Results overview: Found 23 records in 0.01 seconds.
Articles, 17 records found
Research literature, 6 records found
Articles 17 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
21 p, 220.2 KB Tan fuerte como su eslabón más débil : el caso de las AMPA en la integración escolar y social de las familias inmigradas / Paniagua Rodríguez, Alejandro (CER Migraciones - Universidad Autónoma de Barcelona)
Este artículo presenta una síntesis de los resultados del proyecto de investigación llevada a cabo en el curso 2009-2010 en la Federación de Asociaciones de Padres y Madres de Alumnos de Cataluña (FaPaC). [...]
This paper presents a summary of the results of a Project carried out by the author on behalf of the Catalan Federation of Parents' Associations (FaPaC), where we identify PAs as a specific and privileged case of family-school relations. [...]

2013 - 10.5209/rev_RCED.2013.v24.n1.41192
Revista Complutense de Educación, Vol. 24 Núm. 1 (2013) , p. 69-89  
2.
7 p, 116.6 KB La ideología del racismo en las imágenes y las palabras de los medios : una reflexión teórica en tiempos de crisis / Sáez Gallardo, Julio (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo ofrece una aproximación teórico-crítica acerca de cómo los medios re-producen una ideología racista mediante el uso de imágenes y palabras que contribuyen a generar una representación social discriminadora y prejuiciosa de las minorías étnicas. [...]
This article offers a theoretical-critical approach to how mass media re-produces a racist ideology through the use of images and words that contribute to discriminatory and prejudicial social representation of ethnic minorities. [...]

2017
DeSignis, Núm. 26 (Enero-Junio 2017) , p. 173-185  
3.
45 p, 2.0 MB ¿Peligro amarillo? : El imaginario de China en Occidente entre la geopolítica y la globalización / Beltrán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
El artículo analiza la genealogía, construcción y evolución del imginario sobre Asia Oriental, y en concreto sobre China, que queda reflejado en el tropo "peligro amarillo". El racismo implícito al término no oculta su directa y estrecha relación con la geopolítica y la globalización. [...]
The article analyzes the genealogy, construction and evolution of the image on East Asia, and in particular on China, which is reflected in the "yellow peril" trope. The racism implicit in the term does not hide its direct and close relationship with geopolitics and globalization. [...]

2018
Inter Asia papers, Núm. 59 (2018) , p. 1-45  
4.
27 p, 223.1 KB Polivictimización y agencia de niños y niñas migrantes en Chile desde una mirada interseccional / Galaz Valderrama, Caterine (Universidad de Chile) ; Pávez Soto, Iskra (Universidad Bernardo O'Higgins (Xile). Observatorio Regional de Paz y Seguridad (ORPAS)) ; Álvarez Martínez-Conde, Catalina (Universidad de Chile) ; Hedrera Manara, Luciana (Universidad de Chile)
Desde una perspectiva crítica de los estudios de infancia y desde un enfoque interseccional, presentamos la articulación en las formas de violencias que cruzan niñas y niños migrantes en Chile y las prácticas de agencia que desarrollan a estos procesos de victimización. [...]
From a critical perspective of childhood studies and from an intersectional approach, we present the articulation in the forms of violence that migrant children cross in Chile and the agency practices that develop these processes of victimization. [...]

2019 - 10.5565/rev/athenea.2447
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 19 Núm. 2 (2019) , e. 2447 (Artículos)  
5.
Mapping and analyzing ecological distribution conflicts in Andean countries / Pérez Rincón, Mario Alejandro (Universidad del Valle (Cali, Colòmbia)) ; Vargas-Morales, Julieth (Universidad del Valle (Cali, Colòmbia)) ; Martínez Alier, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
The extractive sector is increasingly important in the GDP and export basket of the four Andean countries under study (ACs) (Colombia, Ecuador, Peru and Bolivia). The analysis of an updated inventory of 296 environmental conflicts in the EJAtlas for these four countries reaches the following conclusions: extractivism causes environmental conflicts related to mining, fossil fuels, hydropower and biomass; indigenous, Afro-descendant and peasant communities are the most affected; behind the conflicts, there are not only environmental impacts but also social impacts that concern livelihoods, land deprivation and work insecurity, and also loss of cultural practices and cultural identity; most of the forms of collective action used in protests are peaceful, most notably petitions, street marches, media activism, lawsuits, while States and companies criminalize activists and are often violent (with about 75 cases in which there are deaths or disappearance of environmental defenders); socio-environmental movements (that sometimes include environmental NGOs) have achieved relative success, stopping 59 of the 296 conflict-generating projects and giving birth to new forms of resistance. [...]
2019 - 10.1016/j.ecolecon.2018.11.004
Ecological economics, Vol. 157 (March 2019) , p. 80-91  
6.
20 p, 216.3 KB Dialogicidad y poder en el discurso racista y antiracista / Serradell Pumareda, Olga (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Munté, Ariadna (Universitat Ramon Llull)
Los discursos que se generan entre sujetos en situaciones comunicativas reales incluyen, aunque se generen dentro de una relación dialógica, interacciones dialógicas y de poder. Cuando un empresario entrevista a una mujer gitana, musulmana o de un grupo cultural minoritario para un puesto de trabajo, aunque tenga muy buenas intenciones, la relación no es puramente dialógica, pues existen interacciones de poder fruto tanto de la estructura social como de las creencias racistas que se reproducen en el propio lenguaje y experiencia cultural. [...]
The discourse generated between subjects in real communicative situations includes dialogic interaction and power-related interaction, although it may be generated within a dialogic relationship. When a businessperson interviews a Roma, Muslim or cultural minority woman for a job, even though he or she may have very good intentions, the relationship is not purely dialogic. [...]

2010 - 10.4067/S0718-09342010000400006
Revista Signos: estudios de lingüística, Vol. 43, Num. 2 (2010) , p. 343-362  
7.
32 p, 280.4 KB El ascenso de García Albiol : politización del discurso migratorio y aplicación de la teoría del «agenda setting» en las elecciones locales de 2011 / Puertas Cartón, Naiara (Periódico Noticias de Gipuzkoa) ; Samper Seró, Carles
El presente artículo analiza, desde la perspectiva comunicativa, cómo líderes políticos y medios de comunicación hacen uso de una serie de herramientas técnicas y discursivas para insertar las atribuciones que se otorgan al fenómeno de la inmigración dentro del más amplio discurso preelectoral y electoral, nutriendo lo que hemos dado en llamar su politización. [...]
Aquest article analitza, des de la perspectiva comunicativa, com líders polítics i mitjans de comunicació fan servir una sèrie d'eines tècniques i discursives per inserir les atribucions que s'atorguen al fenomen de la immigració dins del més ampli discurs preelectoral i electoral, nodrint el que s'ha convingut anomenar la seva politització. [...]
This article takes a communication perspective to analyze how political leaders and media use different technical and discursive tools to situate the claims ascribed to the phenomenon of immigration within the broader pre-electoral and electoral discourse, nurturing what we have called its politicization. [...]

2016 - 10.5565/rev/papers.2140
Papers : revista de sociologia, Vol. 101 Núm. 2 (Abril-Juny 2016) , p. 137-168 (Artículos)  
8.
22 p, 853.0 KB Experiencias escolares iniciales del alumnado inmigrado : comienzos que marcan / Alegre, Miquel Àngel, 1975- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Benito, Ricard (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gonzàlez, Sheila (Universitat Autònoma de Barcelona)
El artículo aborda las experiencias vividas por los alumnos inmigrados durante los primeros momentos de su incorporación a los centros educativos de la sociedad de acogida. A partir del trabajo etnográfico realizado en seis institutos catalanes (49 entrevistas a alumnos inmigrados), los autores muestran las implicaciones de estas experiencias a dos niveles: en el terreno relacional y en el ámbito académico. [...]
This article focuses on the experiences lived by immigrant pupils during the first moments of their incorporation into schools of the welcoming society. Based on the ethnographic work carried out in six Catalan secondary schools (49 interviews with immigrant pupils), authors show the implications of such experiences at two levels: in the relational field and in the academic sphere. [...]

2011 - 10.5944/educxx1.15.2.130
Educación XX1, Vol. 15, núm. 2 (2012) , p. 137-158  
9.
20 p, 91.5 KB Avanza la crisis y el racismo : respuestas desde abajo / Sordè i Martí, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gounari, Panayota (University of Massachusetts) ; Macedo, Donaldo P., 1950- (University of Massachusetts)
En el actual contexto de crisis económica mundial los discursos racistas y xenófobos están cada vez más presentes en la esfera pública. Acciones y medidas que criminalizan y problematizan a la población inmigrante y a las minorías culturales están reforzando las desigualdades que ya existían. [...]
Amidst the economic crisis, racist and xenophobic discourses are increasingly present in the public sphere. Actions and measures that criminalize immigrants and cultural minorities are reinforcing previously existing inequalities. [...]

2009
Teoría de la educación. Educación y cultura en la sociedad de la información (TESI), Vol. 10, Num. 3 (2009) , p. 198-217  
10.
22 p, 335.3 KB AMPA como asociaciones intermediarias : una aproximación a la relación entre familias inmigradas, participación y éxito escolar / Paniagua, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup EMIGRA – CER Migracions)
Una versión anterior y más reducida de este texto se presentó como comunicación al I Congreso Internacional de Migraciones en Andalucía (CIMA). Universidad de Granada, 13-16 Febrero 2011.
En un contexto institucional marcado por la necesidad de reconstituir la confianza y la salud de la democracia, los nuevos modelos ciudadanistas basados en la lógica de la gobernanza apuestan por el desarrollo de espacios y métodos para aprovechar los recursos que, potencialmente, puede otorgar la comunidad en forma de capital social y cultural. [...]
The institutional crisis involving the weakness of democracy and the need for a regeneration of trust has generated new models of citizenship aimed to develop community resources in the form of social and cultural capital. [...]

2011
EMIGRA working papers, Núm. 132 (2011) , p. 1-22  

Articles : 17 records found   1 - 10next  jump to record:
Research literature 6 records found  
1.
39 p, 1.0 MB Systemic Racism and Anti-Haitianism in the Dominican Republic / Restrepo Rocha, Andrea C. ; Izquierdo Brichs, Ferran, supervisor acadèmic ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
The elites that govern the Dominican Republic have historically utilized anti-haitianismo, a constructed ideology based on racial stereotypes and prejudices, as a resource to accumulate more power. By separating "us" from "them" and inciting a feeling of insecurity in a populist manner, the elites are able to create a division in society, which, on the one hand, enables a model of domination over the minority group, while, on the other, entails the support from the majority. [...]
2019 (Treballs de màster i postgrau. Màster en Relacions Internacionals, Seguretat i desenvolupament (MURISD) ; Curs 2018/19)  
2.
54 p, 1.5 MB Estereotipos en la publicidad de la televisión japonesa. El papel de los extranjeros en los anuncios de TV / Marin Ruiz, Dani ; Beltrán, Joaquín, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
L'objectiu d'aquest treball és analitzar la publicitat a la televisió japonesa, i en concret la motivació per recórrer a estereotips que categoritzen els estrangers en funció de la seva aparença i lloc d'origen. [...]
El objetivo de este trabajo es analizar la publicidad en la televisión japonesa, y en concreto la motivación para recurrir a estereotipos que categorizan a los extranjeros en función de su apariencia y lugar de origen. [...]
The objective of this work is to analyze advertising on Japanese television, and specifically the motivation to resort to stereotypes that categorize foreigners according to their appearance and place of origin. [...]

2019
Estudis d'Àsia Oriental [0]  
3.
47 p, 1.1 MB La recepció de l'obra de Jules Verne pels lectors de diferents èpoques : Anàlisi de traduccions i adaptacions en català, castellà i anglès / Capdevila Vinaja, Marta ; Hernández de Fuenmayor, Pau Joan, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Anàlisi de l'obra de Jules Verne des del punt de vista educatiu. Exposició dels seu valor educatiu en el camp de la ciència, la geografia i la història, així com també dels seus valors morals. [...]
Análisis de la obra de Julio Verne des del punto de vista educativo. Exposición de su valor educativo en el campo de la ciencia, la geografía y la historia, así como también sus valores morales. [...]
Analysis of the works of Jules Verne from the point of view of education. Explanation of their educational values in the field of science, geography, history, as well as their moral values. Contradictions between the educational intention of the translations and adaptations of the works of Jules Verne for current young readers and the moral shock caused by racism, ethnocentrism and chauvinism of the 20th century, which can be found implicitly and explicitly in all the works of Jules Verne.

2015
Traducció i Interpretació [1202]  
4.
196 p, 1.5 MB Reforma educativa, discriminación y pueblos indigenas / Zúñiga Flores, César ; Solà Gussinyer, Pere, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada
La intención primaria de esta tesis es dar a conocer y cuestionar las reformas educativas que posibilitan el racismo y la discriminación en el sistema educativo mexicano, es un acercamiento teórico epistemológico, con hallazgos importantes partir del trabajo de campo. [...]
The primary intention of this thesis is to raise awereness of and question the educational reforms tha allow for racism and discrimination in the Mexican educational system. It uses an epistemological theoretical approach, with salient findings from field work. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
5.
443 p, 3.6 MB Conflicte, discriminació i mediació a l'escola. Representacions, experiències i participació dels joves d'origen immigrant als centres de secundària / Villà Taberner, Rita ; Carrasco, Sílvia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural
Aquesta tesi doctoral aborda l'anàlisi de la mediació escolar en relació a les experiències de participació i representació dels joves d'origen immigrant als instituts de secundària, amb l'objectiu de discernir si aquestes poden constituir un exemple de racisme institucional. [...]
This thesis analyses school mediation in relation to participation experiences and representation of children of immigrants in high schools. Its goal is to obverse if these can be considered an example of institutional racism. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014  
6.
9 p, 114.4 KB Arquetipos de la xenofobia y del racismo : la imagen del morisco en la monarquía española durante los siglos XVI y XVII / Perceval, José María (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Vincent, Bernard, dir.
La tesis estudia la unificación de todo un colectivo humano creado a partir de la decisión jurídica del bautismo forzoso de los antiguos musulmanes (los mudéjares) y la construcción de un arquetipo, el morisco inventado, que debe ser 'convertido'. [...]
La tesi estudia la unificació de tot un col·lectiu humà creat a partir de la decisió jurídica del baptisme forçós dels antics musulmans (els mudèjars) i la construcció d'un arquetip, el morisc inventat, que ha de ser 'convertit'. [...]
La thèse examine l'unification de tout un groupe humain établi après la décision juridique du baptême forcé des anciens musulmans (les Mudéjares) et la construction d'un archétype, Le morisque inventé, qui doit être «converti». [...]
The Thesis examines the unification of an entire human group established after juridical decision forced baptism of the Muslims (The Mudejares) and the construction of an archetype, the invented Moorish, which must be 'converted'. [...]

París : École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, 1993
21 documents

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.