Results overview: Found 13 records in 0.03 seconds.
Articles, 12 records found
Books and collections, 1 records found
Articles 12 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
18 p, 170.5 KB Separación del alumnado por niveles en 4º de ESO y complejidad social de los centros. Límites y posibilidades del currículum comprensivo / Merino Pareja, Rafael ; Garcia Gracia, Maribel ; Torrents Vilà, Dani ; Valls, Ona
La agrupación o separación por niveles de rendimiento en la enseñanza secundaria es un tema muy estudiado en la sociología de la educación por su relación con el origen social de los alumnos, y muy discutido en la política educativa. [...]
«Separation of Students by Levels in 4th of Middle School and Social Complexity. Limits and Possibilities of the Comprehensive Curriculum». Ability grouping according to the achievement students in secondary schools is a topic largely investigated in Sociology of Education, because the relationship between ability grouping and the students social background. [...]

2017
Témpora : revista de sociología de la educación, Vol. 19 (2017) , p. 181-198  
2.
23 p, 480.9 KB La trayectoria de una reforma educativa global : el caso de la Nueva Gestión Pública en el sistema educativo catalán / Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
La Nueva Gestión Pública (NGP) es un programa de reforma del sector público que ha inspirado numerosos procesos de reforma educativa a nivel internacional. En el campo de la educación, la NGP ha cristalizado en políticas como la autonomía de centro, la profesionalización de las direcciones escolares, la evaluación estandarizada y los sistemas de rendición de cuentas de los docentes. [...]
New Public Management (NPM) is a public sector reform programme that has inspired numerous education reform processes internationally. In the education sector, NPM has crystallized in policies such as school autonomy, professionalization of school principals, standardized evaluation and teachers' accountability. [...]
La Nouvelle Gestion Publique (NGP) est un programme de réforme du secteur public qui a inspiré de nombreux processus de réforme de l'éducation au niveau international. Dans l'enseignement, la NGP s'est matérialisée dans des politiques telles que l'autonomie des unités scolaires, la formation professionnelle des directeurs d'école, l'évaluation normalisée et les systèmes de reddition de comptes pour les enseignants. [...]

2015 - 10.1590/ES0101-73302015152619
Educação & sociedade, Vol. 36 Núm. 132 (jul.-set. 2015) , p. 675-697  
3.
16 p, 106.4 KB Two or three vocational training pathways? An assessment and the current situation in Spain / Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
This article outlines the development of vocational training in Spain through the provisions of the major education Laws of 1970, 1990 and 2002. It discusses the extent to which vocational training has been introduced into the education system, i. [...]
2006
European journal of vocational training, Vol. 1 Núm. 37 (2006) , p. 52-67  
4.
15 p, 65.4 KB La nueva Formación Profesional vista por los alumnos / Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona)
A partir de cinco grupos de discusión con alumnos de ciclos formativos de grado medio y de grado superior, se analizan los discursos y las estrategias de estos alumnos: los discursos sobre la valoración que hacen de la formación recibida y las estrategias sobre la inserción laboral o la continuidad de estudios. [...]
We analyze the discourses and strategies of vocational training students (intermediate and advance level), interviewed in 5 focal groups. The discourses are about the valuation of training they have followed, and strategies about future labor market entrance or engagement in other studies. [...]

2005
Revista complutense de educación, Vol. 16 Núm. 1 (2005) , p. 289-303  
5.
26 p, 901.6 KB ¿Qué pensaban los estudiantes de la diplomatura de maestro de educación primaria sobre las clases de ciencias de sus prácticas de enseñanza? / de Pro Bueno, Antonio (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Nortes Martínez-Artero, Rosa María (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
En nuestro sistema educativo se suceden las reformas con bastante celeridad. Creemos que es preciso disponer de información sobre lo que ha sucedido con cada una de ellas para poder valorar qué aporta la siguiente. [...]
En el nostre sistema educatiu es succeeixen les reformes amb bastant celeritat. Creiem que cal disposar d'informació sobre el que ha succeït amb cadascuna d'elles per poder valorar què aporta la següent. [...]
Reforms take place quite frequently in our educational system. We think it is necessary to have use of information regarding what has happened in each of them, in order to evaluate what the next will provide. [...]

2016 - 10.5565/rev/ensciencias.1762
Enseñanza de las ciencias, Vol. 34 Núm. 1 (2016) , p. 7-32 (Investigaciones Didácticas)  
6.
18 p, 195.3 KB De los Programas de Garantía Social a los Programas de Cualificación Profesional Inicial. Sobre perfiles y dispositivos locales / Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Garcia Gracia, Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Casal, Joaquim (Casal Bataller) (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
En el artículo se exponen las principales conclusiones a las que los autores han llegado tras más de una década de investigación en el Grup de Recerca Educació i Treball, de la Universitat Autònoma de Barcelona (GRET) sobre los dispositivos de formación para los jóvenes que finalizan la enseñanza obligatoria sin la acreditación. [...]
This article shows the main conclusions reached by the GRET (Education and Work Research Group, Universidad Autónoma de Barcelona) after a decade of research in the field of training devices for young people who have failed at compulsory school. [...]

2006
Revista de educación (Madrid), Núm. 341 (2006) , p. 81-98  
7.
26 p, 879.2 KB Els itineraris postobligatoris dels joves i la reforma escolar / Planas, Jordi, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
En el presente artículo se exponen los interrogantes que se plantean en la aplicación de la reforma educativa (iniciada en el año 1990) respecto a la circulación de los jóvenes por el sistema educativo, fundamentalmente en el nivel de secundaria postobligatoria, y en la inserción profesional de los mismos. [...]
Le présent article expose les interrogations posées par I'application de la réforme éducative (commencée en 1990) concernant I'évolution des jeunes dans le systéme éducatif, fondamentalement au niveau du deuxieme cycle de I'enseignement secondaire, et leur insertion professionnelle. [...]
This article sets out the questions which arise in the application of the educational reform (begun in 1990) to the passage of young people through the educational system, fundamentally at the post-compulsory secondary level, and to their entry into a profession. [...]

1996
Temps d'educació, Núm. 15 (1996) , p. 177-202  
8.
16 p, 83.1 KB Equity Versus Excellence : an Anthropological Study of Neoliberal Reform in an Australian High School / Forsey, Martin (University of Western Australia)
Este texto se presentó como comunicación al II Congreso Internacional de Etnografía y Educación: Migraciones y Ciudadanías. Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, 5-8 Septiembre 2008.
Based upon fifteen months of ethnographic study of school reform in a single school site, this paper takes seriously Appadurai's (1996) plea for those researching the 'global diaspora of ideas' to pay attention to the semantics and the pragmatics of specific situations, as well as the contextual conventions, governing the translation of global ideals. [...]

2007
EMIGRA working papers, Núm. 83 (2007) , p. 1-16  
9.
20 p, 145.8 KB Los contenidos de los proyectos curriculares de física y química en secundaria en la implantación de la reforma logse / de Pro Bueno, Antonio (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Este trabajo forma parte de un proyecto de investigación cuyo objetivo principal es dar respuesta al interrogante: ¿Qué diferencias hubo entre el perfil de actuación que planteaba el currículo LOGSE para el área de ciencias y el perfil de uso en la puesta en práctica en las aulas? En este artículo exponemos los resultados obtenidos en relación con los contenidos -conceptos, procedimientos y actitudes- y actividades de laboratorio que los profesores recogieron en las programaciones para enseñar física y química en educación secundaria obligatoria.
This study is part of a wider research project aimed at answer is the following question: What were the main differences between the Science curricular profile suggested in the LOGSE and its actual implementation in the classroom? We present some results related both to the contents -concepts, procedures and attitudes- and activities that teachers included in their annual planning to teach Physics and Chemistry in secondary schools.

2007
Enseñanza de las ciencias, V. 25 n. 3 (2007) p. 367-386  
10.
18 p, 114.3 KB Evidence versus ideology in education policy; the recent history of initial teacher education in England and Wales and the implications for educational researchers as agents of change / Haydn, Terry (University of East Anglia. School of Education and Professional Development)
The last thirty years have seen a radical revision of the ways in which university graduates have been inducted into the teaching profession in England and Wales. Even within this relatively short time span, it is possible to discern a significant change in the manner in which change in this facet of education has been attempted. [...]
En els últims trenta anys, hem assistit a una reconsideració radical de la manera com els llicenciats universitaris han estat iniciats en l'ensenyament a Anglaterra i Gal·les. Malgrat que es tracti d'un breu espai de temps, és possible discernir un canvi significatiu en la manera com s'ha tractat de portar a terme un canvi en aquest aspecte de l'educació. [...]
En los últimos treinta años, hemos asistido a una reconsideración radical de los modos como los licenciados universitarios han sido iniciados en la enseñanza en Inglaterra y Gales. A pesar de tratarse de un breve lapso de tiempo, es posible discernir un cambio significativo en el modo como se ha tratado de llevar a cabo un cambio en este aspecto de la educación. [...]

2004 - 10.5565/rev/educar.242
Educar, N. 34 (2004) , p. 53-70  

Articles : 12 records found   1 - 10next  jump to record:
Books and collections 1 records found  
1.
21 p, 306.2 KB Naming and blaming early school leavers : an analysis of education policies, discourses and practices in Spain / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autonònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Polítiques Socials)
Early school leaving (ESL) is one of the main challenges facing the Spanish education system. With 24, 9% of the population made up by 18-24 year olds who have not completed compulsory secondary schooling or pursued further or higher education,1 Spain thereby doubles the ESL percentage regarding the EU-27 (12. [...]
Palgrave Macmillan, 2015 - 10.1057/9781137415356_9
Power and education. Contexts of oppression and opportunity, 2015, p. 146-166  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.