Ricardo (Universidad de Cantabria)
Atendiendo la frontera que separa la ficción de la realidad, la pintura de Neo Rauch, a través del género de lo fantástico, representa elementos insólitos que irrumpen la estabilidad del espectador para cuestionarlo. [...]
Dealing with the border separating fiction from reality, Neo Rauch's painting represents unusual elements that burst into viewer's stability in order to question her/him through the fantastic genre. Thus, starting from a post-socialist ideology that arose out of the socialist realism studied by the young artist, his work assimilates different iconographic sources. [...]

2019 - 10.5565/rev/brumal.612
Brumal, Vol. 7 Núm. 2 (2019) , p. 67-89 (Monograph)  
3.
17 p, 253.9 KB A Living Archive : Women's Absences and the Painterly (Re)inscriptions of the Gendered Nation / Imperial, Miranda (London School of Economics and Political Science)
In recent years, within the concept of the archive there has been an ever-increasing notion that points to a repository for classification, cultural production, a locus for keeping the records of history, a paying tribute to memory, whilst, simultaneously, registering as much as what is kept as what is lost. [...]
En los últimos años ha ganado preponderancia la idea del archivo como depósito para la clasificación y la producción cultural, así como espacio para los registros históricos, rindiendo tributo a la memoria colectiva y registrando tanto lo conservado como lo que se ha perdido. [...]

2019 - 10.5565/rev/indialogs.127
Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 6 (2019) , p. 115-131 (Articles)  
4.
14 p, 978.5 KB Reflexiones sobre el pintor Lluís Dalmau a propósito de un retablo para Molins de Rei (1451) / Gómez-Ferrer, Mercedes (Universitat de València. Departamento de Historia del Arte)
El presente texto plantea una serie de reflexiones sobre la figura del pintor Lluís Dalmau, uno de los introductores de la pintura gótica flamenca en la Corona de Aragón. El análisis surge a partir de la presentación de un nuevo documento inédito sobre un retablo contratado en 1451 por Isabel de Requesens, esposa del gobernador de Cataluña, Galceran de Requesens, para la baronía de Molins de Rei (Barcelona). [...]
Aquest text planteja una sèrie de reflexions sobre la figura del pintor Lluís Dalmau, un dels introductors de la pintura gòtica flamenca a la Corona d'Aragó. L'anàlisi sorgeix a partir de la presentació d'un nou document inèdit sobre un retaule contractat el 1451 per Isabel de Requesens, muller del governador de Catalunya, Galceran de Requesens, per a la baronia de Molins de Rei (Barcelona). [...]
This article provides a series of new considerations about the painter Lluis Dalmau, one of the most representative figures of the Flemish-Gothic style in the Aragon Crown. We present new documentary evidence about a retable commissioned in 1451 by Isabel of Requesens, spouse of the Catalonian Governor, Galceran of Requesens, for their town of Molins de Rei (Barcelona) while the painter was in Valencia. [...]

2018 - 10.5565/rev/locus.325
Locus amoenus, Vol. 16 (2018) , p. 5-18 (Articles)  
5.
28 p, 2.4 MB Unas tablas renacentistas de Diego Aguilar en la iglesia de Santa Cristina de Valdesaz (Segovia) / Lorenzo Arribas, Josemi
Con motivo de la restauración del retablo barroco de la iglesia de Valdesaz (2016), se realizó un estudio para su documentación, así como la de las tablas reaprovechadas y de la talla de santa Cristina que contiene. [...]
Amb motiu de la restauració del retaule barroc de l'església de Valdesaz (2016), es va fer un estudi per a la seva documentació, així com per a la de les taules reaprofitades i de la talla de santa Cristina que conté. [...]
On the occasion of the restoration of the Baroque altarpiece of the church of Valdesaz (2016), a study was conducted to document this piece, as well as the reused panel paintings and the wooden carving of Saint Christine also in the church. [...]

2018 - 10.5565/rev/locus.324
Locus amoenus, Vol. 16 (2018) , p. 93-119 (Articles)  
6.
40 p, 3.4 MB From Patinir's Workshop to the Monastery of Pedralbes : a Virgin and Child in a Landscape / Cornudella i Carré, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Among the paintings of netherlandish origin imported into Catalonia during the first half of the 16th century, preserved at the Monastery of Pedralbes, there is a small panel featuring the Madonna and Child in a landscape which is attributed here to Patinir's workshop, not excluding the possibility of some autograph intervention by the master. [...]
Entre les pintures dels Països Baixos importades a Catalunya al llarg de la primera meitat del segle XVI que es conserven al monestir de Pedralbes, hi ha una petita taula amb la Verge i l'Infant dins d'un paisatge que aquí s'atribueix al taller de Patinir, sense descartar una intervenció autògrafa del mestre. [...]
Entre las pinturas de los Países Bajos importadas a Cataluña a lo largo de la primera mitad del siglo XVI que se conservan en el monasterio de Pedralbes, se encuentra una pequeña tabla con la Virgen y el Niño dentro de un paisaje que aquí se atribuye al taller de Patinir, sin descartar una intervención autógrafa del maestro. [...]

2018 - 10.5565/rev/locus.323
Locus amoenus, Vol. 16 (2018) , p. 19-57 (Articles)  
7.
16 p, 370.6 KB Danza, arte y yoga en la obra de Heather Hansen / Molina Vicente, Laura (Universidad Complutense de Madrid)
El presente artículo analiza Kinetic Drawing, obra desarrollada por Heather Hansen a partir de 2013, en la que se funden danza, yoga y pintura a través de performances. Es el resultado de la búsqueda de cómo descargar los movimientos directamente sobre el papel de una forma orgánica, empleando el cuerpo como único instrumento, el yoga y la danza como vías creativas y la meditación como proceso de interiorización y des-intelectualización para iniciar el desarrollo artístico. [...]
The present article analyzes Kinetic Drawing, a piece developed by Heather Hansen since 2013, in which dance, yoga and painting are fused through performances. It is the result of the search of how to download the movements directly on the paper in an organic way, using the body as the only instrument, yoga and dance as a creative means and meditation as a process of interiorization and dis-intellectualization to initiate artistic development. [...]

2018 - 10.5565/rev/indialogs.98
Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 5 (2018) , p. 89-104 (Articles)  
8.
10 p, 593.1 KB Noves aportacions al coneixement de la història de l'església de Sant Salvador de Polinyà i les seves pintures murals / Alturo i Perucho, Jesús (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Alaix i Gimbert, Tània
2017
Arraona, Núm. 36 (2017) , p. 130-141  
9.
17 p, 166.8 KB La pintura en escena. La escenografía de José Manuel Castanheira en «¿De cuándo acá nos vino?» de Lope de Vega : un montaje de la CNTC / Nieto Yusta, Olivia (Universidad Nacional de Educación a Distancia)
Este artículo se ocupa de la escenografía diseñada por José Manuel Castanheira para la comedia ¿De cuándo acá nos vino? (2009) de Lope de Vega, un montaje de la Compañía Nacional de Teatro Clásico dirigido por Rafael Rodríguez. [...]
This article studies the scenography designed by José Manuel Castanheira for ¿De cuándo acá nos vino? (2009) by Lope de Vega, a production of the National Classical Theatre Company directed by Rafael Rodríguez. [...]

2018 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.243
Anuario Lope de Vega, Vol. 24 (2018) , p. 243-259 (Artículos. Sección monográfica)  
10.
36 p, 2.1 MB La danza come movimento ed espressione nelle immagini poetiche della Commedia di Dante / Cieri Via, Claudia (Università di Roma La Sapienza)
Il saggio intende interrogarsi sul ruolo della danza nella Commedia dantesca e sul rapporto fra immagine e poesia. Dall'analisi dei versi del poeta, le immagini di danza emergono attraverso le tre Cantiche ora in occorrenze o specifiche citazioni ora con allusione al loro carattere metaforico, ma spesso anche come espressione dei "moti del corpo come moti dell'animo" con riferimento alla trattatistica antica e moderna e alla luce, infine del pensiero di Aby Warburg e della elaborazione teorica del suo tempo.
The essay intends to question the role of dance in Dante's Comedy and the relationship between image and poetry. From the analysis of the poet's verses, the images of dance emerge through the three Canticles, now in occurrences or specific quotations now alluding to their metaphorical character, but often also as an expression of "motions of the body as motions of the soul" with reference to the ancient and modern treatises, and ultimately to the light of Aby Warburg's thought and the theoretical elaboration of his time.

2017
Dante e l'Arte, Vol. 4 (2017) , p. 31-66 (Dossier monografico)  

Artículos : Encontrados 82 registros   1 - 10siguientefinal  ir al registro:
Documentos de investigación Encontrados 2 registros  
1.
326 p, 6.7 MB Joan Ponç: Aproximació crítica al seu imaginari pictòric / Enjuanes Puyol, M. Soledad ; Ibáñez Fanés, Fèlix, dir. ; Lubar, Robert S., dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia
L'aproximació crítica a l'imaginari de Joan Ponç (1927-­‐1984) s'ha realitzat des de dues premisses bàsiques: l'interès intrínsec de les seves creacions i la possibilitat d'aprofundir en el coneixement d'un context artístic marcat per la fi de la segona guerra mundial i els estralls de la guerra civil. [...]
The critical approach to the imagination and imaginary of Joan Ponç (1927-1984) has been carried out under two basic premises: the intrinsic interest of his creations and the possibility of deepening the knowledge from an artistic context representing the end of the Second World War and the havoc of the Civil War. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
2.
42 p, 954.3 KB The colour of words : crafting links between romantic poets and painters / Yurss Lasanta, Paula ; Font, Carme, 1972-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
'The colour of words: crafting links between romantic poets and painters' aims at establishing a link between English Romantic poetry and painting. Most of the attempts to find this connection have concentrated on the themes and topics shared both by painters and poets. [...]
'The colour of words: crafting links between romantic poets and painters' té com a objectiu establir un vincle entre la poesia romàntica anglesa i la pintura. La majoria dels intents per trobar aquesta connexió s'han concentrat en els temes compartits tant pels pintors com pels poetes. [...]

2014
Grau en Estudis d'Anglès i Espanyol [836]  

¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.