Dipòsit Digital de Documents de la UAB 7 registres trobats  La cerca s'ha fet en 0.02 segons. 
1.
36 p, 2.0 MB Un posible ciclo del "Pseudo-Turpín" en destruido claustro románico de la antigua canónica de Santa Maria de Solsona / Castiñeiras, Manuel 1964- (Universitat Autònoma de Barcelona)
La posible figuración de un ciclo derivado del repertorio carolingio (Chanson de Roland, Historia Turpini) en los restos procedentes del destruido claustro románico de la antigua canónica de Santa Maria de Solsona (1163-1195) plantea una serie de preguntas sobre el interés y difusión de este ciclo épico en el contexto catalán en el último tercio del siglo XII. [...]
The possible depiction of a figurative cycle based on the Carolingian repertoire (Chanson de Roland, Historia Turpini) in the remains from the no longer extant Romanesque cloister of the old canons' house at Santa Maria de Solsona (1163-1195) raises several questions relating to the interest and diffusion of this epic cycle in the Catalan context of the last third of the 12th century. [...]

2023 - 10.61890/adlimina/14.2023/02
Ad Limina, Vol. 14 Núm. 14 (2023) , p. 57-91  
2.
34 p, 10.9 MB Images and Altar Structures in Romanesque Catalonia : a Restored Virgin and Child Sculpture in the Museu Nacional d'Art de Catalunya / Camps Soria, Jordi (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
Medieval images that have survived to the present time are known to be decontextualised, and very often appear as isolated or free-standing objects, as is the case with statues of the Virgin and Child. [...]
Es bien sabido que las imágenes medievales han llegado a la actualidad descontextualizadas y muy a menudo como objetos aislados o totalmente exentos, tal como sucede con las tallas de la Virgen con el Niño. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.505
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 395-427  
3.
18 p, 502.3 KB Los Descendimientos de Erill la Vall y Santa María de Taüll de la colección Plandiura y su relación con el mercado de antigüedades / Pérez-Flecha González, Javier (Universidad Complutense de Madrid)
Este artículo estudia el comercio de antigüedades que surgió alrededor de los grupos del Descendimiento de la cruz de Erill la Vall y Santa María de Taüll durante la primera mitad del siglo XX, y analiza lo que sucedió con cada una de las esculturas que componían ambos conjuntos. [...]
Aquest article estudia el comerç d'antiguitats que va sorgir al voltant dels grups del Davallament de la creu d'Erill la Vall i Santa Maria de Taüll durant la primera meitat del segle XX, i analitza el que va succeir amb cadascuna de les escultures que componien ambdós conjunts. [...]
This paper explores the antiquities and art trade that emerged in the first half of the 20th century around the iconographic groups of the Deposition from the Cross of Erill la Vall and Santa María de Taüll and analyzes what occurred with each of the sculptures that made up the ensembles. [...]

2019 - 10.5565/rev/locus.352
Locus amoenus, Vol. 17 (2019) , p. 169-185 (Articles)  
4.
18 p, 1.5 MB La influencia gallega en el Románico del Alto Minho / Vázquez Corbal, Margarita
El presente artículo trata sobre la influencia de la Catedral de Tui, de su entorno diocesano y de otros ejemplos gallegos en el arte románico de la región portuguesa del Alto Minho. La diócesis de Tui durante gran parte de la Edad Media abarcó territorios del sur de Galicia y del Norte de Portugal, en concreto, el sudoeste de la provincia de Pontevedra; el sudeste de la Ourense y la actual región portuguesa del Alto Minho. [...]
The current article deals with the influence of the Cathedral of Tui, its diocesan space and other Galician examples in the Romanesque art from the Portuguese area of Alto Minho. The diocese of Tui encompassed territories from southern Galicia and northern Portugal during a great part of the Middle Ages, in particular, the southwestern area of the province of Pontevedra; southeasthern Ourense and the Portuguese region of Alto Minho. [...]

2018
Mirabilia, Núm. 26 (jan-jun 2018) , p. 1-18 (Special issue)  
5.
7 p, 285.1 KB El 'Baldaquí de Ribes' i les seves inscripcions : origen i noves propostes d'interpretació / Alturo i Perucho, Jesús 1954- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Alaix i Gimbert, Tània, 1970-
El Baldaquí de Ribes fou produït a Ripoll potser per a la pròpia església a mitjan segle XII, tal com hom pot deduir per la total i exacta identificació de les inscripcions que envolten la màndorla; aquestes i la del fris, de la qual hom ofereix també una restitució textual, permeten, així mateix, la interpretació iconogràfica i iconològica del cobricel.
The Ribes Baldachin was produced in Ri­poll maybe in order to protect and highlight the altar of the Church of Santa Maria of Ripoll around the middle of the twelfth century, as can be deduced from the full and exact identification of the inscriptions around the mandorla, and those of the frieze, which are also restored and whose meaning allows an iconographic and iconological interpretation of the canopy.

2013
Ausa, Vol. 26, núm. 172 (2013) , p. 247-257  
6.
14 p, 582.3 KB Influence de l'art carolingien sur la sculpture de quelques grands maîtres romans d'Auvergne et du Rouergue / Le Deschault de Monredon, Térence (Universitat Autònoma de Barcelona)
Par le passé, les spécialistes ont été attentifs à l'impact de l'art antique sur l'élaboration de la sculpture auvergnate et plus particulièrement dans le cas de l'abbaye de Mozac, laquelle, comme l'a démontré S. [...]
Scholars have long been aware of the influence of ancient art on the works of sculpture of Auvergne, particularly those of the Mozac Abbey, which, as Swiechowski demonstrated, served as a model for most of the sculpture found in the Clermont diocese. [...]

2015 - 10.5565/rev/locus.20
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 15-28 (Articles)  
7.
3 p, 580.7 KB Nuevos restos de pintura mural medieval en Burgos : La iglesia de San Miguel de Neila / Fernández Somoza, Gloria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia) ; Carrero Santamaría, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
En la iglesia de San Miguel de Neila (Burgos) se conservan restos de pintura medieval. A pesar de verse, en la actualidad, tan sólo una pequeña superficie, es interesante como una aportación a la pintura románica en Castilla.
In the San Miguel parish church of Neila (Burgos) there are remains of medieval asall painting. Actually we can see just a little fragment, but it's interesting as a new contribution to the Romanesque wall painting in Castilla.

1997 - 10.5565/rev/locus.71
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 75-77  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.