Results overview: Found 15 records in 0.02 seconds.
Articles, 12 records found
Research literature, 3 records found
Articles 12 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
14 p, 38.4 KB Conocimiento situado : un forcejeo entre el relativismo construccionista y la necesidad de fundamentar la acción / Montenegro Martínez, Marisela (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pujol i Tarrés, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona)
Una perspectiva crítica de la concepción de la intervención social como un conjunto de ajustes que no cuestionan el orden social establecido, considera que la intervención debe desembocar en una transformación social. [...]
A critical perspective of social intervention as a set of adjustments compatible with the social order considers that intervention should lead to social transformation. A critique by social constructionist perspectives to the possibility of a representation of reality and the unveiling of the technologies of knowledge production undermines the diagnostic and planning of intervention. [...]

2003 - 10.30849/rip/ijp.v37i2.827
Revista interamericana de psicología, Vol. 37 Núm. 2 (2003) , p. 295-307  
2.
32 p, 1.1 MB Behavior Problems and Social Competence in Fragile X Syndrome : A Systematic Review / Cregenzán-Royo, Olga (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Brun-Gasca, Carme (Parc Taulí Hospital Universitari. Institut d'Investigació i Innovació Parc Taulí (I3PT)) ; Fornieles Deu, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
Fragile X syndrome (FXS) causes intellectual disability and is the known leading cause of autism. Common problems in FXS include behavior and social problems. Along with syndromic characteristics and autism comorbidity, environmental factors might influence these difficulties. [...]
2022 - 10.3390/genes13020280
Genes, Vol. 13 (january 2022)  
3.
17 p, 567.5 KB The end-purpose of teaching history and the curricular inclusion of social problems from the perspective of primary education trainee teachers / Ortega-Sánchez, Delfín (University of Burgos. Department of Specific Didactics) ; Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
The principal objective of the present study is to analyze the representations of Primary Education trainee teachers (n = 232) involving the end-purposes of teaching History and, in particular, their views on the didactic treatment and curricular inclusion of social problems at this educational stage. [...]
2020 - 10.3390/socsci9020009
Social sciences, Vol. 9, Núm. 2 (2020)  
4.
11 p, 1.7 MB Pre-service teachers' critical digital literacy skills and attitudes to address social problems / Castellví Mata, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Díez Bedmar, María del Consuelo (Universidad de Jaén) ; Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
The emergence and expansion of social networks in the digital age has led to social transformations that have a great impact within the field of education. Teacher-training programs face the challenge of preparing future teachers to critically interpret digital media. [...]
2020 - 10.3390/socsci9080134
Social sciences, Vol. 9, núm. 8 (2020) , p. 134  
5.
16 p, 157.1 KB Invisibilización en puntos suspensivos : percepciones del espacio vital en la infancia y en adultos mayores de tres comunidades en Quito / Campo Aráuz, Lorena (Universidad Politécnica Salesiana de Ecuador) ; López Cárdenas, Paola Lizeth (Universidad Politécnica Salesiana de Ecuador) ; Varela, Jorge (Universidad Politécnica Salesiana de Ecuador) ; Yépez, Karina (Universidad Politécnica Salesiana de Ecuador)
Este artículo tiene como objetivo presentar un informe de trabajos de investigación psicosocial sobre percepciones de vida, que han empleado el método etnográfico en 2 comunidades en los alrededores de Quito, Ecuador. [...]
This article aim to expose a report of psychosocial research works on life perceptions, which have used the ethnographic method in 2 communities around Quito, Ecuador. The first, on Boulevard 24 de Mayo, which shows the invisibilization of children and adolescents (NNA) in street situations. [...]

2019 - 10.5565/rev/grafowp.37
GRAFO working papers, Vol. 8 (2019) , p. 1-16  
6.
17 p, 305.7 KB Los problemas medioambientales en la formación del profesorado de educación primaria / López Fernández, José Antonio (Universidad de Córdoba) ; Oller, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona)
Los problemas medioambientales constituyen un reto para la sociedad actual; de ahí que sea un área de interés en el ámbito educativo en los diferentes niveles de formación. Planteamos una investigación desde la didáctica de las ciencias sociales, en la formación del profesorado, para analizar la representación social de esta problemática y el modo en el que se incluirían los retos ambientales en las aulas de educación primaria por las y los futuros docentes. [...]
Environmental problems are a challenge for today's society; hence, it is an area of interest in the educational field at different levels of education. We propose an investigation from the didactics of the social sciences, in the teacher training, to analyze the social representation of this problem and the way in which the environmental challenges in the classrooms of primary education by the future teachers would be included. [...]

2019 - 10.17398/2531-0968.04.93
REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales., Núm. 4 (2019) , p. 93-109  
7.
9 p, 779.2 KB Debatiendo temas controversiales para formar ciudadanos. Una experiencia con alumnos de secundaria / Salinas Valdés, Juan José ; Oller, Montserrat (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials)
El presente artículo recoge los resultados de una investigación-acción realizada en Chile durante 2015, en la cual se ha indagado respecto al uso del debate de temas controversiales para el desarrollo de competencias en ciudadanía. [...]
This paper presents the results of an action-research project conducted in Chile, in 2015, which has inquired about the potential of controversial issues debate for the development of citizenship skills. [...]

2017 - 10.19137/praxiseducativa-2017-210305
Praxis educativa, Vol. 12, núm. 3 (2017) , p. 40-48  
8.
20 p, 673.4 KB Las representaciones sociales del alumnado sobre la crisis. ¿Qué soluciones ofrece el alumnado ante los problemas económicos? / Olmos Vila, Rafael (IES Bernat de Sarrià (Benidorm)) ; González-Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo presenta los resultados de una investigación sobre las representaciones sociales de adolescentes de 16 a 18 años de la actual crisis económica. Estos adolescentes pertenecen a dos grupos de bachillerato de un mismo centro educativo y provienen de contextos socioeconómicos similares, sin embargo uno de los dos cursa las asignaturas de Historia Contemporánea y Economía (Grupo A) y el otro no (Grupo B). [...]
In the following article are reported the results of a research on social representations about the economic crisis of adolescents in between 16-18 years old. The two studied groups attend the same school and come from similar socioeconomic contexts; however one of the two groups courses the subjects of Contemporary History and Economics (Group A), and the other group doesn't (Group B). [...]

2017 - 10.7203/dces.32.9394
Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, Núm. 32 (2017) , p. 51-70  
9.
31 p, 296.3 KB La construcción del "fracaso escolar" en España : génesis y cristalización de un problema social / Rujas Martínez-Novillo, Javier (Universidad Complutense de Madrid)
Este artículo analiza la génesis del "fracaso escolar" como problema social y público en España. Parte de un estudio sociohistórico basado en diversos documentos (prensa, revistas educativas, legislación, informes oficiales y libros). [...]
This paper analyses the emergence of "school failure" as a social and public problem in Spain, drawing on a socio-historical study based on a variety of documents (press, educational reviews, legal texts, official reports and books). [...]
Aquest article analitza la gènesi del "fracàs escolar" com a problema social i públic a Espanya. Parteix d'un estudi sociohistòric basat en diversos documents (premsa, revistes educatives, legislació, informes oficials i llibres). [...]

2017 - 10.5565/rev/papers.2297
Papers : revista de sociologia, Vol. 102 Núm. 3 (Juliol-Setembre 2017) , p. 477-507 (Artículos)  
10.
25 p, 201.4 KB A construção do problema social da violência no futebol brasileiro : dominação e resistência / Lopes, Felipe Tavares Paes (Universidade de Sorocaba)
Neste trabalho, busquei responder a seguinte questão: como os claims-makers do problema social da violência no futebol brasileiro constroem simbolicamente as condições desse problema, os atores nele envolvidos e suas soluções e como essas construções simbólicas reforçam ou, pelo contrário, minam relações de dominação? Para tanto, apoiei-me em resultados de pesquisas que tenho desenvolvido desde 2008 e nas minhas vivências ao longo da minha participação no debate público sobre o problema. [...]
In this paper, I aimed to answer the following question: how the claims-makers of the social problem of violence in Brazilian football symbolically construct the conditions of this problem, the actors involved in it and their solutions and how these symbolic constructions reinforce or, on the contrary, undermine relations of domination? Therefore, I referred to research findings that I have been developing since 2008. [...]

2016 - 10.5565/rev/athenea.1571
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 16 Núm. 2 (julio 2016) , p. 89-113 (Artículos)  

Articles : 12 records found   1 - 10next  jump to record:
Research literature 3 records found  
1.
209 p, 7.8 MB Síndrome de X Frágil y Síndrome de Down. Problemas de comportamiento, competencia social y factores ambientales / Cregenzán-Royo, Olga ; Brun-Gasca, Carme, dir. ; Fornieles Deu, Albert, dir.
Aquesta tesi versa sobre dues síndromes de base genètica que causen discapacitat intel·lectual, en concret la Síndrome de Down i la Síndrome de X Fràgil. Ambdues síndromes comporten problemes de comportament i de competència social que en dificulten el desenvolupament en el dia a dia. [...]
La presente tesis versa sobre dos síndromes de base genética que causan discapacidad intelectual, en concreto el Síndrome de Down y el Síndrome de X Frágil. Ambos síndromes conllevan problemas de comportamiento y de competencia social que dificultan su desempeño en el día a día e interfieren con su desarrollo. [...]
The present thesis focuses on two genetic syndromes that cause intellectual disability, particularly Down Syndrome and Fragile X syndrome. Both syndromes lead to behavior and social competence problems that involve developmental difficulties and affect their everyday functioning. [...]

2022  
2.
93 p, 9.3 MB Apátridas : traducción inversa y mediación social (Español-Árabe) / Puga Barcelo, Samuel ; Abu-Sharar, Hesham, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Este trabajo de final de grado se realiza con motivo de un encargo real de traducción de la ONG CEAR (Comisión Española de Ayuda al Refugiado). Los textos originales están redactados en español, y el encargo solicita su traducción al árabe. [...]
Aquest treball de final de grau es realitza amb motiu d'un encàrrec real de traducció de la ONG espanyola CEAR (Comissió Espanyola d'Ajuda al Refugiat). Els texts originals estan redactats en castellà, i l'encàrrec sol·licita la seva traducció a l'àrab. [...]
This final bachelor's thesis has been made on the occasion of a real translation order of a Spanish NGO called CEAR (Spanish Commission for Refugee Assistance). The original texts are written in Spanish and they need to be translated into Arabic. [...]

2015
Grau en Traducció i Interpretació [1203]  
3.
40 p, 249.0 KB La administración pública deliberativa como respuesta al problema de la exclusión social : el caso de la Política de Inclusión Social de la comarca de Noguera) / Cabezas Valencia, Ximena Alejandra ; Brugué, Quim ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
Por muchos años, la Administración Pública tuvo que dar respuesta a través de sus actuaciones a una sociedad con problemas bien definidos frente a los cuales solo eran relevantes los actores del sector público. [...]
Durant molts anys, l'Administració Pública ha hagut de donar resposta, a través de les seves actuacions, a una societat amb problemes ben definits, en front dels quals tansols eren rellevants els actors del sector públic. [...]

2014  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.