Resultats globals: 23 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 17 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 1 registres trobats
Llibres i col·leccions, 4 registres trobats
Documents de recerca, 1 registres trobats
Articles 17 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
20 p, 161.4 KB Evaluación y calidad en las bibliotecas universitarias : experiencias españolas entre 1994-2006 / Pinto, Maria ; Balagué, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Biblioteques) ; Anglada i de Ferrer, Lluís M. (Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya)
Se describen los distintos hitos que han marcado la cultura y la implantación de la gestión de calidad total en el ámbito de las bibliotecas universitarias españolas durante la última década a través de la puesta en marcha de distintos planes de calidad: Plan Experimental para la Evaluación de la Calidad del Sistema Universitario; Proyectos Pilotos Europeos; Planes Nacionales de Evaluación de la Calidad de las Universidades; Evaluación de la Calidad de las Bibliotecas Universitarias Catalanas y Plan Andaluz de Calidad de las Universidades. [...]
This article describes the various signposts which have marked the culture and implantation of Total Quality Management in Spanish university libraries over the last decade, via the implementation of a number of quality plans, namely: the Experimental Plan for Quality Evaluation of the University System; the European Pilot Projects; the National University Quality Evaluation Plans; the Quality Evaluation for the Catalan University Libraries; and the Andalusian University Quality Plan. [...]

2007
Revista española de documentación científica, Vol. 30 Núm. 3 (2007) , p. 364-383  
2.
16 p, 1.1 MB Modelos de mercadeo relacional en educación : articulación con el docente universitario / Gómez Bayona, Ledy Torcoroma (Universidad de San Buenaventura- Medellín) ; Ferré Pavia, Carme, 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Arrubla-Zapata, Juan Pablo (Universidad de Medellín)
En los últimos tiempos, fenómenos como la globalización han hecho que en el contexto educativo se construyan nuevas maneras de relacionarse para generar valor en la percepción de cada institución. [...]
In recent times, phenomena such as globalization have led to the creation of new ways of relating in the educational context to generate value in the perception of each institution. That is why, based on this research, the aim is to identify the relational marketing models that have been applied in some Higher Education Institutions to understand what their main analysis variables are and how they have involved the teacher. [...]

2019 - 10.37960/revista.v24i2.31509
Revista Venezolana de Gerencia, Vol. 24 Núm. 2 (2019) , p. 542-556  
3.
12 p, 600.3 KB Proyecto para fortalecer el pensamiento computacional mediante una estrategia para mejorar las habilidades de programación en estudiantes de ingenierías en TICs / Gómez Andrade, Abelardo (Universidad de Guadalajara (Mèxic). Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías) ; Romero Gastelú, María Elena (Universidad de Guadalajara (Mèxic). Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías) ; Castellanos Barajas, Janette Araceli (Universidad de Guadalajara (Mèxic). Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías) ; Pérez Torres, Griselda (Universidad de Guadalajara (Mèxic). Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías)
El siguiente trabajo presenta los resultados obtenidos a partir de un estudio para el fortalecer el pensamiento computacional realizado en los estudiantes de ingenierías orientadas a las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) y que requieren como competencia fundamental el dominio de la programación, siendo alumnos del Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías (CUCEI) de la Universidad de Guadalajara (UdeG). [...]
The following work presents the results obtained from a study to strengthen the computational thinking carried out in engineering students oriented to Information and Communication Technologies (ICTs) and that require as a fundamental competence the programming, being students of the University Center of Exact Sciences and Engineering (CUCEI) of the University of Guadalajara (UdeG). [...]

2022
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 40 (2022) (Articles)  
4.
20 p, 232.1 KB Exacerbados : identidades académicas y la transformación de la educación superior chilena / Fardella, Carla (Universidad Andrés Bello) ; García-Meneses, Javiera (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Soto Roy, Álvaro (Universidad Alberto Hurtado) ; Corvalán-Navia, Alejandra (Universidad Andrés Bello)
La diversificación de fuentes de financiamiento, instalación de la cultura de accountability y medidas para maximizar la eficacia de diferentes procesos académicos son expresiones de una educación superior en transformación, que precisa de la estratégica reorganización de su fuerza laboral académica. [...]
The diversification of funding sources, the installation of the accountability culture and measures to maximize the effectiveness of different academic processes are expressions of higher education in transformation, which requires the strategic reorganization of its academic workforce. [...]

2021 - 10.5565/rev/qpsicologia.1602
Quaderns de psicologia, Vol. 23 Núm. 2 (2021) , p. e1602 (Sección temática)  
5.
20 p, 595.4 KB Gestión y desarrollo de planes de acción tutorial en la universidad. Estudios de casos / Venegas Ramos, Luis (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
El objetivo del estudio es analizar experiencias consolidadas de Planes de Acción Tutorial (PAT) con el fin generar referencias para la construcción y mejora de modelos de intervención sobre tutoría universitaria. [...]
The objective of this study was to analyze successful Tutorial Action Plans (TAP) from different institutions, and to generate a reference framework for the creation of a management model for university tutoring. [...]

2018 - 10.5944/reop.vol.29.num.1.2018.23298
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), Vol. 29 Núm. 1 (2018) , p. 125-143  
6.
14 p, 133.4 KB La gestión del tiempo de los profesores universitarios en función de la modalidad educativa : sus efectos psicosociales / Cladellas, Ramon (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Badia Martín, M. del Mar (Universitat Autònoma de Barcelona)
En el presente trabajo se explora la relación entre la gestión del tiempo de profesores universitarios y factores psicosociales como la satisfacción, la salud y el estrés. Un total de 164 profesores universitarios voluntarios de siete escuelas de Ingeniería de la Universitat Politécnica de Catalunya, distribuidos en tres grupos según diferentes modalidades docentes (presencial, parcialmente semipresencial y totalmente semipresencial) contestaron el cuestionario ISTAS21 de factores psicosociales. [...]
In the present research, we explored the relation between the time management of university scholars and psicosocials factors, as the satisfaction, the health and the stress. A total of 164 university scholars volunteers of seven schools of Engineering in the Technical University College of Catalonia, distributed in three groups, according to different educational modalities (presential, partly semi-presential and completely semi-presencial), they answered the questionnaire ISTAS21 of psico-socials factors. [...]

2010
Revista española de pedagogía, Vol. 68 Núm. 246 (Mayo-Agosto 2010) , p. 297-310  
7.
23 p, 181.3 KB Las barreras y los obstáculos en el acceso de las profesoras universitarias a los cargos de gestión académica / Tomàs i Folch, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Guillamón Ramos, Cristina
Las instituciones universitarias no son pioneras en tener la mejor proporción posible de mujeres en cargos de gestión académica. Todo lo contrario, en el mundo empresarial se ha avanzado más. Las profesoras universitarias que ocupan cargos de gestión académica permanecen durante más tiempo ocupando cargos dentro de un mismo nivel en la estructura vertical de la organización que sus compañeros y muestran escaso interés por acceder a cargos de nivel superior en la escala jerárquica de la gestión universitaria. [...]
Universities are not pioneering in having the best proportion of women in the academic management positions. All the opposite, business enterprise has moved forward faster. Furthermore, it seems that female professors who have an academic management charge remain during more time occupying charges in the same vertical structure level of the organization than do their male colleagues, showing a scarce interest in accessing to superior charges in the hierarchical scale of the university management. [...]

2009
Revista de educación (Madrid), Num. 350 (Septiembre-Diciembre 2009) , p. 253-275  
8.
18 p, 173.6 KB La experticia académica como factor de visibilidad del profesorado : un estudio desde la perspectiva de género / Bernabeu Tamayo, Maria Dolores (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria) ; Ion, Georgeta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Feixas, Mònica (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Este artículo parte de una investigación acerca de la visibilidad del profesorado universitario desde la perspectiva de género. Se toma como referente un modelo teórico sobre visibilidad constituido por tres variables: la participación, la experticia y el poder, según se manifiestan en las diferentes funciones de los académicos: docencia, investigación y gestión. [...]
Aquest article parteix d'una investigació sobre la visibilitat del professorat universitari des de la perspectiva de gènere. Es pren com a referent un model teòric sobre la visibilitat constituït per tres variables: la participació, l'expertesa i el poder, segons que es manifesten en les diferents funcions dels acadèmics: docència, investigació i gestió. [...]
This article forms part of a research study aimed at defining academic visibility from a gender perspective. A theoretical model based on three variables is considered: participation, expertise and power as manifested through the three academic functions of teaching, research and management. [...]

2016 - 10.5565/rev/educar.665
Educar, Vol. 52 Núm. 2 (2016) , p. 225-242 (Monográfico)  
9.
12 p, 333.1 KB El género y la participación en algunos órganos de gobierno en la universidad / Tomàs i Folch, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Duran-Bellonch, Mar (Universitat Autònoma de Barcelona)
A medida que se asciende en el nivel de poder y responsabilidad en las universidades, disminuye la presencia del género femenino. Las universidades españolas se gobiernan en buena parte siguiendo el sistema participativo, por ello ha sido nuestro objeto de estudio observar cómo participa el profesorado en algunos de sus órganos de gobierno. [...]
As the level of power and responsibility in universities increases, the presence of the female gender decreases. Spanish universities are largely governed by a participatory system, therefore the purpose of our study was to observe how teaching staff participate within their governing bodies. [...]

2009
Revista complutense de educación, Vol. 20, núm. 1 (2009) , p. 151-163  
10.
11 p, 808.5 KB Gender in universities and participation in governing bodies / Duran-Bellonch, Mar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Tomàs i Folch, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona)
It is a widely recognised phenomenon within Spanish universities that as the level of power and responsibility increases, so the number of women occupying elevated positions decreases. In view of the fact that university governance in Spain is based largely on a participatory system, the aim of our study was to observe how teaching staff participate in their governing bodies. [...]
2013 - 10.5838/erej.2013.21.03
Educational Research eJournal, Vol. 2, núm. 1 (2013) , p. 27-37  

Articles : 17 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Contribucions a jornades i congressos 1 registres trobats  
1.
5 p, 319.8 KB Analysis of social inequalities : teaching and investigative theory and practice / Collado Sevilla, Ana Antonia (Universitat de Barcelona) ; Fachelli, Sandra (Universitat de Barcelona)
The proposal of this communication is to present a living of teaching innovation in which the teaching of Sociology is linked to the research developed in the European project INCASI: International Network for Comparative Analysis of Social Inequalities, of which the teachers are part. [...]
2018
International Conference of Education, Research and Innovation : annual ICERI2018 Meeting the Challenges of 21st Century Learning. Sevilla, Andalusia, 11th : 2018
2 documents

Llibres i col·leccions 4 registres trobats  
1.
8 p, 968.4 KB Academic Managers Perspective on Research Management in Higher Education Institutions across Romania / Marin, Elena (University of Bucharest. Center For Development And Training In Higher Education) ; Iftimescu, Simona (University of Bucharest. Center For Development And Training In Higher Education) ; Ion, Georgeta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Stîngu, Mihaela (University of Bucharest. Center For Development And Training In Higher Education) ; Proteasa, Carmen (University of Bucharest. Center For Development And Training In Higher Education)
This paper seeks to bring into discussion the main traits and their effects on the research management process within Romanian universities from the managers' perspective. Fourteen academic managers took part in a semistructured in-depth interview aimed at presenting and analysing the research management process in higher education institutions. [...]
València : Editorial Universitat Politècnica de València, 2017 - 10.4995/HEAd17.2017.5544
Proceedings of the HEAd'17. 3rd International Conference on Higher Education Advances, pag 1185-1192  
2.
15 p, 701.8 KB Conèixer la Barcelona olímpica : preservació i accés a la memòria dels Jocs Olímpics de Barcelona'92 a través de les fonts documentals / Cerezuela, Berta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Centre d'Estudis Olímpics
Berta Cerezuela, experta documentalista en temes olímpics, reflecteix al seu article sobre la preservació i l'accés a la memòria dels Jocs Olímpics de Barcelona'92 la complexitat de la gestió documental d'un esdeveniment com els Jocs Olímpics, que passa per diferents fases, des de la preparació i la presentació de la candidatura fins al tancament del projecte després dels Jocs.
Berta Cerezuela, experta documentalista en temas olímpicos, refleja en su artículo sobre la preservación y acceso a la memoria de los Juegos Olímpicos de Barcelona'92 la complejidad de la gestión documental de un evento como los Juegos Olímpicos, que pasa por distintas fases, desde la preparación y presentación de la candidatura hasta el cierre del proyecto tras los Juegos.
In her article on the preservation of and access to the memory of the Barcelona'92 Olympic Games, Berta Cerezuela, an expert documentalist on Olympic topics, considers the complexity of documentation management for an event like the Olympic Games, which goes through a series of stages, from preparing and submitting the candidature to closing the project after the Games.

Barcelona Centre d'Estudis Olímpics, Universitat Autònoma de Barcelona; Ajuntament de Barcelona 2011
Mosaic olímpic: recerca multidisciplinar i difusió dels estudis olímpics. CEO-UAB: 20 anys, 2011, p. 117-124
3 documents
3.
14 p, 644.8 KB La gestió de la informació i la documentació al servei d'un centre de recerca / Cerezuela, Berta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Cid-Leal, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana.) ; Centre d'Estudis Olímpics
La gestió de la informació i la documentació al CEO-UAB és treball de Berta Cerezuela i Pilar Cid, que expliquen la creació del primer centre de documentació sobre temes olímpics, una de les bases fonamentals del Centre d'Estudis Olímpics. [...]
La gestión de la información y la documentación en el CEO-UAB es trabajo de Berta Cerezuela y Pilar Cid, quienes explican la creación del primer centro de documentación sobre temas olímpicos, una de las bases fundamentales del Centre d'Estudis Olímpics. [...]
Information and documentation at CEO-UAB is a work of Berta Cerezuela and Pilar Cid, who explain how the fi rst documentation centre on Olympic topics - and a cornerstone of CEO-UAB - was created. The authors give a detailed account of the evolution and holdings of our documentation centre, which numerous researchers and scholars from home and abroad visit each year.

Barcelona Centre d'Estudis Olímpics, Universitat Autònoma de Barcelona; Ajuntament de Barcelona 2011
Mosaic olímpic: recerca multidisciplinar i difusió dels estudis olímpics. CEO-UAB: 20 anys, 2011, p. 39-45
3 documents
4.
218 p, 6.1 MB Mosaic olímpic : recerca multidisciplinar i difusió dels estudis olímpics. CEO-UAB : 20 anys / Fernández Peña, Emilio ; Moragas Spà, Miquel de, 1943- ed. ; Cerezuela, Berta ed. ; Gómez Benosa, Miquel ed. ; Kennett, Christopher ed. ; Centre d'Estudis Olímpics
Mosaic Olímpic aborda els estudis olímpics des de la riquesa i la interconnexió dels diferents fenòmens que els constitueixen: els mitjans de comunicació nous i tradicionals, l'economia, l'herència, el gènere, la gestió d'informació, l'urbanisme olímpic, el paper dels voluntaris o els programes culturals, entre d'altres. [...]
Mosaico Olímpico aborda los estudios olímpicos desde la riqueza y la interconexión de los diferentes fenómenos que los constituyen: los medios de comunicación nuevos y tradicionales, la economía, la herencia, el género, la gestión de información, el urbanismo olímpico, el papel de los voluntarios o los programas culturales, entre otros. [...]
An Olympic Mosaic tackles Olympic studies from the wealth and interconnection of the different phenomena that constitute them: media and the new media, economics, legacy, gender, information management, Olympic urban planning, the role of the volunteers or the cultural programs, among others. [...]

Barcelona: Centre d'Estudis Olímpics. Universitat Autònoma de Barcelona; Ajuntament de Barcelona, 2011
3 documents

Documents de recerca 1 registres trobats  
1.
321 p, 3.6 MB Estrategias de gestión pedagógica universitaria en las carreras de Administración de Negocios y afines a su nomenclatura de la Región Huetar Caribe Atlántica de Costa Rica / Barquero D'Avanzo, Ana Milena ; Duran-Bellonch, Mar, dir.
La tesi doctoral denominada: "Estratègies de gestió pedagògica universitària en les carreres d'Administració de Negocis i afins a la seva nomenclatura de la Regió Huetar Carib Atlàntica de Costa Rica", neix a partir del següent interrogant: ¿Quines i com són les estratègies de gestió pedagògica universitària segons les experiències dels docents, els estudiants i els coordinadors de carreres d'Administració de Negocis i similars en la seva nomenclatura d'oferta acadèmica, en les universitats que tenen presència a la regió Huetar Carib Atlàntica de Costa Rica? Té com a objectius: analitzar les estratègies de la gestió pedagògica universitària i el desenvolupament de projectes de formació, investigació i projecció social a les carreres d'Administració de Negocis i similars en la seva nomenclatura d'oferta acadèmica, en les universitats de la Regió Huetar Carib Atlàntica de Costa Rica. [...]
La tesis doctoral denominada: "Estrategias de gestión pedagógica universitaria en las carreras de Administración de Negocios y afines a su nomenclatura de la Región Huetar Caribe Atlántica de Costa Rica", surgió a partir del siguiente interrogante: ¿Cuáles y cómo son las estrategias de gestión pedagógica universitaria según las experiencias de los docentes, los estudiantes y los coordinadores de carreras de Administración de Negocios y similares en su nomenclatura de oferta académica, en las universidades que tienen presencia en la región Huetar Caribe Atlántica de Costa Rica? y tiene como objetivos: analizar las estrategias de la gestión pedagógica universitaria y el desarrollo de proyectos de formación, investigación y proyección social en dichas carreras de las universidades de la Región Huetar Caribe Atlántica de Costa Rica. [...]
The doctoral graduation thesis entitled, " University Pedagogical Management Strategies Used in both Business Administration and Related Majors Offered at the Huetar Caribbean-Atlantic Region of Costa Rica" emerged as a response to the question: which and how are the university pedagogical management strategies used in Business Administration and related majors at universities located at the Huetar Caribbean-Atlantic region of Costa Rica according to the experience of faculty members, students and coordinators of Business Administration majors ? Its objectives are to analyze both the university pedagogical management strategies and the development of training projects, research projects and social projection projects in those majors at Huetar Caribbean-Atlantic region universities; also to design a university pedagogical management model that includes region- specific strategies for the Huetar Caribbean-Atlantic region of Costa Rica to improve the quality of higher education. [...]

2020  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.