Resultats globals: 52 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 48 registres trobats
Llibres i col·leccions, 2 registres trobats
Documents de recerca, 2 registres trobats
Articles 48 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
20 p, 2.4 MB Análisis de la resolución de un problema de cinemática mediante el mapa conceptual híbrido / Moreno Martínez, Nehemías (Universidad Autónoma de San Luis Potosí (Mèxic)) ; Hernández Zavala, Luis Enrique (Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional (Mèxic)) ; Briceño Solís, Eduardo Carlos (Universidad Autónoma de Zacatecas (Mèxic))
El mapa conceptual híbrido se interpreta a partir de una adaptación a la física escolar de algunos elementos del enfoque ontosemiótico. La interpretación permite analizar la actividad fisicomatemática involucrada en la resolución de un problema físico. [...]
The hybrid conceptual map is interpreted from an adaptation to school physics of some elements of the ontosemiotic approach. Interpretation allows to analyze the physical-mathematical activity involved in solving a physical problem. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3106
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 3 (2021) , p. 157-176 (Investigaciones Didácticas)  
2.
20 p, 1.1 MB Una secuencia de actividades para desarrollar la visualización usando un videojuego / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Este artículo describe una de secuencia de actividades para trabajar la visualización con alumnos de cuarto de Educación Primaria a partir del contexto promovido por un videojuego tipo puzle tridimensional. [...]
This article describes a sequence of activities to work on visualization with Primary Education fourth-grade students from the context promoted by a three-dimensional puzzle video game. The sequence is initiated by playing freely to identify the challenges proposed by the game. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3174
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 2 (2021) , p. 181-199 (Innovaciones Didácticas)  
3.
29 p, 1.1 MB Caracterización de procesos metacognitivos en la resolución de problemas de numeración y patrones matemáticos / Torregrosa, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Deulofeu Piquet, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este trabajo exploramos el uso de una base de orientación (Jorba y Sanmartí, 1996) como herramienta para promover los procesos metacognitivos en resolución de problemas de patrones. Realizamos un análisis inductivo de las producciones del alumnado con el objetivo de caracterizar los procesos metacognitivos escritos derivados de la creación y aplicación de dicho instrumento. [...]
In this paper we explore the use of an orientation base (Jorba y Sanmartí, 1996) as a tool to promote metacognitive processes in pattern problem solving. We carried out an inductive analysis of the students' productions with the aim of characterizing the written metacognitive processes derived from the creation and application of the instrument. [...]

2020 - 10.24844/EM3203.02
Educacion matematica, Vol. 32, núm. 3 (2020) , p. 39-67  
4.
15 p, 1.0 MB Mathematics learning opportunities when playing a Tower Defense Game / Hernàndez i Sabaté, Aura (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Joanpere, Meritxell (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
A qualitative research study is presented herein with the purpose of identifying mathematics learning opportunities in a commercial version of a Tower Defense game. These learning opportunities are understood as mathematicisable moments of the game and involve the establishment of relationships between the game and mathematical problem solving. [...]
2015 - 10.17083/ijsg.v2i4.82
International journal of serious games, Vol. 2, núm. 4 (2015) , p. 57-71  
5.
14 p, 1.4 MB Arquitectura, del grafito al bit - nuevas interfaces, preguntas, retos / Cavallín, Humberto (Universidad de Puerto Rico)
El uso de imágenes es históricamente inseparable de los procesos comunicacionales y decisionales en la formulación y resolución de problemas en el diseño arquitectónico. Con el desarrollo de las tecnologías digitales, han surgido debates cuestionando los escenarios de pensamiento y práctica arquitectónica, desde las prestaciones de los métodos de representación y simulación digitales. [...]
The use of images is historically inseparable and necessary to the communicational and decisional processes in the formulation and resolution of problems in architectural design. With the development of digital technologies, debates have arisen questioning the scenarios of architectural thought and practice, from the performance of digital representation and simulation methods. [...]

2019 - 10.35659/designis.i30p157-170
DeSignis, Núm. 30 (Enero-Junio 2019) , p. 157-170  
6.
26 p, 5.5 MB Joies matemàtiques / Gasull, Armengol (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Matemàtiques)
Un recull de demostracions senzilles i boniques que podem qualificar de petites, o grans, joies matemàtiques. Tot plegat dins la subjectivitat que presenten els termes «senzill» i «bonic». En aquest article, adreçat fonamentalment als entusiastes de les matemàtiques, s'exposen 20 demostracions que abracen des dels nombres primers, els números π i e, la geometria, els polinomis i les sèries. [...]
A collection of simple and beautiful proofs that could be described as small -or great- mathematical gems; not forgetting the subjectivity implicit in the terms «simple» and «beautiful». Aimed primarily at mathematics enthusiasts, this article presents 20 proofs encompassing prime numbers, the numbers π and e, geometry, polynomials and series. [...]

2019
Noubiaix, Núm. 44 (Juny 2019) , p. 4-32
2 documents
7.
12 p, 720.2 KB Efficiency as a determinant of loyalty among users of a Community of Clinical Practice : a comparative study between the implementation and consolidation phases / Lacasta Tintorer, David (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Manresa Domínguez, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Jiménez-Zarco, Ana (Universitat Oberta de Catalunya. Estudios de Economía y Empresa) ; Rodríguez-Blanco, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Flayeh Beneyto, Souhel (Institut Català de la Salut) ; Torán Montserrat, Pere (Universitat de Girona. Departament de Ciències Mèdiques) ; Mundet-Tudurí, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Saigí Rubió, Francesc (Universitat Oberta de Catalunya. Estudis de Ciències de la Salut)
A community of clinical practice called the Online Communication Tool between Primary and Hospital Care (ECOPIH) was created to enable primary care and specialist care professionals to communicate with each other in order to resolve real clinical cases, thereby improving communication and coordination between care levels. [...]
2020 - 10.1186/s12875-020-1081-x
BMC family practice, Vol. 21 (january 2020)  
8.
18 p, 383.4 KB Resolución de problemas abiertos en ecología para la ESO / Rosa Novalbos, David (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Martínez Aznar, María Mercedes (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Esta investigación de tipo cuasiexperimental se basa en la metodología indagativa MRPI (metodología de resolución de problemas como investigación) para el aprendizaje de la ecología con escolares de 13-14 años (2. [...]
This quasi-experimental research is based on the so-called PSMR, known as Problem-Solving Method as Research, for students aged between 13 and 14 in Ecology (2nd course of Secondary School). For that purpose, a unit focused on the resolution of contextualized open-ended problems was designed. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2541
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 2 (2019) , p. 25-42 (Investigaciones Didácticas)  
9.
11 p, 484.2 KB Cognitive aspects of problem solving using dictionaries in L2 writing / Kozlova, Inna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Presas, Marisa (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article reports on the use of dictionaries for L2 text production purposes by first-year ESP students. Research into dictionary use and cognitive studies of L2 writing are combined in this paper to outline the cognitive dimension of a dictionary consultation. [...]
2014
Scripta Manent, Vol. 9, núm. 1 (2014) , p. 2-12  
10.
22 p, 425.7 KB Prácticas docentes, autoeficacia y valor en relación con la resolución de problemas de matemáticas : diseño y validación de un cuestionario / Giaconi, Valentina (Universidad de O'Higgins (Rancagua, Xile). Instituto de Ciencias de la Educación) ; Perdomo-Díaz, Josefa (Universidad de La Laguna. Departamento de Análisis Matemático) ; Cerda, Gamal (Universidad de Concepción (Xile). Departamento de Metodología de Investigación e Informática Educacional) ; Saadati, Farzaneh (Universidad de Chile. Centro de Investigación Avanzada en Educación)
En este trabajo se presenta el diseño y validación de un cuestionario para profesores de matemática sobre la percepción de sus propias prácticas docentes y sobre sus creencias motivacionales relacionadas con la resolución de problemas. [...]
This article presents the design and validation of a questionnaire for mathematics teachers on their perceptions of their own teaching practices and motivational beliefs related to problem solving. We analyzed the responses of 549 teachers who completed the questionnaire. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2351
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 3 (2018) , p. 99-120 (Investigaciones Didácticas)  

Articles : 48 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Llibres i col·leccions 2 registres trobats  
1.
441 p, 11.9 MB Ecología con números : una introducción a la ecología con problemas y ejercicios de simulación / Piñol, Josep (Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia) ; Martínez Vilalta, Jordi 1975- (Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia)
Bellaterra: Lynx, 2006
5 documents
2.
30 p, 1.1 MB Resolving L2 written text production problems using reference sources / Kozlova, Inna ; Presas, Marisa
Little attention has been paid to reference skills in L2 written text production in comparison with L2 text comprehension. This may be explained by the fact that the relation between L2 text production and the process of consultation of external resources has not yet been the object of exhaustive research, largely because text production is viewed exclusively as an encoding activity. [...]
Granada : Comares, 2016 (Interlingua)
Traducción, Interpretación y Estudios interculturales, 2016, p. 87-108  

Documents de recerca 2 registres trobats  
1.
152 p, 9.8 MB Impacto de la implementación de una herramienta de colaboración clínica en red (ECOPIH) entre profesionales de atención primaria y especializada en la reducción del número de derivaciones / Lacasta Tintorer, David ; Saigí Rubió, Francesc, dir. ; Mundet i Tudurí, Xavier, dir. ; Selva O'Callaghan, Albert, dir.
En les consultes d'Atenció Primària (AP) s'aborden multitud de problemes de salut. Disposar de sistemes de comunicació amb els professionals de l'Atenció Especialitzada (AE) ajuda a gestionar aquests problemes d'una forma autònoma, eficaç, eficient i satisfactòria tant per al pacient com per al professional. [...]
En las consultas de Atención Primaria (AP) se abordan multitud de problemas de salud. Disponer de sistemas de comunicación con los profesionales de la Atención Especializada (AE) ayuda a manejar estos problemas de una forma autónoma, eficaz, eficiente y satisfactoria tanto para el paciente como para el profesional. [...]
A multitude of health problems are addressed in Primary Care (PC) surgeries. Having systems for communication with Specialist Care (SC) professionals helps to ensure that such problems are dealt with in a more autonomous, effective, efficient and satisfactory way for both the patient and the healthcare professional. [...]

2020  
2.
221 p, 1.2 MB Sobre les estratègies de resolució de problemes d'estimació de magnituds no abastables / Albarracín Gordo, Lluís ; Gorgorió Solà, Núria, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
El treball que presentem en aquest document és un estudi exploratori sobre resolució de problemes. Més concretament, el que pretenem és entendre amb més profunditat els processos de resolució proposats pels alumnes d Ensenyament Secundari a una classe de problemes que introduım en aquest treball. [...]
[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.