Results overview: Found 21 records in 0.02 seconds.
Articles, 16 records found
Research literature, 5 records found
Articles 16 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
20 p, 653.2 KB El personaje lector y la invasión de lo ficcional en «Demetrio», de Julio Ramón Ribeyro, y «El caso del traductor infiel», de José María Merino / Rojas Chavez, Román Manuel (Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Lima, Perú))
En la literatura moderna, el personaje lector ha sido fundamental para exponer y problematizar el lugar de la ficción dentro de la realidad; y esto, en la literatura fantástica, adquiere mayor relevancia al explorar los límites que separan a una de la otra. [...]
In modern literature, the reader character has been fundamental in exposing and problematizing the place of fiction within reality, and this acquires greater relevance in fantastic literature when exploring the limits that separate one from the other. [...]

2022 - 10.5565/rev/brumal.778
Brumal, Vol. 10 Núm. 2 (2022) , p. 293-312 (Miscelánea)  
2.
30 p, 229.5 KB Una poética de la lectura en las "Soledades" de Góngora / Martínez Moreno, Eva María (Universidad de Córdoba)
Este estudio plantea la posibilidad de un nuevo sentido del título Soledades en el poema de Góngora, referido a la "soledad" como requisito de toda lectura. Se aprecia en que uno de los objetivos del vate cordobés es enseñarnos a leer su obra y el mundo que la rodea. [...]
This study raises the possibility of a new meaning of the title Soledades in Góngora's poem, referring to "loneliness" as a requirement of any reading. It can be seen that one of the objectives of the Cordovan bard is to teach us to read his work and the world that surrounds it. [...]

2022 - 10.5565/rev/studiaaurea.488
Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, Vol. 16 (2022) , p. 379-408 (Artículos)  
3.
6 p, 159.2 KB Sobre la recepción literaria : estética de la recepción y poética cognitiva / Badía Fumaz, Rocío (Universidad Complutense de Madrid)
Este trabajo busca conectar la Poética Cognitiva con las propuestas de la Estética de la Recepción en tanto que corrientes centradas en la recepción literaria. Para ello, se abordarán los conceptos de lector implícito, indeterminación, huecos textuales y horizonte de expectativas introducidos por Iser y Jauss, para proponer un nuevo marco explicativo de estos fenómenos dentro de la Poética Cognitiva.
This paper aims to connect Cognitive Poetics and Reception Aesthetics on the basis of their common interest in literary reception. To do so, we will address some of the most important Reception Theory concepts -implied reader, textual indeterminacy, textual gaps and horizon of expectation- in order to propose new explanations from Cognitive Poetics.

2021
DeSignis, Núm. 35 (2021) , p. 137-147 (Escenarios/Scenery. Narrativas, poéticas y semióticas cognitivas / Narratives, poetics and cognitive semiotics)  
4.
19 p, 229.5 KB El sujeto lector didáctico : "lectores que enseñan y profesores que leen" / Munita, Felipe (Universidad Católica de Temuco)
El interés por los hábitos lectores del profesorado ha impulsado una serie de estudios que exploran las prácticas culturales del mediador en relación a la lectura. La relevancia que ha adquirido esta línea de investigación hace necesario un balance para visualizar aquello que sabemos sobre las complejas relaciones entre quien se es como profesor y quien se es como lector. [...]
Interest in the reading habits of teachers has initiated a series of studies that explore reading mediators' cultural practices. The relevance that this line of inquiry has acquired has made an overview necessary so as to better see what is known about the complex relationship between those who are teachers and those who are readers. [...]

2018 - 10.15645/Alabe2018.17.2
Álabe: Revista de la Red de Universidades Lectoras, Núm. 17 (Enero-Junio 2018)  
5.
20 p, 968.0 KB Borges en Crítica : invención y escritura de "Las mil y una noches" / Gargatagli, Ana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
La edición de la Revista Multicolor de los Sábados del diario Crítica (1933-1934) fue para Borges un espacio de experimentación, reflexión y escritura. Allí se publicaron sus primeros relatos, piezas breves, las conocidas historias de la Historia Universal de la infamia y las reflexiones sobre Las mil y una noches. [...]
For Borges, the publication of the Saturday color supplement of the daily newspaper Crítica (1933-1934) provided a space for experimentation, reflection and his own writing. There he published his first short stories, essays, reviews and sketches, the well-known stories from his Historia Universal de la infamia (A Universal History of Infamy) and his reflections on The One Thousand and One Nights. [...]

Buenos Aires: Pontificia Universidad Católica Argentina Santa María de los Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras, 2020
Letras (Ciudad Autónoma de Buenos Aires), Núm. 81 (enero-junio 2020) , p. 155-170  
6.
18 p, 979.3 KB How dialogues facilitate high school students' responses to poetry / Cavalli Munizaga, Daniela (University of Pennsylvania)
Drawing from a case study on students' responses to poetry in a Catalan public high school, this article shows how dialogues facilitate students' aesthetic experiences. The study sheds light on how one on one, and small group conversations that occurred in interview situations -in connection with classroom activity- mediated these responses. [...]
A partir dels resultats d'un estudi de cas sobre respostes a la poesia en una escola secundària pública de Catalunya, aquest article mostra com el diàleg va facilitar les experiències estètiques d'estudiants de secundària. [...]
A partir de los resultados de un estudio de caso sobre respuestas a la poesía en una escuela secundaria pública de Cataluña, este artículo muestra cómo el diálogo facilitó las experiencias estéticas de estudiantes de secundaria. [...]
Basé sur les résultats d'une étude de cas sur les réponses à la poésie dans un lycée public en Catalogne, cet article montre comment le dialogue a facilité les expériences esthétiques des lycéens. [...]

2019 - 10.5565/rev/jtl3.844
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 3 (august-september 2019) , p. 26-43 (Articles)  
7.
19 p, 284.9 KB Using comprehension questions and reader-response strategies with second-semester university Spanish students / Hibbs, Brian (Dalton State College)
For most of the 20th century, literary criticism has focused on uncovering the author's intended meanings of a given text. In contrast, reader-response theorists have concentrated on the role of the reader in literary interpretation. [...]
Durant la major part del segle XX, la crítica literària s'ha centrat en el descobriment del significat d'un text literari segons l'autor. No obstant això, acadèmics en el camp de la teoria de la recepció han explorat també la funció del lector en la interpretació literària. [...]
Durante la mayoría del siglo XX, la crítica literaria ha enfocado en el descubrimiento del significado de un texto literario según el autor. Sin embargo, académicos en el campo de la teoría de la recepción han concentrado en la función del lector en la interpretación literaria. [...]
Pendant la majorité du XX siècle, la critique littérarite concentrait sur le sens d'un texte littéraire selon l'auteur. Néanmoins, les academiciens de la théorie de la réception focalisent leurs efforts sur le rôle du lecteur dans l'interprétation littéraire. [...]

2017 - 10.5565/rev/jtl3.706
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 10 Núm. 4 (november-december 2017) , p. 49-67 (Articles)  
8.
17 p, 213.5 KB Poesía en la escuela : los maestros, sus lecturas y sus creencias / Lamas, Florencia (Escuela Normal Superior N° 4 (Buenos Aires, Argentina))
El artículo presenta los resultados de un estudio de caso en el que se exploraron las creencias de dos docentes en torno a la poesía y su didáctica en el segundo ciclo de la educación primaria. A partir de datos recogidos a través de relatos de vida y entrevistas, se analizó el perfil lector, el contenido de las creencias y los factores que inciden en su conformación. [...]
This article presents the results of a case study on the beliefs of two teachers about poetry and its didactics in the second cycle of primary education. The reader profile, the content of the beliefs and the factors that influence their development were analyzed from data collected through life stories and interviews. [...]
L'article presenta els resultats d'un estudi de cas en el qual es van explorar les creences de dos docents al voltant de la poesia i la seva didàctica en el segon cicle de l'educació primària. A partir de dades recollides a través de relats de vida i entrevistes, es va analitzar el perfil lector, el contingut de les creences i els factors que incideixen en la seva conformació. [...]
L'article présente les résultats d'une étude de cas dans laquelle les croyances de deux enseignants sur la poésie et sa didactique dans le deuxième cycle de l'enseignement primaire ont été explorées. [...]

2017 - 10.5565/rev/jtl3.699
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 10 Núm. 4 (november-december 2017) , p. 32-48 (Articles)  
9.
14 p, 96.6 KB Efectos sobre la mejora de las competencias lingüísticas y la autoimagen lectora a través de un programa de tutoría entre iguales / Moliner Miravet, Lidón (Universitat Jaume I. Departament d'Educació) ; Flores Coll, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Duran Gisbert, David 1963- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo presenta una investigación sobre el programa Bikoteka Irakurtzen, basado en la tutoría entre iguales. Su objetivo es la mejora de la comprensión lectora a través de la creación de parejas y la asignación de los roles de tutores y tutorados en el alumnado. [...]
This article presents a study on the effects of the Basque-language the Bikoteka Irakurtzen programme, based on peer tutorials, which aims to improve reading comprehension by getting students into pairs and assigning them the roles of tutors and tutees. [...]

2011
Revista de investigación en educación, Núm 9, vol. 2 (2011) , p. 209-222  
10.
9 p, 138.0 KB La teoría de la recepción aplicada a la traducción / Tai, Yu-fen (Tamkang University)
La teoría de la recepción intenta desplazar el peso del autor hacia el lector sosteniendo que durante el proceso de lectura el lector tiene la libertad y la autoridad de interpretar el texto. De esta libertad y autoridad surge el acto de comunicación entre la obra, el autor y el lector. [...]
Reader-response theory attempts to shift the weight of emphasis from the author to the reader. During the reading process the reader has the freedom and authority to interpret the text -a process that involves an act of communication between author and reader. [...]

2011
Sendebar, Vol. 22 (2011) , p. 181-189  

Articles : 16 records found   1 - 10next  jump to record:
Research literature 5 records found  
1.
52 p, 500.6 KB Sex, Guts and Gore: How Bret Easton Ellis Manipulates the Reader Through Pornography and Horror in American Psycho / Lang, Joy ; Pividori, Cristina, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística
This thesis delves into the depiction of gender in pornography and the pornographic display of sexual violence in American Psycho. I also investigate the mechanisms of manipulation and the appeal of horror. [...]
Aquest estudi tracta sobre la representació del gènere a la pornografia i la exhibició pornogràfica de violencia sexual a American Psycho. Hi investigo els mecanismes de manipulació i l'interès pel terror. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Màster Universitari en Estudis Anglesos Avançats / Advanced English Studies [1099]  
2.
400 p, 8.1 MB La lupa de género : Un diagnóstico de la representación de género en libros de narrativa infantil de planes lectores de primaria en Perú / León Ciliotta, Rosalí ; Fittipaldi, Martina, dir.
La narrativa infantil cuenta historias y propone modelos a escala de una sociedad y cultura en particular, incluyendo modelos de género, los cuales pueden afectar la formación de la identidad de los estudiantes, así como en su proceso de socialización de género, de manera que estos libros deben ser elegidos con cuidado, tomando en consideración elementos que van más allá de su calidad literaria y su potencial didáctico. [...]
Children's literature tells stories and proposes scale models of a particular society and culture, including gender models, which can affect the formation of students' identity, as well as their gender socialization. [...]

2022  
3.
34 p, 1.2 MB Finding a Story in a Book without a Story : Constructing a Narrative in Shaun Tan's Picturebook The Red Tree / Sierra Berdún, Alba ; Martín Alegre, Sara, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
This dissertation is concerned with the narrative of The Red Tree (2001) written and illustrated by Shaun Tan. The author describes the picturebook as being made of independent illustrations without written clarifications. [...]
Aquesta dissertació estudia la narrativa de l'àlbum il·lustrat The Red Tree (L'arbre vermell), escrit i il·lustrat per Shaun Tan. Segons l'autor les imatges de l'àlbum son independents i careixen de text explicatiu. [...]
Esta disertación estudia la narrativa del álbum ilustrado The Red Tree (El árbol rojo), escrito e ilustrado por Shaun Tan. Según el autor, las imágenes del álbum son independientes i carecen de explicación textual. [...]

2019
Grau en Estudis Anglesos [801]  
4.
550 p, 8.3 MB Narrativa infantil y juvenil digital. ¿Qué ofrecen las nuevas formas al lector literario? / Turrión Penelas, Celia ; Real Mercadal, Neus, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials
Este trabajo trata de responder a la pregunta general de "¿Qué ofrecen las nuevas narraciones digitales recientemente aparecidas al lector literario en formación?". Para ello, la investigación se configura en tres líneas de avance, que se reflejan en los tres objetivos y que se estructuran como tres bloques diferenciados: (1) la elaboración de una visión panorámica y de una caracterización general de las nuevas formas narrativas digitales con el fin de facilitar la comprensión de la producción de este sector; (2) la elaboración de un modelo de análisis que permita el estudio pormenorizado de los aspectos más relevantes de las producciones de narrativa digital para niños y jóvenes; y (3) la caracterización de las producciones de narrativa electrónica para niños y jóvenes pioneras en idioma castellano, y de su lector modelo, a partir del análisis de una muestra representativa de obras. [...]
This thesis tries to answer the following question: What do new digital narrative forms offer to the literary reader? In order to do this, the research follows three lines of development, which reflect three objectives and which are structured in three different parts: (1) the elaboration of a panoramic view and a general characterization of new literary forms, so as to facilitate understanding of the production; (2) the development of a model for analysis in order to study the most relevant aspects of digital narrative works for children and adolescents; and (3) the characterization of the works published in the Spanish market and their ideal reader through the analysis of a representative sample of ten works. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
5.
55 p, 1.0 MB Darcy as a cultural icon : deconstructing desire / Sánchez Zaballos, Begoña ; Owen, David 1962-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
'Darcy as a cultural icon: deconstructing desire', analyzes the different factors that may influence on the desirability of the main male character of Jane Austen's most popular novel, 'Pride and Prejudice'. [...]
'Darcy as a Cutural Icon: Deconstructing Desire', analitza els diferents factor que es creu, influeixen en la percepció de Darcy com un personatge desitjable. Tenint en compte que el personatge no presenta una actitud massa agradable, particularment al principi de la novel·la, es va considerar que seria interessant estudiar de on prové aquest sentiment de desig per part dels lectors i el motiu de la seva popularitat. [...]

2014
Grau en Estudis Anglesos [801]  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.