Results overview: Found 7 records in 0.02 seconds.
Articles, 6 records found
Books and collections, 1 records found
Articles 6 records found  
1.
6 p, 1.6 MB Tabernacle-altarpieces : Variety within Unity / Gutiérrez Baños, Fernando (Universidad de Valladolid) ; Kroesen, Justin (Universitetsmuseet i Bergen) ; Andersen, Elisabeth (Norsk institutt for kulturminneforskning)
Altarpieces are among the most outstanding and celebrated achievements of medieval art. They were the fruits of the joint efforts, skills and ambitions of artists and patrons. Often combining different media, they reflected a great deal of the faith, ideals, hopes, anxieties and devotions of Christian communities. [...]
Los retablos se encuentran entre los logros más destacados y celebrados del arte medieval. Eran el fruto de los esfuerzos conjuntos, habilidades y ambiciones de artistas y mecenas. A menudo, combinando diferentes medios, reflejaban gran parte de la fe, ideales, esperanzas, ansiedades y devociones de las comunidades cristianas. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.518
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 9-14  
2.
28 p, 24.8 MB Tabernacle-altarpieces in Central Europe : Examples, Types, Iconography / Kemperdick, Stephan (Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie)
A first survey of tabernacle-altarpieces in the German-speaking countries reveals that probably less than 20 specimens can be traced from the time before c. 1450; most of them are only preserved in fragments. [...]
Una primera valoración de los retablos-tabernáculo en los territorios de lengua alemana revela que probablemente solo se pueden rastrear menos de veinte ejemplares anteriores a 1450, la mayoría de ellos conservados de manera fragmentaria. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.516
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 129-155  
3.
28 p, 10.5 MB Marian Tabernacles on Main Altars : Norwegian Thirteenth-Century Altar Decorations in Their European Context / Kuhn, Stephan (Universitetsmuseet i Bergen)
Art historical research often assumes that sculptures of the Virgin Mary originally stood on the northern nave altar in Scandinavian parish churches. However, evidence suggests that several enshrined Marian sculptures actually had their place on the main altar in the chancel. [...]
La investigación histórico-artística asume a menudo que en las iglesias parroquiales escandinavas las esculturas de la Virgen María se encontraban originalmente en el altar norte de la nave. Sin embargo, las evidencias sugieren que varias esculturas marianas dotadas de un tabernáculo se localizaban en realidad en el altar mayor del presbiterio. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.506
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 101-128  
4.
64 p, 31.7 MB Movement on the Altar : Gothic Tabernacle-altarpieces in the Crown of Aragon (and Their Context) / Velasco Gonzàlez, Alberto (Universitat de Lleida. Departament d'Història de l'Art i Història Social)
The arrival of tabernacle-altarpieces in regions under the Crown of Aragon makes up part of a complex context revolving around the evolution of altar furnishings from the late Romanesque to the early Gothic period. [...]
La llegada de los retablos-tabernáculo a los territorios de la Corona de Aragón forma parte de un complejo contexto que gira entorno a la evolución del mobiliario de altar desde el último románico hasta la llegada del primer gótico. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.498
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 331-393  
5.
39 p, 5.6 MB A New Set of Polyptych Doors from Fourteenth-century Castile / O'Donnell, Maeve
El enfoque académico en los retablos y frontales de la Castilla medieval no ha avanzado mucho debido a los pocos ejemplos de estos muebles que sobreviven de este reino ibérico. Este estudio establecerá los primeros pasos para remediar este desequilibrio al proporcionar una visión general del cuerpo de retablos y frontales supervivientes de la Castilla medieval y al prestar especial atención a un conjunto de paneles recién descubiertos que ahora se encuentran en una colección privada. [...]
Scholarly focus on altarpieces and frontals from medieval Castile has long struggled to advance due to the few examples of this principal altar furnishing that survive from this Iberian kingdom. This study will lay out the first steps for remedying this imbalance by providing a comprehensive overview of the surviving corpus of altarpieces and frontals and by drawing particular attention to a newly discovered set of panels now held in a private collection. [...]

2018 - 10.5565/rev/medievalia.466
Medievalia, Vol. 21 (2018) , p. 75-113 (Artículos)  
6.
14 p, 978.5 KB Reflexiones sobre el pintor Lluís Dalmau a propósito de un retablo para Molins de Rei (1451) / Gómez-Ferrer, Mercedes (Universitat de València. Departament d'Història de l'Art)
El presente texto plantea una serie de reflexiones sobre la figura del pintor Lluís Dalmau, uno de los introductores de la pintura gótica flamenca en la Corona de Aragón. El análisis surge a partir de la presentación de un nuevo documento inédito sobre un retablo contratado en 1451 por Isabel de Requesens, esposa del gobernador de Cataluña, Galceran de Requesens, para la baronía de Molins de Rei (Barcelona). [...]
Aquest text planteja una sèrie de reflexions sobre la figura del pintor Lluís Dalmau, un dels introductors de la pintura gòtica flamenca a la Corona d'Aragó. L'anàlisi sorgeix a partir de la presentació d'un nou document inèdit sobre un retaule contractat el 1451 per Isabel de Requesens, muller del governador de Catalunya, Galceran de Requesens, per a la baronia de Molins de Rei (Barcelona). [...]
This article provides a series of new considerations about the painter Lluis Dalmau, one of the most representative figures of the Flemish-Gothic style in the Aragon Crown. We present new documentary evidence about a retable commissioned in 1451 by Isabel of Requesens, spouse of the Catalonian Governor, Galceran of Requesens, for their town of Molins de Rei (Barcelona) while the painter was in Valencia. [...]

2018 - 10.5565/rev/locus.325
Locus amoenus, Vol. 16 (2018) , p. 5-18 (Articles)  

Books and collections 1 records found  
1.
8 p, 275.8 KB La doble Germanía de los pintores valencianos (1520-1521) / Pérez García, Pablo (Universitat de València)
Entre los meses de diciembre de 1520 y junio de 1521, los pintores valencianos de retablos y cortinas se hermanaron, presentaron un proyecto para convertirse en colegio profesional, y se adhirieron al movimiento agermanado en apoyo del líder moderad Joan Caro. [...]
Between the months of December 1520 and June 1521, the Valencian painters of altarpieces and drapes were twinned, presented a project to become a professional guild, and joined the «agermanado» (fraternal) movement in support of his moderate leader Joan Caro. [...]

Barcelona Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca d'Estudis d'Història Cultural 2020
Pasados y presente. Estudios para el profesor Ricardo García Cárcel, 2020, p. 501-508  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.