Results overview: Found 1 records in 0.33 seconds.
Articles, 1 records found
Articles 1 records found  
1.
12 p, 317.2 KB La juventud NINI, un agujero negro psicosocial / Blanch i Ribas, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)
El objetivo general de este texto consiste en describir y discutir, a partir de una revisión de literatura, el panorama actual del fenómeno "NiNi", el de las personas jóvenes que ni trabajan, ni estudian, ni tampoco realizan actividad alguna relacionada con la formación ocupacional, atendiendo especialmente a su desarrollo europeo, y particularmente español, articulando cinco criterios de exposición principales: (a) el contexto histórico y cultural de su emergencia y expansión, (b) su vinculación con metamorfosis y megatendencias socioeconómicas como la crisis de la sociedad salarial del pleno empleo estable, la desregulación de las relaciones laborales y la precarización de las condiciones de trabajo en el marco de la nueva gestión flexible del mismo, que determinan la transición hacia el posfordismo, (c) la información empírica acumulada sobre su tipología y prevalencia, (d) los discursos sociopolíticos y las lecturas teóricas relativos a sus causas y consecuencias y las consiguientes propuestas de afrontamiento (e) la reflexión y discusión sobre sus implicaciones teóricas y prácticas en cuanto a la necesidad de repensar constructos como juventud, ciudadanía, transición de la escuela al trabajo u orientación para el empleo.
The overall objective of this paper is to describe and discuss, based on a literature review, the current situation of the "NEET" phenomenon, concerning young people Not in Employment, Education or Training, with special attention to its European development, particularly in Spain, articulating five major criteria of exposure: (a) the historical and cultural context of its emergence and expansion, (b) its relationship with socioeconomic megatrends and metamorphosis, such as the crisis of the full stable employment wage society, the deregulation of labor relations, and the rise of precarious working conditions under its new flexible management, which determine the transition to post-Fordism, (c) empirical information accumulated on its typology and prevalence, (d) the socio-political discourses and theoretical readings concerning its causes and consequences, and subsequent proposals for coping, and (e) reflection and discussion of its theoretical and practical implications in terms of the need to rethink constructs such as youth, citizenship, transition from school to work, or employment guidance.

2015
Revista Psicologia : Organizações e Trabalho (rPOT), Vol. 14, núm. 4 (2014) , 355-366  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.