Dipòsit Digital de Documents de la UAB 158 registres trobats  inicianterior107 - 116següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
107.
13 p, 164.2 KB Un Exemple de l'ús de la meteorologia per difondre l'activitat científica : les memòries d'Agustí Yàñez i Girona per a l'Acadèmia de Ciències de Barcelona a mitjan segle XIX / Sucarrats i Riera, Raimon (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciències)
Agustí Yàñez (1789-1857) was one of the most important and influential Catalan scientists in the first half of the XIXth century. He was the Natural History's professor in the Pharmacy College and in different chairs of Barcelona's University. [...]
2009
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 2, Núm. 1 (2009) , p. 253-265  
108.
16 p, 199.1 KB Els Eclipsis totals de Sol : un punt d'inflexió en el desenvolupament de l'astronomia i l'astrofísica a l'Espanya de principis del segle XX / Ruiz Castell, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia)
The total solar eclipse of 28 May 1900 was a turning point for astronomy in Spain. The visit of foreign astronomical expeditions to Spain encouraged Spanish astronomers to move from observational activities, mainly devoted to positional astronomy, into the application of new astrophysical techniques. [...]
2009
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 2, Núm. 1 (2009) , p. 237-252  
109.
16 p, 198.7 KB L'Astronomia popular al segle XIX : de François Arago a Camille Flammarion / Nieto-Galan, Agustí (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Història de la Ciència)
Through the works of Auguste Comte, François Arago and Camille Flammarion, among others, this paper analyses the role of popular astronomy along the nineteenth century. The popularisation of celestial bodies served different aims: the spread of positivism; the construction of a common place between expert and lay knowledge; it was a tool for the democratisation of knowledge; an intersection between science and literature; a stimulus of new scientific careers; a useful knowledge for amateur scientists; a public space for controversies and rivalries, in which the scientific authority of observations, theories and opinions was often under question; it was a strategy to reinforce religious faith, but also a rational tool in favour of the secularisation; a weapon in the service of anticlericalism; and very often, a social balsam.
2009
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 2, Núm. 1 (2009) , p. 191-206  
110.
6 p, 259.2 KB Josep Pratdesaba i Portabella : un record en quarantè aniversari de la seva mort / Bernat López, Pasqual (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciències)
Josep Pratdesaba i Portabella (Vic, 1870 -1967) is a paradigmatic example of the amateur astronomer, who without too many links with the academic world, is capable of developing an important scientific activity. [...]
2009
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 2, Núm. 1 (2009) , p. 51-56  
111.
8 p, 102.2 KB Física y religión en la España decimonónica : más allá del mero conflicto / Pohl Valero, Stefan (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciències)
This article explores some interactions between the Spanish Catholic Church and physics in the Spain of the second half of the nineteenth century. It focuses in particular on the roll of the Church in the popularization of physics.
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 347-353  
112.
8 p, 103.9 KB La Documentació d'autors catalans en el DHEMCYT / Rodríguez Ortiz, Francesc (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Scientific and technical Spanish terminological studies, especially in the 18th and 19th centuries, are very little developed. This is clearly seen due to the lack of a Spanish historical dictionary. [...]
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 339-345  
113.
12 p, 144.6 KB El Concepte de naturalesa a Barcelona al tombant dels segles XVIII i XIX : linneans o buffonians? / Sucarrats i Riera, Raimon (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciències)
Carl von Linné and George-Louis Leclerc, the count of Buffon, can be considered as the two most important representatives of natural history in the 18th century. Their antagonistic ideas about nature and how it should be studied and their beings classified led to polemics for a long time and had a great influence on natural sciences in their own epoch and even a century later. [...]
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 239-250  
114.
14 p, 1.7 MB La Primera edició de la Histoire naturelle de Buffon a Barcelona / Camós Cabeceran, Agustí (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Història de la Ciència)
The Buffon work's were published in Barcelona for the first time between 1832-1836 and it contained 59 volumes and 310 prints. The editor and translator was Antoni Bergnes de las Casas, professor of Greek at the Universitat de Barcelona, liberal and Quaker. [...]
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 225-238  
115.
10 p, 456.3 KB Linné a les aules : el sistema sexual de les plantes a l'escola d'agricultura i botànica de Barcelona / Bernat López, Pasqual (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciències)
In this article educational activity of the School of Agriculture and Botany of Barcelona during 1815 to 1821 is explained. This work focus on The teaching of the system of classification of plants created by Carl Linné and the role played by Joan Francesc Bahí, first teacher of the School, in the introduction and consolidation of this system in the botanical teaching at that time. [...]
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 215-224  
116.
8 p, 95.7 KB Consensuando criterios sobre el uso de la historia de la ciencia en la enseñanza / Merino Rubilar, Cristian (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Quintanilla Gatica, Mario (Pontificia Universidad Católica de Chile. Departamento de Didáctica)
The History of the Sciences has had an important, specific function, in the Teaching of the Sciences, since serves of introduction to the ones that they approach them. In this communication we want to present and to arrive at by consensus some criteria to work the history that appears in the textbooks.
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 89-95  

Dipòsit Digital de Documents de la UAB : 158 registres trobats   inicianterior107 - 116següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.