Dipòsit Digital de Documents de la UAB 24 registres trobats  inicianterior14 - 23següent  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
14.
26 p, 578.2 KB Increased sensitivity to climate change in disturbed ecosystems / Kröel-Dulay, György (Hungarian Academy of Sciences. Institute of Ecology and Botany) ; Ransijn, Johannes (Københavns universitet. Institut for Geovidenskab of Naturforvaltning) ; Schmidt, Inger K. (Københavns universitet. Institut for Geovidenskab of Naturforvaltning) ; Beier, Claus (Norsk institutt for vannforskning) ; De Angelis, Paolo (Università degli studi della Tuscia. Dipartimento per l'Innovazione nei sistemi Biologici, Agroalimentari e Forestali) ; De Dato, Giovanbattista (Università degli studi della Tuscia. Dipartimento per l'Innovazione nei sistemi Biologici, Agroalimentari e Forestali) ; Dukes, Jeffrey S. (Purdue University. Department of Forestry and Natural Resources) ; Emmett, Bridget A. (Centre for Ecology and Hydrology-Bangor) ; Estiarte, Marc (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals) ; Garadnai, János (Hungarian Academy of Sciences. Institute of Ecology and Botany) ; Kongstad, Jane (Københavns universitet. Institut for Geovidenskab of Naturforvaltning) ; Kovàcs-Láng, Edit (Hungarian Academy of Sciences. Institute of Ecology and Botany) ; Larsen, Klaus Steenberg (Københavns universitet. Institut for Geovidenskab of Naturforvaltning) ; Liberati, Dario (Università degli studi della Tuscia. Dipartimento per l'Innovazione nei sistemi Biologici, Agroalimentari e Forestali) ; Ogaya Inurrigarro, Romà (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia) ; Riis-Nielsen, Torben (Københavns universitet. Institut for Geovidenskab of Naturforvaltning) ; Smith, Andrew (Bangor University. School of the Environment and Natural Resources) ; Sowerby, Alwyn (Centre for Ecology & Hydrology, Oxford) ; Tietema, Albert (Universiteit van Amsterdam. Institute for Biodiversity and Ecosystem Dynamics) ; Peñuelas, Josep (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia)
Human domination of the biosphere includes changes to disturbance regimes, which push many ecosystems towards early-successional states. Ecological theory predicts that early-successional ecosystems are more sensitive to perturbations than mature systems, but little evidence supports this relationship for the perturbation of climate change. [...]
2015 - 10.1038/ncomms7682
Nature Communications, March 2015  
15.
15 p, 1.3 MB Source apportionment of fine PM and sub-micron particle number concentrations at a regional background site in the western Mediterranean: a 2.5 year study / Cusack, Michael (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Pérez Lozano, Noemí (Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua) ; Pey, J. (Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua) ; Alastuey, Andrés (Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua) ; Querol Carceller, Xavier (Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua)
The chemical composition and sources of ambient fine particulate matter (PM₁) over a period of 2. 5 years for a regional background site in the western Mediterranean are presented in this work. Furthermore, sub-micron particle number concentrations and the sources of these particles are also presented. [...]
2013 - 10.5194/acp-13-5173-2013
Atmospheric Chemistry and Physics, Vol. 13 No. 10 (May 2013) , p. 5173-5187  
16.
18 p, 850.7 KB A vueltas con el gnomon : buscando soluciones a problemas / Gavidia Catalán, Valentín (Universitat de València, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales)
Son frecuentes las aproximaciones cualitativas e intuitivas que se hacen en la escuela sobre el movimiento aparente del Sol por el firmamento que tratan de proporcionar al alumnado observaciones para que construya un modelo del sistema Sol-Tierra. [...]
There are common the intuitive and qualitative approaches made in the School on the apparent movement of the sun across the sky in order to provide students observations to construct a model of the Sun-Earth system. [...]
Són freqüents les aproximacions qualitatives i intuïtives que es fan a l'escola sobre el moviment aparent del Sol pel firmament que tracten de proporcionar a l'alumnat observacions perquè construeixi un model del sistema Sol-Terra. [...]

2014 - 10.5565/rev/ensciencias.1327
Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 631-647  
17.
10 p, 1.4 MB Propuesta de actividades en Ciencias de la Tierra y del Medio Ambiente : trabajando gradientes ambientales con isolíneas / Bach i Plaza, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia) ; Correig, Teresa M. (IES Joan Fuster (Barcelona)) ; Grau, Ramon (IES Badalona 9 (Badalona)) ; De Manuel Barrabín, Jordi (IES Joan Miró (L'Hospitalet de Llobregat)) ; Tejero, Félix (IES Ramón Berenguer (Sta. Coloma de Gramanet))
Se presenta un conjunto de actividades que se ajustan a algunos contenidos que deben aprenderse en CTMA, dentro de un enfoque concreto de la materia. Se sugiere, con estos ejemplos, una manera de trabajar en el aula basada en la resolución de situaciones problema. [...]
Focusing on a conception of the new subject of the post-compulsory secondary education Earth and Environmental Sciences, some activities concerning its contents are presented. Problem solving situations, all of them containing the common procedure of isolines (very common in the symbolic description of natural environments), are proposed.

1998
Enseñanza de las ciencias de la tierra, Vol. 6, Núm. 1 (1998) , p. 79-88  
18.
11 p, 475.4 KB La Enseñanza del sistema Sol-Tierra desde la perspectiva de las ideas previas / Bach i Plaza, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia) ; Franch Batlle, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia)
En este artículo se presentan los resultados obtenidos de la exploración de las ideas alternativas de los futuros maestros y las actividades diseñadas para producir un cambio conceptual. Se considera que algunas de las estrategias de enseñanza que se proponen podrían adaptarse a otros niveles educativos, tanto en la educación primaria como en la enseñanza secundaria obligatoria, para ayudar a impartir el modelo Sol-Tierra vigente e incorporarlo a la cultura científica de los ciudadanos.
Results of research about a conceptual change are showed in this paper. It is explained alternative ideas of teacher's students and activities thought to do this change. Some of them would be adapted to different educative levels, from primary school to secondary school. [...]

2004
Enseñanza de las ciencias de la tierra, Vol. 12, Núm. 3 (2004) , p. 302-312  
19.
9 p, 907.1 KB Estrategias de enseñanza del Sistema Sol-Tierra / Bach i Plaza, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia) ; Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Franch Batlle, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d'Ecologia)
En este artículo se presentan las actividades diseñadas para promover un cambio conceptual con relación a las ideas previas de los alumnos de primer curso de magisterio en el aprendizaje del sistema Sol- Tierra. [...]
In this paper we present teaching activities for pre-service primary school teachers, designed within a conceptual change learning framework on the topic of Earth-Sun system. Some of the teaching strategies proposed could be easily adapted to different educative levels, from primary school to secondary school. [...]

2006
Enseñanza de las ciencias de la tierra, Vol. 14, Núm. 1 (2006) , p. 29-37  
20.
16 p, 1.6 MB Complejidad y arquitectura de redes sostenibles entre la biosfera y la tecnoosfera : de internet a gaia / Ayestarán, Ignacio (Universidad del País Vasco. Departamento de Filosofía)
Focusing on a global world, we should seek to understand the architecture of sustainable networks between the (real) biosphere and the (virtual) technoosphere, from the World Wide Web to the global ecology, from the Internet to Gaia in a symbiotic planet, where the Earth is a global brain/mind.
Desde un mundo global, deberíamos perseguir la comprensión de la arquitectura de redes sostenibles entre la biosfera (real) y la tecnoosfera (virtual), desde la World Wide Web hasta la ecología global, desde Internet a Gaia en un planeta simbiótico, donde la Tierra es un cerebro o mente global.

2008
Ontology studies, Núm. 8 (2008) , p. 357-372  
21.
3 p, 191.3 KB L'experiència d'Eratòstenes, 2011 / Artigas Roig, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
Eratòstenes fou un matemàtic grec que va mesurar el perímetre de la Terra a partir d'una senzilla regla trigonomètrica amb una precisió extraordinària per l'època. L'European Association for Astronomy Education, EAAE, planeja reproduir el proper 21 de juny, i de forma simultània a escoles de diversos llocs d'Europa, l'experiència que Eratòstenes realitzà.
2011
Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 18 (març 2011) , p. 2-4  
22.
70 p, 1.4 MB Interfaz de usuario de un sistema multi-robot de reconocimiento de superficies con Google Earth / Pagès Rozas, Carles ; Ribas i Xirgo, Lluís, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola Tècnica Superior d'Enginyeria
Els sistemes multi-robot de reconeixement de superfícies es poden utilitzar tant per a l'exploració de llocs remots, de difícil accés o perillosos. Normalment, els robots no són autònoms, depenen d'operadors humans per dirigir-los. [...]
Nota: Aquest document conté originàriament altre material i/o programari només consultable a la Biblioteca de Ciència i Tecnologia.

2009  
23.
10 p, 356.8 KB La carta de la tierra y el blog. Dos elementos centrales de una experiencia docente innovadora en 4.º de ESO / Murga-Menoyo, M.ª Ángeles ; García del Pino, Ignacio
Presentamos una experiencia de innovación didáctica cuyo escenario es 4. º curso de ESO en un centro educativo público (curso académico 2007-08). Se ha llevado a cabo en la asignatura «Educación Ambiental», materia que en el IES sede del proyecto se viene impartiendo con carácter de optativa desde el curso académico 1993/94. [...]
The following is an innovative teaching experience which was carried out in the fourth grade of a public school. It was implemented in the Environmental Education course which has been taught at the school as an elective course since 1993/94. [...]

2010
Enseñanza de las Ciencias, Vol. 28, Núm. 1 (2010) , p. 85-94  

Dipòsit Digital de Documents de la UAB : 24 registres trobats   inicianterior14 - 23següent  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.