Results overview: Found 32 records in 0.03 seconds.
Articles, 28 records found
Contributions to meetings and congresses, 1 records found
Research literature, 3 records found
Articles 28 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
23 p, 173.4 KB Materiales para una historia de la pedagogía social y la educación social en España / Ortega Esteban, José (Universidad de Salamanca) ; Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Pérez-de-Guzmán, Victoria (Universidad Pablo de Olavide)
Aínda non se escribiu unha historia exhaustiva da pedagoxía social en España. O que existen son numerosos relatos que describen e interpretan feitos, autorías, enfoques e sucesos relacionados coa orixe e construción da disciplina, a pedagoxía social e co desenvolvemento da profesión, a educación social. [...]
Todavía no se ha escrito una historia exhaustiva de la pedagogía social en España. Lo que existen son numerosos relatos que describen e interpretan hechos, autorías, enfoques y sucesos relacionados con el origen y construcción de la disciplina, la pedagogía social y con el desarrollo de la profesión, la educación social. [...]
While much research has been carried out on the facts, authors, approaches and events related to the origin and construction of social pedagogy and the development of social education, no single, comprehensive history of the discipline in Spain has ever been written. [...]

2023 - 10.17979/srgphe.2023.27.0.10106
Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, Vol. 27 (2023) , p. 27-49  
2.
20 p, 209.2 KB The Basque and Catalan questions since 1980 : Teaching Nationalism and Conflict in Spain / Dowling, Andrew (Cardiff University)
Our contemporary age is one where national identity retains important salience which can partly facilitate explanation. Teaching the Basque and Catalan questions since 1980 to British university students poses a number of challenges to educators. [...]
La nostra època contemporània és aquella en què la identitat nacional conserva una importància important que en part pot facilitar l'explicació. Ensenyar la qüestió basca i catalana des de 1980 a estudiants universitaris britànics planteja una sèrie de reptes per als educadors. [...]
En nuestra época contemporània, la identidad nacional conserva una importante preeminencia que puede facilitar, en parte, la docencia. Enseñar las cuestiones vasca y catalana, desde 1980, a estudiantes universitarios británicos, plantea una serie de retos a los educadores. [...]

2023 - 10.5565/rev/tdevorado.186
Tiempo devorado, Vol. 8 Núm. 1 (2023) , p. 72-91 (Articles)  
3.
16 p, 396.6 KB Test situacional desarrollo de las competencias básicas de empleabilidad : validación de un instrumento psicoeducativo para la intervención socioeducativa / Sala Roca, Josefina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Jariot, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Arnau-Sabatés, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Doval Dieguez, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
Las competencias básicas de empleabilidad, también denominadas competencias clave, son fundamentales para acceder, mantener y promocionar en el empleo, y son especialmente relevantes en la promoción de la inserción laboral de los jóvenes desfavorecidos. [...]
Basic employability competences, also known as key competences, are essential in accessing, retaining and advancing in employment, and are especially relevant in promoting the employment of disadvantaged young people. [...]
Las competencias básicas de empleabilidad, también denominadas competencias clave, son fundamentales para acceder, mantener y promocionar en el empleo, y son especialmente relevantes en la promoción de la inserción laboral de los jóvenes desfavorecidos. [...]
As competências básicas de empregabilidade, também chamadas de competências-chave, são essenciais para o acesso, manutenção e promoção do emprego, sendo especialmente relevantes para a promoção da inserção laboral de jovens desfavorecidos. [...]

2021 - 10.7179/PSRI_2021.37.02
Pedagogía social, Núm. 37 (2021) , p. 39-53
2 documents
4.
26 p, 617.7 KB Tejidos y tramas de lo social : perspectivas desde la pedagogía y la educación social / Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
El concepto y el contenido de lo "social" ha evolucionado considerablemente desde la aparición de la pedagogía social en Alemania hace más de un siglo y medio. Este texto analiza ideas y reflexiones elaboradas por diferentes autores y perspectivas sobre el sentido, el significado y el contenido de lo social. [...]
The concept and content of the "social" has evolved considerably since the emergence of social pedagogy in Germany more than a century and a half ago. This text analyses ideas and reflections developed by different authors and perspectives on the meaning, significance, and content of the social. [...]

2022
RES. Revista de Educación Social, Núm. 35 (2022) , p. 343  
5.
15 p, 836.0 KB Exploring ethics in social education and social pedagogy from Honneth and Butler's recognition theories / Corbella Molina, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
The latest social pedagogy discourses in Spain have highlighted the increasing interest in developing the ethical dimension of its practice. Up to now, this issue has been addressed from a deontological perspective through which codes of ethics have been developed. [...]
UCL Press, 2022 - 10.14324/111.444.ijsp.2022.v11.x.006
International Journal of Social Pedagogy, Vol. 11 Núm. 1 (2022)  
6.
20 p, 327.2 KB The Rupture of Education : Perspectives From Pedagogy and Social Education / Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Is social education a specific and differentiated type of education? What differentiates it from other types of education? Is there any education or pedagogy that is not social? How are pedagogy and social education related to these other, also specific, types of education? These are some of the questions that guide the conceptual and historical journey undertaken in this work from the perspective of pedagogy and social education, based around what we have characterized as ruptures in education. [...]
¿Es la educación social un tipo específico y diferenciado de educación? ¿Qué es lo que la diferencia de otros tipos de educación? ¿Hay alguna educación o pedagogía que no sea social? ¿Cómo se relacionan la pedagogía y educación social con esos otros tipos, también específicos, de educación? Estas son algunas de las preguntas que, desde la perspectiva de la pedagogía y la educación social, orientan el recorrido conceptual e histórico que se desarrolla en este trabajo alrededor de lo que hemos caracterizado como escisiones educativas. [...]

Salamanca : Ediciones Universidad de Salamanca, 2023 - 10.14201/teri.27805
Teoría de la educación, Vol 35 Num 1 (Enero-Junio 2023) , p. 1-20
2 documents
7.
7 p, 140.9 KB La autoestima como herramienta para tomar decisiones más éticas / García Aineto, Mercè
Se presenta aquí la tremenda suscep)bilidad del ser humano ante las opiniones ajenas, al reforzar comportamientos que atentan contra la humanidad. Algunos dicen que es una tendencia natural, yo lo niego y pongo la solución en la educación.
2022
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 40 (2022) (Col·laboracions)  
8.
33 p, 1.3 MB An international comparison : Social pedagogy training / Janer, Àngela (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
This study adopts a comparative perspective to present a descriptive analysis of the state of social pedagogy training at universities in different countries. It arises out of an interest to construct a global, current and integrated perspective of social pedagogy. [...]
2019 - 10.1177/1468017318757398
Journal of Social Work, Vol. 19 Núm. 2 (2019) , p. 253-275  
9.
39 p, 594.4 KB Diseño y validación de una rúbrica para evaluar acciones y proyectos educativos de empoderamiento juvenil / Corbella Molina, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Trull Oliva, Carme (Universitat de Girona) ; Rodrigo Moriche, María Pilar (Universidad Autónoma de Madrid) ; Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
En los últimos años ha habido un aumen­to significativo de los debates internacionales, las investigaciones y los programas socioe­ducativos centrados en el empoderamiento juvenil. Uno de los principales problemas de este concepto está relacionado con las formas de medirlo y evaluarlo. [...]
In recent years, there has been a significant increase in international debates, research and socio-educational programmes focusing on youth empowerment. One of the main issues with this concept is related to how it is measured and evaluated. [...]

2021 - 10.22550/REP79-3-2021-05
Revista española de pedagogía, Vol. 79 Núm. 280 (2021) , p. 537-555
2 documents
10.
33 p, 1.1 MB Theoretical and practical knowledge in social pedagogy : levels and agents of the pedagogical knowledge production / Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
This article will answer two questions: What are the characteristics of knowledge applied and produced within the framework of social pedagogy? And how are theory and practice articulated in the production and application of social pedagogical knowledge? To this end, the article first presents some of the different types of knowledge existing in the framework of the social sciences and the characteristics that define them. [...]
2021 - 10.1080/03054985.2021.2013794
Oxford Review of Education, Vol. 48 Num. 6 (2022), p. 767-785  

Articles : 28 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Contributions to meetings and congresses 1 records found  
1.
12 p, 1.3 MB Pedagogía social/Educación social. Febrero 2018 / Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
2018
Social pedagogy and social education: bridging traditions and innovations. Pedagogía social y educación social: conectando tradiciones e innovaciones. Puebla (Mèxic), 2018  

Research literature 3 records found  
1.
25 p, 557.1 KB L'Orientació Educativa pensada des d'una perspectiva de transformació social / Arnau Monterde, Daniel ; Griera Llonch, Eudald, dir. ; Garcia Hernández, Rosa, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa
L'orientació educativa és una pràctica instaurada en els centres educatius què prové de la pedagogia. En els últims anys, i aprofitant el descrèdit de l'educació, s'han implementat moltes pràctiques noves sota el marc pedagògic de la innovació educativa.
La orientación educativa es una práctica instaurada en los centros educativos qué proviene de la pedagogía. En los últimos años, y aprovechando el descrédito de la educación, se han implementado muchas prácticas nuevas bajo el marco pedagógico de la innovación educativa.
Career guidance is a practice established in the educational institution that comes from pedagogy theory. In recent years and due to the discredit that the education is suffering, many new practices have been implemented under the pedagogical framework of educational innovation.

2023
Postgrau en Economia Social i Solidària: Desenvolupament Local, Cooperativisme i Transformació Social [3780]  
2.
20 p, 467.9 KB Aprenent a categoritzar el món : la relació entre composició social i pedagogia invisible. Un estudi de cas a un centre de màxima complexitat / García García, Cèlia ; Tarabini-Castellani Clemente, Aina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
En els últims anys s'ha impulsat la incorporació de projectes pedagògics en centres públics de Catalunya que proposen nous models socials relacionats amb la pedagogia invisible. En la següent recerca es vol estudiar què porta a una escola pública en una àrea caracteritzada pel baix nivell socioeconòmic i cultural a desmarcar-se del model tradicional i adoptar-ne un de nou amb elements de pedagogia invisible. [...]
En los últimos años se ha impulsado la incorporación de proyectos pedagógicos en centros públicos de Cataluña que proponen nuevos modelos sociales relacionados con la pedagogía invisible. En la siguiente investigación se quiere estudiar qué lleva a una escuela pública en un área caracterizada por un bajo nivel socioeconómico y cultural a desmarcarse del modelo tradicional y adoptar uno nuevo con elementos de la pedagogía invisible. [...]
In recent years, the incorporation of educational projects in public centres in Catalonia proposing new social models related to invisible pedagogy has been promoted. The following research aims to study what leads a public school in an area characterized by low socio-economic and cultural level to separate itself from the "traditional" scholar model and adopt a new one with elements of invisible pedagogy. [...]

2022
Grau en Sociologia [819]
3 documents
3.
442 p, 7.0 MB La Humanització de la Història Escolar. Conceptualització, limitacions i possibilitats per al professorat / Massip i Sabater, Mariona ; Santisteban, Antoni, dir. ; Gonzalez Valencia, Gustavo, dir.
Aquesta tesi és una recerca en l'àmbit de la didàctica de les ciències socials. Ubicada en la pedagogia crítica i en els plantejaments decolonials, desenvolupa el concepte i les implicacions de la humanització del coneixement social escolar i, de manera més específica, els continguts històrics de l'Educació Secundària Obligatòria. [...]
Esta tesis es una investigación en el ámbito de la didáctica de las ciencias sociales. Ubicada en la pedagogía crítica y en los planteamientos decoloniales, desarrolla el concepto y las implicaciones de la humanización del conocimiento social escolar y, de manera más específica, los contenidos históricos de la Educación Secundaria Obligatoria. [...]
This thesis is a research on social studies education. Located in critical pedagogy and decolonial approaches, it develops the concept and implications of humanizing school social knowledge and, more specifically, the historical contents of Obligatory Secondary Education. [...]

2022  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.