Resultats globals: 42 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 40 registres trobats
Llibres i col·leccions, 1 registres trobats
Documents de recerca, 1 registres trobats
Articles 40 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
18 p, 383.4 KB Resolución de problemas abiertos en ecología para la ESO / Rosa Novalbos, David (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Martínez Aznar, María Mercedes (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Esta investigación de tipo cuasiexperimental se basa en la metodología indagativa MRPI (metodología de resolución de problemas como investigación) para el aprendizaje de la ecología con escolares de 13-14 años (2. [...]
This quasi-experimental research is based on the so-called PSMR, known as Problem-Solving Method as Research, for students aged between 13 and 14 in Ecology (2nd course of Secondary School). For that purpose, a unit focused on the resolution of contextualized open-ended problems was designed. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2541
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 2 (2019) , p. 25-42 (Investigaciones Didácticas)  
2.
11 p, 484.2 KB Cognitive aspects of problem solving using dictionaries in L2 writing / Kozlova, Inna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Presas, Marisa (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article reports on the use of dictionaries for L2 text production purposes by first-year ESP students. Research into dictionary use and cognitive studies of L2 writing are combined in this paper to outline the cognitive dimension of a dictionary consultation. [...]
2014
Scripta Manent, Vol. 9, núm. 1 (2014) , p. 2-12  
3.
22 p, 425.7 KB Prácticas docentes, autoeficacia y valor en relación con la resolución de problemas de matemáticas : diseño y validación de un cuestionario / Giaconi, Valentina (Universidad de O'Higgins (Rancagua, Xile). Instituto de Ciencias de la Educación) ; Perdomo-Díaz, Josefa (Universidad de La Laguna. Departamento de Análisis Matemático) ; Cerda, Gamal (Universidad de 
Concepción (Xile). Departamento de Metodología de Investigación e Informática Educacional) ; Saadati, Farzaneh (Universidad de Chile. Centro de Investigación Avanzada en Educación)
En este trabajo se presenta el diseño y validación de un cuestionario para profesores de matemática sobre la percepción de sus propias prácticas docentes y sobre sus creencias motivacionales relacionadas con la resolución de problemas. [...]
This article presents the design and validation of a questionnaire for mathematics teachers on their perceptions of their own teaching practices and motivational beliefs related to problem solving. We analyzed the responses of 549 teachers who completed the questionnaire. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2351
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 3 (2018) , p. 99-120 (Investigaciones Didácticas)  
4.
20 p, 673.4 KB Las representaciones sociales del alumnado sobre la crisis. ¿Qué soluciones ofrece el alumnado ante los problemas económicos? / Olmos Vila, Rafael (IES Bernat de Sarrià (Benidorm)) ; González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo presenta los resultados de una investigación sobre las representaciones sociales de adolescentes de 16 a 18 años de la actual crisis económica. Estos adolescentes pertenecen a dos grupos de bachillerato de un mismo centro educativo y provienen de contextos socioeconómicos similares, sin embargo uno de los dos cursa las asignaturas de Historia Contemporánea y Economía (Grupo A) y el otro no (Grupo B). [...]
In the following article are reported the results of a research on social representations about the economic crisis of adolescents in between 16-18 years old. The two studied groups attend the same school and come from similar socioeconomic contexts; however one of the two groups courses the subjects of Contemporary History and Economics (Group A), and the other group doesn't (Group B). [...]

2017 - 10.7203/dces.32.9394
Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, Núm. 32 (2017) , p. 51-70  
5.
18 p, 756.0 KB Studying problem solving through group discussion in chat rooms / Kozlova, Inna
In the present article we use a chat conversations' corpus to study the process of resolving language problems. Our corpus includes chat conversations which took place between LSP students engaged in correcting errors in their peers' summaries. [...]
2007
Scripta Manent, Vol. 3, Num. 1 (2007) , p. 35-51  
6.
8 p, 308.2 KB Metodologías docentes para el desarrollo de la competencia 'solución de problemas' en estudiantes de enfermería / Roca Llobet, Judith (Universitat de Lleida. Departament d'Infermeria) ; Pineda i Herrero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
La Educación Superior debe responder a las exigencias del mercado laboral. Por ello, los grados universitarios deben desarrollar en los estudiantes competencias profesionales que posibiliten su inserción laboral y su rendimiento profesional (Rodríguez, 2006; Tejada y Ruiz, 2013). [...]
Higher education must take on the demands of the labour market. Therefore, university degrees must develop professional skills in students to enable their employability and professional achievements (Rodríguez, 2006; Tejada y Ruiz, 2013). [...]

2014 - 10.1016/j.sbspro.2014.08.013
Procedia: social and behavioral sciences, Vol. 139 (2014) , p. 358-365  
7.
12 p, 878.1 KB The Monty Hall Game : una propuesta de Mobile Learning para el aprendizaje de la probabilidad / García Escrich, Sergio (Universidad Autónoma de Madrid) ; García Gigante, Benjamín (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didácticas Específicas) ; Gómez García, Melchor (Universidad Autónoma de Madrid)
La probabilidad es uno de los contenidos más complejos de aprender en Educación Primaria y Secundaria, debido al elevado grado de abstracción que requiere su asimilación. En este sentido, la experimentación y las paradojas se presentan como una manera de aproximar el conocimiento probabilístico al alumnado a través de la resolución de problemas. [...]
Probability is one of the most complex contents for learning in Primary and Secondary Education due to the high degree of abstraction that it requires to be assimilated. In this sense, experimentation and paradoxes are presented as a way to approximate the probabilistic knowledge to students through problem solving. [...]

2015
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 32 (Octubre 2015) , p. 1-12 (Articles)  
8.
12 p, 258.8 KB Le résolution de problèmes de traduction : quelques pistes / Gil-Bardají, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
En traduction, comme dans d'autres disciplines, la notion de problème a suscité un intérêt croissant au cours des dernières années. Néanmoins, l'ensemble des travaux consacrés à l'analyse du problème de traduction est loin de constituer un axe de recherche homogène, ce qui est encore aggravé par le manque d'études synthétisant et contrastant les différents apports sur la question. [...]
In translation, as in other disciplines, the notion of problem has generated growing interest over recent years. However, studies centred on the translation problem taken as a whole, still do not represent a homogeneous research trend, and this is further aggravated by the lack of studies which compare and contrast the different contributions on this matter. [...]

2009 - 10.7202/044240ar
Meta : journal des traducteurs, Vol. 55, núm. 2 (2010) , p. 275-286  
9.
2 p, 140.4 KB La resolución de problemas y el desarrollo de la flexibilidad del pensamiento matemático en la Educación Secundaria Básica / Díaz Lozada, Jorge Antonio
En la tesis se propone una estrategia didáctica para el desarrollo de la flexibilidad del pensamiento matemático a través de la resolución de problemas en la Educación Secundaria Básica. Se estudian los fundamentos teóricos metodológicos de la resolución de problemas y su función desarrolladora; se analizan diferentes enfoques del tema y se reconoce que no ha sido abordado lo suficiente el desarrollo de la flexibilidad del pensamiento matemático en las investigaciones anteriores acerca del mismo. [...]
En la tesi es proposa una estratègia didàctica per al desenvolupament de la flexibilitat del pensament matemàtic a través de la resolució de problemes a l'Educació Secundària Bàsica. S'estudien els fonaments teòrics metodològics de la resolució de problemes i la seva funció desenvolupadora; s'analitzen diferents enfocaments del tema i es reconeix que no ha estat abordat prou el desenvolupament de la flexibilitat del pensament matemàtic en les recerques anteriors sobre el mateix. [...]
In the thesis, a teaching strategy for developing the flexibility of mathematical thinking through problem solving in Basic Secondary Education is proposed. The theoretical and methodological foundations of solving problem are studied adding their developer function; a different approach to the subject is analyzed and recognizes that has not been addressed enough progress of mathematical thinking flexibility in the previous investigations about that. [...]

2015 - 10.5565/rev/ensciencias.1750
Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 2 (2015) , p. 259-260 (Tesis Didácticas)  
10.
9 p, 194.4 KB Utilidad de distintas ayudas en la resolución de un problema de insight y su relación con las estrategias metacognitivas / Martínez Fernández, J. Reinaldo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Tubau Sala, Elisabet (Universitat de Barcelona) ; Guilera Agüera, Llorenç (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Rabanaque, Samuel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sánchez, Edgar (Universitat de Barcelona)
En este trabajo se analiza la relación entre las estrategias metacognitivas (EM) y la eficacia de distintas ayudas en la resolución de un problema de insight. Los participantes intentaron resolver el problema de las tres bombillas sin ninguna ayuda o después de recibir distintas pistas que diferían en el nivel de abstracción, y respondieron al cuestionario de auto-informe de O'Neil & Abedi (1996) sobre el uso de EM. [...]
In this work it is studied the relationship between metacognition and the efficacy of different hints while solving an insight problem. Participants attempted to solve the three bulbs problem either without any hint or after receiving hints with different levels of abstraction, and answered the O'Neil & Abedi's (1996) self-report inventory about metacognitive strategies. [...]

2008
Anales de psicología, Vol. 24, núm. 1 (2008) , p. 16-24  

Articles : 40 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Llibres i col·leccions 1 registres trobats  
1.
30 p, 1.1 MB Resolving L2 written text production problems using reference sources / Kozlova, Inna ; Presas, Marisa
Little attention has been paid to reference skills in L2 written text production in comparison with L2 text comprehension. This may be explained by the fact that the relation between L2 text production and the process of consultation of external resources has not yet been the object of exhaustive research, largely because text production is viewed exclusively as an encoding activity. [...]
Granada : Comares, 2016 (Interlingua)
Traducción, Interpretación y Estudios interculturales, 2016, p. 87-108  

Documents de recerca 1 registres trobats  
1.
221 p, 1.2 MB Sobre les estratègies de resolució de problemes d'estimació de magnituds no abastables / Albarracín i Gordo, Lluís ; Gorgorió Solà, Núria, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
Pendents resums.
[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.