1.
|
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
|
5.
|
34 p, 640.0 KB |
Primary education degree programs in Alicante, Barcelona and Helsinki : Could the differences in the mathematical knowledge of incoming students be explained by the access criteria?
/
Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Laine, Anu (University of Helsinki) ;
Llinares, Salvador (Universitat d'Alacant)
This perspective paper draws on the interest in ensuring that students who enter primary teacher training programs have a solid background knowledge of mathematics. We describe the access criteria and requirements for admission to the primary education degree programs at the Universidad de Alicante and Universitat Autònoma de Barcelona, in Spain, and the University of Helsinki, in Finland. [...]
2021 - 10.31129/LUMAT.9.1.1468
LUMAT : International Journal on Math, Science and Technology Education, Vol. 9 Núm. 1 (2021) , p. 174-207
|
|
6.
|
23 p, 355.7 KB |
Colaboración y uso de las TIC como factores del desarrollo profesional docente en el contexto educativo uruguayo : protocolo de análisis para un estudio de casos múltiple
/
Questa-Torterolo, Mariela ;
Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Meneses, Julio (Universitat Oberta de Catalunya)
La colaboración entre docentes, con o sin uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), constituye un factor determinante en su desarrollo profesional y, en consecuencia, un elemento clave para el buen funcionamiento de los centros educativos y la calidad del sistema escolar. [...] Collaboration between teachers, with or without the use of information and communication technologies (ICT), is a determining factor in their professional development and, therefore, a key element for the proper functioning of educational centers and the quality of school system. [...]
2018 - 10.18861/cied.2018.9.1.2818
Cuadernos de Investigación Educativa, Vol. 9 Núm. 1 (2018) , p. 13-34
|
|
7.
|
22 p, 1.5 MB |
Las concepciones de docentes universitarios de ciencias sobre los contenidos
/
Rivero García, Ana (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales) ;
Hamed, Soraya (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales) ;
Delord, Gabriela (Universidad de Sevilla) ;
Porlán Ariza, Rafael (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales)
En este trabajo se analiza la evolución de las concepciones sobre los contenidos de 16 docentes universitarios de ciencias, cuando realizan ciclos de mejora en el aula en un curso de formación. Para ello, se ha utilizado un cuestionario inicial de preguntas abier-tas y un informe final público sobre su práctica docente. [...] This work analyzes the evolution of content concepts among 16 university science pro-fessors participating in the Classroom Improvement Cycles (CIC) within the scope of a training program. For this, an initial, open-question questionnaire and a public final re-port about their teaching practice were used, together with a qualitative methodology based on the analysis of content for both instruments. [...]
2020 - 10.5565/rev/ensciencias.2845
Enseñanza de las ciencias, Vol. 38 Núm. 3 (2020) , p. 15-35 (Investigaciones Didácticas)
|
|
8.
|
3 p, 285.3 KB |
A call for contributions from Content-Pedagogy Specialists
/
Escobar Urmeneta, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
The A-B-C of Content Learning in CLIL Settings section of CJ aims to become a forum where the role of PCK in CLIL can be explored collaboratively, thus helping to fill a gap in the field. With this purpose, The A-B-C invites content-area specialists and PCK-Language teacher tandems to make informed contributions about how best to approach the teaching and learning of their particular subject matter in language development settings such as CLIL and Immersion classrooms, or Language Reception programmes for newly arrived students with migration backgrounds. La secció L'A-B-C de l'aprenentatge de continguts en contextos CLIL de CJ pretén convertir-se en un fòrum on es pot explorar el paper de CPC (Coneixement Pedagògic del Contingut) en AICLE de forma col·laborativa, ajudant així a omplir un buit en aquest camp. [...] La sección El A-B-C del aprendizaje de contenidos en contextos AICLE de CJ pretende convertirse en un foro donde el rol de CPC (Conocimiento Pedagógico del Contenido) en CLIL pueda explorarse colaborativamente, ayudando así a llenar un vacío en el campo. [...]
2018 - 10.5565/rev/clil.7
CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 1 Núm. 1 (2018) , p. 45-47 (The A-B-C of Content Learning in CLIL Settings)
|
|
9.
|
|
10.
|
26 p, 1.1 MB |
La sociedad del conocimiento y las TICS : una inmejorable oportunidad para el cambio docente
/
Sánchez Asín, Antonio (Universitat de Barcelona) ;
Boix Peinado, Josep LLuís (Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació) ;
Jurado de los Santos, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona)
Las reformas de la LOE (2006) aprobadas por el Gobierno español pretenden paliar el nivel de "fracaso escolar" dentro del sistema educativo, a través de medidas para recuperar la actitud del esfuerzo, la potenciación de la autoridad de los directores en centros, la reordenación de contenidos curriculares y de los ciclos, la formación del profesorado, la formación continua y la revalorización de la función docente. [...] The LOE's reforms (2006) approved by the Spanish government pretend to mitigate the high level of scholar desertion in their educational system by taking measures to recover the attitude of making an effort, empowering the director's authority in centres, reorganizing the curriculum contents and terms, training teaching staff and by continuous training and revaluation of the docent function. [...]
2009
Pixel-bit. Revista de medios y educación, Núm. 34 (2009) , p. 179-204
|
|