Results overview: Found 7 records in 0.02 seconds.
Articles, 7 records found
Articles 7 records found  
1.
18 p, 1.7 MB Retorno a Karlsruhe: Una experiencia de investigación con la Tabla Periódica para aprender la estructura y propiedades de los elementos químicos / Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
La estructura atómica y la Tabla Periódica son elementos clave en la enseñanza de las ciencias, por constituir un enlace entre la Física y la Química, y por el proceso histórico de su construcción científica. [...]
Atomic structure and the Periodic Table are key elements in Science Education, as they constitute a bridge between Physics an Chemistry, and because of the epistemic value of the historic process of their construction. [...]

2019 - 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1201
Revista eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, Vol. 16 Núm. 1 (enero 2019) , p. 1201(1)-1201(18)  
2.
9 p, 866.8 KB 10 taules periòdiques per a un any ple de química : una revisió de l'Any Internacional de la Taula Periòdica als centres de secundària de Catalunya / Grimalt-Álvaro, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; López Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
En motiu de l'Any Internacional de la Taula Periòdica (AITP), molts centres educatius s'han sumat a la celebració i s'han dut a terme una gran varietat d'activitats i iniciatives, especialment a secundària. [...]
Many schools have joined the celebration of the International Year of the Periodic Table (AITP) and have carried out a wide variety of activities and initiatives, especially in secondary schools. One of the main activities has been to involve students in the elaboration of all kinds of periodic tables, and many classrooms, corridors and facades of educational centers have been filled with names of chemical elements, atomic numbers, groups and periods. [...]

2019 - 10.5565/rev/ciencies.413
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 38 (2019) , p. 27-35 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
3.
20 p, 1.8 MB The Mendeleev-Meyer force project / Santos, Sergio (Future Synthesis. Adderbury Banbury) ; Lai, Chia-Yun (Masdar Institute of Science and Technology. Institute Center for Future Energy. Laboratory for Energy and NanoScience) ; Amadei, Carlo A. (Harvard University. John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences) ; Gadelrab, Karim R. (Massachusetts Institute of Technology. Department of Materials Science and Engineering) ; Tang, Tzu-Chieh (Massachusetts Institute of Technology. Department of Materials Science and Engineering) ; Verdaguer Prats, Albert (Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia) ; Barcons, Victor (Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Disseny i Programació de Sistemes Electrònics) ; Font, Josep (Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Disseny i Programació de Sistemes Electrònics) ; Colchero, Jaime (Universidad de Murcia. Instituto de Óptica y Nanociencia) ; Chiesa, Matteo (Masdar Institute of Science and Technology. Institute Center for Future Energy. Laboratory for Energy and NanoScience)
Here we present the Mendeleev-Meyer Force Project which aims at tabulating all materials and substances in a fashion similar to the periodic table. The goal is to group and tabulate substances using nanoscale force footprints rather than atomic number or electronic configuration as in the periodic table. [...]
2016 - 10.1039/c6nr06094c
Nanoscale, Vol. 8, Issue 40 (October 2016) , p. 17400-17406  
4.
93 p, 11.3 MB Towards Oxide Electronics : a Roadmap / Coll, Mariona (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Fontcuberta, Josep (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Althammer, Matthias (Technische Universität München. Physik Department) ; Bibes, Manuel (Unité Mixte de Physique) ; Boschker, Hans (Max Planck Institute for Solid State Research) ; Calleja, Ana (OXOLUTIA S.L.) ; Cheng, Guanglei (Pittsburgh Quantum Institute) ; Cuoco, Mario (Università di Salerno) ; Dittmann, Regina (Peter Grünberg Institut) ; Dkhil, Brahim (Université Paris-Saclay) ; El Baggari, Ismail (Cornell University) ; Fanciulli, Marco (University of Milano Bicocca. Department of Materials Science) ; Fina, Ignasi (Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia) ; Fortunato, Elvira (CEMOP/UNINOVA) ; Frontera, Carlos (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Fujita, Shizuo (Kyoto University) ; Garcia, Vincent (Unité Mixte de Physique) ; Goennenwein, Sebastian T. B. (Technische Universität Dresden) ; Granqvist, Claes Göran (Upp sala University) ; Grollier, Julie (Unité Mixte de Physique) ; Gross, Rudolf (Nanosystems Initiative Munich (NIM)) ; Hagfeldt, Anders (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne) ; Herranz Casabona, Gervasi (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Hono, Kazuhiro (National Institute for Materials Science) ; Houwman, Evert (University of Twente) ; Huijben, Mark (University of Twente) ; Kalaboukhov, Aleksey (MC2. Chalmers University of Technology) ; Keeble, David J. (University of Dundee) ; Koster, Gertjan (University of Twente) ; Kourkoutis, Lena Fitting (Cornell University) ; Levy, Jeremy (Pittsburgh Quantum Institute) ; Lira-Cantu, Monica (Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia) ; MacManus-Driscoll, Judith L. (University of Cambridge. Department of Materials Science and Metallurgy) ; Mannhart, Jochen (Max Planck Institute for Solid State Research) ; Martins, Rodrigo (MDM Laboratory) ; Menzel, Stephan (Pittsburgh Quantum Institute) ; Mikolajick, Thomas (Chair of Nanoelectronic Materials) ; Napari, Mari (University of Cambridge. Department of Materials Science and Metallurgy) ; Nguyen, Duc Minh (University of Twente) ; Niklasson, Gunnar A. (Uppsala University) ; Paillard, Charles (University of Arkansas. Physics Department) ; Panigrahi, Shrabani (CEMOP/UNINOVA) ; Rijnders, Guus (University of Twente) ; Sánchez Barrera, Florencio (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Sanchis Kilders, Pablo (Universitat Politècnica de València) ; Sanna, S. (Technical University of Denmark. Department of Energy Storage and Conversion) ; Schlom, Darrell G (Cornell University. Department of Material Science and Engineering) ; Schroeder, U. (NaMLab gGmbH) ; Shen, K. M. (Cornell University. Department of Physics) ; Siemon, A. (Institut für Werkstoffe der Elektrotechnik) ; Spreitzer, M. (Jožef Stefan Institute) ; Sukegawa, H. (Research Center for Magnetic and Spintronic Materials) ; Tamayo, R. (OXOLUTIA S.L.) ; van den Brink, J. (Institute for Theoretical Solid State Physics) ; Pryds, N. (Technical University of Denmark. Department of Energy Storage and Conversion) ; Granozio, F. M. (CNR-SPIN. Naples Unit)
At the end of a rush lasting over half a century, in which CMOS technology has been experiencing a constant and breathtaking increase of device speed and density, Moore's law is approaching the insurmountable barrier given by the ultimate atomic nature of matter. [...]
2019 - 10.1016/j.apsusc.2019.03.312
Applied surface science, Vol. 482 (July 2019) , p. 1-93  
5.
11 p, 549.1 KB El uso del juego y la metodología CLIL como recursos innovadores en educación secundaria obligatoria / Adelantado-Renau, Mireia (Universitat Jaume I) ; Beltran-Valls, Maria Reyes (Universitat Jaume I) ; Moliner-Urdiales, Diego (Universitat Jaume I)
El objetivo de esta propuesta didáctica fue mejorar el aprendizaje de los elementos de la tabla periódica en alumnos de 3º de Educación Secundaria Obligatoriamediante el uso del juego comorecurso innovador (el Bingo Químico) y la metodología CLIL (Content and Language Integrated Learning), que trabaja conjuntamente una lengua extranjera (inglés) y contenido específico de la asignatura. [...]
The aim of this didactic proposal was to improve the learning of the elements of the periodic table in students of 3rd grade of secondary education using innovative resources (the Chemical Bingo) and the CLIL (Content and Language Integrated Learning) methodology, which teaches jointly a foreign language (English) and specific content of the subject. [...]

2018
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 36 (Marzo 2018) (Articles)  
6.
4 p, 71.3 KB Episódios da história da tabela periódica e dos elementos químicos para o ensino de Química / Piccoli, Flávia (Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil)) ; Lopes, Cesar (Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil))
Este artigo tem por objetivo apontar aspectos da história das classificações dos Elementos Químicos e da Tabela Periódica que podem auxiliar os alunos de uma turma de Ensino Médio brasileiro a compreender melhor conceitos relativos à construção da Tabela Periódica, assim como aspectos relacionados à Natureza da Ciência (NdC). [...]
Presentation and discussion of a teaching proposal that uses episodes of the history of the chemistry elements and classifications for teaching concepts related to the construction of the Periodic Table and aspects of Nature of Science (NoS).

2013
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013) , p. 2791-2794 (Innovacions didàctiques)  
7.
5 p, 299.1 KB Juguem amb la taula periòdica / Castelló Rico, Esther (Institut La Llauna, Badalona) ; Seba Font, Elena (Institut La Llauna, Badalona)
L'aprenentatge de la taula periòdica, els seus elements i els seus símbols també es pot realitzar d'una manera divertida. A continuació es presenta una activitat que es pot proposar als alumnes d'ESO dins de la unitat corresponent a l'estudi de l'àtom i de la taula periòdica.
2011 - 10.5565/rev/ciencies.136
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 19 (Juny 2011) , p. 9-13  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.