Resultats globals: 60 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 56 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 1 registres trobats
Llibres i col·leccions, 1 registres trobats
Documents de recerca, 2 registres trobats
Articles 56 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
9 p, 290.3 KB La lògica mercantilista, el fonament actual dels estudis universitaris. Una reflexió entorn del Grau en Periodisme / Terrón Blanco, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona)
Ens plantegem mostrar com el discurs neoliberal impulsat pel Banc Mundial des de finals del segle passat va aconseguir que el funcionament i les finalitats de les universitats es guiessin en gran manera per la lògica del mercat. [...]
Se muestra cómo el discurso neoliberal impulsado por el Banco Mundial desde finales del siglo XX consiguió que el funcionamiento y las finalidades de las universidades se guiaran en gran medida por la lógica del mercado. [...]
We set out to show how the neoliberal discourse of the World Bank achieved, since the end of the last century, that the operation and purposes of universities were guided to a great extent by the logic of the market. [...]

2023 - 10.34810/qcac49id420925
Quaderns del CAC, Núm. 49 (octubre 2023) , p. 7-15
3 documents
2.
17 p, 344.8 KB What do we know so far about the research-teaching nexus in Initial Teacher Training? Findings from a systematic review / Wang, Yuqian (Durham University. School of Education) ; Newton, Douglas (Durham University. School of Education) ; Moger, Pauline (Durham University. School of Education) ; Ion, Georgeta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Arnau-Sabatés, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
Initial Teacher Education (ITE) Programmes comprise campus-based teaching sessions and school practice. This article carries out a systematic review from the context of Initial Teacher Education programmes in Higher Education, using the term 'nexus' to summarise the various ways research is integrated into campus-based teaching, and the various forms of research-informed teaching in school placement within ITE programmes. [...]
2023 - 10.1002/rev3.3405
Review of Education, Vol. 11,e.3405, Núm. 2 (2023) , p. 1-17  
3.
19 p, 477.1 KB Unlocking the potential of research-informed practice : Insights into benefits, challenges, and significance among teachers in Catalonia, Poland, and England / Ion, Georgeta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Kowalczuk-Walędziak, Marta (University of Białystok. Faculty of Education) ; Brown, Chris (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Dret)
This survey-based study delves into the intricate interplay of research utilisation in the pedagogical approaches of a sample of 534 teachers across Catalonia (Spain), Poland, and England. Applying Baudrillard's Theory of Consumption lenses, we present novel insights into the multifaceted aspects of research use, including its benefits, costs, and significance within the teaching profession. [...]
Wiley-Blackwell, 2024 - 10.1111/ejed.12639
European journal of education, 2024, p.1-19  
4.
14 p, 1.0 MB What is mathematics teaching talk for? A response based on three sites of practice in mathematics education / Planas, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Adler, Jill (University of Witwatersrand) ; Mwadzaangati, Lisnet (University of Malawi)
During the last decades, the study of how learners and teachers of mathematics use the resource of language has contributed to our understanding of mathematics teaching and learning in a variety of classrooms and cultures. [...]
2022 - 10.1007/s11858-022-01452-5
ZDM - Mathematics Education, 07 December 2022  
5.
16 p, 209.6 KB Aportaciones femeninas a las teorías de la comunicación : una propuesta para la docencia y la ciencia / García-Jiménez, Leonarda (Universidad de Murcia / Colorado State University)
Las teorías de la comunicación son un campo de estudio en el que con frecuencia se han silenciado las aportaciones de mujeres investigadoras. Por ello, este artículo tiene como principal objetivo desarrollar un marco que analice el campo de la comunicación a partir de la figura de destacadas investigadoras que históricamente han tendido a quedar al margen de los relatos oficiales a pesar de la importancia de sus contribuciones. [...]
Les teories de la comunicació són un camp d'estudi en el qual sovint s'han silenciat les aportacions de les dones investigadores. Per això, aquest article té com a objectiu principal desenvolupar un marc que analitzi el camp de la comunicació a partir de la figura de destacades investigadores que històricament han tendit a quedar al marge dels relats oficials tot i la importància de les seves contribucions. [...]
Communication theories are a field of study in which the scientific contributions of female researchers have tended to be silenced. For this reason, the main purpose of this paper is to develop a framework to analyse the field of communication based on leading researchers who historically have tended to remain at the margins of official accounts, despite the importance of their contributions. [...]

2021 - 10.5565/rev/analisi.3327
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 65 (2021) , p. 121-135 (Articles)  
6.
14 p, 159.3 KB La didáctica de la literatura : hacia la consolidación del campo / Munita, Felipe (Universidad Austral de Chile)
La formación de lectores conforma uno de los objetivos socioeducativos más relevantes que las sociedades contemporáneas le asignan a la escuela. En los últimos años, la investigación y la experiencia educativa han demostrado que una de las claves para avanzar en este propósito es la atención a la lectura literaria en tanto espacio privilegiado para el desarrollo de hábitos y competencias de lectura durante la escolaridad obligatoria. [...]
Undoubtedly, the formation of readers is one of the most relevant social educational objectives that contemporary societies assign to school. In recent years, research and educational experience have shown that one of the keys to progress in this purpose is the attention paid to literary reading, as a privileged opportunity for developing reading habits and skills during compulsory schooling. [...]

2017 - 10.1590/S1517-9702201612151751
Educação e Pesquisa, Vol. 43 Núm. 2 (Abril-Junio 2017) , p. 379-392  
7.
19 p, 229.5 KB El sujeto lector didáctico : "lectores que enseñan y profesores que leen" / Munita, Felipe (Universidad Católica de Temuco)
El interés por los hábitos lectores del profesorado ha impulsado una serie de estudios que exploran las prácticas culturales del mediador en relación a la lectura. La relevancia que ha adquirido esta línea de investigación hace necesario un balance para visualizar aquello que sabemos sobre las complejas relaciones entre quien se es como profesor y quien se es como lector. [...]
Interest in the reading habits of teachers has initiated a series of studies that explore reading mediators' cultural practices. The relevance that this line of inquiry has acquired has made an overview necessary so as to better see what is known about the complex relationship between those who are teachers and those who are readers. [...]

2018 - 10.15645/Alabe2018.17.2
Álabe: Revista de la Red de Universidades Lectoras, Núm. 17 (Enero-Junio 2018)  
8.
13 p, 569.4 KB Retos en las funciones de la universidad en la sociedad del conocimiento / Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Mentado, Trinidad (Universitat de Barcelona)
Desde hace años la universidad está en permanente proceso de revisión y cambio para adaptarse a las demandas del entorno. Nuestro objetivo es hacer una revisión de los retos que cada una de las funciones de la universidad debe atender para dar respuesta a las exigencias del momento. [...]
For years, the university has been in a permanent process of revision and change to adapt to the demands of the environment. Our goal is to review the challenges that each function of the university must meet to respond to the demands of the context. [...]

2019 - 10.20420/ElGuiniguada.2019.263
El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, Núm. 28 (2019) , p. 19-30  
9.
13 p, 243.5 KB Trabajo docente en equipo en evaluación formativa : redes de trabajo y trabajo en red en educación física / Capllonch Bujosa, Marta (Universitat de Barcelona) ; Camerino i Foguet, Oleguer (Universitat de Lleida) ; Buscà Donet, Francesc (Universitat de Barcelona) ; Martín Horcajo, Montse (Universitat de Vic) ; Martínez Mínguez, Maria Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona)
Una de las principales características de la docencia universitaria actual es la necesidad de vincularla a la innovación y a la investigación, y a la vez, que ésta sea el resultado de un trabajo colaborativo entre docentes preocupados tanto por una docencia de calidad, como por una implicación cada vez más exhaustiva del alumnado en su propio proceso educativo. [...]
One of the main characteristics of current university teaching methodology is the necessity to link it with innovation and research. In addition it is necessary for the teaching methodology to be a result of collaborative work between lecturers, who are as pre-occupied with the quality of the teaching as well as increasing the inclusion of students in their own process of learning. [...]

2008
Revista Fuentes, Núm. 8 (2008) , p. 176-188  
10.
22 p, 212.7 KB Historia de una travesía inconclusa : la comunicación para el desarrollo y el cambio social en la investigación y la docencia universitarias en España / Fernández Viso, Ana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura)
Los estudios de comunicación para el desarrollo y el cambio social cuentan con medio siglo de existencia en el ámbito académico internacional. Razones de índole histórico-política y factores contextuales explican su tardía recepción en España, ya en los años ochenta, así como la marginal atención que les ha prestado nuestra academia hasta la primera década de los años 2000. [...]
The studies of Communication for Development and social change have half a century of existence in the international academic level. Reasons of a political nature and contextual factors explain its late reception at Spain, in the eighties, as well as the marginal attention that has given them our Academy until the first decade of the 2000s. [...]

2012
CIC : cuadernos de información y comunicación, Vol. 17 (2012) , p. 41-62  

Articles : 56 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Contribucions a jornades i congressos 1 registres trobats  
1.
5 p, 319.8 KB Analysis of social inequalities : teaching and investigative theory and practice / Collado Sevilla, Ana Antonia (Universitat de Barcelona) ; Fachelli, Sandra (Universitat de Barcelona)
The proposal of this communication is to present a living of teaching innovation in which the teaching of Sociology is linked to the research developed in the European project INCASI: International Network for Comparative Analysis of Social Inequalities, of which the teachers are part. [...]
2018
International Conference of Education, Research and Innovation : annual ICERI2018 Meeting the Challenges of 21st Century Learning. Sevilla, Andalusia, 11th : 2018
2 documents

Llibres i col·leccions 1 registres trobats  
1.
19 p, 384.8 KB Investigar las propias prácticas docentes a través de la investigación-acción / Pascual Calvo, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Research-publishing.net, 2017
Qualitative approaches to research on plurilingual education - Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe - Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe, 2017, p. 69-106
2 documents

Documents de recerca 2 registres trobats  
1.
87 p, 1.1 MB El uso de las TIC en la enseñanza del chino : una revisión bibliográfica de las publicaciones de acceso abierto / Ting, Tang ; Rovira-Esteva, Sara, dir. ; Casas-Tost, Helena ; Fundació Universitat Autònoma de Barcelona ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca sobre la Traducció entre el Xinès i el Castellà/Català - TXICC ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
El presente trabajo recopila 106 artículos de la Chinese Language Teaching Methodology and Technology y la Journal of Technology and Chinese Language Teaching publicados entre 2010 y 2019. Se utiliza el método de análisis mixto para realizar una revisión bibliográfica. [...]
In this article, we analyze 106 documents related to ICT and Chinese language teaching in the two online journals "Chinese Teaching Methods and Technology" and "Technology and Chinese Teaching" from 2010 to 2019. [...]
本文用文献计量分析法和归纳法,分析了2010年至2019间《汉语教学方法与技术》及《科技与中文教学》两本网络期刊中,与信息通信技术和汉语教学相关的106篇文献,试图明确当前该话题的研究热点,存在问题,及未来发展方向.


Màster Universitari en Didàctica del Xinès per a Hispanoparlants [1398]  
2.
36 p, 228.7 KB Disseny i experimentació d'un model de formació del professorat per a aules de semiimmersió en llengua estrangera. 200700011 / Escobar Urmeneta, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; CLILSI ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
Cl projecte 2007ARIE00011 "Disseny i experimentació d'un model de formació del professorat per a aules de Semiimmersió en llengua estrangera" és una continuació de la recerca duta a terme en el marc del projecte 2006ARIE10011. [...]
This project is a continuation of the research undertaken under the framework of the project 2006ARIE10011. One of its outcomes was the design of a Teacher Education Component, which is aimed at enabling pre-service teachers to implement Content and Language Integrated Learning (CLIL) programmes. [...]

2009 (Memòria justificativa de recerca ARIE)  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.