Resultats globals: 57 registres trobats en 0.07 segons.
Articles, 50 registres trobats
Llibres i col·leccions, 2 registres trobats
Documents de recerca, 4 registres trobats
Materials didàctics, 1 registres trobats
Articles 50 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
20 p, 327.2 KB The Rupture of Education : Perspectives From Pedagogy and Social Education / Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Is social education a specific and differentiated type of education? What differentiates it from other types of education? Is there any education or pedagogy that is not social? How are pedagogy and social education related to these other, also specific, types of education? These are some of the questions that guide the conceptual and historical journey undertaken in this work from the perspective of pedagogy and social education, based around what we have characterized as ruptures in education. [...]
¿Es la educación social un tipo específico y diferenciado de educación? ¿Qué es lo que la diferencia de otros tipos de educación? ¿Hay alguna educación o pedagogía que no sea social? ¿Cómo se relacionan la pedagogía y educación social con esos otros tipos, también específicos, de educación? Estas son algunas de las preguntas que, desde la perspectiva de la pedagogía y la educación social, orientan el recorrido conceptual e histórico que se desarrolla en este trabajo alrededor de lo que hemos caracterizado como escisiones educativas. [...]

Salamanca : Ediciones Universidad de Salamanca, 2023 - 10.14201/teri.27805
Teoría de la educación, Vol 35 Num 1 (Enero-Junio 2023) , p. 1-20
2 documents
2.
21 p, 389.7 KB Respuestas locales para una crisis global : pueblos indígenas, sociedad civil y transdisciplina para enfrentar el cambio climático / Carmona, Rosario (Centro de Investigación para la Gestión Integrada del Riesgo de Desastres (CIGIDEN)) ; Biskupovic, Consuelo (Universidad Mayor. Centro de Economía y Políticas Sociales)
El cambio climático se ha posicionado en la agenda de investigación de las ciencias sociales. El escaso éxito de las respuestas hegemónicas y el avance de los impactos han fortalecido la irrupción de actores no estatales. [...]
Social science has positioned climate change at the centre of its research agenda. The limited success of hegemonic responses and the advance of impacts have strengthened the emergence of non-state actors. [...]

2022 - 10.25074/rantros.v9i17.2315
Antropologías del Sur, Vol. 9 Núm. 17 (Junio 2022) , p. 81-101  
3.
15 p, 600.7 KB Tecnonacionalismo : El videojuego como objeto de estudio en las Ciencias Sociales / Moreno Cantano, Antonio César (Universidad Complutense de Madrid)
En los últimos años, los Estados se están sirviendo del videojuego dentro de sus estrategias de diplomacia cultural y de reafirmación nacionalista. Este tecnonacionalismo, con un fuerte componente propagandístico y geopolítico, convierte a este formato en objeto de estudio de relevancia para una mejor comprensión de las Ciencias Sociales en el siglo XXI. [...]
En els últims anys, els Estats s'estan servint del videojoc dins de les seves estratègies de diplomàcia cultural i de reafirmació nacionalista. Aquest tecnonacionalisme, amb un fort component propagandístic i geopolític, converteix a aquest format en objecte d'estudi de rellevància per a una millor comprensió de les Ciències Socials en el segle XXI. [...]
In recent years, states have been using video games as part of their strategies of cultural diplomacy and nationalist reaffirmation. This technonationalism, with a strong propagandistic and geopolitical component, makes this format an object of study of relevance for a better understanding of the social sciences in the 21st century. [...]

2022
Tiempo devorado, Vol. 7 Núm. 1 (2022) , p. 33-58 (Articles)  
4.
14 p, 1.5 MB Assessing the degradation of ancient milk proteins through site-specific deamidation patterns / Ramsøe, Abigail (Natural History Museum. Department of Earth Sciences) ; Crispin, Mia (University of York. Department of Archaeology) ; Mackie, Meaghan (University of Copenhagen. The Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research) ; McGrath, Krista Michelle (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Fischer, Roman (University of Oxford. Target Discovery Institute, Nuffield Department of Medicine) ; Demarchi, Beatrice (University of Turin. Department of Life Sciences and Systems Biology) ; Collins, Matthew (University of Cambridge. McDonald Institute for Archaeological Research) ; Hendy, Jessica (University of York. Department of Archaeology) ; Speller, Camilla (University of British Columbia. Department of Anthropology) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Prehistòria
The origins, prevalence and nature of dairying have been long debated by archaeologists. Within the last decade, new advances in high-resolution mass spectrometry have allowed for the direct detection of milk proteins from archaeological remains, including ceramic residues, dental calculus, and preserved dairy products. [...]
2021 - 10.1038/s41598-021-87125-x
Scientific reports (Nature Publishing Group), Vol. 11 (April 2021) , art. 7795  
5.
23 p, 834.3 KB Visibilidad e impacto de las revistas peruanas de ciencias sociales en acceso abierto / Morales Morante, Fernando (Universitat Autònoma de Barcelona)
En el presente artículo se analiza la producción científica y los principales indicadores de visibilidad internacional de 24 revistas peruanas de Ciencias Sociales indexadas en el Catálogo Latindex entre los años 2005-2014, disponibles en acceso abierto. [...]
In this article the scientific production and leading indicators of international visibility of 24 Peruvian social science journals indexed in the Catalog Latindex between 2005-2014, available in Open Access is analyzed. [...]
No presente artigo analisa-se a produção científica e os principais indicadores de visibilidade internacional de 24 revistas peruanas de Ciências Sociais indexadas no Catálogo Latindex entre os anos 2005-2014, disponíveis em acesso aberto. [...]

2016 - 10.5195/biblios.2016.320
Biblios, Núm. 65 (2016) , p. 29-51  
6.
6 p, 173.9 KB El transporte a través de la cultura : notas para un epílogo / Zunino Singh, Dhan (Universidad Nacional de Quilmes (Argentina))
En este artículo se presentan algunas reflexiones sobre cultura y transporte a modo de epílogo del dossier del presente volumen. Las reflexiones parten de los aportes teóricos del llamado giro de la movilidad donde se aborda el fenómeno del transporte desde las ciencias sociales y humanidades. [...]
This article shows some reflections about culture and transport as an epilogue for the special issue in the current volume. These reflections are based on new insights provided by the so-called mobility turn in which transport is tackled by the Social Sciences and Humanities. [...]

2021 - 10.35659/designis.i34p221-228
DeSignis, Núm. 34 (2021) , p. 221-228 (Discusión/Discussion)  
7.
25 p, 333.0 KB Nota de l'editor : Llegir el món per escriure el futur: educació crítica per enfrontar els problemes contemporanis / Castellví Mata, Jordi (Universidad Internacional de La Rioja)
La didàctica de les ciències socials i la didàctica de la llengua i la literatura estan unides per un fort vincle que es remunta a l'origen d'ambdues àrees. El desenvolupament del pensament crític i de la literacitat crítica ha estat -i segueix sent- un dels elements centrals de les seves línies de recerca. [...]
Social sciences education and language and literature education are bonded by a strong link that goes back to the origins of both areas. The development of critical thinking and critical literacy has been -and continues to be- one of the key elements of these research lines. [...]
La didáctica de las ciencias sociales y la didáctica de la lengua y la literatura están unidas por un fuerte vínculo que se remonta al origen de ambas áreas. El desarrollo del pensamiento crítico y de la literacidad crítica ha sido -y sigue siendo- uno de los elementos centrales de sus líneas de investigación. [...]
La didactique des sciences sociales et la didactique du langage et de la littérature sont liées par un lien fort qui remonte aux origines des deux domaines. Le développement de la pensée critique et de la littératie critique a été - et continue d'être - l'un des éléments centraux de ses axes de recherche. [...]

2021 - 10.5565/rev/jtl3.982
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 2 (2021) , p. e982 (Editors' Note)  
8.
16 p, 267.6 KB Reading the world through the educational curriculum : The Social Sciences curriculum in Brazil in the context of the rise of conservatism / Oliveira, Amurabi (Federal University of Santa Catarina)
In Brazil, the growing political polarization that culminated in the election of Jair Bolsonaro in 2018 consolidated a shift in educational policy that had already been pointed out in previous years, as demonstrated by the Nonpartisan school movement performance. [...]
Al Brasil, la creixent polarització política que va culminar amb l'elecció de Jair Bolsonaro el 2018 va consolidar un gir en la política educativa que ja havia estat assenyalat en anys anteriors, com ho demostra l'acompliment del moviment Escola sense Partit. [...]
En Brasil, la creciente polarización política que culminó con la elección de Jair Bolsonaro en 2018 consolidó un giro en la política educativa que ya había sido señalado en años anteriores, como lo demuestra el desempeño del movimiento Escuela sin Partido. [...]
Au Brésil, la polarisation politique croissante qui a culminé avec l'élection de Jair Bolsonaro en 2018 a consolidé un changement de politique éducative déjà signalé les années précédentes, comme en témoigne la performance du mouvement École sans Parti. [...]

2021 - 10.5565/rev/jtl3.948
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 2 (2021) , p. e948 (Invited Authors)  
9.
18 p, 457.5 KB DeepFakes : the Next Challenge in Fake News Detection / García-Ull, Francisco José (Instituto Mediterráneo de Estudios de Protocolo (IMEP) / Universidad Europea de Valencia)
A deepfake is a hyper-realistic video, digitally manipulated to represent people saying or doing things that never really happened. With the sophistication of techniques for developing these counterfeits, it is becoming increasingly difficult to detect whether public appearances or statements by influential people respond to parameters of reality or, on the contrary, are the result of fictitious representations. [...]
Un deepfake o hipertrucatge és un vídeo hiperrealista manipulat digitalment per representar persones que diuen o fan coses que en realitat mai no van succeir. Aquestes representacions sintètiques, generades mitjançant tècniques informatitzades basades en intel·ligència artificial (IA), plantegen serioses amenaces per a la privacitat, en un nou escenari en el qual s'incrementen els riscos derivats de les suplantacions d'identitat. [...]
Un deepfake o ultrafalso es un vídeo hiperrealista manipulado digitalmente para representar a personas que dicen o hacen cosas que en realidad nunca sucedieron. Estas representaciones sintéticas, generadas mediante técnicas computarizadas basadas en inteligencia artificial (IA), plantean serias amenazas para la privacidad, en un nuevo escenario en el que se incrementan los riesgos derivados de las suplantaciones de identidad. [...]

2021 - 10.5565/rev/analisi.3378
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 64 (juny 2021) , p. 103-120 (Articles)
2 documents
10.
16 p, 369.6 KB Detección de modelos mentales como posibilidades semánticas para el análisis del pensamiento social / Torres Bravo, Leyla Danae (Universidad de Talca (Xile)) ; Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
En este trabajo analizamos si, mediante la detección de posibilidades semánticas, es factible dar cuenta de los mecanismos cognitivos que orientan la aparición de sesgos en el pensamiento social. Para ello, nos basamos en los postulados de la teoría de los modelos mentales de Johnson-Laird, con el objeto de mostrar, en este caso particular y a manera de ejemplo, los estereotipos de género. [...]
In this paper, I analyze whether detecting semantic possibilities allows accounting for the cognitive mechanisms that lead the appearance of biases in social thought. To do that, I will base upon the assumptions of Johnson-Laird's mental models theory in order to make, for this particular case and as an example, the gender stereotypes evident. [...]

2019 - 10.6035/CLR.2019.21.9
Revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I, Vol. 21 (2019) , p. 159-174  

Articles : 50 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Llibres i col·leccions 2 registres trobats  
1.
170 p, 3.2 MB Injustice in Urban Sustainability : Ten Core Drivers / Kotsila, Panagiota (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Anguelovski, Isabelle (Barcelona Lab for Urban Environmental Justice and Sustainability (BCNUEJ)) ; Sekulova, Filka (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; García-Lamarca, Melissa (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
This book uses a unique typology of ten core drivers of injustice to explore and question common assumptions around what urban sustainability means, how it can be implemented and how it is manifested in or driven by urban interventions that hinge on claims of sustainability. [...]
London : Routledge, 2022 (Routledge Equity, Justice and the Sustainable City) - 10.4324/9781003221425  
2.
20 p, 320.4 KB Education for Citizenship and Identities / Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona)
Individual identity is defined by unique traits and is constructed from the diversity of human beings and, at the same time, in the relationship with other people. This gives rise to a plurality of ways of thinking and perceiving the world. [...]
United States of America : IGI Global Information Science Reference, 2019 - 10.4018/978-1-5225-7110-0
Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity, 2019, p. 551-567  

Documents de recerca 4 registres trobats  
1.
362 p, 11.4 MB Educación Histórica en un mundo global. Un estudio desde dos lugares del mundo (Neuquén y Barcelona) / Tosello, Julia ; Santisteban, Antoni, dir. ; Jara, Miguel Ángel, dir.
Vivim en un món que està experimentant transformacions profundes en el qual semblés que tots/es fóssim cada vegada més connectats/es, teixint una gran interdependència. Però, mentre que en aquest context multicultural global alguns grups lideren aquest procés i es beneficien social i econòmicament d'aquests canvis, altres van cap a un major aïllament, migracions forçoses, pobresa estructural, precarietat, marginació social i una excessiva localització; el que, en definitiva porta a una creixent desigualtat i injustícia social tant en l'àmbit local com en el global. [...]
Vivimos en un mundo que está experimentando transformaciones profundas en el que pareciera que todos/as estuviéramos cada vez más conectados/as, tejiendo una gran interdependencia. Pero, mientras que en este contexto multicultural global algunos grupos lideran este proceso y se benefician social y económicamente de estos cambios, otros van hacia un mayor aislamiento, migraciones forzosas, pobreza estructural, precariedad, marginación social y una excesiva localización; lo que, en definitiva lleva a una creciente desigualdad e injusticia social tanto en lo local como en lo global. [...]
We live in a world that is undergoing profound transformations in which it seems that we are all increasingly connected, weaving a great interdependence. But, while in this global multicultural context some groups are leading this process and benefit socially and economically from these changes, others are heading towards greater isolation, forced migration, structural poverty, precariousness, social marginalization, and excessive localization; which ultimately leads to growing inequality and social injustice both locally and globally. [...]

2021  
2.
103 p, 6.0 MB Discovering Twitter through Computational Social Science Methods / Yu, Jingyuan ; Muñoz Justicia, Juan Manuel, dir.
Visibilitzant la vida quotidiana de la gent, Twitter s'ha convertit en una de les plataformes d'intercanvi d'informació més importants i ha atret ràpidament l'atenció dels científics. Investigadors de tot el món s'han centrat en les ciències socials i en els estudis d'Internet amb dades de Twitter com a mostra del món real, i en l'última dècada s'han dissenyat nombroses eines d'anàlisis i algorismes. [...]
Visibilizando la vida cotidiana de la gente, Twitter se ha convertido en una de las plataformas de intercambio de información más importantes y ha atraído rápidamente la atención de los científicos. [...]
As Twitter has covered up people's daily life, it has became one of the most important information exchange platforms, and quickly attracted scientists' attention. Researchers around the world have highly focused on social science and internet studies with Twitter data as a real world sample, and numerous analytics tools and algorithms have been designed in the last decade. [...]

2021  
3.
1 p, 723.2 KB Critical literacy in school : case study / Caballol Oliva, Violeta ; Castellví Mata, Jordi, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
The present research is a case study that aims to inquire in the area of critical literacy as a potential tool to develop critical thinking. It is commonly agreed that one of the functions of school is enabling people to think. [...]
2019
Grau en Educació Primària [896]  
4.
44 p, 1.7 MB Spatial Polarization of the Ecological Footprint distribution / Teixidó-Figueras, Jordi ; Duro, Juan Antonio ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
The international allocation of natural resources is determined, not by any ethical or ecological criteria, but by the dominance of market mechanisms. From a core-periphery perspective, this allocation may even be driven by historically determined structural patterns, with a core group of countries whose consumption appropriates most available natural resources, and another group, having low natural resource consumption, which plays a peripheral role. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2014 (XREAP ; 2014-02)  

Materials didàctics 1 registres trobats  
1.
32 p, 2.2 MB Social Sciences Library / Castells Prims, Oriol (Universitat Autònoma de Barcelona. Biblioteca de Ciències Socials) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Biblioteques
A presentation of the main digital resources of the Social Sciences Library to the students of the master MOBBE.
2022  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.