Resultats globals: 14 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 8 registres trobats
Llibres i col·leccions, 3 registres trobats
Documents de recerca, 3 registres trobats
Articles 8 registres trobats  
1.
18 p, 145.5 KB Commedia, mini-musical e flussi mediali : L'Inferno in sei minuti degli Oblivion / Bertoloni, Luca (Università degli Studi di Pavia)
In questo saggio si metteranno in mostra, attraverso una prospettiva mediologica e intersemiotica, i meccanismi testuali, intertestuali e performativi con cui il gruppo teatrale-musicale italiano Oblivion ha ri-mediato la prima cantica della Commedia dantesca in un prodotto audiovisivo e performativo ibrido - un mini-musical dal titolo L'Inferno in sei minuti -, che affonda le radici in più immaginari, da quello letterario fino al paesaggio intermediale alimentato dalla popular music italiana. [...]
Aquest assaig mostrarà, a través d'una perspectiva mediològica i intersemiòtica, els mecanismes textuals, intertextuals i performatius amb què el grup italià de teatre-música Oblivion ha remediat el primer càntic de la Comèdia de Dante en un producte híbrid audiovisual i performatiu: un mini-musical. [...]
In this essay we show, through a mediological and intersemiotic perspective, the textual, intertextual and performative mechanisms with which the Italian theatrical-musical group Oblivion re-mediated the first cantica of Dante's Commedia into a hybrid audiovisual and performative product - L'Inferno in sei minuti, a mini-musical -, that is linked to several imaginaries, from the literary to the intermedial landscape created by the universe of Italian popular music. [...]
Este ensayo mostrará, a través de una perspectiva mediológica e intersemiótica, los mecanismos textuales, intertextuales y performativos con los que el grupo italiano de teatro-música Oblivion ha remediado el primer cántico de la Comedia de Dante en un producto híbrido audiovisual y performático -un mini-musical titulado Infierno en seis minutos - que tiene sus raíces en muchos imaginarios, desde el literario hasta el paisaje intermedia alimentado por la música popular italiana. [...]
Cet essai montrera, à travers une perspective médiologique et intersémiotique, les mécanismes textuels, intertextuels et performatifs avec lesquels le groupe de théâtre-musique italien Oblivion a remédié le premier cantique de la Comédie de Dante dans un produit audiovisuel et performatif hybride - un mini-musical intitulé Hell in six minutes - qui puise ses racines dans de nombreux imaginaires, du littéraire au paysage intermédia alimenté par la musique populaire italienne. [...]

2022 - 10.5565/rev/dea.172
Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 131-148 (Articles)  
2.
23 p, 572.3 KB Here I Go Again : Re-producción musical, mediación tecnológica y música popular / Segura, Silvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
El impacto de las tecnologías de grabación y producción en la creación y recepción de la música popular es aún un objeto poco abordado desde el punto de vista de la musicología. Las ideas aportadas por autores como Paul Théberge (1997) acerca del efecto que el desarrollo de determinadas tecnologías ha causado durante épocas concretas -interesan aquí especialmente sus apuntes acerca de los sistemas de grabación computerizados, el auge del sintetizador o el desarrollo del sampling en la década de los ochenta del siglo XX- ponen el acento en cómo la tecnología influye en la creación y conceptualización de las músicas. [...]
The impact of recording and production technologies on the creation and reception of "popular music'" is still quite an unknown subject from the point of view of musicology. The ideas of authors such as Paul Théberge (1997) on the effect that the development of certain technologies has caused during specific times -of particular interest here are his notes on computerized recording systems, the rise of the synthesizer or the development of sampling in the 1980s- highlight how technology influences the creation and conceptualization of music. [...]

2020
Cuadernos de etnomusicología, Vol. 15 Núm. 2 (2020) , p. 107-129  
3.
27 p, 520.4 KB Inclusión de música popular urbana por parte de docentes de música en Chile / Jorquera Rossel, Raúl Alberto (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Godall, Pere (Universitat Autònoma de Barcelona)
Como parte de una investigación de mayor alcance, se presenta un análisis de la inclusión de música popular urbana por parte de docentes de música chilenos. Se exponen datos relevantes obtenidos de la aplicación de una encuesta a ciento veintinueve docentes y de entrevistas semiestructuradas a seis de estos mismos docentes. [...]
As part of a larger research, an analysis of the inclusion of urban popular music by Chilean music teachers is presented. Relevant data is obtained from a survey made to one hundred twenty nine teachers and six semi-structured interviews to these same teachers are exposed. [...]

2018
Neuma : revista de música i docencia musical, Vol. 2 (2018) , p. 132-158  
4.
12 p, 94.2 KB Mujeres trabajando : raperas y grafiteras decontruyendo los fantasmas del cuerpo femenino / De la Peza, María del Carmen (Universidad Autónoma Metropolitana (Mèxic))
En este artículo se muestran algunas estrategias de las raperas del grupo mexicano Mujeres trabajando para desidentificarse del "fantasma normativo" de sexualidad femenina dominante que las excluye de los espacios de creación y visibilidad pública y recrear nuevas formas de ser mujeres. [...]
This paper shows some women's strategies to dis-identify from the dominant sexuality that excludes them from creative spaces and public visibility and the new ways of being female they recreate. To achive this goal, the image mexican group "Mujeres trabajando" project through their artistic practices and the lyrics of their songs, are analyzed.

2015
DeSignis, Núm. 23 (Julio-Diciembre 2015) , p. 105-116  
5.
18 p, 885.1 KB Amalgama vs. aksak. Sobre la conceptualización del ritmo asimétrico en la música popular urbana / González Fuentes, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Roquer González, Jordi 1974- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Toda actividad musical, incluidos los elementos que intervienen en su construcción social, está estrechamente vinculada a la cultura en la que se manifiesta. El estudio de dichos elementos puede ayudarnos a comprender mejor el funcionamiento de la música como actividad humana y apreciar con mayor detalle el contraste entre sus distintas formas de conceptualización. [...]
Toda a atividade musical, assim como os elementos que intervêm na sua construção social, está intrinsecamente vinculada à cultura na que se manifesta. O estudo desses elementos pode ajudar-nos a compreender melhor o funcionamento da música enquanto atividade humana e apreciar com maior detalhe o contraste entre as suas distintas formas de conceptualização. [...]
Every musical activity, and the elements that take part in its social construction, are closely related to the culture in which they appear. The study of these elements can lead us to a better understanding of the way music works as a human activity and, also, it can help us notice the contrasts between its various ways of conceptualization. [...]

2016
El Oído Pensante, Vol. 4, núm. 2 (2016) , p. 1-18  
6.
17 p, 366.7 KB Articulaciones entre memoria, identidad y prácticas musicales : la escucha-apreciación como categoría de alteridad entre el ayer y el hoy / Medeiros, Daniel Ribeiro (Universidade Federal de Pelotas (Brasil)) ; Nogueira, Isabel Porto (Universidade Federal de Pelotas (Brasil))
Este artículo tiene como objetivo reflexionar acerca de parte de las evaluaciones/comparaciones que los entrevistadoshacen acerca del pasado y presente. A lo largo de la investigación, las hemos comprendido como procesos que establecen una alteridad temporal basada en una relación entre el ayer (en aquellos días) y el hoy (hoy en día): un eje lo cual los entrevistados narran y representan a sí mismos en el hoy a partir de sus experiencias-trayectorias musicales. [...]
This paper aims to reflects on part of the evaluations-comparisons collaborators interviewees make about past and present. In the course of our investigation, we have understand it how a process that establishes a kind of temporal alterity based on the relationship between the yesterday (in those days) and the today (nowadays): a kind of pivot through which the interviewees narrate and represent themselves in the today from their musical-life experiences-trajectories. [...]

2015 - 10.5565/rev/periferia.481
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 20 Núm. 2 (desembre 2015) , p. 108-124 (Artículos)  
7.
9 p, 211.4 KB Una breve nota sobre la música popular en Cien botellas en una pared de Ena Lucía Portela / De Maeseneer, Rita (Universiteit Antwerpen)
En este artículo se estudian la presencia de la música popular y su funcionalidad en la novela Cien botellas en una pared (2002) de Ena Lucía Portela. Se analizan los géneros utilizados y las circunstancias en las que los personajes recurren a la música popular. [...]
I study the presence of popular music and its functionality in Ena Lucía Portela's novel Cien botellas en una pared (2002). I explore the genres that are used and the circumstances in which the characters evoke popular music. [...]

2014 - 10.5565/rev/mitologias.207
Mitologías hoy, Vol. 10 (2014) , p. 7-15 (Dossier)  
8.
16 p, 271.2 KB Procedimientos de abstracción y síntesis en las 17 cançons populars catalanes per a piano (1995) de David Padrós / Heine, Christiane (Universidad de Granada)
Las 17 Cançons populars catalanes per a piano de David Padrós (n. 1942) surgen del propósito de recuperar algunas fuentes selectas de la música popular, con el fin de reinterpretarlas en el contexto de la música culta contemporánea. [...]
Les 17 Cançons populars catalanes per a piano de David Padrós (n. 1942) sont nées dans le but de récupérer certaines sources choisies de la musique populaire, afin de les réinterpréter dans le contexte de la musique culte contemporaine. [...]
The 17 Cançons populars catalanes per a piano by David Padrós (born 1942) emerge from a proposal to retrieve some selected sources of popular music, with the aim of re-performing them in the context of contemporary cult music. [...]
Die 17 Cançons populars catalanes per a piano von David Padrós (geb. 1942) haben das Ziel, ausgewählte Quellen der Volksmusik wiederzugewinnen und diese im Kontext der zeitgenössischen Musik neu zu interpretieren. [...]

2007
Recerca musicològica, N. 17-18 (2007) p. 345-360  

Llibres i col·leccions 3 registres trobats  
1.
296 p, 3.6 MB Songs of Survival: Men in 21st Century Popular Music / Martín Alegre, Sara, ed. (Universitat Autònoma de Barcelona)
Songs of Survival: Men in 21st Century Popular Music gathers together 60 essays dealing with a significant selection of male artists and their songs. The aim is to consider what men are saying through their careers, self-presentation, lyrics and videos about masculinity.
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística, 2022
3 documents
2.
315 p, 4.7 MB Songs of Empowerment : Women in 21st Century Popular Music / Martín Alegre, Sara
An analysis of more than 60 songs and music videos by currently active female singers, working using English. The authors are the students enrolled in the BA elective subject 'Cultural Studies in English' (Fall/Winter 2021-22). [...]
2022
2 documents
3.
80 p, 1.4 MB American Music Videos 2000-2020 : lessons about the Nation / Delgado López, Andrea ; Martín Alegre, Sara, ed. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)
A study of a selection of 25 key American pop songs and their music videos, from the period 2000-2020.
2021  

Documents de recerca 3 registres trobats  
1.
216 p, 1.1 MB Creating Chilean Identities to the Rhythm of Japanese Rock : A Study of Santiago de Chile's Visual Kei Fandom as Subculture / Reyes Navarro, Javiera Natalia ; Mas López, Jordi, 1972-, dir. ; Lozano Méndez, Artur, dir.
Durante la primera década del nuevo milenio, la televisión, revistas y periódicos chilenos se enfocaron en grupos de jóvenes y en sus estilos de moda, gustos musicales y tendencia a utilizar los espacios públicos como lugares de reunión. [...]
During the first decade of the new millennium, Chilean television, magazines, and newspapers turned their attention to groups of young people and their fashion styles, music tastes, and tendency to use public spaces as gathering spots. [...]

2021  
2.
49 p, 4.5 MB El Visual Kei como producto cultural y su huella en la cultura popular / Sanz Martínez, Cecilia Isabel ; Figliulo, Roberto, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
El Visual Kei es una escena musical nacida en y casi exclusiva de Japón, cuya característica principal es que el componente visual o estético tiene tanto peso como el componente musical. Se trata de una escena muy activa y con mucha variedad tanto musical como estética.
El Visual Kei és una escena musical nascuda a i casi exclusiva del Japó, la característica principal de la qual és que el component visual o estètic té quasi tant de pes com el component musical. [...]
Visual Kei is a musical scene born at and almost exclusive of Japan, its main characteristic being that the visual or aesthetic component is as important as the musical one. It's a very active scene with great variety both musical and aesthetic.

2016
Grau en Estudis d'Àsia Oriental [842]  
3.
185 p, 6.0 MB Les sardanes de Pep Ventura i la música popular a Catalunya entre la restauració dels Jocs Florals i la Primera República (1859-1874) / Costal Fornells, Anna 1981- ; Ayats Abeyà, Jaume, 1960-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia) ; Cortés, Francesc, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia
Al segle XIX neix un nou concepte de música popular, estretament relacionat amb el final de l'Antic Règim i amb l'obertura d'Europa i dels territoris colonials a diverses possibilitats econòmiques, polítiques, socials i culturals. [...]
The 19th century saw the birth of a new concept in popular music, closely related to the end of the Ancien Régime and to the opening up of Europe and its colonies to diverse economic, political, social and cultural possibilities. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014
4 documents

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.