1.
|
23 p, 998.8 KB |
"Their heritage language suddenly plays a role" : teachers' beliefs on integrating multilingual linguistic landscapes in the plurilingual language classroom
/
Brinkmannn, Lisa Marie (Universität Hamburg (Alemanya))
The aim of this article is to analyse teachers' beliefs on integrating multilingual linguistic landscapes into the plurilingual language classroom. In an empirical study, a focus group interview was conducted with teachers of Spanish, French and Latin who have worked with linguistic landscapes in the realm of a language project day. [...] L'objectiu d'aquest article és analitzar les creences de professors sobre la integració de paisatges lingüístics multilingües al'aula d'idiomes plurilingüe. En un estudi empíric, es va fer una entrevista en grup amb professors de l'espanyol, el francès i el llatí que han treballat amb paisatges lingüístics en l'àmbit d'un dia de projecte d'idiomes. [...] El objetivo de este artículo es analizar las creencias de profesores y profesoras sobre la integración de paisajes lingüísticos multilingües al aula de idiomas plurilingüe. En un estudio empírico, se hizo una entrevista en grupo con profesores del español, francés y latín que han trabajado con paisajes lingüísticos en el ámbito de un día de proyecto de idiomas. [...] L'objectif de cet article est d'analyser les croyances des enseignants sur l'intégration des paysages linguistiques multilingues dans la classe de langue plurilingue. Dans le cadre d'une étude empirique, un entretien de groupe a été mené avec des enseignant. [...]
2024 - 10.5565/rev/jtl3.1268
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1268 (Articles)
|
|
2.
|
|
3.
|
20 p, 991.0 KB |
Saberes docentes y educación inclusiva en la confección de recursos didácticos de ciencias
/
Cavalheiro Crittelli, Beatriz (Universidade Federal de São Paulo (Brasil)) ;
Guridi, Verónica Marcela (Universidade de São Paulo (Brasil)) ;
Rodrigues Chaves Dominguez, Celi (Universidade de São Paulo (Brasil)) ;
Pires de Camargo, Eder (Universidade Estadual Paulista (Brasil))
Es fundamental que en la formación inicial de profesores se problematice la enseñanza de las ciencias, favoreciendo la construcción de saberes docentes para el trabajo con la diversidad en el aula, en una perspectiva inclusiva. [...] In teacher education, it is essential to problematize science teaching by favoring the construction of teaching knowledge which will be useful when working with diversity in the classroom, from an inclusive perspective. [...]
2024 - 10.5565/rev/ensciencias.5957
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 1 (2024) , p. 85-103 (Investigaciones Didácticas)
|
|
4.
|
20 p, 508.5 KB |
Profesores en TikTok : estrategias y recursos creativos para la divulgación y viralización de contenido. ¿Una evolución en la educación?
/
Sánchez-López, Iván (Universitat d'Alacant) ;
Roig-Vila, Rosabel (Universitat d'Alacant) ;
Manotas Salcedo, Edna (Universidad del Norte)
TikTok está experimentando un crecimiento exponencial, especialmente entre las generaciones más jóvenes. En el contexto educativo, algunos profesores están utilizando la plataforma para divulgar y viralizar publicaciones personales. [...] TikTok està experimentant un creixement exponencial, especialment entre les generacions més joves. En el context educatiu, alguns professors utilitzen la plataforma per divulgar i viralitzar publicacions personals. [...] TikTok is experiencing exponential growth, especially among the younger generation. In the educational context, teachers are using the platform to disseminate personal publications and make them go viral. [...]
2023 - 10.5565/rev/analisi.3634
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 69 (2023) , p. 93-112 (Articles)
2 documents
|
|
5.
|
15 p, 140.3 KB |
Training, personal and environmental barriers of online education
/
Ramos Pla, Anabel (Universitat de Lleida) ;
Sampedro Requena, Begoña Esther (Universidad de Córdoba) ;
Del Arco Bravo, Isabel (Universitat de Lleida) ;
Marín-Díaz, Verónica (Universidad de Córdoba) ;
Flores Alarcia, Óscar (Universitat de Lleida)
The sudden change that universities experienced in the wake of the COVID-19 pandemic raised some key issues in higher education. The objectives of the present study are to discover the barriers that students experienced regarding training in the use of synchronous online teaching tools, and to analyse the barriers they faced in terms of personal and environmental aspects. [...] El canvi sobtat que van experimentar les universitats arran de la pandèmia per la COVID-19 va fer sorgir algunes problemàtiques candents de l'educació superior. Per això, els objectius del present estudi són conèixer les barreres que es van trobar els estudiants respecte de la formació en l'ús d'eines d'ensenyament sincrònic, i analitzar les barreres dels estudiants respecte d'aspectes personals i d'entorn. [...] El repentino cambio que experimentaron las universidades a raíz de la pandemia por COVID-19 hizo surgir algunas problemáticas candentes de la educación superior. Por ello, los objetivos del presente estudio son conocer las barreras con que se encontraron los estudiantes respecto a la formación en el uso de herramientas de enseñanza sincrónica, y analizar las barreras de los estudiantes respecto a aspectos personales y de entorno. [...]
2023 - 10.5565/rev/educar.1743
Educar, Vol. 59 Núm. 2 (2023) , p. 457-471 (Temas de investigación)
|
|
6.
|
31 p, 211.0 KB |
Saber pedagógico en evaluación del profesorado de escuelas vulnerables de la comuna de Arica y sus demandas a la formación inicial docente
/
Roberts-Sánchez, Katherine (Universidad Católica de la Santísima Concepción (Xile)) ;
Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Silva, Patricia (Universitat de Lleida)
Esta investigación tuvo como objetivo analizar las prácticas pedagógicas en evaluación del profesorado que se desempeña en contextos escolares vulnerables, identificando las demandas que, desde su experiencia profesional docente, realizan a la formación inicial. [...] The objective of this research was to analyze pedagogical practices in the evalua-tion of teachers working in vulnerable school contexts, identifying the demands that they make on initial teacher education from their professional experience. [...]
2019 - 10.29393/Pa64-3NSKRS30003
Paideia, Revista de Educación, Núm. 64 (2019) , p. 65-95
|
|
7.
|
17 p, 162.6 KB |
Gamificación : metodología para el desarrollo de competencias específicas y transversales en Magisterio
/
Edo Agustín, Esther (Universidad de Zaragoza)
El desarrollo competencial del alumnado es el foco central del sistema educativo actual. Existe una ostensible necesidad de aportar a la sociedad recursos y habilidades que permitan desenvolverse en contextos académicos, laborales y sociales con fluidez y eficacia. [...] El desenvolupament competencial de l'alumnat és el focus central del sistema educatiu actual. Hi ha una necessitat ostensible d'aportar a la societat recursos i habilitats que permetin desenvolupar-se en contextos acadèmics, laborals i socials amb fluïdesa i eficàcia. [...] The development of students' competences is one of the central focuses of our current educational system. There is an obvious need to provide society with resources and skills that allow them to cope with the demands of academic, working and social contexts with fluency and efficiency. [...]
2023 - 10.5565/rev/educar.1768
Educar, Vol. 59 Núm. 2 (2023) , p. 333-349 (Monográfico)
|
|
8.
|
13 p, 806.1 KB |
Possibilities and limitations of formative assessment in Projects Oriented Learning
/
Nieva, Carolina (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació) ;
Martínez Mínguez, Maria Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació) ;
Moya Prados, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació)
As Formative and Shared Assessment (F&SA) and significant learning are given scant attention in physical education (PE) subjects in the Primary School Education Degree course, there is a need to analyse the students' perception of the possibilities and limitations of F&SA in the context of an educational proposal based on Project Oriented Learning (POL). [...] La Evaluación Formativa y Compartida (EFyC) y los aprendi-zajes significativos son deficitarios en asignaturas de edu-cación física (EF) en el Grado en Educación Infantil, por lo que es necesario analizar la percepción del estudiantado sobre las posibilidades y limitaciones de la EFyC llevada a cabo en una propuesta educativa, a partir de un Proyecto de Aprendizaje Tutorado (PAT). [...]
2023 - 10.12800/CCD.V18I55.1939
Cultura, Ciencia y Deporte, Vol. 18 Núm. 55 (2023) , p. 105-131
|
|
9.
|
4 p, 168.5 KB |
Editors' note : L1 teaching in the Czech Republic, tendencies and challenges
/
Hurytová, Ivana (Charles University in Prague)
This special issue presents the situation in L1 teaching in the Czech Republic, some of its tendencies and challenges. One invited senior researcher, two doctoral students and a fresh postdoctoral researcher from four universities across the Czech Republic present their interests and conclusions in three articles and one interview. Aquest número especial presenta la situació de l'ensenyament de L1 a la República Txeca, tendències i reptes. Un investigador sènior convidat, dos estudiants de doctorat i un nou investigador postdoctoral de quatre universitats de la República Txeca presenten els seus interessos i conclusions en tres articles i una entrevista. Este número especial presenta la situación de la enseñanza de L1 en la República Checa, tendencias y desafíos. Un investigador principal invitado, dos estudiantes de doctorado y un nuevo investigador posdoctoral de cuatro universidades de la República Checa presentan sus intereses y conclusiones en tres artículos y una entrevista. Ce numéro spécial présente la situation de l'enseignement de la L1 en République tchèque, quelques-unes de ses tendances et défis. Un chercheur senior invité, deux doctorants et un nouveau chercheur postdoctoral de quatre universités de la République tchèque présentent leurs intérêts et leurs conclusions dans trois articles et une interview.
2022 - 10.5565/rev/jtl3.1202
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 15 Núm. 4 (2022) , p. e1202 (Editors' Note)
|
|
10.
|
24 p, 396.7 KB |
Czech Teachers' Subjective Theories about Teaching Grammar
/
Hurytová, Ivana (Charles University in Prague)
Modern subject didactics of the mother tongue postulates that the fundamental goal of teaching the mother tongue is the communication goal and that grammar instruction has a supporting function in the development of communication skills. [...] Les didàctiques subjectives modernes de la llengua mare postulen que la meta fonamental d'ensenyar la llengua materna és comunicativa i que la instrucció gramatical compleix una funció de suport en el desenvolupament d'habilitats comunicatives. [...] Las didácticas subjetivas modernas de la lengua materna postulan que la meta fundamental de enseñar la lengua materna es comunicativa y que la instrucción gramatical cumple con una función de soporte en el desarrollo de habilidades comunicativas. [...] La didactique moderne de L1 postule que l'objectif essentiel de l'enseignement de la langue maternelle est celui de communication et que l'instruction grammaticale ne possède qu'une fonction de soutien dans le développement des compétences communicatives. [...]
2022 - 10.5565/rev/jtl3.1013
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 15 Núm. 4 (2022) , p. e1013 (Articles)
|
|