Resultats globals: 79 registres trobats en 0.08 segons.
Articles, 74 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 1 registres trobats
Documents de recerca, 3 registres trobats
Materials didàctics, 1 registres trobats
Articles 74 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
20 p, 581.6 KB Relaciones entre el conocimiento de la enseñanza y el conocimiento de las características del aprendizaje de las matemáticas : caso de una profesora de secundaria / Zakaryan, Diana (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Estrella Romero, María Soledad (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Espinoza-Vásquez, Gonzalo (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Morales, Sergio (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Olfos, Raimundo (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Flores-Medrano, Eric (Benemérita Universidad Autónoma de Puebla) ; Carrillo Yañez, José (Universidad de Huelva. Departamento de Didácticas Integradas)
El conocimiento del profesor es reconocido como un factor relevante de su desempeño profesional y para promover el aprendizaje de la matemática de sus alumnos. Este artículo profundiza en el conocimiento del profesor y estudia las relaciones entre subdominios del conocimiento didáctico del contenido del modelo Mathematics Teachers' Specialized Knowledge. [...]
A teacher's knowledge is considered a significant factor contributing to their classroom performance and the promotion of mathematics learning in their students. This paper examines the knowledge deployed by a secondary teacher when working on the topic of similarity of triangles, focusing on the connections between subdomains within Pedagogical Content Knowledge in the model Mathematics Teachers' Specialized Knowledge. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2260
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 2 (2018) , p. 105-123 (Investigaciones Didácticas)  
2.
18 p, 312.0 KB ¿Qué investigación didáctica en el aula de física se publica en España? : Una revisión crítica de la última década para el caso de educación secundaria / Manchón-Gordón, Alejandro F. (Universidad de Sevilla. Departamento de Física de la Materia Condensada) ; García-Carmona, Antonio (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales)
Se presenta un estudio exploratorio y descriptivo sobre la investigación didáctica publicada en España durante la última década relativa a la enseñanza de la física en educación secundaria. Al centrar la atención en aquellos estudios que analizan algún aspecto del proceso de enseñanza-aprendizaje en el aula, se obtiene que estos constituyen una minoría en el conjunto de la bibliografía consultada. [...]
An explorative and descriptive study about educational research concerning physics teaching in secondary education, published in Spain during the last decade, is presented. When focusing on those studies oriented towards the analysis of some aspects of the teaching/learning processes within classroom, it is found that they constituted a minority in the frame of the consulted literature. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2451
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 2 (2018) , p. 125-141 (Investigaciones Didácticas)  
3.
20 p, 411.1 KB Influencia de distintas estrategias de andamiaje para promover la participación del alumnado de secundaria en las prácticas científicas / Crujeiras Pérez, Beatriz (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didácticas Aplicadas) ; Jiménez Aleixandre, María Pilar (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didácticas Aplicadas)
En este artículo se examina la idoneidad de distintas estrategias docentes para guiar al alumnado de secundaria en la participación en las prácticas científicas. Los participantes son dos profesores de secundaria y sus respectivas aulas de tercero de la ESO que cursan la materia de Física y Química. [...]
This paper examines the adequacy of different teaching strategies to scaffold students' engagement in scientific practices. The participants are two secondary teachers and their respective groups of 9th grade students attending Physics and Chemistry. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2241
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 2 (2018) , p. 23-42 (Investigaciones Didácticas)  
4.
8 p, 325.0 KB Necesidades psicológicas básicas, motivación y compromiso en educación física / Cuevas Campos, Ricardo (Universidad de Castilla-La Mancha. Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal) ; García-Calvo, Tomás (Universidad de Extremadura. Facultad de Ciencias del Deporte) ; González, Juan (Universidad de Granada) ; Fernández-Bustos, Juan Gregorio (Universidad de Castilla-La Mancha. Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal)
Tomando como marco la teoría de la autodeterminación, el objetivo del presente estudio fue analizar las relaciones entre satisfacción y frustración de las tres necesidades psicológicas básicas (autonomía, competencia y relación), la motivación autónoma, la motivación controlada y el compromiso agéntico en estudiantes adolescentes (n = 377) en el contexto de educación física. [...]
Using self-determination theory, the principal objective of the study was to analyze the relations between basic need satisfaction and thwarting, autonomous and controlled motivation, and agentic engagement in adolescent (n = 377) in physical education context. [...]

2018
Revista de psicología del deporte, Vol. 27 Núm. 1 (2018) , p. 97-104 (Artículos)  
5.
22 p, 182.6 KB Falange y educación : el SEPEM y el debate sobre el bachillerato en los años cuarenta / Canales Serrano, Antonio Francisco (Universidad de La Laguna)
Este artículo estudia los planteamientos y la actuación falangista en la enseñanza media durante el primer franquismo. La principal plataforma en este ámbito para los falangistas fue el Servicio Español de Profesorado de Enseñanza Media, integrado en la Delegación Nacional de Educación del Partido, que aspiraba a encuadrar al profesorado de enseñanza media, tanto oficial como privado. [...]
This article studies the positions and activities of the Falange in secondary education during the first Francoism. The main falangist platform in this area was the Servicio Español del Profesorado de Enseñanza Media, integrated in the Delegación Nacional de Educación of the Party, which aspired to control secondary education teachers, both official and private. [...]

2012 - 10.5944/educxx1.15.1.157
Educación XX1, Vol. 15 Núm. 1 (2012) , p. 219-239  
6.
8 p, 999.7 KB Driving maps : el uso de mapas mentales para orientar el Aprendizaje Basado en Proyectos a través del Design thinking / Arrausi, Juan Jesús (Escola Elisava) ; Ribosa Martínez, Jesús (Universitat Autònoma de Barcelona)
El presente ensayo parte de la necesidad de operativizar el Aprendizaje Basado en Proyectos para su implementación en educación formal. Para lograrlo, proponemos la aplicación del Design thinking y el uso de los mapas mentales -creados con la herramienta Popplet-, que actuarían como orientadores de la actividad proyectual. [...]
This essay stems from the need to make Project Based Learning operative for its implementation in formal education. With this aim, we suggest the application of Design thinking and the use of mind maps -created with Popplet-, which would act as a guide for the project activity. [...]
El present assaig parteix de la necessitat de donar operativitat a l'Aprenentatge Basat en Projectes per a la seva implementació en educació formal. Per aconseguir-ho, proposem l'aplicació del Design thinking i l'ús dels mapes mentals -creats amb l'eina Popplet-, que actuarien com a orientadors de l'activitat projectual. [...]

2018 - 10.5565/rev/grafica.92
Grafica, Vol. 6 Núm. 11 (2018) , p. 25-31 (Ensayos)  
7.
14 p, 181.9 KB D'ensenyar geografia a través del paisatge a educar en paisatge / Batllori Roser (Universitat de Girona. Departament de Didàctiques Específiques – Didàctica de les Ciències Socials) ; Serra i Sala, Joan Maria
L'estudi del paisatge és un tema recurrent en la impartició de la geografia a l'educació obligatòria. Aquest article té dos propòsits: d'una banda, pretén revisar l'ensenyament del concepte de paisatge analitzant principalment les aportacions relacionades amb el Conveni europeu del paisatge, que ha estat promogut pel Consell d'Europa des de l'any 2002. [...]
The study of the landscape is a recurring theme in the teaching of geography during compulsory education. The aim of this article is twofold: firstly it discusses the concept and teaching of landscape mainly through the contributions of the European Convention on landscape promoted by the Council of Europe since 2002. [...]
El estudio del paisaje es un tema recurrente en la impartición de la geografía en la educación obligatoria. El artículo tiene dos objetivos: por una parte, se propone revisar la enseñanza del concepto de paisaje analizando principalmente las aportaciones del Convenio europeo del paisaje, promovido por el Consejo de Europa desde el año 2002. [...]
L'étude du paysage est un thème récurrent de l'enseignement de la géographie dans l'enseignement obligatoire. Le but de cet article est double: d'abord, il traite du concept et de l'enseignement du paysage, principalement à travers les contributions de la Convention européenne sur le paysage promue par le Conseil de l'Europe depuis 2002. [...]

2017 - 10.5565/rev/dag.485
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 63 Núm. 3 (setembre-desembre 2017) , p. 617-630 (Estats de la qüestió)  
8.
7 p, 158.7 KB "Geoactiva't" : establir sinergies entre nivells educatius diferents / Padullés Cubino, Josep (Universitat de Girona. Departament de Geografia) ; Roset Pagès, Dolors (Universitat de Girona. Departament de Geografia) ; Ribas Palom, Anna (Universitat de Girona. Departament de Geografia) ; Feliu Torrent, Jaume (Universitat de Girona. Departament de Geografia)
El projecte Geoactiva't neix al Departament de Geografia de la Universitat de Girona com a eina per acostar els estudiants del grau de Geografia, Ordenació del Territori i Gestió del Medi Ambient a la tasca docent de secundària i, alhora, presentar, als alumnes d'ESO, conceptes, eines i mètodes de la geografia des d'una perspectiva experimental i dinàmica. [...]
El proyecto Geoactiva't nace en el Departamento de Geografía de la Universidad de Girona con el doble objetivo de, por una parte, acercar el alumnado del grado de Geografía, Ordenación del Territorio y Gestión del Medio Ambiente a las tareas docentes de secundaria y, por otra, presentar a los alumnos de secundaria conceptos, herramientas y métodos de la geografía desde una perspectiva experimental y dinámica. [...]
Le projet Geoactiva't a été conçu dans le Département de Géographie de l'Universitat de Girona dans un double objectif : en premier lieu, faire connaître l'enseignement secondaire aux étudiants suivant la licence de Géographie, de l'Aménagement du Territoire et de Gestion de l'Environnement, et aussi, initier les élèves de l'enseignement secondaire aux concepts, outils et méthodes de la géographie dans une perspective dynamique et expérimentale. [...]
The Geoactiva't project was designed by the Department of Geography at the University of Girona as a tool to introduce undergraduate students to secondary teaching, as well as to show secondary school students various concepts, tools and methods used in geography from an experimental and dynamic perspective. [...]

2017 - 10.5565/rev/dag.484
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 63 Núm. 3 (setembre-desembre 2017) , p. 641-647 (Estats de la qüestió)  
9.
20 p, 622.3 KB Patterns, trends and policy processes in Spanish secondary education : multiple streams in a multilevel context / López Sánchez, Eliseo (Universidad Complutense de Madrid) ; Campo, Esther del (Universidad Complutense de Madrid)
Educational policies in Spain have been characterized by conflict and continuous changes to legislation in the Central State. However, Spain is a decentralized State and the Autonomous Communities (regions) are responsible for implementing secondary education. [...]
2014 - 10.17573/ipar.2014.4.a05
International public administration review, Vol. 12 Núm. 4 (2014) , p. 115-132  
10.
22 p, 133.4 KB Amistades co-étnicas e inter-étnicas en la adolescencia : diferencias en calidad, conflicto y resolución de problemas / Villalobos Carrasco, Cecilia Francisca (Universitat de Barcelona) ; Álvarez Valdivia, Ibis Marlene (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Vaquera, Elizabeth (University of South Florida)
En los últimos años, la llegada masiva de población extranjera en edad escolar a Cataluña ha incrementado la diversidad cultural en las aulas. En este contexto, los amigos son un soporte importante que contribuye a una mejor integración. [...]
In recent years, the mass arrival of foreign population of school age in Catalonia has increased cultural diversity in the classroom. In this context, friends are an important support that contributes to better integration. [...]

2017 - 10.5944/educxx1.17493
Educación XX1, Vol. 20, núm. 1 (2017) , p. 99-120  

Articles : 74 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Contribucions a jornades i congressos 1 registres trobats  
1.
5 p, 23.1 KB Classroom experiences: a comparison of CLIL in secondary and higher education / Walsh, Mary Louise (Escola Universitària de la Salut i l’Esport) ; Oliva-Girbau, Àngels (Universitat Pompeu Fabra) ; Taula Rodona Internacional TRI-CLIL (2a : 2012 : Bellaterra, Catalunya)
2012.
TRICLIL proceedings: Better CLIL: more opportunities in primary, secondary and higher education., 2012, p. 301-305  

Documents de recerca 3 registres trobats  
1.
14 p, 19.7 MB CursosClic : Realització d'una plataforma web d'aprenentatge electrònic per a Instituts / Martos Robles, Elies ; López Peña, Antonio M., (Antonio Manuel), dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Aquest projecte sorgeix de l’interès per entendre els canvis que s’estan produint en l’ús de les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) en la docència dels centres d’educació de secundària i batxillerat. [...]
This project arises from the interest to understand the changes that are taking place in the use of information and communication technologies (ICT) in teaching at secondary education centers. With the appearance of ICT, distance learning has become a digital tool present in many schools and there has been an evolution from classical education to distance learning (or a combination of both) in many cases. [...]
Este proyecto surge del interés por entender los cambios que se están produciendo en el uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en la docencia de los centros de educación de secundaria y bachillerato. [...]

2016-02-11
Enginyeria Informàtica [958]  
2.
45 p, 1.0 MB Mapa de l'ensenyament de l'àrab per a estudiants de primària i secundària a Catalunya / Lluch Pedregosa, Clara ; Molina, Lucía, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
La llengua àrab és la principal llengua del col·lectiu immigrant majoritari a Catalunya, el marroquí. L'objectiu d'aquest treball és el de presentar, de manera concisa i, a la vegada completa, tota la informació referent a l'ensenyament de l'àrab per a estudiants de primària i secundària a Catalunya.
La lengua árabe es la principal lengua del colectivo inmigrante mayoritario en Cataluña, el marroquí. El objetivo de este trabajo es el de presentar, de manera concisa, y a la vez completa, toda la información referente a la enseñanza del árabe para estudiantes de primaria y secundaria en Cataluña.
The Arabic language is the main language of the major immigrant collective in Catalonia, the moroccan. The main goal of the present work is to present in a concise, as well as complete way, the main information regarding the teaching of Arabic for primary and secondary students in Catalonia.

2015
Traducció i Interpretació [1202]  
3.
42 p, 247.6 KB School composition effects in Spain / Di Paolo, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada) ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Drawing on PISA data of 2006, this study examines the impact of socio-economic school composition on science test score achievement for Spanish students in compulsory secondary schools. We define school composition in terms of the average parental human capital of students in the same school. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2010 (XREAP ; 2010-13)  

Materials didàctics 1 registres trobats  
1.
36 p, 5.3 MB A World of Diversity / Marga Adrover ; Maria Carrasco ; Oriol Pallarés, dir. ; M. Rosa Batlle, dir. ; CLILSI ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
In this teaching unit, students are going to reflect on and discuss about world’s diversity. They will set out on a discovery trip through the 5 continents in order to discover how young people live; the issues that affect their way of life and how much the place you are born affects your outcome in life.
Content and Language Integrated Learning. Semiimmersió 2012 (Learning English in Content-Rich Classrooms ; 2)
2 documents

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.