Results overview: Found 98 records in 0.02 seconds.
Articles, 92 records found
Contributions to meetings and congresses, 1 records found
Books and collections, 1 records found
Research literature, 4 records found
Articles 92 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
24 p, 1.8 MB Tensions between quantity and quality in social investment agendas : working conditions of ECEC teaching staff in Italy and Spain / León, Margarita (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ranci, Costanzo (Politecnico di Milano) ; Sabatinelli, Stefania (Politecnico di Milano) ; Ibáñez, Zyab (Universitat Autònoma de Barcelona)
Early Childhood Education and Care (ECEC) has become a strategic component of the Social Investment (SI) paradigm. Growth in this field of social policy – quantified as an increase in public spending and coverage rates – is often taken as indicative of a wider attempt to reformulate welfare state intervention through a SI approach. [...]
2019 - 10.1177/0958928718808401
Journal of European Social Policy, Vol. 29 Núm. 4 (Octubre 2019) , p. 564-576  
2.
9 p, 120.1 KB Características de las prácticas socioeducativas que abordan el cambio ambiental global en contextos de desastres socio-naturales / Sepúlveda Hernández, Elia (Universidad de Santo Tomás) ; Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Una de las principales problemáticas que enfrenta el siglo XXI son las consecuencias del cambio ambiental global. Entre ellas, el aumento de los desastres naturales antrópicos y el cambio climático. [...]
One of the main problems facing the 21st century are the consequences of global environmental change. Among them, the increase of anthropogenic natural disasters and climate change. Education is one of the main ways to promote forms of coexistence more respectful and ethical with ecological systems. [...]

2019
Universidad y sociedad, Vol. 11, núm. 4 (2019) , p. 310-318  
3.
30 p, 279.9 KB Meeting development goals : evidence from the Civil Society Education Fund / Rambla, Francesc Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Edwards Jr., D. Brent (University of Hawai) ; Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
In recent years, the Civil Society Education Fund has supported national education civil society coalitions (NECs) in low-income countries so that they put pressure on governments and donors to implement the Education for All agenda and the Millennium Development Goal on education. [...]
Ces dernières années, le Fonds de la société civile pour l'éducation (FSCE) a soutenu les coalitions nationales de la société civile pour l'éducation (CNE) dans les pays à faibles revenus, afin qu'elles fassent pression sur les gouvernements et les donateurs pour qu'ils mettent en œuvre l'initiative Éducation pour tous et l'objectif du millénaire pour le développement concernant l'éducation. [...]
Durante los últimos años, el Fondo de la Sociedad Civil para la Educación (fsce) ha otorgado apoyos en varios países de bajos ingresos; los mismos son destinados a las coaliciones de la sociedad civil para la educación nacional (cen) y su propósito es que estas presionen a gobiernos y donantes para que implementen la agenda "Educación para todos" y el Objetivo de Desarrollo del Milenio concerniente a la educación. [...]

2017 - 10.1080/09614524.2017.1343275
Development in practice, Vol. 27 Núm. 6 (2017) , p. 851-864  
4.
12 p, 2.3 MB Sustaining students' cultures and identities. A qualitative study based on the funds of knowledge and identity approaches / Esteban Guitart, Moisès (Universitat de Girona) ; Lalueza Sazatornil, José Luis, (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Zhang-Yu, Cristina (Universitat de Girona) ; Llopart, Mariona (Universitat de Girona)
Recently, the notion of culturally sustaining pedagogy has been suggested to refer to different educational practices that share the will to recognize, maintain and develop cultural diversity in the classroom. [...]
2019 - 10.3390/su11123400
Sustainability, Vol. 11, núm. 12 (2019) , p. 3400  
5.
9 p, 281.6 KB Modelo basado en el uso de las TIC para la inclusión de estudiantes con capacidades diversas / Bolaño García, Matilde (Universidad del Magdalena (Santa Marta, Colòmbia))
El presente artículo intenta hacer reflexión sobre el diseño de un modelo apoyado en el uso de las TIC para la inclusión de estudiantes con capacidades diversas (CD). Dicho modelo presenta a las instituciones educativas y docentes algunas estrategias para adaptar sus requerimientos en función de elevar la calidad educativa para la inclusión escolar, a través del manejo de las Tecnologías de Información y Comunicación que ofrezcan a la población con capacidades diversas herramientas pertinentes y alternativas de formación, con mediación para la apropiación de las tecnologías que cubra un grupo de aplicaciones y procesos, tales como el aprendizaje basado en la web, aprendizaje fundado en uso de aplicaciones tecnológicas, aulas virtuales y colaboración digital. [...]
This article tries to reflect on the design of a model supported by the use of ICT for the inclusion of students with diverse abilities (CD). This model presents to educational institutions and teachers some strategies to adapt their requirements in order to raise the quality of education for school inclusion, through the management of Information and Communication Technologies that offer people with diverse skills relevant and alternative tools training, with mediation for the appropriation of technologies that cover a group of applications and processes, such as web-based learning, learning based on the use of technological applications, virtual classrooms and digital collaboration. [...]

2019
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 37 (Junio 2019) (Col·laboracions)  
6.
20 p, 137.7 KB Mentoría e integración social en la Universidad: el aprendizaje-servicio en un proyecto del grado de periodismo / Lacalle Zalduendo, María Rosario (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pujol Ozonas, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo resume las percepciones de dos grupos de jóvenes (estudiantes de Periodismo y jóvenes adolescentes en tratamiento por diferentes adicciones y trastornos) sobre su participación en un proyecto de aprendizaje-servicio financiado por la UE (Erasmus+ Key Action 3), durante el curso 2017/2018. [...]
This article summarizes the perceptions of two groups of young people (students of Journalism and young adolescents in treatment for different addictions and disorders) about their participation in a project of service learning funded by the EU (Erasmus + Key Action 3) during the academic year 2017/2018. [...]

2019 - 10.5944/educXX1.22694
Educación XX1, Núm. 22(2) (2019), p. 289-308  
7.
14 p, 470.8 KB Aprendizajes, inclusión y justicia social en entornos educativos multiculturales / Jiménez Vargas, Felipe (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Lalueza Sazatornil, José Luis, (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Fardella Cisternas, Carla (Universidad Andrés Bello)
En el escenario educativo actual, marcado por el incremento sistemático de grupos minoritarios en las aulas, así como por las desigualdades que se reproducen y actualizan en los contextos educativos, el desarrollo de propuestas inspiradas en principios de inclusión, multiculturalidad y justicia social cobran cada vez más relevancia. [...]
In the current educational setting, marked by a systematic increase in minority groups in classrooms and inequalities that are reproduced and modernized in educational contexts, the development of educational proposals modeled on the principles of inclusion, multiculturalism and social justice garners ever greater prominence and academic interest. [...]

2017 - 10.24320/redie.2017.19.3.830
Revista electrónica de investigación educativa (REDIE), Vol. 19, Núm. 3 (2017)  
8.
17 p, 305.7 KB Los problemas medioambientales en la formación del profesorado de educación primaria / López Fernández, José Antonio (Universidad de Córdoba) ; Oller, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona)
Los problemas medioambientales constituyen un reto para la sociedad actual; de ahí que sea un área de interés en el ámbito educativo en los diferentes niveles de formación. Planteamos una investigación desde la didáctica de las ciencias sociales, en la formación del profesorado, para analizar la representación social de esta problemática y el modo en el que se incluirían los retos ambientales en las aulas de educación primaria por las y los futuros docentes. [...]
Environmental problems are a challenge for today's society; hence, it is an area of interest in the educational field at different levels of education. We propose an investigation from the didactics of the social sciences, in the teacher training, to analyze the social representation of this problem and the way in which the environmental challenges in the classrooms of primary education by the future teachers would be included. [...]

2019 - 10.17398/2531-0968.04.93
REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales., Núm. 4 (2019) , p. 93-109  
9.
9 p, 779.2 KB Debatiendo temas controversiales para formar ciudadanos. Una experiencia con alumnos de secundaria / Salinas Valdés, Juan José ; Oller, Montserrat (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials)
El presente artículo recoge los resultados de una investigación-acción realizada en Chile durante 2015, en la cual se ha indagado respecto al uso del debate de temas controversiales para el desarrollo de competencias en ciudadanía. [...]
This paper presents the results of an action-research project conducted in Chile, in 2015, which has inquired about the potential of controversial issues debate for the development of citizenship skills. [...]

2017 - 10.19137/praxiseducativa-2017-210305
Praxis educativa, Vol. 12, núm. 3 (2017) , p. 40-48  
10.
27 p, 1.8 MB El rol de la educación superior en la movilidad ocupacional intergeneracional : análisis comparado entre Argentina y España / Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
En este trabajo damos cuenta de la influencia de la educación en la relación origen-destino de clase ocupacional en el contexto de la movilidad intergeneracional prestando especial atención a la educación superior. [...]
In this paper we account for the influence of education on the origin-destination relationship of the occupational class in the context of intergenerational mobility, paying special attention to higher education. [...]

2019 - 10.1344/REYD2019.19.29046
Revista de educacion y derecho, Núm. 19 (2019)  

Articles : 92 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Contributions to meetings and congresses 1 records found  
1.
19 p, 1.0 MB La autopercepción de las capacidades de los estudiantes según su origen social / Torrents Vilà, Dani (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball
The paper presented here correspond an analysis of students' beliefs about their abilities in the educational environment. We get a sample of around 2. 000 students studying 4th ESO (last year of compulsory education in Spain) in 2013-14 in Barcelona. [...]
2015
Conferencia Ibérica de Sociología de la Educación. Lisboa, Portugal, 1a : 2015
2 documents

Books and collections 1 records found  
1.
20 p, 320.4 KB Education for Citizenship and Identities / Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona)
Individual identity is defined by unique traits and is constructed from the diversity of human beings and, at the same time, in the relationship with other people. This gives rise to a plurality of ways of thinking and perceiving the world. [...]
United States of America : IGI Global Information Science Reference, 2019 - 10.4018/978-1-5225-7110-0
Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity, 2019, p. 551-567  

Research literature 4 records found  
1.
42 p, 478.0 KB Intergenerational mobility : the case study of Chile / Rivera Vicencio, Alejandra Paz ; Cabeza Gutés, Maite, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia i d'Història Econòmica) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa
This Bachelor's thesis focuses on the study of intergenerational social mobility which can help understanding how inequality might be transferred from generation to generation. In the first part of the thesis, some of the key contributions of the literature are revised, including both, how intergenerational mobility is measured and also, what might determine for this type of mobility to increase or decrease. [...]
2019
Graduat o Graduada en Economia [952]
2 documents
2.
42 p, 852.0 KB Social Determinants of Child Health in Colombia : Can Community Education Moderate the Effect of Family Characteristics? / Osorio, Ana Maria ; Bolancé Losilla, Catalina ; Madise, Nyovane ; Rathmann, Katharina ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Contextual effects on child health have been investigated extensively in previous research. However, few studies have considered the interplay between community characteristics and individual-level variables. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2013 (XREAP ; 2013/02)  
3.
18 p, 362.0 KB Origen social y empleo de los titulados universitarios en Uruguay : exploración mediante un análisis de tipologías / Orós Cruz, Carla ; López-Roldán, Pedro, dir. ; Fachelli, Sandra, dir. ; Universidad de la República (Uruguai). Facultad de Ciencias Sociales
Este trabajo propone como hipótesis, una interrelación entre el origen social de los egresados universitarios y su posición en el mercado de trabajo, así como con el campo de educación y capacitación por el cual se titularon, donde estos elementos contribuyen a formar un espacio de diferenciación social entre los graduados, pudiendo clasificarlos en diferentes grupos. [...]
This paper hypothesizes about an interrelation between the social origin of the university gradu-ates and their position in the labor market, as well as the field of education and training for which they were entitled, where these elements contribute to form a space of social differentiation among the gradu-ates, being able to classify them in different clusters. [...]

2018  
4.
42 p, 247.6 KB School composition effects in Spain / Di Paolo, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada) ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Drawing on PISA data of 2006, this study examines the impact of socio-economic school composition on science test score achievement for Spanish students in compulsory secondary schools. We define school composition in terms of the average parental human capital of students in the same school. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2010 (XREAP ; 2010-13)  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.