Resultats globals: 16 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 16 registres trobats
Articles 16 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
26 p, 2.2 MB School to work outcomes during the Great Recession, is the regional scale relevant for young people's life chances? / Scandurra, Rosario Ivano (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Cefalo, Ruggero (University of Vienna. Department of Sociology) ; Kazepov, Yuri (University of Vienna. Department of Sociology)
The debate on territorial cohesion and spatial inequality recognises the role and influence different scales have on individuals' opportunities with extended effects especially for young people's life chances. [...]
2021 - 10.1080/13676261.2020.1742299
Journal of youth studies, Vol. 24, issue 4 (2021) , p. 441-465  
2.
25 p, 426.6 KB Neither studying nor working : free time as a solution? / Moreno Colom, Sara 1978- (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT)) ; Trinidad Jiménez, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT)) ; Alcaraz Coca, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT)) ; Borràs Català, Vicent (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT)) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball
This article analyses the importance of free-time activities in building the identity of Spanish young people who neither study nor work. The initial point is that the situation of unemployment, inactivity and precarious work that affects many young people leads to changes in the construction of their identity. [...]
2020 - 10.1080/13676261.2020.1784857
Journal of youth studies, Vol. 24 Núm. 7 (2020) , p. 977-993  
3.
25 p, 608.0 KB Is the distribution of NEETs and early leavers from Education and training converging across the regions of the European Union? / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Scandurra, Rosario Ivano (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
The literature on education and training highlights two factors that impinge on the distribution ofearly leaving (ELET) and exclusion from employment and training (NEET) across the regions of the European Union. [...]
2021 - 10.1080/14616696.2020.1869282
European societies, Vol. 23, Núm. 5 (2021) , p. 563-589  
4.
25 p, 215.7 KB ¿Nuevas orientaciones subjetivas en el trabajo? : Los jóvenes de la industria del retail en Chile / Soto Roy, Álvaro (Universidad Alberto Hurtado) ; Stecher, Antonio (Universidad Diego Portales (Xile)) ; Frías Castro, Pamela (Universidad Alberto Hurtado Universidad Diego Portales)
Analizamos las narrativas de jóvenes trabajadora/es de baja calificación del retail, proponiendo 4 orientaciones subjetivas que expresan una fuerte individualización de la experiencia laboral. Se trata de un sujeto laboral (i) que demanda un trato digno y respetuoso; (ii) que valora los espacios de sociabilidad, (iii) con una marcada racionalidad transaccional de corto plazo; y (iv) con una proyección permanente, aunque vaga, hacia el futuro laboral que declina en cuatro figuras diferentes -escindido, capitalizado, de ensueño y bloqueado-, según la específica condición biográfica y laboral. [...]
We analyze the narratives of young workers with low qualification of retail, proposing 4 subjective orientations that express a strong individualization of work experience. It is a labor subject that demands (i) a dignified and respectful treatment; (ii) that values the sociability spaces, (iii) with a marked short-term transactional rationality; and (iv) with a permanent projection although it is wandering towards the future of work that declines in four different figures - split, capitalized, dreamy and blocked - according to the specific biographical and labor condition. [...]

2021 - 10.5565/rev/athenea.2772
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 21 Núm. 1 (2021) , p. 2772 (Artículos)  
5.
20 p, 1.0 MB Aspiraciones ocupacionales y expectativas y elecciones educativas de los jóvenes en un contexto de crisis / Elias, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sanchez Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona)
En el presente artículo se hace una revisión de los conceptos de aspiración, expectativa y elección, para entender mejor los mecanismos que llevan a la construcción de los itinerarios juveniles. [...]
This article reviews the concepts of aspiration, expectation and choice in order to better understand the mechanisms that lead to the construction of youth paths. The empirical contrast is based on a survey of more than 2,056 young people in the city of Barcelona from the 4th year of secondary school (born in 1998), a panel dataset comparing the expectations of young people and their choices in the following year. [...]

2020 - 10.22325/fes/res.2020.73
Revista española de sociología, Vol. 29 Núm. 3 - Sup2 (diciembre 2020) , p. 27-46  
6.
16 p, 301.5 KB ¿Sueña la juventud vulnerable con trabajos precarios? La toma de decisiones en los itinerarios de (In/Ex)clusión educativa / Horcas López, Vicent (Universitat de València) ; Bernad i Garcia, Joan Carles (Universitat de València) ; Martínez Morales, Ignacio (Universitat de València)
Este trabajo aborda el análisis de los discursos de jóvenes que han tenido dificultades en su itinerario educativo y que han participado en "itinerarios de segunda oportunidad". A partir de entrevistas a jóvenes, pretendemos aproximarnos a los argumentos desde los que dan sentido a sus itinerarios académicos y a las decisiones a las que se han enfrentado. [...]
This work analyses young people's discourses characterized by problematic educational tracks, and who have been part of "second opportunity itineraries". Based on interviews to the young, we try to understand the arguments they use to make sense of their own academic itineraries and the key decisions they have taken in this process. [...]

2015
Profesorado, Vol. 19 Núm. 3 (2015) , p. 210-225  
7.
19 p, 509.1 KB Learning to work : trajectories and discourses / Martin, Antonio (Martin Artiles) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lope Peña, Andreu (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barrientos, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT)) ; Moles Kalt, Benjamí (Universitat Autònoma de Barcelona)
"Work-based learning" is positively valued by young people as a form of professional specialization and a rapid transition to the labor market. But the economic crisis has changed the trajectories of labour. [...]
El «aprendizaje basado en el trabajo» es valorado positivamente por los jóvenes como una forma de especialización profesional y de transición rápida al mercado de trabajo. Pero la crisis económica ha cambiado las trayectorias laborales. [...]

2018 - 10.5477/cis/reis.164.115
Revista española de investigaciones sociológicas, Num. 164 (2018) , p. 115-134
2 documents
8.
12 p, 196.4 KB Itinerarios y trayectorias : una perspectiva de la transición de la escuela al trabajo / Casal, Joaquim (Casal Bataller) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; García Gracia, Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Miguel Quesada, Francisco J. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El artículo parte del enfoque biográfico que aplica el Grupo de Investigación sobre Educación y Trabajo (GRET) a los estudios sobre transición de la escuela al trabajo. En la base del enfoque biográfico está el análisis acerca de los itinerarios y trayectorias, y la consideración de la diversidad y desigualdad de los mismos, así como los efectos sobre los procesos de adquisición y enclasamiento. [...]
This article begins with the biographical focus that the Investigation Group about Education and Work (IGEW) applies to the studies on transition from school to work. On the grounding of biographical focus, it exists the analysis about itineraries and trajectories and the consideration of diversity and inequality, as well as the effects on the processes of acquisition and insertion in social class. [...]

2006
Trayectorias : revista de ciencias sociales de la Universidad Autónoma de Nuevo León, Núm. 22 (septiembre-diciembre 2006) , p. 9-20  
9.
16 p, 102.9 KB Partizipation von kindern und jugendlichen in und durch jugendarbeit : einige betrachtungen aus spanischer und deutscher perspektive / Merino Pareja, Rafael ; Seckinger, Mike
Die Förderung der Beteiligung Jugendlicher gehört zu den wichtigsten Zielen der Jugendpolitik auf europäischer Ebene. In diesem Beitrag zeigen die Autoren an Entwicklungslinien in der Jugendarbeit in Spanien und Deutschland wie sich dieses Politikziel widerspiegelt. [...]
The Promotion of participation of young people is one of the main issues in the European Youth Policy. Important cornerstones are mentioned for the development of youth work in Spain and Germany. The comparison of the different developments shows that the importance of youth work differs between both countries. [...]

2007
Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, Núm. 4 (2007) , p. 361-376  
10.
25 p, 203.7 KB Los sistemas educativos comprensivos ante las vías y los itinerarios formativos / Casal, Joaquim (Casal Bataller) (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; García Gracia, Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
El artículo forma parte de la investigación «16-19; transiciones de los jóvenes después de la escuela obligatoria» (BSO 2003-07739) del Programa Nacional I+D+I. Se presentan y contraponen dos enfoques acerca de la comprensividad de los sistemas educativos y el planteamiento de los itinerarios formativos diferenciados. [...]
This article is part of a research project called «16-19. Youth transitions after compulsory school» (I+D National Plan, ref. BSO 2003-07739). Two points of view are shown and put in contrast regarding the comprehensive paradigm in the educational systems and the way streaming is addressed. [...]

2007
Revista de educación (Madrid), Núm. 342 (2007) , p. 213-238  

Articles : 16 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.