Results overview: Found 13 records in 0.02 seconds.
Articles, 13 records found
Articles 13 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
34 p, 4.4 MB Traditional Knowledge and Biocultural Heritage about Medicinal Plants in a European Transboundary Area (La Raya : Extremadura, Spain-Alentejo, Portugal): Transdisciplinary Research for Curriculum Design in Health Sciences / Vallejo, J.R. (Universidad de Cádiz. Departamento de Anatomía Patológica, Biología Celular, Histología, Historia de la Ciencia, Medicina Legal y Forense y Toxicología) ; Baptista, G.C.S. (Universidad Estadual de Feira de Santana. Departamento de Educação) ; Arco, Helena (Instituto Politécnico de Portalegre. Departamento de Ciências e Tecnologias da Saúde, Escola Superior de Enfermagem) ; González, J.A. (Universidad de Salamanca. Facultad de Biología) ; Santos-Fita, Dídac (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural) ; Postigo-Mota, S. (Universidad de Extremadura. Departamento de Enfermería, Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud)
2024 - 10.3390/heritage7010012
Heritage, Vol. 7 Núm. 1 (january 2024) , p. 225-258  
2.
22 p, 491.3 KB ¿Qué naturaleza de la ciencia se presenta en los libros de química para la educación secundariaen América Latina? / Amador-Rodríguez, Rafael (Universidad del Norte) ; Adúriz-Bravo, Agustín (Universidad de Buenos Aires)
Este trabajo de investigación tuvo como objetivo principal caracterizar las concepciones de naturaleza de la ciencia (NOS) que se promueven en libros de química para la educación secundaria de cuatro países latinoamericanos. [...]
This piece of research had as its main aim characterising the conceptions on the nature of science (NOS) promoted in secondary chemistry textbooks from four Latin American countries. The methodological approach was qualitative; for the analysis, ten different aspects of the scientific activity («topics from the philosophy of science») were employed; each topic was modelled from five schools of 20th century philosophy of science. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3272
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 3 (2021) , p. 11-31 (Investigaciones Didácticas)  
3.
35 p, 1012.5 KB Institutional analysis in climate change adaptation research : A systematic literature review / Bisaro, Alexander (Global Climate Forum) ; Roggero, Matteo (Humboldt University Berlin) ; Villamayor Tomás, Sergio (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Appropriate institutions are essential for climate change adaptation. Yet diverse approaches to institutional analysis are available, encompassing different ontological and epistemological assumptions, and thus yielding insights on very different aspects of institutions in adaptation. [...]
2018 - 10.1016/j.ecolecon.2018.04.016
Ecological economics, Vol. 151, (September 2018) , p. 34-43  
4.
7 p, 232.7 KB What is science's crisis really about? / Saltelli, Andrea (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Funtowicz, Silvio (Universitetet i Bergen. Senter for Vitenskapsteori)
Present day reasoning about difficulties in science reproducibility, science governance, and the use of science for policy could benefit from a philosophical and historical perspective. This would show that the present crisis was anticipated by some scholars of these disciplines, and that diagnoses were offered which are not yet mainstream among crisis-aware disciplines, from statistics to medicine, from bibliometrics to biology. [...]
2017 - 10.1016/j.futures.2017.05.010
Futures, Vol. 91 (Aug. 2017) , p. 5-11  
5.
20 p, 505.9 KB La enseñanza de la gravitación universal de Newton orientada por la historia y filosofía de la ciencia : una propuesta didáctica con un enfoque en la argumentación / Teixeira, Elder Sales (Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Departamento de Física) ; Freire Junior, Olival (Universidade Federal da Bahia. Instituto de Física) ; Greca, Ileana Maria (Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Específicas)
Este trabajo presenta una propuesta didáctica para enseñar la gravitación universal de Newton (GU), orientada por la historia y la filosofía de la ciencia, para promover mejoras en la habilidad de argumentación de los alumnos. [...]
Aquest treball presenta una proposta didàctica per ensenyar la gravitació universal de Newton (GU), orientada per la història i la filosofia de la ciència, per promoure millores en l'habilitat d'argumentació dels alumnes. [...]
This paper presents a didactical proposal to teach Newton's universal gravitation (GU)guided by the history and philosophy of science (HPS) to promote improvements in students' argumentation skills. This proposal is the culmination of a larger work that has already produced some results (Teixeira et al. [...]

2015 - 10.5565/rev/ensciencias.1226
Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 1 (2015) , p. 205-223 (Historia y Epistemología)  
6.
20 p, 172.5 KB Análisis del enfoque de historia y filosofía de la ciencia en libros de texto de química : el caso de la estructura atómica / Farías Camero, Diana María (Universidad Nacional de Colombia. Grupo de Investigación en Enseñanza de la Química) ; Molina, Manuel F. (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica) ; Castelló Escandell, Josep (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica)
Este trabajo analiza desde el enfoque de historia y filosofía de las ciencias (HFC) la forma como se presenta el tema de estructura atómica en cinco libros de texto (LT) de los cursos de química de primer año de la Universidad de Barcelona. [...]
History and Philosophy of Science approach (HPS) in atomic structure chapters was analyzed in five chemistry textbooks that are recommended in first year's courses the at University of Barcelona. A methodological framework composed by four heterogeneous methodologies was applied in this work trying to get a more accurate explanation about the topic studied. [...]

2013 - 10.5565/rev/ec/v31n1.489
Enseñanza de las ciencias, Vol. 31, Núm. 1 (2013) , p. 115-133  
7.
12 p, 216.7 KB Finito o Infinito : una cuestión de gusto / Mora Charles, Mary Sol de (Universidad del País Vasco)
The concept of infinite was always associated to the possible conclusion or creation of the world. The first philosophers knew that the possibility of existence of the infinite quantities cannot be discarded. [...]
La idea de infinito ha estado siempre ligada a los problemas planteados por una posible conclusión del Mundo en el que el hombre habitaba. Los primeros filósofos sabían que no podían pasar por alto la posibilidad de la existencia de las cantidades infinitas. [...]

2009
Ontology studies, N. 9 (2009) p. 43-54  
8.
25 p, 149.4 KB Filosofía, ciencia social y cognición humana : de la folk psychology a la psicología evolucionaria / Mundó, Jordi
Tradicionalmente, las ciencias sociales se han fundado en categorías de sentido común para describir la realidad, de modo que aceptan tácitamente el principio de la folk psychology, según el cual las personas actúan para conseguir aquello que desean, dadas unas creencias. [...]
In the social sciences there has been almost universal agreement that the descriptive categories that common sense has used since the dawn of history are the right ones. Folk psychology tells us that people do the things they do roughly because they want certain ends and believe these acts will help attain them. [...]

2006 - 10.5565/rev/papers/v80n0.1777
Papers : revista de sociologia, N. 80 (2006) p. 257-281  
9.
90x144, 9.4 KB Ressenyes / Oceransky Woolrich, Nasnia
Index de les obres ressenyades: Don IDHE, Los cuerpos en la tecnología. Nuevas Tecnologías : nuevas ideas acerca de nuestro cuerpo.
2005 - 10.5565/rev/athenead/v1n7.210
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, N. 7 (2005) p. 478-480  
10.
14 p, 99.4 KB Kant y el fin de la filosofía de la naturaleza / Arana, Juan (Universidad de Sevilla)
Este artículo estudia la importancia de la filosofía de la naturaleza en la obra de Kant, y también analiza la importancia que tuvieron la ciencia y las matemáticas en la educación del filósofo. [...]
This article studies the moment of the philosophy of nature in Kant's works; it realices how important science and mathematics were in the philosopher's education. The aim of the author consists in making clear how much Kant knew about the condition of science in his century; he tries to determinate the extent of Kant's influence, going on to scrutinize in which way such influence results in the decadence of the philosophical cosmology in contemporary thought.

2004 - 10.5565/rev/enrahonar.364
Enrahonar, N. 36 (2004) p. 11-24 (Articles)  

Articles : 13 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.