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1.
19 p, 241.3 KB Ser y estar as a semantic problem in Spanish : Polysemy and polyfunctionality of ser y estar in constructions with adjectives and participles / Luque Nadal, Lucía (Universidad de Málaga)
The verbal constructions of ser y estar with adjectives in current Spanish are characterized by their complexity and unpredictability. For this reason, they have been the subject of multiple studies that have tried to discover the linguistic keys of the functioning of both verbs. [...]
2022
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Vol. 24 (2022) , p. 81-99  
2.
49 p, 708.9 KB A categorial grammar of Spanish auxiliary chains / Krivochen, Diego Gabriel. University of Oxford ; Schmerling, Susan. Independent Researcher
Spanish auxiliary sequences as in Juan puede haber tenido que estar empezando a trabajar hasta tarde 'Juan may have had to be starting to work until late', traditionally termed auxiliary chains, have two properties that are not naturally captured in phrase-structure approaches to syntax: (i) they follow no a priori fixed order; auxiliary permutations have different meanings, none of which is any more basic than any other (cf. [...]
2022 - 10.5565/rev/isogloss.126
Isogloss, Vol. 8 Núm. 1 (2022) , p. 1-49 (Articles)  
3.
10 p, 176.5 KB Grammatica contrastiva, lessicografia e insegnamento : verbi transitivi-intransitivi e complementi / Padoan, Adriana (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Arqués, Rossend, 1953- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
Como autores del Grande Dizionario di Spagnolo Zanichelli (2012) (GDS), nos hemos enfrentado a varias cuestiones referentes a la taxonomía gramatical del español y el italiano. En este artículo exponemos el modo en que hemos resuelto en la práctica lexicográfica dos problemas relevantes: el tratamiento de los complementos y los verbos transitivos / intransitivos. [...]
As authors of the 'GrandeDizionario di Spagnolo Zanichelli' (2012) (GDS), we raised several questions on the description of grammatical voices in Spanish and Italian. In this article we present how we have dealt with lexicographic practice in relation to two issues: the treatment of objects and of transitive / intransitive verbs. [...]

2014 - 10.12795/ph.2014.v28.i02.09
Philologia hispalensis, Vol. 28 Núm. 3-4 (2014) , p. 235-244  
4.
14 p, 685.9 KB Teaching Spanish in the United States in the digital age : strategies and approaches on teaching Spanish in online and hybrid classes / She Honeycutt, Liane (Stanly Community College) ; Sears, Eli (Portland State University.)
Virtual technologies are omnipresent in everyday life and are becoming essential to either online, or hybrid classes. In higher education institutions in the United States, virtual platforms are in-creasingly used for teaching Spanish as a foreign language to students from varying back-grounds. [...]
Les tecnologies virtuals són omnipresents a la vida quotidiana i han esdevingut imprescindibles, tant a les classes online com presencials. A les institucions universitàries dels Estats Units, les plataformes virtuals s'utilitzen cada vegada més amb alumnes de diferents perfils que estudien espanyol com a llengua estrangera. [...]
Las tecnologías virtuales son omnipresentes en la vida cotidiana y se han vuelto imprescindibles tanto en las clases en línea como en las semipresenciales. En las instituciones universitarias de Estados Unidos, las plataformas virtuales se utilizan cada vez más para español como lengua extranjera a estudiantes con diferentes perfiles. [...]
Les nouvelles technologies sont omniprésentes dans la vie quotidienne et sont indispensables dans les cours de langues étrangères, que ce soit en mode asynchrone ou en mode hybride. Dans les universités américaines, les plateformes virtuelles sont de plus en plus prisées par les enseignants d'espagnol, qui enseignent à des étudiants de profils très variés. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.838
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e838 (Articles)  
5.
36 p, 749.6 KB Caerle/venirle/(entrarle) en n'agrado' : sobre el origen y la expansión de un subesquema construccional obsoleto / Alba-Salas, Josep (College of the Holy Cross (Estats Units d'Amèrica))
Siguendo el modelo construccionista diacrónico de Traugott y Trousdale (2013), nuestro estudio de corpus investiga el origen y la expansión de la estructura caerle/venirle/(entrarle) en + nombre de 'agrado', que solo nos ha dejado vestigios lexicalizados. [...]
Following Traugott and Trousdale's (2013) constructionist diachronic model, this corpus study examines the origin and expansion of the structure caerle/venirle/(entrarle) en + noun of 'liking', which has only left behind a few lexicalized remnants. [...]

2019 - 10.5565/rev/scriptum.97
Scriptum digital, Núm. 8 (2019) , p. 53-88  
6.
41 p, 1.3 MB La formación de los futuros docentes de Lengua Castellana : el lugar de la gramática en los planes de estudio universitarios / Bravo, Ana (Universidad de Murcia)
Constituye este estudio una revisión crítica de la formación gramatical que se ofrece en los grados universitarios de Lengua Española con objeto de conocer, en términos tanto de horas dedicadas como de la naturaleza de los contenidos, qué formación reciben los futuros profesores de Lengua Castellana en una materia que es central en el currículo de Secundaria y de Bachillerato. [...]
This paper assesses the role that grammar teaching plays in the Spanish language degree programmes offered by Spanish universities. In particular we focus on the academic training in grammar that future Spanish language teachers receive (i. [...]

2018 - 10.5565/rev/regroc.18
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 1 Núm. 1 (2018) , p. 37-77 (Articles)  
7.
50 p, 3.5 MB El papel de la gramática en los exámenes de Selectividad de Lengua castellana (1992-2017) / Sánchez Lancis, Carlos Eliseo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
El presente trabajo es un análisis de la evolución de los exámenes de lengua castellana de la denominada Selectividad (las actuales Pruebas de Acceso a la Universidad - PAU) durante veinticinco años (1992-2017), a partir de la propia experiencia como corrector durante todo este tiempo y como subcoordinador de la materia durante los últimos doce años (2006-2017). [...]
This article aims to offer an analysis of how the Spanish Language section of the national university entrance exam, the so-called PAU, has evolved over the last 25 years (1992-2017). It is based on the author's experience first as an exam reviewer and then, starting in 2006, as assistant coordinator of the Spanish exam. [...]

2018 - 10.5565/rev/regroc.11
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 1 Núm. 1 (2018) , p. 267-316 (Articles)  
8.
35 p, 1.1 MB Más de gramática, más que gramática : de lingüística cognitiva y enseñanza de ELE / Alhmoud, Zeina (Universidad de Granada. Departamento de Lingüística General y Teoría de la Literatura) ; Castañeda Castro, Alejandro (Universidad de Granada. Departamento de Lingüística General y Teoría de la Literatura)
La preponderancia en lingüística, sobre todo en la última parte del siglo XX, de los modelos de orientación chomskiana ha dado lugar a una disociación nada conveniente entre las prioridades de la descripción y explicación lingüísticas de cuño formalista y las necesidades propias de la enseñanza de lenguas extranjeras, sobre todo las que se relacionan con los modelos didácticos de corte comunicativo y los derivados de ellos. [...]
The preponderance in linguistics, especially during the latter part of the 20th century, of the models based on the Chomskyan orientation has led to a non-convenient dissociation between the priorities of the description and formalist linguistic explanation, and the characteristic needs of the foreign languages teaching field, especially the ones related to the communicativeoriented didactic models and the ones derived from them. [...]

2015 - 10.5565/rev/doblele.5
Doblele : revista de lengua y literatura, Vol. 1 (2015) , p. 102-135 (Articles)  
9.
16 p, 1.7 MB Contribución al estudio de las fuentes de la GRAE de 1917 / Gómez Asencio, José Jesús (Universidad de Salamanca) ; Zamorano Aguilar, Alfonso (Universidad de Córdoba)
El objetivo del trabajo es coadyuvar a la determinación de las fuentes (ignotas) de la GRAE de 1917. Se parte de la base de la GRAE de 1911 y de un documento poco conocido del tratadista Julio Cejador y Frauca (1864-1927), aparecido en la revista Nuevo mundo el 10 de mayo de 1918 y titulado "Robo en la Academia Española". [...]
The aim of this work is to assist in the determination of the (unbeknown) sources of the 1917 GRAE. We start from the base of 1911 GRAE and a little known document by monographer Julio Cejador y Frauca (1864-1927) that appeared in the Nuevo Mundo magazine on May 10th 1918. [...]

2015
Estudios de lingüística del español, Vol. 36 (2015) , p. 511-526 (Articles)  
10.
16 p, 689.8 KB Quand la persécution fait le linguiste / Maux-Piovano, Marie-Hélène (Université de Strasbourg)
Dans le cadre du numéro monographique des revues Estudios de Lingüística del Español dont le thème est Censuras, exclusiones y silencios en la historia de la lingüística hispánica, nous souhaiterions évoquer la figure d'un des précurseurs de l'enseignement de l'espagnol en France au moment où celui-ci s'érige en tant que discipline autonome, au début du XVIIème siècle. [...]
En el marco del número monográfico de la revista Estudios de Lingüística del Español sobre la temática Censuras, exclusiones y silencios en la historia de la lingüística hispánica, nos proponemos evocar a uno de los precursores de la enseñanza del español en Francia en la época en la que se vuelve disciplina autónoma, a principios del siglo XVII. [...]
The present article, written in the context of a monograph on the theme of Censuras, exclusiones y silencios en la historia de la lingüística hispánica, published by the reviews Estudios de Lingüística del Español, focusses on one of the precursors of Spanish teaching in France at the time when it emerged as a discipline in its own right, namely the beginning of the XVII century. [...]

2015
Estudios de lingüística del español, Vol. 36 (2015) , p. 57-72 (Articles)  

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