Resultats globals: 6 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 6 registres trobats
Articles 6 registres trobats  
1.
30 p, 348.5 KB El cuerpo cantante como configurador de la identidad de género : una aproximación teórica para el estudio del teatro lírico del Setecientos hispánico / Pessarrodona, Aurèlia 1978- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Este artículo propone herramientas teóricas y conceptuales para analizar el papel del cuerpo cantante en la configuración de las identidades de género en el siglo XVIII, momento en que se pasa de una concepción "barroca", fluida, del cuerpo en la que hombres hacen de mujeres, mujeres de hombres y seres híbridos de héroes míticos, a otra moderna en la que se sientan las bases para una visión supuestamente "naturalista" y "realista" de las tipologías vocales asociadas a los géneros femenino y masculino que se consolidará en los años 1840. [...]
This article proposes theoretical and conceptual tools to analyze the role of the singing body in shaping gender identities in the18th century. In this period there is a shift from a baroque, fluid conception of the body in which men perform women, women perform men,and hybrid beings mythical heroes, to a modern conception laying thefoundations for a supposedly naturalistic and realistic view of vocal typologies associated with the female and male genders that will be consolidated in the 1840s. [...]

2023 - 10.32621/ACOTACIONES.2023.51.04
Acotaciones. Revista de investigación y creación teatral, Vol. 2 Núm. 51 (2023) , p. 101-130  
2.
10 p, 193.9 KB Users' expectations of zarzuela audio description : Results from a focus group / Hermosa Ramírez, Irene (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Edo i Julià, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona)
Audio description (AD) for the scenic arts is no longer assumed to be an add-on service to the production, detached from its users and the creative team. Following recent user-centred proposals in the field such as participatory accessibility (Di Giovanni 2018) and poietic design (Greco 2019), this article aims to assess users' preferences for zarzuela AD through a two-session focus group. [...]
University of Bologna. Department of Interpreting and Translation (DIT), 2022
Intralinea on line translation journal, Vol. 24 (2022)  
3.
37 p, 382.6 KB Del condado de Belflor a la hacienda de La Mancha : la trasposición de la comedia "El perro del hortelano" en la zarzuela "La rosa del azafrán" / Atencia Requena, Fructuoso (Universidad Complutense de Madrid)
El 14 de marzo de 1930 se estrenó en el Teatro Calderón de Madrid La rosa del azafrán, zarzuela con música de Jacinto Guerrero y libreto de Federico Romero y Guillermo Fernández-Shaw, que como reza su partitura está «inspirada en una obra clásica». [...]
On March 14th, 1930 was performed for the first time in Teatro Calderón of Madrid La rosa del azafrán, a zarzuela with music by Jacinto Guerrero and libretto by Federico Romero and Guillermo Fernández-Shaw. [...]

2023 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.431
Anuario Lope de Vega, Vol. 29 (2023) , p. 1-37 (Artículos. Sección miscelánea)  
4.
24 p, 354.4 KB Ramón de la Cruz, Los Cazadores : preliminares para una edición / Scamuzzi, Iole (Università degli Studi di Torino)
En este artículo se analiza el texto literario de la zarzuela atribuida a Ramón de la Cruz Los Cazadores (1764), adaptación del drama con música de Carlo Goldoni Gli Uccellatori (1759). Tras una collatio entre los tres ejemplares conservados de la obra, se identifica el ejemplar más cercano a lo que debió salir de la pluma del autor, a través de la aplicación del concepto de diasistema elaborado por Cesare Segre en los años '80. [...]
This essay studies the zarzuela Los Cazadores (1764), an adaptation of the opera buffa by Carlo Goldoni Gli Uccellatori (1759), which is said to have been made by Don Ramón de la Cruz. After a collation between the three existing witnesses of the zarzuela, the scholar uses Cesare Segre's concept of dia-system to establish which of them stands closer to the intentions of the author. [...]

2012 - 10.5565/rev/qdi.322
Quaderns d'Italià, Núm. 17 (2012) , p. 27-50  
5.
16 p, 414.4 KB Il filosofo di campagna goldoniano tradotto da Ramón de la Cruz Note di lingua e riscrittura / Marcello, Elena E. (Universidad de Castilla-La Mancha)
Il saggio analizza dal punto di vista linguistico-letterario alcuni passi della zarzuela di Ramón de la Cruz El filósofo ldeano,traduzione-adattamento di un dramma giocoso goldoniano, allo scopo di identificare le linee maestre seguite dal drammaturgo spagnolo per la sua rielaborazione drammatica. [...]
This essay discusses, from a linguistic-literary viewpoint, some movements of the zarzuela El Filósofo Aldeano by Ramón de la Cruz (which is a translation-adaptation of a goldonian "dramma giocoso"), with the aim of identifying the framework followed by the Spanish playwright in order to achieve his dramatic re-elaboration. [...]

2012 - 10.5565/rev/qdi.321
Quaderns d'Italià, Núm. 17 (2012) , p. 11-26  
6.
20 p, 134.8 KB Il dissoluto punito ossia Don Giovanni Tenorio de Ramón Carnicer / Encina Cortizo, María ; Sobrino, Ramón
Estudio de los elementos compositivos mozartianos presentes en la ópera de Ramon Carnicer (1789-1855), compuesta en 1822 y estrenada el 22 de junio de dicho año en el Teatro de la Santa Cruz de Barcelona. [...]
Étude des éléments de composition mozartiens présents dans l'opéra de Ramón Carnicer (1789-1885). Cet opéra fut composé en 1822 et joué pour la première fois le 22 juin de cette même année au théâtre de la Santa Cruz, à Barcelone. [...]
A study of the Mozartian compositive elements present in the opera by Ramon Carnicer (1789-1855), composed in 1822 and first staged on 22 June of that year in the Santa Cruz Theatre in Barcelona. The authors, all musicology professors at the University of Oviedo, carried out in-depth work on the different literary and scenic sources from the 17-19th centuries as well as on musicals, both regarding Don Giovanni by Mozart as well as other thematic offerings by 18th century Spanish and European authors. [...]
Studio der Komponentenelemente der Oper von Ramon Carnicer (1789-1855), komponiert im Jahr 1822 und uraufgeführt am 22. Juni des gleichen Jahres im Theater von Santa Cruz in Barcelona. Die Autoren, Musikologie-Professoren der Universität von Oviedo, haben eine tiefgründige Arbeit über die literarischen und szenischen Quellen der 18. [...]

2006
Recerca musicològica, N. 16 (2006) p. 97-116  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.