1.
|
29 p, 548.9 KB |
Variable First Person Singular Subject Expression in Spoken Valencian Catalan
/
Herbeck, Peter (Bergische Universität Wuppertal)
In this paper, I analyze first person singular subject pronoun expression in spoken Valencian Catalan varieties. I present a quantitative and qualitative analysis of 7 interviews from the corpus Parlars, examining 1sg subject rates regarding tense markings (syncretic vs. [...] Aquest article estudia la realització del pronom de subjecte de primera persona singular en varietats orals del valencià. Es presenta una anàlisi quantitativa i qualitativa de 7 entrevistes del corpus oral Parlars i s'examinen les freqüències dels pronoms explícits i implícits tenint en compte les variables de temps verbal (formes amb sincretisme i sense), tipus de verb i tipus de discurs (monòleg o conversa). [...]
2022 - 10.5565/rev/catjl.380
Catalan journal of linguistics, Vol. 21 (2022) , p. 129-157 (Articles)
|
|
2.
|
18 p, 353.5 KB |
From grammar to reading : a study on referential dependencies
/
Batalha, Joana (Universidade Nova de Lisboa. Centro de Linguística)
In this article, we present a study that investigated relations between grammar teaching and reading in Portuguese as mother tongue. The study, in which 91 students have participated, aimed at (i) pre-assessing students' ability to comprehend referential dependencies in reading at different stages (grade 4, 9-10 years old; grade 6, 11-12 years old; and grade 8, 12‑13 years old), (ii) proposing a teaching intervention to develop language awareness about referential dependencies and, more specifically, to develop strategies to identify antecedents of pronouns (grade 4) and (iii) assessing the effects of the teaching intervention (grade 4). [...] En aquest article, es presenta un estudi sobre les relacions entre l'ensenyament de la gramàtica i la lectura en portuguès com a llengua materna. L'estudi, en què van participar 91 alumnes, va tenir com a objectius (i) pre-avaluar el coneixement lingüístic d'alumnes en diferents nivells educatius (quart curs, 9-10 anys; sisè curs, 11-12 anys; i vuitè curs, 12 -13 anys) pel que fa a la capacitat per comprendre dependències referencials en la lectura, (ii) proposar una intervenció didàctica per al desenvolupament de la consciència lingüística sobre dependències referencials i, més específicament, per al desenvolupament d'estratègies d'identificació d'antecedents de pronoms (quart curs) i (iii) avaluar els efectes de la intervenció didàctica (quart curs). [...] En este artículo, se presenta un estudio que investigó relaciónes entre la enseñanza de la gramática y la lectura en portugués como lengua materna. El estudio, en el que participaron 91 alumnos, tuvo como objetivos (i) pre-evaluar el conocimiento lingüístico de alumnos en diferentes niveles educativos (cuarto curso, 9-10 años; sexto curso, 11-12 años; e octavo curso, 12-13 años) en cuanto a la capacidad para comprender dependencias referenciales en la lectura, (ii) proponer una intervención didáctica para el desarrollo de la conciencia lingüística sobre dependencias referenciales y, más específicamente, para el desarrollo de estrategias de identificación de antecedentes de pronombres (cuarto curso) y (iii) evaluar los efectos de la intervención didáctica (cuarto curso). [...] Dans cet article, nous présentons une étude sur les relations entre l'enseignement de la grammaire et la lecture en portugais langue maternelle. L'étude, à laquelle ont participé 91 étudiants, visait (i) à pré-évaluer la capacité des étudiants pour comprendre les dépendances référentielles en lecture à différents stades (4ème année, 9-10 ans ; 6ème année, 11-12 ans; et 8ème année, 12-13 ans), (ii) à proposer une intervention didactique pour développer la conscience linguistique sur les dépendances référentielles et, plus spécifiquement, sur l'élaboration de stratégies pour identifier les antécédents de pronoms (4ème année) et (iii) à évaluer des effets de l'intervention didactique (4ème année). [...]
2019 - 10.5565/rev/jtl3.811
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 2 (june-july 2019) , p. 60-77 (Articles)
|
|
3.
|
26 p, 176.8 KB |
Els pronoms forts en les oracions existencials del català
/
Villalba, Xavier 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
En aquest article defenso que la distribució restringida dels pronoms forts en les oracions existencials del català és la conseqüència, no pas de l'Efecte de Definitud, com s'ha assumit de manera habitual, sinó de la combinació de les condicions informatives que imposa l'oració existencial, que requereix que el pivot sigui contrastiu, amb la naturalesa pragmàtica del contrast en les formes pronominals, que impedeix la lectura contrastiva justament en aquesta posició. [...] This article defends that the restricted distribution of strong pronouns in the pivot position of Catalan existential sentences is not a consequence of the Definiteness Effect, as commonly assumed, but rather of the conjunction of the information conditions imposed by the existential sentence, which requires the pivot to be contrastive, with the pragmatic nature of contrast in the pronominal system, which blocks the contrastive reading of pronouns in precisely this position. [...]
2018 - 10.7203/caplletra.65.12612
Caplletra, Vol. 65 (2018) , p. 69-94
|
|
4.
|
20 p, 336.5 KB |
Non Accusative Objects
/
Ormazabal, Javier (Universidad del País Vasco. Departamento de Lingüística y Estudios Vascos) ;
Romero, Juan (Universidad de Extremadura. Departamento de Filología Hispánica y Lingüística General)
En aquest article proposem una anàlisi asimètrica de la legitimació de cas en què, d'una banda, l'arquitectura funcional del sistema verbal només legitima, com a màxim, un SD, i, de l'altra, només un cert tipus de SD requereix una legitimació formal. [...] In this paper we propose an asymmetrical approach to Case-licensing where, on the one hand, the functional architecture in the verbal system can license at most one DP, and, on the other, only certain DPs require formal licensing. [...]
2013 - 10.5565/rev/catjl.65
Catalan journal of linguistics, Vol. 12 (2013) , p. 155-173
|
|
5.
|
35 p, 238.5 KB |
Recycled neuter expletive pronouns and the nature of the left periphery : ell and relatives revisited
/
Bartra, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
In this paper, we revisit two types of apparently Neuter Expletive Pronouns in Romance, namely Catalan ell, Spanish ello, EP ele, a. o. , and the expletive neuter demonstratives aço, eso, esto, which have been argued in the literature to have an expressive value and to belong to the Left Periphery of the sentence. [...] En aquest article revisem dos tipus de pronoms neutres, aparentment expletius, ell i açò/això en català (i els seus equivalents en altres llengües romàniques). Tal com s'ha argumentat en la bibliografia sobre el tema, no es tracta en realitat d'elements expletius, sinó d'elements amb un determinat valor discursiu pertanyents a la Perifèria Esquerra de l'oració. [...]
2011 - 10.5565/rev/catjl.37
Catalan journal of linguistics, Vol. 10, Núm. (2011) , p. 185-219
|
|
6.
|
24 p, 91.9 KB |
Some Clitic Combinations in the Syntax of Romance
/
Ordóñez, Francisco (The State University of New York)
The purpose of this paper is to account for certain gaps in the syntactic distribution of certain combinations of clitics in varieties of Aragonese, Catalan, Occitan and Spanish. A view in which ordering of clitics is only determined by templates is insufficient since templates enter into play after the syntactic component, either in the morphology or in some other post-syntactic component. [...] L'objectiu d'aquest article és donar compte de certs buits en la distribució sintàctica de les combinacions de clítics en varietats de l'aragonès, el català, l'occità i el castellà. La perspectiva segons 'ordre dels clítics ve determinat per patrons és insuficient perquè els patrons entren en joc després del component sintàctic, ja sigui a la morfologia, ja sigui en algun altre component postsintàctic. [...]
2002 - 10.5565/rev/catjl.59
Catalan journal of linguistics, V. 1 (2002) , p. 201-224
|
|
7.
|
37 p, 231.7 KB |
«Inversion» as focalization and related questions
/
Belletti, Adriana
The main empirical area studied in this article concerns so called subject «inversion» structures. The proposal is put forth that the postverbal subject is licensed in the specifier of a low Focus projection, internal to the functional clausal architecture. [...] La principal àrea empírica estudiada en aquest article té a veure amb les anomenades estructures d'«inversió» del subjecte. Es defensa la proposta que el subjecte postverbal es legitima a l'especificador d'una projecció de Focus incrustada, interna a l'estructura oracional funcional. [...]
1999
Catalan Working Papers in Linguistics, V. 7 (1999) , p. 9-45
|
|
8.
|
35 p, 234.6 KB |
Some Observations on the Pronominal System of Portuguese
/
Raposo, Eduardo P.
I present a minimalist analysis of the pronominal system of Portuguese compatible with the claim that pronouns are underlying determiners (Postal 1969, Raposo 1973), including the nominative and dative forms. [...] En aquest article presento una anàlisi minimista del sistema pronominal del portuguès que és compatible amb la proposta que els pronoms són determinants (Postal 1969, Raposo 1973), fins i tot les formes del nominatiu i les del datiu. [...]
1998
Catalan Working Papers in Linguistics, V. 6 (1998) , p. 59-93
|
|