1.
|
|
2.
|
24 p, 300.1 KB |
Factores constituyentes identitarios en la maestra de educación infantil
/
Robinson Seisdedos, María Soledad (Universidad de Valparaiso (Xile)) ;
Tejada Fernández, José (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Blanch Gelabert, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
El presente artículo analiza los factores claves que inciden en la construcción identitaria de la educadora infantil en sus primeros años de trabajo y en diferentes realidades educativas. La metodología aplicada consistió en un estudio de caso múltiple, con particularidades de tipo biográfico-narrativo, y la recogida de información se realizó a través de relatos de vida, específicamente incidentes críticos y biogramas, junto con entrevistas semiestructuradas y grupos focales. [...] This article analyzed the key factors that affect the identity construction of the early childhood educator in his/her first years of work and in different educational realities. The methodology consisted of a multiple case study with particularities of a biographical type narrative and the collection of information was carried out through life stories, specifically critical incidents and biograms, together with semi-structured interviews and a focus group. [...]
2021 - 10.11144/Javeriana.m14.fcim
Magis, Vol. 14 (2021) , p. 1-24
|
|
3.
|
|
4.
|
22 p, 6.0 MB |
Una propuesta didáctica sobre rampas en educación infantil : la importancia de la intervención docente en el desarrollo de destrezas científicas y construcciones
/
Zuazagoitia, Daniel (Universidad del País Vasco) ;
Ruiz de Azua, Leire (Universidad del País Vasco) ;
Sanz, Josu (Universidad del País Vasco) ;
España-Diez, Silvia (Centro de Educación Infantil y Primaria Aldaialde) ;
López-Puente, Montse (Centro de Educación Infantil y Primaria Aldaialde) ;
Ruiz-González, Aritz (Universidad del País Vasco)
Este estudio presenta, como fruto de la colaboración escuela-universidad, el diseño, la implementación y la evaluación de una intervención didáctica de corte socioconstructivista y de naturaleza dialógica sobre las interacciones en los sistemas físicos (rampas y caminos) en educación infantil. [...] This study presents, as a result of school-university collaboration, the design, implementation and evaluation of a didactic intervention with a socio-constructivist approach and dialogic nature on interactions in physical systems (ramps and pathways) in early childhood education. [...]
2023 - 10.5565/rev/ensciencias.5676
Enseñanza de las ciencias, Vol. 41 Núm. 3 (2023) , p. 11-31 (Investigaciones Didácticas)
|
|
5.
|
17 p, 367.4 KB |
Transfer of learning factors model applied to in-service teachers of early childhood care and education in Puebla, Mexico
/
Villaseñor, Karla (Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (Puebla, Mèxic)) ;
Torrelles-Nadal, Cristina (Universitat de Lleida) ;
Silva-Ríos, Carlos (Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (Puebla, Mèxic)) ;
Quesada Pallarès, Carla (Universitat Autònoma de Barcelona.)
Research has shown that early childhood care and education (ECCE) can improve chil-dren's development. Training of in-service teachers is a good strategy to maximize the quality of ECCE, but in Mexico, teachers consider that in-service training is not par-ticularly relevant. [...] Les investigacions han demostrat que l'atenció i l'educació de la primera infància (AEPI) poden millorar el desenvolupament dels infants. La formació de docents en servei és una bona estratègia per maximitzar la qualitat de l'AEPI, però a Mèxic els docents consideren que la formació en servei no és particularment rellevant. [...] Las investigaciones han demostrado que la atención y la educación de la primera infancia (AEPI) pueden mejorar el desarrollo de los niños. La formación de docentes en servicio es una buena estrategia para maximizar la calidad de la AEPI, pero en México los docentes consideran que la formación en servicio no es particularmente relevante. [...]
2023 - 10.5565/rev/educar.1651
Educar, Vol. 2023 (2023) , p. 1-17
|
|
6.
|
|
7.
|
70 p, 54.7 MB |
INTERSTICE : Artists, Children and Educators. Teachers in moviment. Peer learning methodology
/
Blanch Gelabert, Sílvia, coord. (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
París Romia, Gemma, coord. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Cabo, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Ciraso Calí, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Halle, Kristen ;
Ribera, Eulàlia (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Urpí, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Barrera-Corominas, Aleix, col. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Corazza, Laura, col. ;
Dybwik, Siri, col. ;
Hay, Penny, col. (Bath Spa University (Regne Unit)) ;
Panciroli, Chiara, col. ;
Macuda, Anita, col. ;
Moles, Aina, col. ;
Russo, Veronica, col. ;
Chiara Sghinolfi, Maria, col. ;
laSala. Centre de creació d'Arts per a les famílies (Sabadell), coord ;
INTERSTICE Project
INTERSTICE is an Erasmus+ project developed by universities, artists and cultural settings from Catalonia, United Kingdom, Italy, and Norway to promote spaces of encounter between educators, artists, and children, to improve our learning processes and to build a pedagogy of co-creation through the arts. [...]
2023
2 documents
|
|
8.
|
|
9.
|
|
10.
|
12 p, 625.8 KB |
Psychosocial factors associated with the risk of developing psychosis in a Mexican general population sample
/
Domínguez-Martínez, Tecelli (Instituto Nacional de Psiquiatría "Ramón de la Fuente Muñiz" (Mèxic)) ;
Sheinbaum Frank, Tamara (Instituto Nacional de Psiquiatría "Ramón de la Fuente Muñiz" (Mèxic)) ;
Fresán, Ana (Instituto Nacional de Psiquiatría "Ramón de la Fuente Muñiz" (Mèxic)) ;
Nieto, Lourdes (Instituto Nacional de Psiquiatría "Ramón de la Fuente Muñiz" (Mèxic)) ;
López, Steven R. (University of Southern California. Department of Psychology) ;
Robles, Rebeca (Instituto Nacional de Psiquiatría "Ramón de la Fuente Muñiz" (Mèxic)) ;
Lara, Ma del Carmen (Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (Puebla, Mèxic)) ;
de la Fuente-Sandoval, Camilo (Instituto Nacional de Neurología y Neurocirugía. Laboratorio de Psiquiatría Experimental (Mèxic)) ;
Barrantes-Vidal, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ;
Saracco, Ricardo (Instituto Nacional de Psiquiatría "Ramón de la Fuente Muñiz" (Mèxic)) ;
Franco-Paredes, Karina (Universidad de Guadalajara-Centro Universitario del Sur) ;
Díaz-Reséndiz, Felipe (Universidad de Guadalajara-Centro Universitario del Sur) ;
Rosel, Mauricio (Instituto Nacional de Psiquiatría "Ramón de la Fuente Muñiz" (Mèxic))
Epidemiological evidence has linked an array of sociodemographic and psychosocial factors with an increased risk of developing psychosis. However, research in samples from low- and middle-income countries is still scarce. [...]
2023 - 10.3389/fpsyt.2023.1095222
Frontiers in psychiatry, Vol. 14 (february 2023)
|
|