UAB Digital Repository of Documents 8 records found  Search took 0.00 seconds. 
1.
20 p, 224.7 KB La naturaleza composicional de tan(to) y los contextos antiasertivos / Bosque, Ignacio (Universidad Complutense de Madrid) ; Sáez del Álamo, Luis Ángel (Universidad Complutense de Madrid)
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola, 2017
Relaciones sintácticas : Homenaje a José M. Brucart y M. Lluïsa Hernanz, 2017, p. 121-140  
2.
15 p, 468.5 KB El nuevo Glosario de términos gramaticales : estructura, características y objetivos / Bosque, Ignacio (Universidad Complutense de Madrid)
This article highlights the main features of the Glosario de términos gramaticales (Glossary of grammatical terms, GTG), a work published by the Association of Academies of the Spanish Language (ASALE) in 2019 and addressing to Spanish teachers of all Spanish speaking countries. [...]
En aquest treball s'exposen les característiques principals del Glosario de términos gramaticales (GTG), obra que l'Asociación de Academias de la Lengua Española (ASALE) va publicar el 2019 i adreçada als professors d'espanyol de tots els països hispanoparlants. [...]
En este trabajo se exponen las características principales del Glosario de términos gramaticales (GTG), obra publicada en 2019 por la Asociación de Academias de la Lengua Española (ASALE) y dirigida a los profesores de español de todos los países hispanohablantes. [...]
Cet article met en lumière les principales caractéristiques du Glosario de términos gramaticales (Glossaire des termes grammaticaux, GTG), un travail de l'Association des académies de la langue espagnole (ASALE) publié en 2019 et adressé aux enseignants d'espagnol de tous les pays hispanophones. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.869
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e869 (Invited Authors)  
3.
61 p, 1.2 MB La gramática en la Enseñanza Media : competencias oficiales y competencias necesarias / Bosque, Ignacio (Universidad Complutense de Madrid) ; Gallego, Ángel J.. (Gallego Bartolomé) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Este trabajo ofrece una revisión crítica de las llamadas competencias, presentes en diferentes textos oficiales, cuya función es la de determinar qué aspectos de una materia deben ser asimilados, desarrollados y aplicados por los estudiantes. [...]
This study reviews the so-called competences listed in various official documents. The ostensible role of such competences is to determine which aspects of a school subject must be assimilated, carried out and applied by the students. [...]

2018 - 10.5565/rev/regroc.20
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 1 Núm. 1 (2018) , p. 141-201 (Articles)  
4.
26 p, 703.5 KB Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática / Bosque, Ignacio (Universidad Complutense de Madrid)
En este trabajo se analizan algunos factores que lastran desde hace años la enseñanza de la gramática en los niveles preuniversitarios. Se argumenta detalladamente contra la idea de que el lenguaje es un instrumento con el que hay que familiarizarse, y también contra la percepción de que el conocimiento del sistema lingüístico debe quedar para los expertos, mientras que su uso se reserva a los hablantes. [...]
This paper analyses the factors that have been complicated complicating the teaching of grammar in pre-university education for years now. We argue against the idea that language is merely a tool that students have to become familiar with and against the notion that linguistic knowledge is the exclusive reserve of experts, while speakers need only concern themselves with using the language. [...]

2018 - 10.5565/rev/regroc.12
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 1 Núm. 1 (2018) , p. 11-36 (Articles)  
5.
704 p, 5.7 MB Relaciones sintácticas : Homenaje a José M. Brucart y M. Lluïsa Hernanz / Gallego, Ángel J.. (Gallego Bartolomé) ed. ; Rodríguez Sellés, Yolanda, ed. ; Fernández-Sánchez, Javier, ed. ; Villalba, Xavier 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Uriagereka, Juan (University of Maryland) ; Sànchez López, Cristina (Universidad Complutense de Madrid) ; Sánchez Lancis, Carlos Eliseo (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Saab, Andrés (Universidad de Buenos Aires) ; Rubio Alcalá, Carlos (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Romero Morales, Juan (Universidad de Extremadura) ; Ridruejo Alonso, Emilio (Universidad de Valladolid) ; Picallo i Soler, M. Carme (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pavón Lucero, María Victoria (Universidad Carlos III de Madrid) ; Suñer Gratacós, Avel·lina (Universitat de Girona) ; Ordóñez, Francisco (Stonybrook University. Department of Linguistics) ; Mendívil-Giró, José-Luis (Universidad de Zaragoza) ; Mateu Fontanals, Jaume (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Masullo, Pascual José (Universidad Nacional de Río Negro) ; Massanell i Messalles, Mar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Mascaró, Joan, 1949- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Machuca Ayuso, María Jesús (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ríos Mestre, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Leonetti, Manuel (Universidad de Alcalá. Departamento de Filología) ; Escandell-Vidal, Victoria (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya)) ; Jiménez-Fernández, Ángel L (Universidad de Sevilla) ; Gutiérrez Rodríguez, Edita (Universidad de Castilla-La Mancha) ; Pérez Ocón, Pilar (Universidad de Alcalá) ; Gumiel Molina, Silvia (Universidad de Alcalá) ; Moreno-Quibén, Norberto (Universidad de Alcalá) ; Pérez-Jiménez, Isabel (Universidad de Alcalá) ; Gràcia i Solé, Lluïsa (Universitat de Girona) ; Roca, Francesc 1945- (Universitat de Girona) ; González Rodríguez, Raquel (Universidad de Castilla-La Mancha) ; Gavarró Algueró, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Lingüística Teòrica) ; Palma-Martínez, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fernández-Sánchez, Javier (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Llinàs i Grau, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Garriga Escribano, Cecilio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Gutiérrez Cuadrado, Juan (Universidad Carlos III de Madrid) ; Fábregas, Antonio (Universidad de Tromsø-Universidad Ártica de Noruega) ; Etxepare, Ricardo (Centre de Recherche sur la Langue et les Textes Basques (IKER)) ; Uribe-Etxebarria, Myriam (Universidad del País Vasco) ; Espinal, M. Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana) ; Eguren, Luis (Universidad Autónoma de Madrid) ; Di Tullio, Ángela L. (Universidad de Buenos Aires) ; Demonte, Violeta (Universidad Autónoma de Madrid) ; Fernández Soriano, Olga (Universidad Autónoma de Madrid) ; Castroviejo, Elena (Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Espanya). Instituto de Lengua, Literatura y Antropología) ; Gehrke, Berit (Centre National de la Recherche Scientifique (França)) ; Camus Bergareche, Bruno (Universidad de Castilla-La Mancha. Facultad de Letras) ; Ohannesian, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Cabré Monné, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Buenafuentes de la Mata, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Bosque, Ignacio (Universidad Complutense de Madrid) ; Sáez del Álamo, Luis Ángel (Universidad Complutense de Madrid) ; Bonet, Eulàlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Lingüística Teòrica) ; Bartra, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana) ; Rigau, Gemma (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana) ; Balari, Sergio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana) ; Ausín, Adolfo (Michigan State University) ; Torrego, Esther (University of Massachusetts) ; Arche, María J. (University of Greenwich) ; Marín, Rafael (Université de Lille) ; Alcoba, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona)
El presente volumen recoge los trabajos de algunos amigos y colegas de M. Lluïsa Hernanz i José M. Brucart. Con este libro se pretende rendir homenaje a su dilatada labor docente, a su inestimable contribución al estudio de la gramática del español y a su particular manera de concebir la formación universitaria como una actividad orientada también a educar en valores.
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola, 2017  
6.
31 p, 354.6 KB Temporal prepositions and intervals in Spanish : variation in the grammar of "hasta" and "desde" / Bosque, Ignacio (Universidad Complutense de Madrid) ; Bravo, Ana (Universidad de Murcia)
In many varieties of American Spanish, the temporal preposition hasta 'until' is able to modify telic predicates in the absence of negation. Previous analyses argue for either a hidden negation or a special punctual reading of this preposition. [...]
2015 - 10.5565/rev/isogloss.4
Isogloss, Vol. 1 Núm. 1 (2015) , p. 1-31 (Articles)  
7.
37 p, 475.3 KB On Resultative Past Participles in Spanish / Bosque, Ignacio (Universidad Complutense de Madrid)
A large part of the theoretical literature on Spanish Past Participles (PPrts) has focused on the Aktionsarten restrictions that these items exhibit in absolute clauses and verbal periphrases. This paper addresses the somehow neglected relationship that holds between grammatical and lexical aspect in the grammar or PPrts. [...]
Gran part de la bibliografia teòrica sobre els participis de passat (PPs) del castellà s'ha centrat en les restriccions d'Aktionsarten que tenen en les clàusules absolutes i en les perífrasis verbals. [...]

2014 - 10.5565/rev/catjl.155
Catalan journal of linguistics, Vol. 13 (2014) , p. 41-77  
8.
15 p, 456.8 KB On disjunctive dependencies / Bosque, Ignacio (Universidad Complutense de Madrid)
This paper argues that some Spanish syntactic structures contain lexically selected null wh- disjunctive operators, and that a number of apparent subordinate declarative clauses turn out to be hidden indirect questions. [...]
Aquest article argumenta que les estructures sintàctiques del castellà contenen operadors qu- dis- juntius nuls seleccionats lèxicament, i que hi ha oracions subordinades aparentment declaratives que de fet són preguntes indirectes amagades. [...]

2010 - 10.5565/rev/catjl.92
Catalan journal of linguistics, Vol. 9, Núm. (2010) , p. 7-21  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.