Resultats globals: 41 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 40 registres trobats
Documents de recerca, 1 registres trobats
Articles 40 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
31 p, 9.5 MB Festes a Santa Eulàlia a la Barcelona barroca (1686) : relacions escrites i obres d'art; escenes martirials i el perfil de la ciutat / Fontcuberta i Famadas, Cristina (Universitat de Barcelona)
El 1686 es van celebrar grans festes a Barcelona en honor a santa Eulàlia per commemorar l’extensió del res de la patrona decretat pel papa Innocenci XI. A partir de la relació, de llenguatge retòric, que descriu la processó que va recórrer la ciutat encapçalada pels consellers i en què participaren els diferents ordes religiosos, aquí es proposa una reconstrucció d’aquelles obres d’art que s’hi exhibiren. [...]
In 1686, lavish celebrations were held in Barcelona in honour of Santa Eulàlia to commemorate the extension of the praying of the patron decreed by Pope Innocent XI. Starting from the rethorical «relació», which describes the procession that crossed the city headed by the councillors and in which the different religious orders participated, here we propose a reconstruction of those works of art that were exhibited during the festivities. [...]
En 1686 se celebraron grandes fiestas en Barcelona en honor a santa Eulalia para conmemorar la extensión del rezo de la patrona decretado por el papa Inocencio XI. A partir de la relación, de lenguaje retórico, que describe la procesión que recorrió la ciudad encabezada por los consellers y en que participaron las diferentes órdenes religiosas, aquí se propone una reconstrucción de las obras de arte que se exhibieron en ella. [...]

2018 - 10.5565/rev/manuscrits.216
Manuscrits : revista d'història moderna, Núm. 37 (2018) , p. 21-52 (Articles)  
2.
22 p, 415.8 KB Demonios latinos : el mito prehispánico indígena como motivador gótico en el relato contemporáneo mexicano / Calvo Díaz, Karen Alejandra (Universidad de Costa Rica)
Con base en el cuento "La noche de la Coatlicue" (2013), del escritor Mauricio Molina, se propone la noción de "gótico mítico amerindio prehispánico" como categoría estética para analizar el tema de lo gótico en la narrativa contemporánea de Latinoamérica y discutir cómo opera esta categoría en relación con el mito de la tradición azteca sobre la diosa Coatlicue. [...]
Based on the story "La noche de la Coatlicue" (2013) by writer Mauricio Molina, the notion of "mythical Amerindian Prehispanic Gothic" is proposed as an aesthetic category to analyze the theme of the Gothic in the contemporary narrative of Latin America and to discuss how this category operates considering the relation with the myth of the Aztec tradition about the goddess Coatlicue. [...]

2018 - 10.5565/rev/brumal.426
Brumal, Vol. 6 Núm. 2 (2018) , p. 345-366 (Miscellaneous)  
3.
16 p, 115.7 KB "Monarquías y tiranías" : la estatua de Nabuco en Quevedo / Sáez, Adrián J. (Università Ca’ Foscari Venezia)
Dentro de los diversos ejercicios de poesía escultórica de Quevedo examinados en otras ocasiones (los poemas a las esculturas de reyes, un madrigal amoroso, etc. ), en este trabajo se pretende examinar una variante moral mediante el ejemplo de los sonetos "A la Soberbia" (con dos versiones) y "Amenaza a los tiranos", en diálogo con toda una serie de comentarios especialmente desarrollados en los tratados Providencia de Dios y Virtud militante (1651), que permiten acercarse tanto a ciertas posibilidades de la evidentia como a un nuevo caso de reescritura.
Within the distinct modalities of Quevedo’s sculptural poetry examined on other occasions (poems to the statues of monarchs; the madrigal "Retrato de Lisi en mármol", etc. ), this work aims to study a moral variation through the case of the sonnet "To Pride, with the Example of Nabucco’s Statue" (with two versions), in dialogue with other prose commentaries, which allows certain possibilities of the evidentia to be explored, along with a new exercise in rewriting.

2018 - 10.5565/rev/studiaaurea.292
Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, Vol. 12 (2018) , p. 217-232 (Artículos)  
4.
22 p, 1.7 MB Fidel Aguilar i l’art europeu del seu temps : Elie Nadelman, Celso Lagar, Amedeo Modigliani / Faxedas Brujats, Maria Lluïsa (Universitat de Girona)
L’obra de l’escultor gironí Fidel Aguilar (1894-1917), tot i la seva escassetat i fragilitat, sorprèn per, entre d’altres, la maduresa assolida i les extraordinàries afinitats que el seu treball presenta amb el d’alguns dels millors artistes europeus del seu temps. [...]
Despite its scarcity and fragility, the work of the Catalan sculptor Fidel Aguilar (1894-1917) is surprising for, among others, the maturity he achieved and the extraordinary affinities that his work shares with that of some of the best European artists of his time. [...]
La obra del escultor gerundense Fidel Aguilar (1894-1917), a pesar de su escasez y fragilidad, sorprende por, entre otros, la madurez alcanzada y las extraordinarias afinidades que su trabajo presenta con el de algunos de los mejores artistas europeos de su tiempo. [...]

2018 - 10.5565/rev/locus.329
Locus amoenus, Vol. 16 (2018) , p. 229-250 (Articles)  
5.
36 p, 2.1 MB La danza come movimento ed espressione nelle immagini poetiche della Commedia di Dante / Cieri Via, Claudia (Università di Roma La Sapienza)
Il saggio intende interrogarsi sul ruolo della danza nella Commedia dantesca e sul rapporto fra immagine e poesia. Dall'analisi dei versi del poeta, le immagini di danza emergono attraverso le tre Cantiche ora in occorrenze o specifiche citazioni ora con allusione al loro carattere metaforico, ma spesso anche come espressione dei "moti del corpo come moti dell'animo" con riferimento alla trattatistica antica e moderna e alla luce, infine del pensiero di Aby Warburg e della elaborazione teorica del suo tempo.
The essay intends to question the role of dance in Dante’s Comedy and the relationship between image and poetry. From the analysis of the poet’s verses, the images of dance emerge through the three Canticles, now in occurrences or specific quotations now alluding to their metaphorical character, but often also as an expression of “motions of the body as motions of the soul” with reference to the ancient and modern treatises, and ultimately to the light of Aby Warburg’s thought and the theoretical elaboration of his time.

2017
Dante e l'Arte, Vol. 4 (2017) , p. 31-66 (Dossier monografico)  
6.
12 p, 570.9 KB Fortune spagnole della scultura napoletana in legno, il caso del "San Miguel" di Nicola Fumo ella collezione Güell a Barcellona / Coiro, Luigi (Università Suor Orsola Benincasa)
Il saggio analizza alcuni momenti particolarmente significativi dello sviluppo, in Spagna, di un interesse critico e collezionistico per la scultura napoletana in legno dipinto attraverso il caso di un San Michele Arcangelo di Nicola Fumo, appartenuto alla collezione di Joan Antoni Güell i López a Barcellona, e della sua eccezionale ‘fortuna' fotografica.
The paper analyzes some especially significant moments in the development of a certain interest in Neapolitan wooden sculpture among Spanish art critics and collectors through the case of a St. Michael Archangel by Nicola Fumo belonging to the collection of Joan Antoni Güell i López and his extraordinary photographic ‘fortune'.

2017 - 10.5565/rev/locus.293
Locus amoenus, Núm. 15 (2017) , p. 105-115 (Articles)  
7.
32 p, 613.4 KB Desabrochando uma rosa de um rocket : memória, performance e resistência na arte moçambicana / Raposo, Sílvia (Universidade Nova de Lisboa)
Este artigo procura compreender, através do trabalho artístico de Gonçalo Mabunda, como o Núcleo de Arte de Maputo leva a cabo uma "reciclagem" e reprodução dos ícones de guerra, de forma a criar toda uma produção identitária baseada na memória histórica. [...]
This article seeks to understand, through the artwork of Gonçalo Mabunda, as the Maputo Art Center carries out a 'recycling' and reproduction of war icons in order to create an entire identity production based on historical memory. [...]

2016 - 10.5565/rev/periferia.505
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 21 Núm. 1 (juny 2016) , p. 56-87 (Artículos)  
8.
14 p, 582.3 KB Influence de l’art carolingien sur la sculpture de quelques grands maîtres romans d’Auvergne et du Rouergue / Le Deschault de Monredon, Térence (Universitat Autònoma de Barcelona)
Par le passé, les spécialistes ont été attentifs à l’impact de l’art antique sur l’élaboration de la sculpture auvergnate et plus particulièrement dans le cas de l’abbaye de Mozac, laquelle, comme l’a démontré S. [...]
Scholars have long been aware of the influence of ancient art on the works of sculpture of Auvergne, particularly those of the Mozac Abbey, which, as Swiechowski demonstrated, served as a model for most of the sculpture found in the Clermont diocese. [...]

2015 - 10.5565/rev/locus.20
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 15-28 (Articles)  
9.
22 p, 398.5 KB L’escultor Josep Cardona i Furró (1878-1922) / López Pérez, Fàtima (Universitat de Barcelona. Departament d’Història de l’Art) ; López Piqueras, M. Àngels (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d’Art)
L’escultor Josep Cardona i Furró (Barcelona, 1878 – Moià, 1922) és poc conegut en l’actualitat, si bé a la seva època va gaudir d’un gran prestigi. S’ha considerat que s’integra dins de la segona generació d’escultors modernistes. [...]
Josep Cardona i Furró (Barcelona, 1878 – Moià, 1922) is currently little known, although he was a prestigious sculptor in his time. Considered part of the second generation of modernist sculptors, Cardona trained in the Llotja School and was a friend of Pablo Picasso, with whom he shared a studio. [...]
El escultor Josep Cardona y Furró (Barcelona, 1878 – Moià, 1922) es poco conocido en la actualidad, si bien en su época disfrutó de un gran prestigio. Se ha considerado que se integra dentro de la segunda generación de escultores modernistas. [...]

2015 - 10.5565/rev/locus.236
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 197-217 (Articles)  
10.
31 p, 2.7 MB The Altar and its Decorations in Medieval Churches : a Functionalist Approach / Kroesen, Justin (University of Groningen)
It is the aim of this article to problematize the concept of the medieval altarpiece or retable. If handbook definitions of a formal nature are followed, many configurations which actually occur in medieval churches remain overlooked. [...]
El afán de este artículo es problematizar el concepto del retablo medieval. Si seguimos la definición formal como suele aparecer en los manuales de historia del arte, numerosas configuraciones que ocurren en la actualidad en iglesias medievales permanecen ignorados. [...]

2014
Medievalia, Vol. 17 (2014) , p. 153-183 («Liturgica»)  

Articles : 40 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Documents de recerca 1 registres trobats  
1.
528 p, 13.7 MB Cuerpos de piedra en la ciudad de los dioses: Idiosincrasia de la escultura antropomorfa teotihuacana / Villalonga Gordaliza, Anabel ; Solanilla i Demestre, Victòria, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia) ; Moragas Segura, Natàlia, dir. (Universitat de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia
La escultura antropomorfa de la antigua metrópolis de Teotihuacan ha sido un tema que ha suscitado poco interés en la investigación, a pesar de que su presencia es considerable en colecciones de museos. [...]
The anthropomorphic sculpture of the ancient metropolis of Teotihuacan has been a topic that has attracted little interest in research, although its presence is significant in museum collections. Among the issues to deal with we find a great number of sculptures which are labeled under the rubric of "Teotihuacan" or "Teotihuacan style" that are not coming from a reliable archaeological context. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015
4 documents

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.