Results overview: Found 134 records in 0.02 seconds.
Articles, 113 records found
Research literature, 21 records found
Articles 113 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
24 p, 2.0 MB ¿Qué ciencia se presenta en los libros de texto de Educación Secundaria? / Ibáñez-Ibáñez, Margarita Minerva (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Romero-López, María del Carmen (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Jiménez-Tejada, María del Pilar (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Este trabajo muestra un análisis de los temas que introducen la ciencia en los libros de Biología y Geología y Física y Química de Educación Secundaria. El objetivo es caracterizar la visión de la «naturaleza de la ciencia» que estos presentan, comprobar si se diferencia ciencia de pseudociencia y estudiar la presencia de ciertos conceptos. [...]
This paper presents a study based on an analysis of introductory lessons to biology and geology and to physics and chemistry in Secondary Education textbooks. The aims of this study are to characterize the view on the «nature of science» that is transmitted, to determine whether science is differentiated from pseudoscience and to detect whether certain concepts appear, by examining both the theoretical content of the textbooks and the recommended activities. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2668
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 3 (2019) , p. 49-71 (Investigaciones Didácticas)  
2.
24 p, 382.1 KB Opinion text : an integrated pathway of writing and the perceptions of students / Sebastião, Isabel (Universidade de Porto. Centre of Linguistics)
This article presents an exploratory study that focuses on the writing process through the creation of a didactic project which aims to understand how students deal with the specific learning of an opinion text. [...]
En aquest article, presentem un estudi exploratori centrat en el procés d'escriptura a través de la creació d'un projecte didàctic que busca de comprendre com els estudiants es relacionen amb un curs d'aprenentatge específic de text d'opinió. [...]
En este artículo, presentamos un estudio exploratorio que se centra en el proceso de escritura a través de la creación de un proyecto didáctico cuyo objetivo es comprender cómo los estudiantes se relacionan con un curso de aprendizaje específico de texto de opinión. [...]
Dans cet article, nous présentons une étude exploratoire qui se concentre sur le processus d'écriture à travers la création d'un projet d'implémentation didactique visant à comprendre le rapport entre les étudiants et un cours d'apprentissage spécifique. [...]

2019 - 10.5565/rev/jtl3.812
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 2 (june-july 2019) , p. 78-101 (Articles)  
3.
34 p, 1.1 MB Algunas pistas sobre cómo (no) enseñar gramática a los más pequeños / Carrasco Gutiérrez, Ángeles (Universidad de Castilla La-Mancha)
Este artículo constituye una revisión crítica del modo en que se presentan los contenidos gramaticales en los libros de texto de la materia de Lengua de los dos últimos ciclos de Primaria. El objetivo que se persigue es señalar los obstáculos que se derivan de la transposición didáctica realizada por estos manuales escolares para el desarrollo de la conciencia metalingüística de los alumnos. [...]
The paper investigates how grammar contents are presented in the textbooks used by primary students in the Spanish public school system. Our main purpose is to show the issues derived from the didactic transposition of metalinguistic awareness included in schoolbooks. [...]

2018 - 10.5565/rev/regroc.6
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 1 Núm. 1 (2018) , p. 79-112 (Articles)  
4.
6 p, 389.7 KB Voz y señas y el recurso de las TIC'S en : la comunicación, alfabetización, redacción de textos y la comprensión lectora, para la inclusión de personas sordas / Martinez Treviño, Olga Elizabeth
Voz y Señas, aplicación tecnológica para la comunicación, alfabetización, redacción de textos, comprensión lectora y socialización de personas sordas. Por sus componentes y periféricos permite la comunicación con voz / texto / señas, en diferentes idiomas que utilicen sean el abecedario mexicano o internacional, además de que puede ser utilizado con internet o intranet, abarcando todas las zonas y regiones más alejadas para su uso. [...]
2019
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 37 (Junio 2019) (Bones pràctiques i Recursos)  
5.
20 p, 273.8 KB Silencios y metáforas : analogías en el uso de la ambigüedad en "El huésped" de Amparo Dávila y el cine de terror (pos)moderno / Carrera Garrido, Miguel (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (Polònia))
El texto estudia el relato de la mexicana Amparo Dávila "El huésped" (1959) a la luz de cierta línea del horror posmoderno, donde cuenta más lo no dicho, lo sugerido, que lo expresado literalmente. [...]
The text studies the short story of the Mexican Amparo Dávila "The Guest" (1959) in the light of a certain type of postmodern horror, where what is left unsaid, what is suggested, is more important than what is stated explicitly. [...]

2018 - 10.5565/rev/brumal.516
Brumal, Vol. 6 Núm. 2 (2018) , p. 187-206 (Monograph)  
6.
31 p, 809.5 KB Análisis de las actividades propuestas por un libro de texto : el caso de la medida / Mengual, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Albarracín i Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo estudiamos la propuesta de enseñanza de la medida presente en los libros de texto de matemáticas de la etapa de Educación Primaria (6-12 años) de una de las editoriales más utilizadas en España. [...]
In this paper we study activities proposed by a Elementary Education (6 to 12 years old) math textbook, this textbook belongs to one of the most used publishers in Spain. We conducted a qualitative analysis of measurement activities proposed by the textbook. [...]

2017 - 10.17583/redimat.2017.2415
REDIMAT : Revista de Investigación en Educación Matemática, Vol. 2 Núm. 6 (Junio 2017) , p. 136-163  
7.
18 p, 359.6 KB El libro de texto, las ilustraciones y la actitud hacia la Ciencia del alumnado : percepciones, experiencias y opiniones del profesorado / Aguilera Morales, David (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Perales Palacios, Francisco Javier (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Materiales educativos como el libro de texto y las ilustraciones incluidas en ellos son habitualmente empleados en la enseñanza de las ciencias, de modo que estudiar su influencia en la actitud hacia la Ciencia del alumnado es apremiante, aún más cuando esta no atraviesa un buen momento. [...]
Educational materials such as textbooks and illustrations included in them are usually used for science teaching, so studying their influence on the student's attitude to Science is pressing, especially when this variable is not going through a good moment. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2423
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 3 (2018) , p. 41-58 (Investigaciones Didácticas)  
8.
20 p, 907.9 KB Los microorganismos en la educación primaria : ideas de los alumnos de 8 a 11 años e influencia de los libros de texto / Ballesteros de la Cruz, María Isabel (Universidad de Castilla-La Mancha) ; Paños Martínez, Esther (Universidad de Castilla-La Mancha) ; Ruiz Gallardo, José Reyes (Universidad de Castilla-La Mancha)
La relevancia de los microorganismos en la biosfera y sus crecientes aplicaciones en diferentes ámbitos los convierten en un contenido imprescindible para los escolares. Este estudio analiza, mediante el empleo del dibujo y preguntas abiertas, las ideas que los alumnos de entre 8 y 11 años tienen sobre los microorganismos. [...]
La importància dels microorganismes a la biosfera i les seves creixents aplicacions en diferents àmbits els han convertit en un contingut imprescindible a les aules. Aquest estudi analitza quines idees té l'alumnat d'entre 8 i 11 anys sobre els microorganismes i ho fa a través del dibuix i preguntes obertes. [...]
The relevance of microorganisms in the biosphere and their growing applications in different areas make them an essential content for schoolchildren. This research, through the use of drawing and open questions, analyzes the preconceptions that students aged between 8 and 11 have on microorganisms. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2274
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 1 (2018) , p. 79-98 (Investigaciones Didácticas)  
9.
16 p, 124.6 KB Alteritat i relació educativa en entorns vulnerables / Palou, Juli, 1954- (Universitat de Barcelona) ; Fons, Montserrat (Universitat de Barcelona)
L'article sorgeix d'un procés de formació realitzat en dos centres escolars que acullen alumnes que provenen d'entorns familiars vulnerables a nivell social. Els objectius eren diversos: saber què acosta els docents a aquests centres; fins a quin punt s'hi senten implicats i què els ajuda a fer front als reptes que hi van sorgint. [...]
El presente artículo surge de un proceso de formación realizado en dos centros escolares que acogen a alumnos provenientes de entornos familiares vulnerables a nivel social. Los objetivos eran diversos: saber qué aproxima a los docentes a estos centros; hasta qué punto se sienten implicados en ellos y qué les ayuda a afrontar los retos que les van surgiendo. [...]
This article has emerged from a training process carried out in two schools which receive students from a social context characterized by vulnerable family environments. The objectives of the study are diverse: to determine the approaches taken by teachers in these schools, the extent of their involvement and what helps them in confronting the challenges of their work. [...]

2018 - 10.5565/rev/educar.917
Educar, Vol. 54 Núm. 1 (2018) , p. 67-82 (Monográfico)  
10.
8 p, 179.8 KB ¿Cómo se abordan los minerales en la Enseñanza obligatoria? Reflexiones a partir de un análisis de libros de texto / Mateo, Ester (Universidad de Zaragoza) ; Mazas, Beatriz (Universidad de Zaragoza) ; Lucha, Pedro (Universidad de Zaragoza) ; Martínez Peña, Begoña (Universidad de Zaragoza) ; Cortés, Ángel Luis (Universidad de Zaragoza) ; Bravo Torija, Beatriz (Universidad Autónoma de Madrid)
En la actualidad los minerales forman parte de nuestro día a día. Sin embargo, a pesar de su relevancia, el interés que presentan los estudiantes es reducido. Diversos autores señalan que puede deberse al tratamiento que reciben, bastante anquilosado y alejado de la realidad del alumnado. [...]
2017
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2017) , p. 483-490  

Articles : 113 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Research literature 21 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
10 p, 1.0 MB Reconeixement automàtic de matrícules de vehicles a partir d'imatges generades sintèticament / Garrido Rodríguez, Pau ; Rusiñol Sanabra, Marçal, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Aquest treball es centra en programar un algoritme que sigui capaç de generar imatges sintètiques de vehicles per tal de poder entrenar sistemes basats en deep learning que reconeguin de manera automàtica les matrícules dels vehicles. [...]
This project focuses on programming an algorithm that is capable of generating synthetic images of vehicles in order to train deep learning systems that automatically recognize the license plates of the vehicles. [...]
Este trabajo se centra en programar un algoritmo que sea capaz de generar imágenes sintéticas de vehículos para poder entrenar sistemas basados en deep learning que reconozcan de manera automática las matrículas de los vehículos. [...]

2019-06-30
Enginyeria Informàtica [958]  
2.
9 p, 6.2 MB Generació automàtica de test, per a l'avaluació d'exercicis de programació / Bernal Petit, Ricard ; Valveny Llobet, Ernest, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Donada la problemàtica de la correcció d'exercicis de programació, causada per la gran quantitat d'alumnes i per tant d'exercicis entregats per part d'aquests, els docents encarregats de mantenir l'avaluació continua al dia han de realitzar grans esforços, ja que han de crear des de zero els test que s'aplicaran als exercicis per obtenir la nota de l'exercici de cada alumne, això sumat al temps invertit a crear nous exercicis per poder dinamitzar les classes i adaptar-se als avenços en el camp de les noves metodologies i procediments de desenvolupament. [...]
Due to the problem of the correction of programming exercises, caused by the large number of students and therefore of exercises delivered by them, the teachers responsible for keeping the evaluation up-to-date must realize large efforts, since they have to create from scratch the tests that will be applied to the exercises to obtain the note of the exercise of each student, this added to the time invested in creating new exercises to be able to dynamize the classes and adapt to the advances in the field of new methodologies and development procedures. [...]
Dada la problemática de la corrección de ejercicios de programación, causada por la gran cantidad de alumnos y por tanto de ejercicios entregados por parte de éstos, los docentes encargados de mantener la evaluación contínua al día tienen que realizar grandes esfuerzos, puesto que tienen que crear desde cero los test que se aplicarán a los ejercicios para obtener la nota del ejercicio de cada alumno, esto sumado al tiempo invertido a crear nuevos ejercicios para poder dinamizar las clases y adaptarse a los adelantos en el campo de las nuevas metodologías y procedimientos de desarrollo. [...]

2019-07-01
Enginyeria Informàtica [958]  
3.
52 p, 918.7 KB Reading Academic English : a case study. StratApp - The Art of Learning / Cuevas Martínez, Mónica ; Curell i Gotor, Hortènsia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
The aim of this dissertation is to describe the different issues that might help university students improve their reading academic English skills. This piece of research focuses on describing the importance of reading academic English; the different key skills and strategies which are crucial for academic reading; the features of academic English which are relevant to familiarise university students with the language academic texts have, and mobile learning. [...]
L'objectiu d'aquesta tesi és descriure els diferents factors que poden ajudar els estudiants universitaris a millorar la lectura de l'anglès acadèmic. Aquesta investigació se centra en descriure la importància que té la lectura d'anglès acadèmic; les diferents habilitats i estratègies clau per a la lectura acadèmica; les característiques de l'anglès acadèmic que són rellevants per familiaritzar els estudiants universitaris amb els textos acadèmics, i en l'aprenentatge mòbil. [...]
El objetivo de esta tesis es describir los diferentes factores que pueden ayudar a los estudiantes universitarios a mejorar la lectura del inglés académico. Esta investigación se centra en describir la importancia que tiene la lectura de inglés académico; las diferentes habilidades y estrategias clave para la lectura académica; las características del inglés académico que son relevantes para familiarizar a los estudiantes universitarios con los textos académicos, y en el aprendizaje móvil. [...]

2019
Graduat o Graduada en Estudis Anglesos [801]  
4.
34 p, 1.1 MB Finding a Story in a Book without a Story: Constructing a Narrative in Shaun Tan's Picturebook The Red Tree / Sierra Berdún, Alba ; Martín Alegre, Sara, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
This dissertation is concerned with the narrative of The Red Tree (2001) written and illustrated by Shaun Tan. The author describes the picturebook as being made of independent illustrations without written clarifications. [...]
Aquesta dissertació estudia la narrativa de l'àlbum il·lustrat The Red Tree (L'arbre vermell), escrit i il·lustrat per Shaun Tan. Segons l'autor les imatges de l'àlbum son independents i careixen de text explicatiu. [...]
Esta disertación estudia la narrativa del álbum ilustrado The Red Tree (El árbol rojo), escrito e ilustrado por Shaun Tan. Según el autor, las imágenes del álbum son independientes i carecen de explicación textual. [...]

2019
Graduat o Graduada en Estudis Anglesos [801]  
5.
9 p, 266.8 KB Twitter Bot using Neural Networks / Navarro Ramírez, Adrià ; Riba Fierrez, Pau, dir. ; Lladós i Canet, Josep, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
This project aims to be a study of the application of Recurrent Neural Networks in the Natural Language Processing field. To do this, as a conductor, we are going to develop an application capable of generate text character per character after being trained with e-books first and with tweets later. [...]
Este proyecto pretende ser un estudio de la aplicación de las Redes Neuronales Recurrentes en el campo del Procesamiento del Lenguaje Natural. Para ello, como conductor, vamos a desarrollar una aplicación capaz de generar texto carácter a carácter tras ser entrenada con e-books primero y con tweets después. [...]
Aquest projecte pretén ser un estudi de l'aplicació de les Xarxes Neuronals Recurrents en el camp del Processament del Llenguatge Natural. Per fer això, com a conductor, desenvoluparem una aplicació capaç de generar text caràcter a caràcter després de ser entrenada amb e-books primer i amb tweets després. [...]

2018-07-02
Enginyeria Informàtica [958]  
6.
14 p, 9.5 MB Synthetic handwritten text generation / Rico Blanes, Adrià ; Fornés Bisquerra, Alicia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Rusiñol Sanabra, Marçal, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Handwritten text recognition requires a large quantity of labelled samples, which are costly to produce. In this project, we explore the possibility of synthetically generating human-like handwritten text, allowing for an effectively infinite amount of labelled samples. [...]
El reconocimiento de texto manuscrito requiere una gran cantidad de ejemplos etiquetados, los cuales son costosos de producir. En este proyecto, se explora la posibilidad de generar sintéticamente texto manuscrito similar al de un humano, permitiendo así obtener una cantidad ilimitada de ejemplos etiquetados. [...]
El reconeixement de text manuscrit requereix una gran quantitat d'exemples etiquetats, els quals són costosos de produir. En aquest projecte, s'explora la possibilitat de generar sintèticament text manuscrit similar al d'un humà, permetent així obtindre una quantitat il·limitada d'exemples etiquetats. [...]

2018-07-02
Enginyeria Informàtica [958]  
7.
63 p, 496.4 KB The Evolution of Sexism in EFL Textbooks : a Case Study of English File / Vilalta Puig, Tere ; Coll, Mercè, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
The aim of the present research is to examine the evolution of sexism in the EFL textbooks series English File. Specifically, this study analyses six textbooks belonging to the first and the third editions, published in 1996 and 2012, respectively. [...]
El present treball pretén examinar l'evolució del sexisme a la sèrie de llibres de text English File. Concretament, aquest estudi analitza sis llibres de text pertanyents a la primera i tercera edició, publicades al 1996 i 2012, respectivament. [...]
El presente trabajo pretende examinar la evolución del sexismo en la serie de libros de texto English File. Concretamente, este estudio analiza seis libros de texto pertenecientes a la primera y la tercera edición, publicados en 1996 y 2012, respectivamente. [...]

2018
Graduat o Graduada en Estudis Anglesos [801]  
8.
66 p, 1.7 MB Construcción y explotación de un corpus comparable español – inglés. Resúmenes de artículos de revistas académicas de ámbito político / Bota, Erika ; Kozlova, Inna, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Este estudio consiste en la creación y explotación de un corpus comparable (español – inglés) en el que se analiza el comportamiento de términos políticos que se encuentran en resúmenes de artículos de una revista especializada de ámbito político. [...]
This study consists of building and exploiting a comparable corpus (Spanish - English) in which political terms performance is being analyzed. These terms are chosen from the abstracts of articles published in an academic journal specialized in politics. [...]
Aquest estudi consisteix en la creació i explotació d'un corpus comparable (espanyol - anglès) en el qual s'analitza el comportament de termes polítics que es troben en els resums d'articles d'una revista especialitzada de l'àmbit polític. [...]

2017
Traducció i Interpretació [1202]  
9.
54 p, 643.8 KB Anàlisi d'aspectes rellevants per a una traducció al català de la correspondència de la família Mozart : Proposta de traducció d'algunes cartes a Maria Anna (Nannerl) Mozart / Soler Villegas, Júlia ; Doerr, Emmanuel Jean André, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Anàlisi dels aspectes rellevants per a la traducció d'un text original en llengua alemanya: gènere i tipus de text, funció o funcions del text, mètode o mètodes de traducció, tipus de traducció i procediment de traducció per al text escollit; anàlisi de problemes de traducció pragmàtics, de convenció, específics de les llengües de treball i específics del text escollit. [...]
The analysis of issues relevant to the translation of an original text in German: Gender and type of text, text function or functions, translation method or methods, type of translation and translation procedure used for the chosen text; the analysis of pragmatic and convention translation problems as well as those translation problems specific to the working languages and to the chosen text. [...]
Übersetzungsrelevante Analyse eines ursprünglichen Werkes auf Deutsch: Gattung und Textsorte, Funktion oder Funktionen des Textes, Übersetzungsmethode oder Methoden, Übersetzungsort und Übersetzungsprozess für den gewählten Text; Analyse der pragmatischen, konventionsbedingten, sprachenpaarspezifischen und textspezifischen Übersetzungsprobleme des gewählten Textes. [...]

2017
Traducció i Interpretació [1204]  
10.
37 p, 1.3 MB Representació de rols de gènere en els llibres de text de japonès per a estrangers / Moyano Anglès, Judit ; Sáiz López, Amelia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Aquest treball analitza amb perspectiva de gènere i classe els llibres de text per aprendre japonès que s'han utilitzat al llarg del grau d'Estudis d'Àsia Oriental amb l'objectiu de detectar representacions de rols de gènere. [...]
Este trabajo analiza con perspectiva de género i clase los libros de texto para aprender japonés que se han utilizado a lo largo del grado de Estudios de Asia Oriental con el objetivo de detectar representaciones de roles de género. [...]
This essay analyzes Japanese learning textbooks that have been used along the degree in East Asian Studies from a gender and social class perspective, aiming to detect representations of gender roles. [...]

2017
Estudis d'Àsia Oriental [842]  

Research literature : 21 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.