1.
|
|
2.
|
5 p, 230.2 KB |
Editorial del número especial "Jordi Domènech i la didàctica de les ciències"
/
Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
López Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Navarro Palà , Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Hernández Rodríguez, María Isabel ;
Garrido Espeja, Anna ;
Grimalt-Álvaro, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Simarro Rodríguez, Cristina (Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació) ;
Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest editorial repassem la trajectòria del Jordi Domènech com a autor de la nostra revista, destacant el seu gran impacte tant en número de cites com en número de descàrregues. Seguidament, presentem l'estructura del monogràfic i la diversitat d'autories que inclou, amb la voluntat de reflectir com de ric i variat el seu llegat. In this editorial, we review Jordi Domènech's trajectory as an author for our journal, emphasizing his significant impact in terms of both citation numbers and download figures. Subsequently, we outline the structure of the monograph and the diversity of authorship it encompasses, aiming to reflect the richness and variety of his legacy. En este editorial repasamos la trayectoria de Jordi Domènech como autor de nuestra revista, destacando su gran impacto tanto en el número de citas como en el número de descargas. Seguidamente, presentamos la estructura del monográfico y la diversidad de autorías que incluye, con la voluntad de reflejar como de rico y variado es su legado.
2024 - 10.5565/rev/ciencies.502
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 2-6 (Editorial)
|
|
3.
|
|
4.
|
432 p, 6.8 MB |
Análisis del discurso docente en actividades de modelización sobre fuerzas y movimiento
/
Vergara Sandoval, Camilo ;
Couso, Digna, dir. ;
López, Víctor (López Simó), dir.
Aquesta tesi s'emmarca en els tallers experimentals de física centrats en la modelització (tallers REVIR) dirigits a alumnat de batxillerat, analitzant el discurs docent que es dona, les pràctiques de modelització en les quals participa l'alumnat, i el progrés de les seves idees sobre forces i moviment. [...] Esta tesis se enmarca en los talleres experimentales de física centrados en la modelización (talleres REVIR) dirigidos a alumnado de bachillerato, analizando el discurso docente que se da, las prácticas de modelización en las que participa el alumnado, y el progreso de sus ideas sobre fuerzas y movimiento. [...] This thesis is framed in the experimental physics workshops focused on modelling (REVIR workshops) aimed at high school students, where we analyse the teaching discourse present in these workshops, the modelling practices in which students participate, and the progress of their ideas about forces and movement. [...]
2022
|
|
5.
|
299 p, 30.9 MB |
Modelitzar i indagar la contaminació atmosfèrica a l'aula de primària. Anàlisi des de la perspectiva de investigació basada en el disseny
/
Tena Gallego, Èlia ;
Couso, Digna, dir.
La present tesi explora la planificació, disseny, implementació, avaluació i redisseny/refinament iteratiu, dins del paradigma d'investigació basada en el disseny (IBD) d'una seqüència didàctica (SEA/DI) contextualitza en el problema de la contaminació atmosfèrica, amb l'objectiu de demostrar qualitat en estar fonamentada en recerca, ser subjecte de recerca i aportar a la recerca. [...] La tesis doctoral explora la planificación, diseño, implementación, evaluación y rediseño/refinamiento iterativo dentro del paradigma de investigación basada en el diseño (IBD), de una secuencia de enseñamiento y aprendizaje (SEA/DI) contextualizada en el problema de la contaminación atmosférica, con el objetivo de demostrar calidad en estar fundamentada en investigación, ser sujeto de investigación y aportar a la investigación. [...] The present doctoral thesis explores the process of iteratively planning, design, implementation, evaluation, and redesign/refinement within the design based research paradigm (DBR) of a teaching and learning sequence (TLS) contextualized in the phenomena air pollution that demonstrates quality by being both research and evidence-based, and by to contributing to actual research. [...]
2022
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
24 p, 1.4 MB |
El diseño de preguntas investigables en el ciclo superior de primaria
/
Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona)
El diseño de preguntas investigables es una destreza clave en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias que debe fomentarse desde edades tempranas. Sin embargo, su desarrollo en las aulas de primaria no es común, y se plantea generalmente en el contexto de investigaciones totalmente abiertas y para alumnado de edades avanzadas. [...] Designing research question has been identified as a main skill in teaching and learning science that should be promoted from early age. However, designing research questions is not a common activity in schools and is often considered as an advanced skill for upper-secondary/university students that must be developed in the context of open inquiries. [...]
2022 - 10.5565/rev/ensciencias.5573
Enseñanza de las ciencias, Vol. 41 Núm. 1 (2023) , p. 101-123 (Investigaciones Didácticas)
|
|
9.
|
19 p, 1.5 MB |
Identifying Factors Influencing Attention in Adolescents with a Co-Created Questionnaire : A Citizen Science Approach with Secondary Students in Barcelona, Spain
/
Gignac, Florence (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ;
Solé Martín, Caterina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials) ;
Barrera-Gómez, José (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ;
Persavento, Maria Cecilia (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ;
Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
López-Vicente, Mónica (Erasmus University Medical Centre-Sophia Children's Hospital. Department of Child and Adolescent Psychiatry/Psychology) ;
Júlvez, Jordi (Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili) ;
Sunyer, Jordi (Centro de Investigación Biomédica en Red de Epidemiología y Salud Pública) ;
Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Basagaña, X (Centro de Investigación Biomédica en Red de Epidemiología y Salud Pública) ;
Universitat Pompeu Fabra.
Department of Experimental and Health Sciences ;
CIBER Epidemiología y Salud Pública
Studies on factors that can influence attention in healthy adolescents are recent and focus on recurrent topics. Students' contribution to public health research often revolves around collecting data but rarely around creating data collection instruments. [...]
2021 - 10.3390/ijerph18158221
International journal of environmental research and public health, Vol. 18 (august 2021)
|
|
10.
|
18 p, 351.0 KB |
Didáctica de la ingeniería : tres preguntas con visión de futuro
/
Simarro Rodríguez, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona)
El marco de la educación STEM ha otorgado a la educación en ingeniería un protagonismo inédito hasta el momento. Sin embargo, esta centralidad no ha ido acompañada de un marco sólido desde un punto de vista didáctico, lo que ha resultado en propuestas superfluas y con carencias. [...] STEM education has given engineering education an unprecedented role. However, this centrality has not been accompanied by a solid framework, resulting in superfluous proposals and shortcomings. This article addresses three questions that point to the future of engineering education: Which engineering and technology literacy should we promote? Which engineering practices should we help to develop? What are the core ideas that we should teach in technology education? Taking as a reference the field of science education, more consolidated and with foundations, the article makes a proposal to answer these questions, offering a list of engineering practices and a first approach to what could be the core ideas of this discipline.
2022 - 10.5565/rev/ensciencias.3507
Enseñanza de las ciencias, Vol. 40 Núm. 3 (2022) , p. 147-164 (Historia y Epistemología)
|
|