Dipòsit Digital de Documents de la UAB 539 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.06 segons. 
1.
8 p, 492.1 KB Actividades de aprendizaje tradicionales y nuevas metodologías docentes como la simulación : Valoración de los estudiantes de enfermería / Guitard Quer, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament Infermeria) ; Guitard Sein-Echaluce, M. Luisa (Universitat de Lleida. Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia)
Objetivos: Valorar dificultad y aprendizaje sobre las actividades incluidas en una asignatura de 1er curso del grado de enfermería. Conocer la opinión sobre la simulación clínica. Métodos: Estudio descriptivo transversal mediante 2 encuestas de opinión a los 111 estudiantes. [...]
Aim. Assess the difficulty and learning level of different activities included in the 1st course of nursing degree. Know the opinion of students on simulation. Methods. Cross-sectional descriptive study conducting 2 surveys to 111 nursing students. [...]

2016
Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), Núm. 3 (2016)  
2.
11 p, 614.0 KB Factores condicionantes de la implementación de las innovaciones docentes y su impacto en la cultura de aprendizaje en la Universidad : El caso de la Universitat de València / Feixas, Mònica (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Martínez-Usarralde, María-Jesús (Universitat de València. Centre de Formació i Qualitat Manuel Sanchis Guarner) ; Pallás Ferrando, Juan (Universitat de València. Centre de Formació i Qualitat Manuel Sanchis Guarner) ; Quesada Pallarès, Carla (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
Esta comunicación presenta una investigación que estudia los factores condicionantes de la implementación de las innovaciones docentes financiadas por la Universitat de València y su impacto en la cultura de aprendizaje de profesores y estudiantes. [...]
This paper presents a research which aims at studying the factors conditioning the implementation of teaching innovations that have been financed by the University of Valencia, and its impact on the teachers and students' learning culture. [...]

2016
Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), Núm. 3 (2016)  
3.
8 p, 410.8 KB Baixant de la tarima : Una experiència a l'aula on l'alumne pren la paraula / Farrús, Mireia (Universitat Pompeu Fabra. Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions) ; Serra, Montse (Universitat Oberta de Catalunya. Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació) ; Basart i Muñoz, Josep M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions) ; Nadeu, Climent (Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions)
En aquesta comunicació presentem una sèrie d'elements de protagonisme de l'alumne, treballats en una aula d'informàtica, amb l'objectiu de fomentar la participació de l'alumne a la classe. Aquests elements, que inclouen la llibertat, el compromís i l'esperit crític, entre d'altres, impliquen una gestió emocional a l'aula que ajuda a millorar la relació entre el professor i l'alumne i, en conseqüència, el procés d'aprenentatge en general.
In this paper we present a series of elements to help the student take the floor in a computer science classroom, in order to encourage the student participation. These elements, which include freedom, commitment and critical thinking, among others, involve an emotional management that helps to improve the relationship between the teacher and the student, and consequently, the learning process in general.

2016
Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), Núm. 3 (2016)  
4.
15 p, 1.4 MB Hacia un nuevo modelo docente : curso "blended" de sistemas digitales / Rullán Ayza, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics) ; Valderrama Vallés, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics) ; Deschamps, Jean-Pierre (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica) ; Terés Terés, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics) ; Baneres, David (Universitat Oberta de Catalunya) ; Saiz Alcaine, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics)
Se presenta un piloto llevado a cabo en la Universitat Autònoma de Barcelona cuyo objetivo es explorar el uso de MOOCs en la docencia reglada. Los estudiantes de Fundamentos de Computadores seguirán en Coursera el curso MOOC "Sistemas Digitales: De las puertas lógicas al procesador" y completarán su formación con clases presenciales en grupos pequeños. [...]
A pilot carried out in the Universitat Autònoma de Barcelona to explore the use of MOOCs in our teaching activity is presented. The course "Digital Systems: From Logic Gates to Processors" was launched in Coursera. [...]

2014
Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), Núm. 2 (2014)  
5.
14 p, 5.4 MB Creació d'una eina de suport per a la docència en Geoquímica : Una eina d'aprenentatge autònom i d'avaluació / Aulinas Juncà, Meritxell (Universitat de Barcelona. Departament de Mineralogia, Petrologia i Geologia Aplicada) ; Inglès i Urpinell, Montserrat (Universitat de Barcelona. Departament de Geoquímica, Petrologia i Prospecció Geològica) ; Playà i Pous, Elisabet (Universitat de Barcelona. Departament de Mineralogia, Petrologia i Geologia Aplicada) ; Rosell Ortíz, Laura (Universitat de Barcelona. Departament de Geoquímica, Petrologia i Prospecció Geològica)
La proposta presentada s'emmarca en un projecte d'innovació docent de la Universitat de Barcelona. L'objectiu és desenvolupar una nova eina interactiva que d'una banda ajudi els alumnes a reforçar i/o ampliar els coneixements de geoquímica de manera autònoma i, de l'altra, sigui un nou recurs d'avaluació per al professorat. [...]
The teaching action here presented is part of a Teaching Innovation Project of the Universitat de Barcelona. The aim of this project is to develop a new interactive tool which will help undergraduate students to improve their skills in geochemistry. [...]

2014
Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), Núm. 2 (2014)  
6.
19 p, 564.9 KB Análisis del uso y apropiación social de un sistema de e-portafolios para la enseñanza y el aprendizaje / Dorado Perea, Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Bertran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
El presente trabajo se centra en los aspectos de la docencia de las asignaturas anuales de Comunicación e Interacción Educativa (CIE) y Antropología y Filosofía de la Educación (AFE), durante el curso académico 2011-12, que implica a los diferentes grados de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona. [...]
This research is focused on some respects of teaching at graduate level on subjects "Educational Communication and Interaction" (CIE) and "Anthropology and Philosophy of Education" (AFE) in Faculty of Education at the Autonomous University of Barcelona. [...]

2012
Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), Núm. 1 (2012)  
7.
13 p, 1.2 MB El ABP como metodología docente profesionalizadora : la experiencia de la asignatura "Prácticas Integradas" / Peñaranda-Cólera, Maria del Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ; Parrado Romero, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Cladellas, Ramon (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Coll-Andreu, Margalida (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ; Edo Izquierdo, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Fornieles Deu, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Guillazo i Blanch, Gemma (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
Se presenta la experiencia de innovación docente de la implementación de la asignatura "Prácticas Integradas" del Grado de Psicología en la Facultad de Psicología de la Universitat Autònoma de Barcelona. [...]
The educational innovation experience of implementation of the course.
"Integrated Practices" in the Bachelor in Psychology of the Faculty of Psychology at the Autonomous University of Barcelona is presented. With the aim of approaching the student to professional practice, interdisciplinary practical cases that present different approaches and psychological perspectives arise. [...]

2014
Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), Núm. 2 (2014)  
8.
22 p, 808.9 KB Análisis de la tipología de la formación permanente del profesorado universitario para el uso de carpetas de aprendizaje en la educación superior en la Universitat Autònoma de Barcelona / Suárez Ojeda, María Eugenia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria Química, Biològica i Ambiental) ; Cayón Costa, Magda (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia de l'Empresa) ; Fuentes Agustí, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Gimeno Soria, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; González-Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Blanch Gelabert, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
La formación continuada se entiende como una actividad de formación para aprender a utilizar nuevos entornos e incorporar recursos y/o estrategias en nuestra práctica profesional. Sin embargo, la formación permanente del profesorado universitario además debe contemplar sus necesidades reales y el hecho de que su participación dentro de la formación sea activa. [...]
Lifelong learning is understood as a training activity for discovering about new environments and to incorporate resources and/or strategies into our daily practice. However, lifelong learning of university professors must also consider their real needs and the fact that their participation in the training must be active. [...]

2012
Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), Núm. 1 (2012)  
9.
29 p, 1.8 MB La carpeta docente para la evaluación de la calidad docente en el ámbito universitario : El caso de la UAB / Galán-Mañas, Anabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació) ; Suárez Ojeda, María Eugenia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria Química, Biològica i Ambiental) ; Fuentes Agustí, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
En el EEES, la calidad docente de los centros es clave. No obstante, ésta se mide en función de la investigación que realiza su personal y no por la docencia propiamente dicha, si bien esta es la que atrae a los estudiantes. [...]
In the EHEA, the teaching quality of universities is a key issue. However, it is measured according to the research conducted by its faculty, and not by their teaching, which is, at the end, what will attract students. [...]

2012
Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), Núm. 1 (2012)  
10.
15 p, 396.8 KB Cuidado, provisión y servicio en la didáctica universitaria / Mora Malo, Enrico (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
En esta comunicación analizamos las prácticas docentes universitarias desde la perspectiva de género. Específicamente, analizamos las relaciones de cuidado y de provisión entre el profesorado y el alumnado de distintas titulaciones de la Universitat Autònoma de Barcelona, durante el período 2004-2008, a través sus discursos sobre las didácticas docentes empleadas. [...]
In this paper we analyze the university teaching practices from the perspective of gender. Specifically, we analyze the relationships of care and provision between teachers and students from different courses at the Universitat Autònoma de Barcelona, during the period 2004-2008, through his speeches on didactics skills employed. [...]

2012
Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), Núm. 1 (2012)  

Dipòsit Digital de Documents de la UAB : 539 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.