Resultats globals: 52 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 45 registres trobats
Llibres i col·leccions, 1 registres trobats
Documents de recerca, 6 registres trobats
Articles 45 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
26 p, 416.4 KB Pragmatic competence of children with cochlear implants in linguistic activities / Mieres Maldonado, Daniela Viviana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Cambra, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Losilla Vidal, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Pérez Pérez, Encarna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
The objective of the study was to analyze the pragmatic competence of children with cochlear implants (CIs). The researchers explored whether children with CIs participated in communicative exchanges in a similar way to children with typical hearing (TH), as well as how the participation of children with CIs was regulated by the activity they performed. [...]
2023 - 10.1353/aad.2023.a922850
American Annals of the Deaf, Vol. 168 Núm. 4 (2023) , p. 174-190  
2.
20 p, 156.8 KB Tra etnolinguistica e pragmatica : i complimenti tra i migranti sardi a Biella / Castagneto, Marina (Università del Molise (Itàlia))
Questo lavoro analizza un corpus di complimenti tra migranti sardi di prima generazione a Biella, con un'età media di 75 anni. Gli informanti hanno scelto compattamente le stesse risposte, seguendo specifici pattern conversazionali e agendo come "players in a ritual game" (Goffman, 1967). [...]
Aquest article analitza un corpus de compliments entre emigrants sards de primera generació de Biella, amb una mitjana d'edat de 75 anys. Els informants van triar de manera majoritària les mateixes respostes, seguint patrons conversacionals concrets i actuant com a "jugadors d'un joc ritual" (Goffman, 1967). [...]
This paper analyzes a corpus of compliments among first-generation Sardinian migrants in Biella, with an average age of 75. The informants compactly chose the same kind of compliment responses, following specific conversational patterns and acting as «players in a ritual game» (Goffman, 1967). [...]
Este artículo analiza un corpus de cumplidos entre emigrantes sardos de primera generación de Biella, con una media de edad de 75 años. Los informantes eligieron de forma mayoritaria las mismas respuestas, siguiendo patrones conversacionales concretos y actuando como "jugadores de un juego ritual" (Goffman, 1967). [...]

2023 - 10.5565/rev/qdi.574
Quaderns d'Italià, Vol. 28 (2023) , p. 33-52 (Dossier 1)  
3.
27 p, 617.0 KB A variationist corpus analysis of the definite article with personal names across three varieties of Spanish : (Chilean, Mexican, Andalusian) / Tieperman, Robin (Texas Tech University) ; Regan, Brendan (Texas Tech University)
It has been shown that the presence of a definite article (DA) prior to a personal name (PN) varies not only across languages, but also across varieties of the same language. Spanish is an example of a language that demonstrates DA+PN variation across varieties. [...]
2023 - 10.5565/rev/isogloss.300
Isogloss, Vol. 9 Núm. 1 (2023) , p. 1-27 (Articles)  
4.
20 p, 936.8 KB La equivalencia fraseológica en ELE : el caso de las locuciones verbales idiomáticas en español y ruso / Ramírez Rodríguez, Pablo (Universidad Rusa de la Amistad de los Pueblos)
En el marco de la enseñanza del español como lengua extranjera (ELE) sigue existiendo un relativo vacío en lo que se refiere a una metodología integradora que no solo mencione la importancia de conocer las unidades fraseológicas (UF) en el aula, sino que además dé cuenta de su significado idiomático para una mejor comprensión por parte del alumnado. [...]
En el marc de l'ensenyament de l'espanyol com a llengua estrangera (ELE) continua existint un relatiu buit pel que fa a una metodologia integradora que no només esmenti la importància de conèixer les unitats fraseològiques a l'aula, sinó que a més doni compte del seu significat idiomàtic per a una millor comprensió per part de l'alumnat. [...]
In the framework of the teaching of Spanish as a foreign language (SFL), there is still a relative lack of an integrative methodology that not only mentions the importance of knowing the phraseological units in the classroom, but that also considers their idiomatic meaning for a better understanding by the students. [...]
Dans le cadre de l'enseignement de l'espagnol comme langue étrangère (ELE), il y a encore un manque relatif de méthodologie intégrative qui non seulement mentionne l'importance de connaître les unités phraséologiques en classe, mais qui prend également en compte leur signification idiomatique pour une meilleure compréhension de la part des étudiants. [...]

2023 - 10.5565/rev/jtl3.1177
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 16 Núm. 2 (2023) , p. e1177 (Articles)  
5.
5 p, 220.7 KB Complejidad, pragmática y crítica de arte para el sistema tierra / Bermúdez, Juan Carlos
En este artículo, el trabajo de Gilberto Esparza, Plantas nómadas, es escuchado como un llamado de atención artística para tomar conciencia del Antropoceno y el colapso que esta era anuncia. Se expone la idea sobre una necesaria mutación que asuma un cambio de paradigma en donde el pensamiento complejo se torna imprescindible, reflejado en su obra como la comprensión del sentido que se articula desde la semiótica y a partir de la pragmática, en una suerte de apertura poética que modifica la percepción ambiental.
In this paper, Gilberto Esparza's work, Nomad Plants, is heard as an artistic wake-up call to become aware of the Anthropocene and the collapse that this Era heralds. Esparza's work assumes the posture that there's the need of a mutation in our way of thinking, in which the paradigm shift is essential. [...]

2023 - 10.35659/designis.i38p91-98
DeSignis, Núm. 38 (2023) , p. 91-98  
6.
20 p, 243.6 KB Lengua y sociedad en Cuba a través de cartas del siglo XIX / Guerra Casanellas, Ana María (Universidad de Oriente)
La carta o epístola es un documento escrito tan antiguo como la escritura misma. Resultado de las prácticas comunicativas entre interlocutores que se encuentran a distancia, forma parte de un sistema comunicativo que responde, entre otras cuestiones, a elementos lingüísticos y culturales. [...]
The letter or epistle is a written document as old as writing itself. Result of communicative practices between interlocutors who are at a distance, it is part of a communicative system that responds, among other issues, to linguistic and cultural elements. [...]

2022 - 10.36950/elies.2022.46.11
Estudios de lingüística del español, Núm. 46 (2022) , p. 200-219 (Artículos. Sociolingüística y estudios léxicos: la lengua cubana en los textos)  
7.
24 p, 444.4 KB Collective-Distributive Interpretations in Bilingual Spanish-English-Speaking Children / Lingwall Odio, Anne (University of Cincinnati) ; Grinstead, John (The Ohio State University)
Developmental semantic research in child Italian, Spanish, and English has shown that children's knowledge of distributive interpretations does not appear adult-like until 10 or 11 years of age. Further, children's knowledge of distributive interpretations predicts their knowledge of collective interpretations. [...]
2022 - 10.5565/rev/isogloss.161
Isogloss, Vol. 8 Núm. 4 (2022) , p. 1-24 (Articles)  
8.
13 p, 938.1 KB The Distribution of Subjects in L2 Spanish by Greek Learners / Margaza, Panagiota ; Gavarró Algueró, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
Our study examines the expression and position of subjects in L2 acquisition, two phenomena that are studied within the framework of the Interface Hypothesis (IH). The first version of the IH predicts that interface properties involving syntax and another cognitive domain may not be fully acquirable in a second language (; also ). [...]
2022 - 10.3389/fpsyg.2021.794587
Frontiers in psychology, Vol. 12 (january 2022)  
9.
154.2 KB Editorial : Investigating Grammar in Autism Spectrum Disorders / Durrleman, Stephanie (Université de Genève. Département de Psycholinguistique) ; Gavarró Algueró, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
2018 - 10.3389/fpsyg.2018.01004
Frontiers in psychology, Vol. 9 (june 2018)  
10.
31 p, 417.8 KB Humor y demencia : una aproximación al estudio del humor en el deterioro cognitivo / Ivanova, Olga (Universidad de Salamanca) ; Fernández del Viso, María (Gobierno de Cantabria. Consejería de Educación) ; García Meilán, Juan José (Universidad de Salamanca)
Los experimentos psicolingüísticos recientes han hecho patente que la afectación del lenguaje en demencia se extiende al ámbito de la pragmática y, particularmente, al humor. Se trata, sobre todo, de trastornos en la capacidad de las personas con demencia de descodificar adecuadamente la simbología lingüística de base social y emocional. [...]
Recent psycholinguistic experiments have highlighted that language impairment in dementia affects pragmatics and, notably, humor. Impairment in humor consists in the difficulty that speakers with neurodegenerative diseases develop for the proper decoding of language symbols with social and emotional background. [...]

2021
Estudios de lingüística del español, Vol. 43 (2021) , p. 183-213 (Articles)  

Articles : 45 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Llibres i col·leccions 1 registres trobats  
1.
29 p, 429.9 KB Public service interpreting in educational settings. Issues of politeness and interpersonal relationships / Vargas-Urpi, Mireia
This chapter focuses on an application of Brown and Levinson's (1987) politeness theory to the analysis of interpreters' renditions in educational settings. It bases on the analysis of examples extracted from a small corpus of ten transcripts (five in the Chinese-Catalan combination and five in the Arabic-Catalan combination) of recorded role-plays, which simulated an interpreted parent-teacher meeting in a Catalan secondary school. [...]
London : Routledge, 2019
The Routledge Handbook of Translation and Pragmatics, 2019, p. 336-354  

Documents de recerca 6 registres trobats  
1.
295 p, 2.0 MB The verbal expression of empathy in Catalan and English / Sanahuges Escoda, Maria del Carme ; Curell, Hortènsia, dir.
L'objectiu principal d'aquesta tesi és estudiar i comparar l'acte de parla de l'empatia en català i anglès britànic. Per tal d'analitzar com expressem empatia en aquestes dues llengües, es va compilar un corpus ad hoc que inclou les interaccions gravades de parlants nadius d'aquestes llengües i es va analitzar principalment des d'una perspectiva pragmàtica, de l'anàlisi de la conversa i de la psicologia discursiva. [...]
The main aim of this thesis is to study and compare the speech act of empathy in Catalan and British English. In order to examine how empathy-giving is communicated in these two languages, an ad hoc corpus was compiled, consisting of the recorded interactions of native speakers of these two languages, and analysed mainly from the perspective of pragmatics, conversation analysis, and discursive psychology. [...]

2022  
2.
29 p, 681.6 KB Interpreting Austen's Irony : Compliant and Resistant Readings of "Pride and Prejudice" / Plaza Sánchez, Beatriz ; Livingston Spengler, Nicholas, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística
It is often said that the soul of Austen's works lies in her use of irony. This dissertation explores the reader's interpretation of irony in Pride and Prejudice and its relationship to Austen's ideology. [...]
Se dice que el alma de las obras de Austen radica en su uso de la ironía. Esta disertación explora la interpretación que los lectores hacen de la ironía presente en Orgullo y Prejuicio y su relación con la ideología de Austen. [...]
Sovint es diu que l'ànima de les obres d'Austen escau en l'ús de la seva ironia. Aquesta dissertació explora la interpretació del lector de la ironia a Orgull i Prejudici i la seva relació amb la ideologia d'Austen. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2022
Grau en Estudis Anglesos [1482]  
3.
35 p, 405.6 KB The That-Deletion Phenomenon in English and the Restrictions that Constrain its Use / Rodríguez Pons, Víctor ; Llinàs i Grau, Mireia, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística
El següent treball té com a objectiu examinar els contextos més comuns en què es poden trobar clàusules subordinades de that i identificar els factors que limiten l'omissió del that. Aquesta dissertació se centra tant en les restriccions sintàctiques com lèxiques que es poden analitzar en aquests contextos: Verb + Clàusula that, Substantiu + Clàusula that i Adjectiu + Clàusula that. [...]
The present work aims to examine the most common contexts in which that- subordinate clauses can be found and identify the factors that constraint the omission of the complementiser. This dissertation focuses on both the syntactic and lexical restrictions that can be analysed in these contexts: Verb + That Clause, Noun + That Clause and Adjective + That Clause. [...]
El siguiente trabajo tiene como objetivo examinar los contextos más comunes en que se pueden encontrar cláusulas subordinadas de that e identificar los factores que limitan la omisión del that. Esta disertación se centra tanto en las restricciones sintácticas como léxicas que se pueden analizar en estos contextos: Verbo + Cláusula that, Sustantivo + Cláusula that y Adjetivo + Cláusula that. [...]

2021
Grau en Estudis d'Anglès i Espanyol [836]  
4.
35 p, 754.8 KB Cross-Cultural Pragmatics : honorifics in British English, Peninsular Spanish and Ukrainian / Koval, Kateryna ; Prats Carreras, Sònia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
This final degree project is based on previous research in the field of pragmatics and crosscultural studies. The aim of this work is to suggest that cultural values have an impact on the number and use of honorifics in a language. [...]
Este trabajo final de grado está basado en las previas investigaciones en el campo de pragmática y los estudios comparativos entre culturas. El objetivo de este trabajo es sugerir que los valores culturales tienen impacto sobre el uso de honoríficos en una lengua. [...]
Aquest treball final de grau està basat en les investigacions prèvies en el camp de pragmàtica i els estudis comparatius entre cultures. L'objectiu és suggerir que els valors culturals tenen impacte sobre l'ús dels honorífics en una llengua. [...]

2019
Grau en Estudis d'Anglès i de Francès [997]  
5.
40 p, 789.0 KB Contrastive Pragmatics : Requests in British English and Peninsular Spanish / Jiménez Tornero, Adrià ; Curell, Hortènsia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
The present dissertation aims at comparing the use of requests by speakers of British English and Peninsular Spanish. By means of previous research in the field of contrastive pragmatics and the use of corpus-based examples, this study will try to provide evidence to support the argument that speakers of British English have a tendency towards using indirect strategies when uttering requests while Peninsular Spanish speakers are more prone to use direct strategies during the act of requesting.
La present tesi té com a objectiu comparar l'ús de les peticions produïdes per parlants d'anglès britànic i d'espanyol peninsular. A partir d'estudis previs en l'àmbit de la pragmàtica contrastiva així com de l'ús d'exemples provinents de diversos corpus, aquest estudi pretén proporcionar evidència que doni suport a l'afirmació que sosté que els parlants d'anglès britànic tenen tendència a fer servir estratègies indirectes a l'hora de formular peticions mentre els parlants d'espanyol peninsular sovint formulen peticions de caire directe.
La presente tesis tiene como objetivo comparar el uso de las peticiones producidas por hablantes del inglés británico y del español peninsular. A partir de estudios previos en el ámbito de la pragmática contrastiva así como del uso de ejemplos provenientes de diversos corpus, este estudio pretende proporcionar evidencia suficiente que respalde la afirmación que sostiene que los hablantes del inglés británico tienen tendencia a utilizar estrategias indirectas a la hora de formular peticiones mientras los hablantes del español peninsular suelen formular peticiones de tipo indirecto.

2018
Grau en Estudis Anglesos [801]  
6.
63 p, 1.3 MB Refusals of offers by catalan learners of english / Fruitós Cortijo, Montserrat ; Curell, Hortènsia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
This is an interlanguage pragmatics study dealing with refusals of offers by Catalan EFL subjects (ILC) compared to those made by British (NSE) taken from Aksoyalp (2009). The research questions are to know what strategies ILC use while performing refusals of offers and to determine if they achieve a native-like frequency. [...]
Estudi de la pragmàtica de l'interllenguatge basat en com rebutgen les ofertes en anglès els natius Catalans (ILC) comparats amb els anglesos (NSE) (dades obtingudes d'Aksoyalp, 2009). Les dades dels ILC s'obtenen amb un DCT i són codificades seguint la classificació de Beebe et al. [...]

2015
Grau en Estudis Anglesos [801]  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.