Results overview: Found 118 records in 0.04 seconds.
Articles, 107 records found
Contributions to meetings and congresses, 2 records found
Books and collections, 2 records found
Research literature, 7 records found
Articles 107 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
17 p, 454.3 KB ¿Cómo utiliza el profesorado universitario las tecnologías digitales en sus aulas? / Mercader Juan, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona)
En los últimos años, la integración de tecnologías digitales en la educación universitaria ha sido una prioridad de las organizaciones dedicadas a la formación. La sociedad del conocimiento está en constante adaptación en tecnologías, aunque la formación no sigue el mismo ritmo, lo que plantea la urgencia por conocer la situación actual en relación a su integración en las aulas. [...]
In recent years, integration of digital technologies in education is one of the priorities of education organizations. We live in a knowledge society that is constantly adapting to new digital tools. [...]

2017 - 10.4995/redu.2017.7635
REDU : revista de docencia universitaria, Vol. 15 Núm. 2 (2017) , p. 257-273  
2.
24 p, 236.4 KB La Educación Secundaria y el distanciamiento familiar de la escuela : un análisis longitudinal / Alonso Carmona, Carlos (Universidad Pablo de Olavide)
La implicación familiar en la escuela tiende a decaer cuando los hijos acceden a la educación secundaria. Se analizan estas transformaciones teniendo en cuenta tanto los recursos de los progenitores como la evolución de la trayectoria filial. [...]
Parental involvement tends to decline when children access to secondary education. Those transformations are analyzed taking into account both the parental resources as well as the filial trajectory. [...]

2020 - 10.5565/rev/papers.2696
Papers : revista de sociologia, Vol. 105 Núm. 4 (2020) , p. 487-510 (Artículos)  
3.
17 p, 182.8 KB Global and Development Education and Global Skills / Bourn, Douglas (University College London. Institute of Education)
Development education has its roots in Europe in response to decolonisation and the need for public support and engagement in international development. From these roots, it grew as a field of educational practice to encompass themes of global citizenship, postcolonialism and critical pedagogy. [...]
La educación para el desarrollo tiene sus raíces en Europa en respuesta a la descolonización y la necesidad de apoyo público y participación en el desarrollo internacional. A partir de estas raíces, creció como un campo de práctica educativa para incorporar temas de ciudadanía global, poscolonialismo y pedagogía crítica. [...]
L'educació per al desenvolupament té les arrels a Europa en resposta a la descolonització i a la necessitat de suport públic i compromís en el desenvolupament internacional. A partir d'aquestes arrels, va créixer com a camp de pràctiques educatives per aportar temes de ciutadania global, postcolonialisme i pedagogia crítica. [...]

2020 - 10.5565/rev/educar.1143
Educar, Vol. 56 Núm. 2 (2020) , p. 279-295 (Monográfico)  
4.
18 p, 387.7 KB Innovación educativa en el grado de Educación Social de las universidades españolas : una revisión sistemática / Martínez de Miguel López, Silvia (Universidad de Murcia) ; Salmerón Aroca, Juan Antonio (Universidad de Murcia) ; Moreno Abellán, Pedro (Universidad de Murcia)
Desde finales del siglo XX se ha venido produciendo en Europa un importante cambio ideológico a la hora de entender la formación universitaria a través de múltiples dimensiones. Uno de los principales cambios afectaba a los procesos metodológicos y evaluativos desarrollados por los docentes de la educación superior. [...]
Des de finals de segle XX s'ha produït a Europa un important canvi ideològic a l'hora d'entendre la formació universitària a través de múltiples dimensions. Un dels principals canvis afectava els processos metodològics i avaluatius desenvolupats pels docents de l'educació superior. [...]
From the end of the twentieth century, an important ideological change influenced our understanding of multiple dimensions of higher education training in Europe. One of the principal changes affected the methodological and evaluative processes of university students. [...]

2020 - 10.5565/rev/educar.1106
Educar, Vol. 56 Núm. 2 (2020) , p. 491-508 (Temas de investigación)  
5.
20 p, 473.4 KB Profiles of online students and the impact of their university experience / Sánchez-Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Valente, Riccardo (Universitat Rovira i Virgili) ; Duart, Josep M. (Universitat Oberta de Catalunya)
In recent decades, there has been a steady growth in the population who enter higher education in both brick-and-mortar and, in particular, online universities. This has led to an increase in heterogeneous student profiles in a relatively short period of time. [...]
2020
International review of research in open and distributed learning, Vol. 21 Núm. 3 (2020) , p. 230-249  
6.
21 p, 961.6 KB Doctoral Support Networks : characteristics and associations with research conditions and identity development / Suñé, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Monereo i Font, Carles 1957- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Doctoral candidates rely on diverse individuals to cope with the challenges of their doctoral trajectory. In this article we define Doctoral Support Networks (DSNs) as the group of individuals with whom the doctoral candidate intentionally collaborates in order to deal with the problems and difficulties of the doctorate. [...]
Los estudiantes de doctorado colaboran con múltiples personas para afrontar los retos de la trayectoria. En este artículo definimos las Redes de Apoyo Doctoral (RAD) como el grupo de individuos que colabora con el doctorando para superar los problemas y dificultades del doctorado. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1576
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1576 (Sección temática)  
7.
40 p, 1.2 MB Un contraste sobre la movilidad social intergeneracional en Buenos Aires y Montevideo / Boado, Marcelo (Universidad de la República. Departamento de Sociología) ; Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
En este trabajo analizamos la movilidad social intergeneracional mediada por la educación en términos comparados entre Buenos Aires y Montevideo durante la segunda parte del siglo XX. Hemos empleado las técnicas habituales de la movilidad social intergeneracional e introducido nuevos desarrollos para la región al explorar efectos diferenciados en la relación origen-destino mediado por la educación como la desigualdad de oportunidades educativas, el retorno de clases a la educación y el efecto composicional de la educación. [...]
This paper analyzes intergenerational social mobility mediated by education in comparative terms between Buenos Aires and Montevideo in the second half of the 20th century. We have used the usual intergenerational social mobility techniques and introduced new developments for the region by exploring the different effects on the origin-destination relationship mediated by education such as the inequality of educational opportunities, the return of classes to education and the compositional effect of education. [...]

2020 - 10.24201/ES.2020V38N114.1867
Estudios sociológicos, Vol. 38 Núm. 114 (setembre - desembre 2020) , p. 1-33  
8.
9 p, 459.9 KB Altavoces inteligentes y robots sociales / Corona Martínez, Daniel ; Wu, Mingjun
Altavoces inteligentes y robots sociales son cosas nuevas que pertenecen a la era digital y han entrado a nuestra vida cotidiana. Para estudiar el uso de altavoces inteligentes y robots sociales en la educación, hemos adoptado los siguientes métodos: 1. [...]
Smart speakers and social robots are new things that belong to the digital age and have entered our daily lives. To study the use of smart speakers and social robots in education, we have adopted the following methods: 1. [...]

2020
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 38 (2020) (Colaboraciones)  
9.
10 p, 3.0 MB Protestando en Twitter : ciudadanía y empoderamiento desde la educación pública / Saura Casanova, Geo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Muñoz Moreno, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Luengo Navas, Julián (Universidad de Granada. Departamento de Pedagogía) ; Martos, José Manuel (Universidad Internacional Iberoamericana. Departamento de Educación)
La utilización de las redes sociales con fines reivindicativos ha sido un elemento esencial en las recientes protestas globales contra las medidas económicas de privatización de los servicios públicos. [...]
The use of social networks for protest purposes has been an essential element in recent global protests against the economic measures of privatization of public services. Social networks are changing political communication, mobilization and organization of collective protests. [...]

2017 - 10.3916/C53-2017-04
Comunicar, Vol. 25 Núm. 53 (2017) , p. 39-48
2 documents
10.
24 p, 504.7 KB Análisis de las perspectivas académica y formativa de la pedagogía social desde una mirada comparativa internacional / Janer Hidalgo, Àngela (Universitat Autònoma de Barcelona)
Actualmente, la pedagogía social aún tiene que enfrentarse a una serie de aspectos controvertidos que generan dificultad en el desarrollo de una definición universalmente aceptada. A su vez, la pedagogía social responde a cuestiones sociales, políticas y culturales de cada país, lo que deriva a que el concepto de pedagogía social sea usado en diferentes contextos y con diferentes significados. [...]
Currently, social pedagogy still has to face a series of controversial issues that generates a great difficulty in the development of a universally accepted definition. In turn, social pedagogy responds to social, political and cultural approaches in each country, which concept has been used in different contexts with different meanings. [...]

2019 - 10.14516/fde.601
Foro de educación, Vol. 17, núm. 26 (2019) , p. 235-258  

Articles : 107 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Contributions to meetings and congresses 2 records found  
1.
12 p, 1.3 MB Pedagogía social/Educación social. Febrero 2018 / Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
2018
Social pedagogy and social education: bridging traditions and innovations. Pedagogía social y educación social: conectando tradiciones e innovaciones. Puebla (Mèxic), 2018  
2.
19 p, 1.0 MB La autopercepción de las capacidades de los estudiantes según su origen social / Torrents Vilà, Dani (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball
The paper presented here correspond an analysis of students' beliefs about their abilities in the educational environment. We get a sample of around 2. 000 students studying 4th ESO (last year of compulsory education in Spain) in 2013-14 in Barcelona. [...]
2015
Conferencia Ibérica de Sociología de la Educación. Lisboa, Portugal, 1a : 2015
2 documents

Books and collections 2 records found  
1.
489 p, 12.0 MB Towards a comparative analysis of social inequalities between Europe and Latin America / López-Roldán, Pedro, ed. (Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball) ; Fachelli, Sandra, ed. (Universidad Pablo Olavide. Departamento de Sociología)
This open access volume identifies the common and specific aspects of social mechanisms that generate inequalities, through comparative analyses of different dimensions in which inequalities are expressed. [...]
Springer 2020 - 10.1007/978-3-030-48442-2  
2.
20 p, 320.4 KB Education for Citizenship and Identities / Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona)
Individual identity is defined by unique traits and is constructed from the diversity of human beings and, at the same time, in the relationship with other people. This gives rise to a plurality of ways of thinking and perceiving the world. [...]
United States of America : IGI Global Information Science Reference, 2019 - 10.4018/978-1-5225-7110-0
Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity, 2019, p. 551-567  

Research literature 7 records found  
1.
31 p, 312.5 KB Mary Bennet, the Bennet's dogsbody : addressing the forgotten sister of "Pride and Prejudice" / Rivera Fusalba, Xènia ; Owen, David, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
This TFG focuses on the character of Mary Bennet, one of the Bennet sisters of Pride and Prejudice (1813). There is a distinct lack of content regarding this character amongst the extensive research on Jane Austen's work. [...]
Aquest TFG es centra en el personatge de Mary Bennet, una de les germanes de la família Bennet del llibre Orgull i prejudici (1813). Hi ha una manca de continguts sobre aquest personatge tot i l'amplia recerca sobre Jane Austen i les seves obres. [...]
Este TFG se centra en el personaje de Mary Bennet, una de las Hermanas de la familia Bennet del libro Orgullo y prejuicio (1813). Hay una falta de contenido sobre este personaje a pesar de la amplia investigación sobre Jane Austen y sus obras. [...]

2020
Grau en Estudis Anglesos [801]  
2.
34 p, 380.1 KB La universitat com a institució discapacitant. Una aproximació exploratòria / Martínez Rodham, Elisa ; Espluga Trenc, Josep, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
Utilitzant el corrent d'estudis de discapacitat, el model social i el concepte de "societat discapacitant", aquesta recerca busca descobrir de quines maneres es promou la desigualtat envers la discapacitat en un context universitari, quina forma pren aquesta i quines són les seves conseqüències. [...]
Utilitzando la corriente de estudios de la discapacidad, el modelo social i el concepto "sociedad discapacitante", esta investigación pretende descubrir de que maneras se promueve la desigualdad hacia la discapacidad en el contexto univestario, de que formas i cuales son sus consecuencias. [...]
Using the theories of disabled studies, the social model and the concept of "disabling society", this research pretends to unmask the ways in which univeristy promotes inequality towards disabled students, the form this takes and its consequences. [...]

2020
Grau en Sociologia [819]
3 documents
3.
89 p, 477.2 KB Quins són els impactes de l'escoltisme? / Gallofré Suari, Jana ; Tarrés Vallespí, Anna, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
Aquesta recerca es proposa fer una anàlisi dels impactes de l'escoltisme a nivell individual i a nivell col·lectiu i com el seu discurs transformador sovint entra en contradicció.
Esta investigación se propone hacer un análisis de los impactos del escoltismo a nivel individual y a nivel colectivo y como su discurso transformador a menudo entra en contradicción.
This research aims to analyze the impact of Scouting on an individual and collective level and analyse how his speech goes into contradiction.

2019
Grau en Sociologia [819]  
4.
42 p, 478.0 KB Intergenerational mobility : the case study of Chile / Rivera Vicencio, Alejandra Paz ; Cabeza Gutés, Maite, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia i d'Història Econòmica) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa
This Bachelor's thesis focuses on the study of intergenerational social mobility which can help understanding how inequality might be transferred from generation to generation. In the first part of the thesis, some of the key contributions of the literature are revised, including both, how intergenerational mobility is measured and also, what might determine for this type of mobility to increase or decrease. [...]
2019
Grau en Economia [1280]
2 documents
5.
42 p, 852.0 KB Social Determinants of Child Health in Colombia : Can Community Education Moderate the Effect of Family Characteristics? / Osorio, Ana Maria ; Bolancé Losilla, Catalina ; Madise, Nyovane ; Rathmann, Katharina ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Contextual effects on child health have been investigated extensively in previous research. However, few studies have considered the interplay between community characteristics and individual-level variables. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2013 (XREAP ; 2013/02)  
6.
18 p, 362.0 KB Origen social y empleo de los titulados universitarios en Uruguay : exploración mediante un análisis de tipologías / Orós Cruz, Carla ; López-Roldán, Pedro, dir. ; Fachelli, Sandra, dir. ; Universidad de la República (Uruguai). Facultad de Ciencias Sociales
Este trabajo propone como hipótesis, una interrelación entre el origen social de los egresados universitarios y su posición en el mercado de trabajo, así como con el campo de educación y capacitación por el cual se titularon, donde estos elementos contribuyen a formar un espacio de diferenciación social entre los graduados, pudiendo clasificarlos en diferentes grupos. [...]
This paper hypothesizes about an interrelation between the social origin of the university gradu-ates and their position in the labor market, as well as the field of education and training for which they were entitled, where these elements contribute to form a space of social differentiation among the gradu-ates, being able to classify them in different clusters. [...]

2018  
7.
42 p, 247.6 KB School composition effects in Spain / Di Paolo, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada) ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Drawing on PISA data of 2006, this study examines the impact of socio-economic school composition on science test score achievement for Spanish students in compulsory secondary schools. We define school composition in terms of the average parental human capital of students in the same school. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2010 (XREAP ; 2010-13)  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.