Results overview: Found 9 records in 0.02 seconds.
Articles, 7 records found
Research literature, 2 records found
Articles 7 records found  
1.
5 p, 264.5 KB Atlas Spielraum : a partir del site-specific como espacio de maniobras personales / Mangieri, Rocco
Las labores del crítico de arte, del museógrafo y del curador pueden integrarse a través de la estrategia del Atlas Mnemosyne. El punto de partida de este ensayo es la propuesta de un site-specific que se conecta con otras series de imágenes que no pertenecen a un mismo y único contexto, pero que comparten figuras de la significación a nivel más profundo.
The work of the art critic, the museographer and the curator can be integrated through the Atlas-Mnemosyne strategy. The starting point of this essay is the proposal of a site-specific that connects with other series of images that don't belong to the same and unique context, but share the figures of significance at a deep level of the visual text.

2023 - 10.35659/designis.i38p109-117
DeSignis, Núm. 38 (2023) , p. 109-117  
2.
20 p, 270.7 KB Interculturalidad, world music y gestión de patrimonio musical en espectáculos musicales : un acercamiento a la Fundación Casa de la India de Valladolid / Debrois Castro, Marion Bastiana
El presente artículo pretende ser un acercamiento a las actividades musicales de la Fundación Casa de la India desde una perspectiva musicológica. Para ello se han seleccionado cuatro de sus actividades musicales y se han estudiado aplicando teorías y metodologías provenientes de disciplinas como la etnomusicología, antropología, sociología y estudios culturales y, en especial, cuestiones vinculadas a la interculturalidad, los estudios sobre la world music y la gestión del patrimonio musical. [...]
This paper aims to be an approach to the musical activities of the Casa de la India Foundation from a musicological perspective. To this end, four of its musical activities have been selected and studied applying theories and methodologies from disciplines such as ethnomusicology, anthropology, sociology and cultural studies and, in particular, issues related to interculturality, Studies on world music and management of musical heritage. [...]

2023 - 10.5565/rev/indialogs.236
Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 10 (2023) , p. 73-91 (Articles)  
3.
18 p, 167.5 KB ¿Qué es el infierno? : cuatro reescrituras de la Divina comedia desde la escena latinoamericana contemporánea / Eudave Rosales, David Osvaldo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
A través de la revisión de cuatro experiencias escénicas contemporáneas latinoamericanas basadas en la Divina comedia, de Dante Alighieri: las obras dramáticas El infierno, de Vicente Leñero (México, 1989), y Una pasión sudamericana, de Ricardo Monti (Argentina, 1989); las puestas en escena Infierno (1997), Purgatorio (1998) y Paraíso (1999), de Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentina), y la intervención Maqueta para el Dante, de José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombia, 2014), se reflexiona sobre la forma en que las reescrituras se realizan de forma territorializada, es decir, desde un contexto concreto, y el texto-fuente dantesco funciona como generador de imágenes, intertextos y denotaciones.
A través de la revisió de quatre experiències escèniques contemporànies llatinoamericanes basades en la Divina comèdia, de Dante Alighieri: les obres dramàtiques El infierno, de Vicente Leñero (Mèxic, 1989), i Una passión sud-americana, de Ricardo Monti (Argentina, 1989) les posades en escena Infierno (1997), Purgatorio (1998) i Paraíso (1999), de Cheté Cavagliatto (Còrdova, Argentina), i la intervenció Maqueta para Dant, de José Alejandro Restrepo (Bogotà, Colòmbia, 2014), es reflexiona sobre la manera com les reescriptures es realitzen de forma territorialitzada, és a dir, des d'un context concret, i el text-font dantesc funciona com a generador d'imatges, intertextos i denotacions.
Through the review of four contemporary Latin American stage experiences based on Dante Alighieri's Divine Comedy, Vicente Leñero's El infierno (Mexico, 1989) and Ricardo Monti's Una pasión sudamericana (Argentina, 1989); the stagings Infierno (1997), Purgatorio (1998) and Paraíso (1999), by Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentina), and the intervention Maqueta para el Dante, by José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombia, 2014), the author reflects on thow the rewritings are performed, that is, from a specific context, and how the Dantean source-text functions as a generator of images, intertexts and denotations.
À travers l'examen de quatre expériences scéniques contemporaines latino-américaines basées sur la Divine Comédie de Dante Alighieri : les œuvres dramatiques El infierno, de Vicente Leñero (Mexique, 1989), et Una pasion sud-americana, de Ricardo Monti (Argentine, 1989) ; les mises en scène Infierno (1997), Purgatorio (1998) et Paraíso (1999), de Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentine), et l'intervention Maqueta para el Dante, de José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombie, 2014), réfléchissent sur le chemin dans lequel les réécritures s'effectuent de manière territorialisée, c'est-à-dire à partir d'un contexte spécifique, et le texte-source dantesque fonctionne comme générateur d'images, d'intertextes et de dénotations.
Attraverso la rassegna di quattro esperienze teatrali contemporanee latinoamericane tratte dalla Divina Commedia di Dante Alighieri: le opere drammatiche El infierno, di Vicente Leñero (Messico, 1989), e Una pasión sudamericana, di Ricardo Monti (Argentina, 1989); gli allestimenti Infierno (1997), Purgatorio (1998) e Paraíso (1999), di Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentina), e l'intervento Maqueta para el Dante, di José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombia, 2014), riflette sul cammino in cui le riscritture sono effettuate in modo territorializzato, cioè da un contesto specifico, e il testo-fonte dantesco funziona come generatore di immagini, intertesti e denotazioni.

2022 - 10.5565/rev/dea.173
Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 97-114 (Monogràfic)  
4.
62 p, 442.0 KB Quasi una catabasi : La Divina Commedia nella danza degli ultimi 200 anni. Parte II / Fratini Serafide, Roberto (Institut del Teatre (Barcelona, Catalunya))
Il saggio ripercorre due secoli di adattamenti coreografici della Divina Commedia(nell'ambito della danza classica, moderna e contemporanea), mettendoli in rapporto con la storia generale del ruolo di Dante nell'immaginario culturale d'Occidente, e sussumendone l'ipotesi di un uso generale di Dante come sintomo o catalizzatore di inquietudini epocali, paradossi formali e "vizi" poetici della danza degli ultimi duecento anni.
The essay retraces two centuries of choreographic adaptations of the Divine Comedy (in the sphere of classical, modern and contemporary dance), putting them in relation with the general history of Dante's role in the cultural imaginary of the West, and subsuming the hypothesis of a general use of Dante as a symptom or catalyst of contemporary concerns, formal paradoxes and poetic "vices" of the dance of the last two hundred years.

2018 - 10.5565/rev/dea.106
Dante e l'Arte, Vol. 5 (2018) , p. 273-334 (Articoli)  
5.
48 p, 359.7 KB Quasi una catabasi. La Divina Commedia nella danza degli ultimi 200 anni : Parte I / Fratini Serafide, Roberto (Institut del Teatre (Barcelona, Catalunya))
Il saggio ripercorre due secoli di adattamenti coreografici della Divina Commedia (nell'ambito della danza classica, moderna e contemporanea), mettendoli in rapporto con la storia generale del ruolo di Dante nell'immaginario culturale d'Occidente, e sussumendone l'ipotesi di un uso generale di Dante come sintomo o catalizzatore di inquietudini epocali, paradossi formali e "vizi" poetici della danza degli ultimi duecento anni.
The essay retraces two centuries of choreographic adaptations of the Divine Comedy (in the sphere of classical, modern and contemporary dance), putting them in relation with the general history of Dante's role in the cultural imaginary of the West, and subsuming the hypothesis of a general use of Dante as a symptom or catalyst of contemporary concerns, formal paradoxes and poetic "vices" of the dance of the last two hundred years.

2017 - 10.5565/rev/dea.88
Dante e l'Arte, Vol. 4 (2017) , p. 137-184 (Dossier monografico)  
6.
20 p, 418.8 KB Coreografie dantesche / Ciabattoni, Francesco (Georgetown University)
Le più notevoli scene di ballo nella Commedia hanno come protagoniste delle donne o degli uomini paragonati a donne. Dalla danza delle virtù teologali nel paradiso terrestre alla danza dei teologi nel Cielo del Sole e a quella dei santi Pietro, Giovanni e Giacomo, Dante usa la figura femminile come paragone della grazia coreutica, sfidando una lunga tradizione che inibiva il ballo muliebre. [...]
The most striking scenes of dancing portrayed in Dante's Commedia feature either female protagonists or male characters likened to women in a simile. From the dance of the theological virtues in the earthly paradise to the dance of the theologians in the Heaven of the Sun, as well as the dance of saints Peter, John and James, Dante uses feminine figures as a paragon of choreographic grace, challenging the long-standing tradition that forbade female dancing. [...]

2017 - 10.5565/rev/dea.82
Dante e l'Arte, Vol. 4 (2017) , p. 11-30 (Dossier monografico)  
7.
18 p, 183.5 KB Jeanne D'Arc à l'opéra: La traduction à l'oeuvre / Deramond, Julie (Université Toulouse II)
Au XIXe siècle, nombre de librettistes et de compositeurs tentent d'adapter l'aventure de Jeanne d'Arc à l'opéra. S'il semble relativement aisé au départ de transposer l'histoire pour la scène, telle qu'elle est écrite par les historiens, en respectant les conventions opératiques en vigueur, néanmoins, un tel sujet semble rapidement, aux yeux des critiques et sans doute des spectateurs, irréductible à la « traduction ». [...]
During the nineteenth century, many librettists and composers try to adapt Joan of Arc's adventures to opera. While it may have been relatively easy for them to transpose history, such as it is written by historians, to the stage, by respecting operatic conventions, Joan of Arc seems finally, for critics and undoubtedly for the audience, non-amenable to « translation ». [...]

2010
Doletiana : revista de traducció, literatura i art, Núm. 3 (2010) , p. 1-18  

Research literature 2 records found  
1.
33 p, 706.7 KB Still Living : the Influence of Visual and Performing Arts in Samuel Beckett's Ill Seen Ill Said / West, Sarah ; Monnickendam, Andrew, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística
This dissertation focuses on the highly visual nature of Samuel Beckett's late prose text Ill Seen Ill Said. Using a close reading approach, the study traces Beckett's interest in painting and how techniques from this medium are transferred into prose. [...]
Aquesta dissertació se centra en la naturalesa altament visual del text en prosa tardà de Samuel Beckett Ill Seen Ill Said. Utilitzant un enfocament de lectura estreta, l'estudi segueix l'interès de Beckett per la pintura i com les tècniques d'aquest mitjà es transfereixen a la prosa. [...]
Esta disertación se centra en la naturaleza altamente visual del tardío texto en prosa de Samuel Beckett Ill Seen Ill Said. Utilizando un enfoque de lectura detallada, el estudio rastrea el interés de Beckett por la pintura y cómo las técnicas de este medio se transfieren a la prosa. [...]

2021
Grau en Estudis Anglesos [1482]
Grau en Estudis Anglesos [801]  
2.
341 p, 15.1 MB Rebel bodies and affects in movement : Imagining scenes for an indocile pedagogy / Giannoutsou, Amalia ; Rifà Valls, Montse, dir.
Aquest projecte de recerca es basa en l'experiència d'una etnografia performativa col·laborativa, que va tenir lloc en dos centres d'educació secundària de Barcelona durant el curs 2016-2017 en el context del projecte PI(E)CE, una iniciativa artística, social i educativa. [...]
Este proyecto de investigación se basa en la experiencia de una etnografía performativa colaborativa, que tuvo lugar en dos centros de enseñanza secundaria de Barcelona durante el año 2016-2017 en el contexto del proyecto PI(E)CE, una iniciativa artística, social y educativa. [...]
This research project draws from the experience of a collaborative performance ethnography, that took place in two secondary schools in Barcelona during the year 2016-2017 within the context of project PI(E)CE, an artistic, social and educational initiative. [...]

2021  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.