Results overview: Found 67 records in 0.02 seconds.
Articles, 62 records found
Books and collections, 2 records found
Research literature, 3 records found
Articles 62 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
15 p, 1.5 MB A multianalytical approach to identifying the white marbles used in Roman imperial sculptures from Tarraco (Hispania) / Claveria, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia) ; Lapuente Mercadal, María Pilar (Universidad de Zaragoza) ; Rodà, Isabel, 1948- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana)
A selection of the most outstanding white marble sculptures from Tarraco has been archaeometrically studied to know more about the marble sources and their respective artistic workshops. All are imperial portraits of the 2nd century AD (Trajan, Hadrian, Lucius Verus and Marcus Aurelius) and a thoracata bust assigned to Hadrian, found on display at the National Archaeological Museum of Tarragona (MNAT). [...]
2023 - 10.3390/min14010019
Minerals, Vol. 14 Núm. 1 (2023)  
2.
27 p, 705.1 KB Escultures romanes de Barcino / Claveria, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia) ; Koppel, Eva María (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Rodà, Isabel 1948- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana)
S'estudien 21 peces escultòriques conservades al MUHBA i procedents de diverses excavacions fetes a Ciutat Vella entre els anys 1953-1954 i el 2005, que, malgrat la seva fragmentació, aporten més dades sobre l'ús de l'escultura a Barcino. [...]
The article focuses on 21 sculptural pieces preserved in the MUHBA from several excavations carried out in the Old City of Barcelona in 1953-1954 and 2005. Despite their fragmentation, they provide more data on the use of sculpture in Barcino. [...]

2014
Quaderns d'arqueologia i història de la ciutat de Barcelona, Vol. 1 Núm. 10 (2014) , p. 96-121  
3.
26 p, 2.6 MB Metalistería de la Hispania Romana : La gran escultura en bronce / Claveria, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia) ; Koppel, Eva María (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Nuestra intención al escribir este artículo ha sido realizar un estudio de las estatuas de bronce en Hispania, si bien únicamente incluimos los ejemplares de gran formato. Al comienzo hacemos referencia a las causas de la escasez en todo el mundo romano de la escultura en este metal con respecto a la de mármol. [...]
Our intention when writing this paper has been to study the bronze statues in Hispania, although we only include the pieces of great format. First, we make reference to the causes of the low number of sculptures in this metal in the Roman world in comparison with the ones in marble. [...]

Gobierno de Cantabria. Consejería de Universidades, Igualdad, Cultura y Deporte, 2005
Sautuola, Vol. XIII (2005) , p. 251-276  
4.
22 p, 13.8 MB El voladís de la Casa de la Universitat de la Ciutat de Mallorca : un compendi d'escultura i fusteria al segle XVII / Bauçà de Mirabò Gralla, Concepció (Universidad Pontificia de Comillas. Centro de Enseñanza Superior Alberta Giménez)
La darrera restauració del voladís de l'Ajuntament de Palma recuperà en gran part el valor artístic i simbòlic que aquest havia perdut després d'anys de degradació. L'esmentat element segueix jugant avui un paper rellevant en l'escenografia que desplega la façana de l'edifici consistorial en presidir la plaça de Cort, un nucli fonamental de la vida ciutadana de Palma. [...]
The most recent restoration of the cornice of Palma town hall largely recovered the artistic and symbolic importance it had lost after years of degradation. Today, this element continues to play an important role in the decoration that runs along the facade of the town council building that presides over Plaça de Cort, a key focus of public life in Palma. [...]
La última restauración del voladizo del Ayuntamiento de Palma recuperó en gran parte el valor artístico y simbólico que este había perdido tras años de degradación. El mencionado elemento sigue jugando hoy un papel relevante en la escenografía que despliega la fachada del edificio consistorial al presidir la plaza de Cort, un núcleo fundamental de la vida ciudadana de Palma. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.474
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 37-58 (Articles)  
5.
24 p, 10.3 MB «Un art tan noble i lliberal» : un pleito sobre el ejercicio y la liberalidad de la escultura en València (1691) / Navarro-Rico, Carlos Enrique (Universitat de València)
El gremio de carpinteros de València sostuvo en 1691 un pleito contra la autoridad municipal y el escultor Antonio Lasala, a quien no consideraban habilitado para emplear la madera por no ser maestro examinado en el oficio. [...]
El gremi de fusters de València va sostenir el 1691 un plet contra l'autoritat municipal i l'escultor Antonio Lasala, a qui no consideraven habilitat per emprar la fusta perquè no era mestre examinat en l'ofici. [...]
This study presents a lawsuit opened in 1691 by the València carpenters' guild against the municipal authority and the sculptor Antonio Lasala, who was not considered qualified to use wood because he was not a qualified master of the guild. [...]
Nel 1691, la corporazione dei falegnami di València avviò una causa contro l'autorità comunale e lo scultore Antonio Lasala, che non riteneva qualificato per l'uso del legno perché non era un maestro del mestiere. [...]

2023 - 10.5565/rev/locus.503
Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 67-89 (Articles)  
6.
36 p, 2.0 MB Un posible ciclo del "Pseudo-Turpín" en destruido claustro románico de la antigua canónica de Santa Maria de Solsona / Castiñeiras, Manuel 1964- (Universitat Autònoma de Barcelona)
La posible figuración de un ciclo derivado del repertorio carolingio (Chanson de Roland, Historia Turpini) en los restos procedentes del destruido claustro románico de la antigua canónica de Santa Maria de Solsona (1163-1195) plantea una serie de preguntas sobre el interés y difusión de este ciclo épico en el contexto catalán en el último tercio del siglo XII. [...]
The possible depiction of a figurative cycle based on the Carolingian repertoire (Chanson de Roland, Historia Turpini) in the remains from the no longer extant Romanesque cloister of the old canons' house at Santa Maria de Solsona (1163-1195) raises several questions relating to the interest and diffusion of this epic cycle in the Catalan context of the last third of the 12th century. [...]

2023 - 10.61890/adlimina/14.2023/02
Ad Limina, Vol. 14 Núm. 14 (2023) , p. 57-91  
7.
19 p, 1.7 MB Enric Monserdà i l'art assiri / Vidal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona)
L'objectiu d'aquest article és presentar i analitzar dos documents inèdits del pintor Enric Monserdà (1850-1926) sobre art assiri. Els dos documents corresponen a dues lliçons dels cursos d'Història de l'Art i Història de les Arts Decoratives impartits per Monserdà en una data indeterminada. [...]
The aim of this paper is to edit and analyse two unpublished documents on Assyrian art written by the painter Enric Monserdà (1850-1926). They are two lessons belonging to the courses on "History of Art" and "History of the Decorative Arts" taught by Monserdà on an unknown date. [...]
El objetivo de este artículo es presentar y analizar dos documentos inéditos del pintor Enric Monserdà (1850-1926) sobre arte asirio. Ambos documentos corresponden a dos lecciones de los cursos de Historia del Arte e Historia de las Artes Decorativas impartidos por Monserdà en una fecha indeterminada. [...]

2021
Faventia, Vol. 43 (2021) , p. 71-89 (Articles)  
8.
26 p, 2.6 MB "La toma de Sevilla por el santo rey Fernando" de Cristóbal de Morales Guerrero : teatro y pintura al servicio del proceso de canonización de Fernando III el Santo / Carmona Tierno, Juan Manuel (Universidad de Málaga)
La toma de Sevilla por el santo rey Fernando es un drama historial compuesto por el dramaturgo Cristóbal de Morales Guerrero que pretende promocionar la figura del rey Fernando III el Santo en una época en que su proceso de canonización estaba en plena efervescencia. [...]
La toma de Sevilla por el santo rey Fernando is a historical drama written by dramatist Cristóbal de Morales Guerrero whose aim is to promote the character of Ferdinand III the Saint during a period in which his canonisation process was in progress. [...]

2022 - 10.5565/rev/studiaaurea.483
Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, Vol. 16 (2022) , p. 203-228 (Artículos)  
9.
20 p, 32.1 MB El cadirat coral de Santa Maria d'Agramunt : història, dispersió i darreres troballes / Roonthiva, Voravit (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Història i Història de l'Art)
El cadirat de Santa Maria d'Agramunt és un moble que va desaparèixer, parcialment, a partir de 1953. En aquest treball es presenta les darreres troballes dels elements que van sortir de l'església, la fortuna que van tenir i les localitzacions actuals. [...]
The choir stall in the church of Santa Maria d'Agramunt was partially dismantled from 1953 onwards. This paper presents the latest findings regarding the elements that were removed from the church, what happened to them and where they are now. [...]
La sillería de Santa María de Agramunt es un mueble que desapareció, parcialmente, a partir de 1953. En este trabajo se presentan los últimos hallazgos de los elementos que salieron de la iglesia, la fortuna que tuvieron y las localizaciones actuales. [...]

2022 - 10.5565/rev/locus.457
Locus amoenus, Vol. 20 (2022) , p. 73-91 (Articles)  
10.
24 p, 6.8 MB Novetats sobre dues obres del mestre de Rímini a Catalunya / Mateos Rusillo, Santos M. (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya) ; Velasco Gonzàlez, Alberto (Universitat de Lleida)
L'anònim mestre de l'altar de Rímini o mestre de Rímini, actiu durant la primera meitat del segle XV i amb taller segurament localitzat al sud de la regió històrica de Francònia (actual Alemanya), va fer una producció escultòrica exclusivament en alabastre que s'exportaria pel continent europeu i que arribaria a indrets tan distants com Clerques (França), Utrecht (Països Baixos), Breslau (Polònia), Rímini i Milà (Itàlia) o Fuerteventura (Espanya). [...]
The anonymous Master of the Altar of Rimini, or Master of Rimini, was active during the first half of the 15th century, with a workshop probably located in the south of the historical region of Franconia (in present-day Germany). [...]
El anónimo maestro del altar de Rímini o maestro de Rímini, activo durante la primera mitad del siglo XV y con taller seguramente localizado en el sur de la región histórica de Franconia (actual Alemania), hizo una producción escultórica exclusivamente en alabastro que se exportaría por el continente europeo y que llegaría a lugares tan distantes como Clerques (Francia), Utrecht (Países Bajos), Breslau (Polonia), Rímini y Milán (Italia) o Fuerteventura (España). [...]

2021 - 10.5565/rev/locus.440
Locus amoenus, Vol. 19 (2021) , p. 39-61 (Articles)  

Articles : 62 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Books and collections 2 records found  
1.
10 p, 1013.3 KB Omnis etiam mundus ante oculos eius adductus est : les visions de sant Benet al claustre de Ripoll / Beseran i Ramon, Pere (Universitat de Barcelona)
El recent estudi del claustre del monestir de Ripoll ha permès replantejar aspectes tant estilístics com cronològics i temàtics de la seva negligida escultura gòtica. Entre les representacions desapercebudes fins ara destaquem les vinculades a la vida i les visions de sant Benet. [...]
The recent study of the cloister of the Monastery of Ripoll has shed new light on stylistic, chronological and thematic aspects of its neglected Gothic sculpture. Among the representations that have gone unnoticed until now are those showing the life and visions of Saint Benedict. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions, 2020
Imago & mirabilia : les formes del prodigi a la Mediterrània medieval, 2020, p. 183-192  
2.
11 p, 1.5 MB Suspeita, terror e atração : seres noturnos e mirabilia em túmulos régios portugueses do século xiv / Varela Fernandes, Carla (Universidad Nova de Lisboa)
As especificidades da imago e da mirabilia da escultura funerária régia portuguesa do século xiv é que me proponho analisar neste breve estudo. Entre os sepulcros régios da 1. ª dinastia portuguesa (dos séculos xii ao xiv), os exemplos em que importa deter a atenção neste estudo são os dos reis Dinis e Fernando I, pois é neles que encontramos representações de seres pertencente ao mundo do fantástico, da imaginação ou, simplesmente, ao universo dos medos. [...]
The specifics of the imago and mirabilia of the 14th century Portuguese royal burial sculpture I propose to analyze in this brief study. Among the royal tombs of the 1st Portuguese dynasty (between the 12th and 14th centuries), the examples that should be noted in this study are those of the kings Dinis and Fernando I, since there we find representations of beings belonging to the fantastic world, from imagination or simply to the universe of fears. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions, 2020
Imago & mirabilia : les formes del prodigi a la Mediterrània medieval, 2020, p. 87-97  

Research literature 3 records found  
1.
373 p, 26.9 MB Esculturas y relieves figurados de época romana, realizados en material lapídeo local, del noreste de la península ibérica. Litotipos y centros de producción / Moreno Vide, Marta ; Casas Duocastella, Lluís, dir. ; Claveria, Montserrat, dir.
En aquest treball s'han estudiat tallers de producció escultòrica d'època romana, realitzats en material lapidi local, del nord-est de la península ibèrica. S'ha pretès ampliar el coneixement actual sobre la plàstica local hispana dins d'un marc cronològic precís que va des del segle III aC. [...]
Este trabajo consiste en el estudio de talleres de producción escultórica de época romana, realizados en material lapídeo local, del noreste de la península ibérica. Se ha pretendido ampliar el conocimiento actual sobre la plástica local hispana dentro de un marco cronológico preciso que va desde el siglo III a. [...]
This work deals with the study of the Roman workshops that produced sculptural works carved in local stones, from the northeast corner of the Iberian Peninsula. The aim has been to broaden the current knowledge about local Hispanic art within a precise chronological window that goes from the 3rd century BC to the 3rd century AD. [...]

2023  
2.
485 p, 19.9 MB Scultura funeraria romana dei Musei Archeologico e Lapidario di Verona / Pagan, Monica ; Claveria, Montserrat, dir. ; Sperti, Luigi, dir.
L'escultura funerària és una font d'informació dirigida no només a delinear les relacions socials entre ciutadans individuals o la visibilitat d'una família, sinó també destinada a comprendre el desig dels nuclis esmentats de promoure i mantenir la memòria i el prestigi dels seus membres fins i tot després de la mort. [...]
La escultura funeraria es una fuente de información dirigida no sólo a delinear las relaciones sociales entre ciudadanos individuales o la visibilidad de una familia, sino también destinada a comprender el deseo de dichos núcleos de promover y mantener la memoria y el prestigio de sus miembros incluso después de la muerte. [...]
Funerary sculpture is a source of information aimed not only at delineating the social relations between individual citizens or the visibility of a family, but also at understanding the desire of these groups to promote and maintain the memory and prestige of their members even after death. [...]

2022  
3.
528 p, 13.7 MB Cuerpos de piedra en la ciudad de los dioses: Idiosincrasia de la escultura antropomorfa teotihuacana / Villalonga Gordaliza, Anabel ; Solanilla i Demestre, Victòria, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia) ; Moragas Segura, Natàlia, dir. (Universitat de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia
La escultura antropomorfa de la antigua metrópolis de Teotihuacan ha sido un tema que ha suscitado poco interés en la investigación, a pesar de que su presencia es considerable en colecciones de museos. [...]
The anthropomorphic sculpture of the ancient metropolis of Teotihuacan has been a topic that has attracted little interest in research, although its presence is significant in museum collections. Among the issues to deal with we find a great number of sculptures which are labeled under the rubric of "Teotihuacan" or "Teotihuacan style" that are not coming from a reliable archaeological context. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015
4 documents

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.