Dipòsit Digital de Documents de la UAB 97 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
1.
9 p, 221.1 KB Competencies in education for sustainable development : emerging teaching and research developments / Cebrián, Gisela (Universidad Camilo José Cela. Facultad de Educación y Salud) ; Junyent i Pubill, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals) ; Mulà, Ingrid (Institute of Educational Research, Universitat de Girona)
The 2030 Agenda for Sustainable Development clearly reflects the urgency to embed the principles of education for sustainable development (ESD) into all levels of education. ESD, understood as an integral part of quality education and all educational institutions, from preschool to higher education and in nonformal and informal education, can and should foster the development of sustainability competencies. [...]
2020 - 10.3390/su12020579
Sustainability, Vol. 12 (2020)  
2.
23 p, 737.8 KB Els graduats en comunicació: quin rol poden jugar en l'ensenyament de la competència informacional i mediàtica a les escoles? / Civil i Serra, Marta (Institut de la Comunicació) ; Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB)
En una societat global, hiperconnectada, l'alfabetització informacional i mediàtica es converteix en un repte prioritari. En aquest sentit, el Parlament Europeu, l'ONU i la Unesco coincideixen en reclamar valentia als estats i regions per educar en aquest àmbit, no només en període d'escolarització obligatòria, sinó al llarg de la vida. [...]
Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Institut de la Comunicació (InCom- UAB), 2019 (eBooks de l'InCom-UAB, 18)
Com formar ciutadans crítics? : alfabetització informacional i mediàtica, 2019, p. 106-124  
3.
20 p, 532.6 KB Grammar teaching in Portugal / Costa, Ana Luísa (Instituto Politécnico de Setúbal) ; Rodrigues, Sónia Valente (Universidade do Porto)
Although some studies evidenced a divide between the practices and the curricular guidelines for first language teaching, in the Portuguese curriculum, there was always some place for grammar teaching. [...]
Tot i que alguns estudis evidencien una bretxa entre les pràctiques i les directrius curriculars per a l'ensenyament de la llengua materna, en el currículum portuguès sempre hi ha hagut espai per a l'ensenyament de la gramàtica. [...]
Aunque algunos estudios evidencian una brecha entre las prácticas y las directrices curriculares para la enseñanza de la lengua materna, en el currículo portugués siempre hubo algún espacio para la enseñanza de la gramática. [...]
Bien que certaines études montrent un fossé entre les pratiques curriculaires et les directives pour l'enseignement de la langue maternelle, le curriculum portugais a toujours laissé une place à l'enseignement de la grammaire. [...]
Ainda que alguns estudos evidenciem uma clivagem entre as práticas e as orientações curriculares para o ensino da língua materna, no currículo português houve sempre algum espaço para o ensino da gramática. [...]

2019 - 10.5565/rev/jtl3.809
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 2 (june-july 2019) , p. 21-40 (Invited Authors)  
4.
36 p, 871.4 KB La adaptación del chino al MCER en España : un análisis crítico / Casas-Tost, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona)
La oferta y demanda para estudiar chino en España ha aumentado exponencialmente. En este contexto y aprovechando la experiencia de la implementación del Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas (MCER), este trabajo propone tres objetivos: presentar una visión panorámica de las universidades y Escuelas Oficiales donde se imparte chino, realizar un análisis de las diferentes propuestas y programas curriculares para identificar los aspectos que no satisfacen las necesidades y retos que demanda la sociedad y, finalmente, proponer vías de trabajo para mejorar la situación actual de la enseñanza del chino como lengua extranjera.
Both the demand and offer to study Chinese language in Spain has grown significantly. In this context and after the implementation of the CEFR, this study addresses three main objectives: to offer an overview of the Spanish universities and Official Language Schools where Chinese is taught; to make a critical analysis of the different existing curricula and proposals to adapt CFER to Chinese in order to identify those aspects that do not meet the needs of the society; and, to make suggestions to improve the current situation of Teaching Chinese as a Foreign Language.

2018
Inter Asia papers, Núm. 61 (2018) , p. 1-33  
5.
10 p, 522.5 KB Reflexiones sobre la enseñanza de la gramática en secundaria / España Torres, Sandra ; Gutiérrez Rodriguez, Edita (Universidad de Castilla La-Mancha)
En esta introducción queremos hacer un repaso a los principales retos a los que se enfrenta la enseñanza de la lengua en las aulas de los institutos. Nos centraremos en cuatro puntos que nos parecen fundamentales: el currículo de la asignatura de Lengua; cuestiones relacionadas con los contenidos, como la falta de progresión o el afán de exhaustividad; la formación de los profesores; y, por último, las dificultades que presenta la terminología gramatical.
In this introduction, we will review the main challenges facing secondary-level teachers of Spanish language in Spain today. We will focus on four points that we consider fundamental: the curriculum of the language subject; questions related to course content, like the lack of sequencing or the tendency to cover material exhaustively; the training that Spanish language teachers receive; and, finally, the difficulties entailed in the use of grammatical terminology.

2018 - 10.5565/rev/regroc.19
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 1 Núm. 1 (2018) , p. 1-10 (Articles)  
6.
34 p, 1.1 MB Escuela pública durante la II República (1931-1939) : aspectos administrativos y curriculares / Galera, Antonio D. (Universitat Autònoma de Barcelona)
En materia de Enseñanza primaria, el paréntesis excepcional de la II República no fue suficiente para romper unas inercias que convenían a las élites dominantes tradicionalmente: escaso ámbito de obligatoriedad, deficiente sistema de graduación, planes de estudio estancados, ausencia de cuestionarios, etc. [...]
In terms of primary education, the exceptional parenthesis of the Spanish 2nd Republic was not enough to break some inertia that traditionally suited the dominant elites: limited scope of com-pulsory schooling, poor graduation system, stagnant curricula, lack of questionnaires, etc. [...]

2019
Cabás, Núm. 21 (2019) , p. 46-79  
7.
3 p, 249.0 KB De la robòtica al pensament computacional / Serrats Gironella, Laura (Escola Carme Auguet (Girona, Catalunya))
La robòtica és un dels eixos centrals del PEC de l'Escola Carme Auguet, que vertebra les propostes curriculars de diferents àrees, a tots els nivells. Des de 2012, hem estat concretant una proposta pedagògica en aquest àmbit i aquest camí ens ha portat a passar de "fer robòtica" a "treballar el pensament computacional".
Robotics is one of the central pillars of the PEC (Centre's Educational Project) of the Carme Auguet School, which coordinates curricular proposals of different areas, at all levels. Since 2012, we have been developing an educational proposal in this field which has brought us from working on robotics to working on computational thinking.

2019 - 10.5565/rev/ciencies.406
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 37 (2019) , p. 27-29 (El Racó STEAM)  
8.
20 p, 505.3 KB Alfabetización en salud a través de las competencias / Gavidia Catalán, Valentín (Universitat de València. Departament de Didàctica de Ciències Experimentals i Socials) ; Garzón Fernández, Anabella (Universidad de Almería. Departamento de Educación) ; Talavera Ortega, Marta (Universitat de València. Departament de Didàctica de Ciències Experimentals i Socials) ; Sendra Mocholí, Cristina (Universitat de València. Departament de Didàctica de Ciències Experimentals i Socials) ; Mayoral García-Berlanga, Olga (Universitat de València. Departament de Didàctica de Ciències Experimentals i Socials)
En este trabajo se presenta una propuesta para la alfabetización en salud a través de la concreción y definición de las competencias que debe adquirir el alumnado durante la Educación Obligatoria. [...]
This paper presents a proposal for health literacy through the specification and definition of the competences that students must acquire during Compulsory Education. Eight areas of health were determined through a Delphi study, identifying the problems or health situations that students must know how to solve, as well as the competences to be developed and the learning contents necessary to face each of these problems. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2628
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 2 (2019) , p. 107-126 (Investigaciones Didácticas)  
9.
22 p, 115.4 KB De la formación a la práctica : metodología para la evaluación de la formación de maestros de música / Vilar Monmany, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gómez Alemany, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona)
El artículo trata de la evaluación del programa de formación inicial de maestros de música de la Universitat Autònoma de Barcelona. Se exponen, en primer lugar, las líneas básicas del concepto de educación musical para la escuela primaria sobre el que se sustenta la formación del maestro. [...]
This paper assesses the pre-service training of music teachers for primary schools at the UAB. The main lines of the concept of music education are outlined. The methodology of this research is described. [...]

2005
Revista interuniversitaria de formación del profesorado, Vol. 53, Núm. 19.2 (Agosto 2005) , p. 175-196  
10.
20 p, 753.3 KB Elaboración de proyectos de centro basados en la diversidad escolar / Monereo i Font, Carles 1957- (Universitat Autònoma de Barcelona)
El proceso de integración del alumno con handicap en la escuela ordinaria aspira, por su propia naturaleza conceptual, a que la respuesta a las necesidades educativas de esta población se produzca en el seno del propio centro escolar y con sus recursos habituales. [...]
The process of integrating the handicap student in the ordinary school wants, for its conceptual aspect, that the necessities of this children have to be answered by the ordinary school and with the school resources. [...]

1990
Revista interuniversitaria de formación del profesorado, Vol. 7, Núm. 4.1 (Abril 1990) , p. 115-134  

Dipòsit Digital de Documents de la UAB : 97 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.