Resultats globals: 41 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 38 registres trobats
Documents de recerca, 3 registres trobats
Articles 38 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
11 p, 1.5 MB Teachers' closeness of professional relationship and its role in learning perception after reciprocal peer observation / Ribosa Martínez, Jesús (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Noguera, Ingrid (Universitat de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Monguillot, Meritxell (Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya) ; Duran Gisbert, David 1963- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Extant literature on reciprocal peer observation has reported teachers' perception of positive effects on interpersonal relationships. However, pretest-posttest evidence is missing (first aim), and its role in teacher learning has not been examined (second aim). [...]
2024 - 10.1016/j.tate.2024.104469
Teaching and Teacher Education, Vol. 140 (2024) , art. 104469  
2.
4 p, 161.7 KB L'aportació de Jordi Domènech a la formació continuada del professorat / Manresa Potrony, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació) ; Oliveras Prat, Begonya (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Santacruz Parrilla, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació)
En l'article s'exposa la perspectiva que té l'ICE de la UAB de Jordi Domènech com a formador de professorat, a partir de l'experiència de col·laboració viscuda i del repàs dels cursos que hi va impartir. [...]
The article presents the UAB ICE's perspective on Jordi Domènech as a teacher trainer. It draws from his collaborative experiences and a comprehensive review of the courses he conducted. This reflection highlights the distinctive features of his training methodologies and his identity as a trainer, showcasing his commitment to staying abreast of the latest trends in education and addressing the current needs of the education system.
En el artículo se expone la perspectiva que tiene el ICE de la UAB de Jordi Domènech como formador de profesorado, a partir de la experiencia de colaboración vivida y del repaso de los cursos que impartió. [...]

2024 - 10.5565/rev/ciencies.507
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 36-39 (Articles)  
3.
21 p, 516.7 KB Reducing teachers' resistance to reciprocal peer observation / Ribosa Martínez, Jesús (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Corcelles Seuba, Mariona (Universitat Ramon LLull) ; Morodo, Andy (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Duran Gisbert, David 1963- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Despite the evidence supporting reciprocal peer observation (RPO) for teacher professional development, extant literature has reported that teacher resistance is a barrier to its implementation. Few studies have analysed the variables that moderate resistance to RPO. [...]
2023 - 10.1111/ejed.12606
European journal of education, 2023, p. e12606-21  
4.
18 p, 244.0 KB Formadores informales en las redes sociales : nuevas vías para el desarrollo profesional docente / Marcelo-Martínez, Paula (Universidad de Sevilla) ; Mosquera Gende, Ingrid (Universidad Internacional de La Rioja)
El amplio uso de las redes sociales por parte del profesorado permite la aparición de nuevas modalidades de aprendizaje. Como parte de su labor, los docentes llevan a cabo actividades de desarrollo profesional a lo largo de su carrera, muchas de ellas en línea. [...]
L'ampli ús de les xarxes socials per part del professorat permet l'aparició de noves modalitats d'aprenentatge. Com a part de la seva feina, els docents duen a terme activitats de desenvolupament professional al llarg de la seva carrera, moltes en línia. [...]
The extensive use of social networks by teachers is enabling the emergence of new learning modalities. As part of their work, teachers engage in professional development activities throughout their careers, often online. [...]

2023 - 10.5565/rev/analisi.3650
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 69 (2023) , p. 113-129 (Articles)
2 documents
5.
15 p, 134.2 KB Colaboración docente bajo el modelo de comunidades profesionales de aprendizaje / Peña Ruz, Marcela Andrea (Universidad de Chile)
La colaboración entre pares es reconocida como una práctica que fortalece el aprendizaje del profesorado. Es por ello por lo que resulta necesario avanzar hacia una cooperación sistemática que responda a los problemas de la práctica docente y donde se haga público el trabajo de aula hacia la construcción de una comunidad profesional de aprendizaje. [...]
La col·laboració entre iguals és reconeguda com una pràctica que enforteix l'aprenentatge del professorat. Per aquesta raó esdevé necessari avançar vers una cooperació sistemàtica que doni resposta als problemes de la professió docent i que faci públic el treball d'aula cap a la construcció de comunitats professionals d'aprenentatge. [...]
Collaboration among peers is recognized as a practice that strengthens teacher training. Hence it is necessary to move towards systematic collaboration that addresses issues around the practice of teaching, and that makes the work done in the classroom more open, in order to develop a professional learning community. [...]

2023 - 10.5565/rev/educar.1635
Educar, Vol. 59 Núm. 2 (2023) , p. 403-417 (Temas de investigación)  
6.
14 p, 913.1 KB Distributed Leadership : School Principals' Practices to Promote Teachers' Professional Development for School Improvement / Galdames Calderón, Marisol (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Distributed leadership is based on increasing the knowledge and skills of those who play the role of leaders at schools. The objectives of this study are (a) to analyze school principals' practices aimed at creating professional development opportunities to promote teacher leadership for school improvement and (b) to relate the perceptions of teacher leaders regarding the professional development opportunities granted by principals. [...]
2023 - 10.3390/educsci13070715
Education sciences, Vol. 13 Núm. 7 (july 2023) , article 715  
7.
12 p, 352.9 KB L'observació entre iguals com a mecanisme de desenvolupament professionaldocent. La percepció dels participants de la Xarxa de Competències Bàsiques / Duran Gisbert, David 1963- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Corcelles Seuba, Mariona (Universitat Ramon Llull) ; Miquel, Ester (Universitat Autònoma de Barcelona)
La observación entre iguales consiste en parejas de docentes, con grados de experiencia similar, que acuerdan observarse mutuamente uno o varios aspectos pedagógicos de su acción en el aula, por medio de instrumentos de recogida de evidencias, para posteriormente ofrecerse retroalimentación constructiva mutua, que permita reflexionar para encontrar objetivos de mejora. [...]
L'observació entre iguals consisteix en parelles de docents, amb graus d'experiència similar, que acorden observar-se mútuament un o diversos aspectes pedagògics de la seva acció a l'aula, per mitjà d'instruments de recollida d'evidències, per posteriorment oferir-se retroalimentació constructiva mútua, que permeti reflexionar per trobar objectius de millora. [...]
Peer observation consists of pairs of teachers, with similar degrees of experience, who agree to observe each other focusing on one or different pedagogical aspects from their action in class. Evidence-gathering tools are used to offer constructive mutual feedback afterwards, which enables reflection to set goals for improvement. [...]

Associació Catalana de Psicopedagogia i Orientació, 2020 - 10.32093/ambits.vi53.2636
Àmbits de psicopedagogia i orientació, Vol. 53 (2020) , p. 49-61
2 documents
8.
19 p, 1005.7 KB Analysis of Tutoring in the Professional Development of STEM Teachers / Ricart, M. (Universitat de Lleida. Departament de Matemàtica) ; Estrada, Assumpta (Universitat de Lleida. Departament de Matemàtica) ; Fortuny, Josep M. (Josep Maria) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
The aim of this work is to explore the impact of the use of five lenses for the professional development of mathematics teachers in a Practicum environment of a master's degree in Teaching in Secondary Schools in Spain, based on based on the video-related model and facilitated by a tutor. [...]
2022 - 10.3390/math10183331
Mathematics, Vol. 10 Núm. 18 (september 2022) , article 3331  
9.
14 p, 1.0 MB What is mathematics teaching talk for? A response based on three sites of practice in mathematics education / Planas, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Adler, Jill (University of Witwatersrand) ; Mwadzaangati, Lisnet (University of Malawi)
During the last decades, the study of how learners and teachers of mathematics use the resource of language has contributed to our understanding of mathematics teaching and learning in a variety of classrooms and cultures. [...]
2022 - 10.1007/s11858-022-01452-5
ZDM - Mathematics Education, 07 December 2022  
10.
15 p, 941.9 KB The Ins and Outs of Teamworking : When University Teachers, in-Service Secondary Teachers and Pre-Service Teachers Collaborate to Transform Learning / Masats, Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Guerrero, Paula (Universitat Autònoma de Barcelona)
Initiatives for teachers' professional development should rely on the epistemology of practice, that is, be founded on the premise that reflective teachers construct professional knowledge and develop professional skills through practice and through planning, observing or analysing practice. [...]
2018 - 10.26417/ejser.v5i3.p185-193
European Journal of Social Science Education and Research, Vol. 5 Núm. 3 (September 2018) , 185-199  

Articles : 38 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Documents de recerca 3 registres trobats  
1.
44 p, 614.2 KB El Supervisor educatiu : una figura per a la millora professional del docent / Arnijas Fàbregas, Joan ; Puente, Sílvia, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
Com a futur mestre que està acabant la seva formació inicial universitària, em pregunto quines opcions tinc per continuar aprenent i instruint-me. Aquest treball parteix de la pràctica reflexiva, que és una metodologia formativa útil pels docents. [...]
Como futuro maestro que está terminando su formación inicial universitaria, me pregunto qué opciones tengo para seguir aprendiendo e instruyéndome. Este trabajo parte de la práctica reflexiva, que es una metodología formativa útil para los docentes. [...]
As a future teacher who is finishing his initial college education, I wonder which continuous-learning and instructing options I have. This paper is based on reflective practice, which is a useful formative methodology for teachers. [...]

2022
Grau en Educació Primària [1140]  
2.
694 p, 12.0 MB La adquisición de las competencias docentes digitales para el desarrollo profesional del docente universitario / Santos Guimarães Carvalho, Isamélia ; Tejada Fernández, José, dir. ; Pozos Pérez, Katia Verónica, dir.
L'objectiu d'aquest treball de recerca és identificar les necessitats formatives emergents i necessàries per al desenvolupament professional de l'professorat universitari. Aquestes necessitats formatives estan enfocades a les demandes ascendents de la Societat de la informació i de el coneixement, les quals són imprescindibles per al desenvolupament professional docent. [...]
El objetivo del presente trabajo de investigación es identificar las necesidades formativas emergentes y necesarias para el desarrollo profesional del profesorado universitario. Dichas necesidades formativas están enfocadas en las demandas ascendientes de la Sociedad de la información y del conocimiento, las cuales son imprescindibles para el desarrollo profesional docente. [...]
The objective of this research is to identify the emerging and necessary training needs for the professional development of university teaching staff. Those training needs are focused on the ascending demands of the Information and Knowledge Society, which are essential for teacher professional development. [...]

2020  
3.
547 p, 6.1 MB L'avaluació de les competències del psicomotricista en l'àmbit educatiu per millorar el seu desenvolupament professional / Forcadell Dragó, Xavier ; Martínez Mínguez, Lurdes, dir. ; Camps Llauradó, Misericòrdia, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal
La disciplina de la psicomotricitat ha augmentat la seva presència dins l'àmbit educatiu, per la seva importància en l'afavoriment del desenvolupament integral de l'infant. La figura del mestre psicomotricista resulta fonamental, però requereix d'una tecnicitat, competències i formació específiques que fan que sigui complexa de portar a la pràctica. [...]
The psychomotricity discipline has increased its presence in education sphere for its important in the comprehensive development of children. The psychomotrician teacher has got a key role but it requires technicality, competences and specific training which make it complex to implement. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.