UAB Digital Repository of Documents 35 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
1.
17 p, 1003.5 KB Going online? Does transferring to online university increase the likelihood of graduation among students from lower social background? / Sanchez Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Empresa) ; Elias, Marina (Universitat de Barcelona. Departament de Sociologia)
The increase in university participation has led to greater complexity in terms of students' trajectories, with the option of changing degree course or higher education institution or, more recently, the mode of study (face-to-face and online learning). [...]
2023 - 10.1186/s41239-023-00407-4
International Journal of Educational Technology in Higher Education, Vol. 20 Núm. 39 (07 2023)  
2.
526.7 KB Desigualdad en las transiciones educativas en España. El efecto compensación / Elias, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Daza Pérez, Lidia (Universitat de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Troiano i Gomà, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Sanchez Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Este artículo analiza diferentes logros académicos en la trayectoria de los jóvenes en la educación secundaria en España. Se explica el papel diferencial de las familias según los resultados académicos de los hijos; concretamente, cómo las familias con más recursos compensan el bajo rendimiento educativo de su descendència (efecto compensación). [...]
This article analyzes different academic achievements in the trajectory of young people in secondary education in Spain. It explains the differential role that families play according to the academic results of their children, specifically how families with more resources compensate the low educational performance of their offspring (compensation effect). [...]

2023 - 10.22201/iis.01882503p.2023.1.60414
Revista mexicana de sociología, Vol. 85 Núm. 1 (2023) , p. 39-70  
3.
20 p, 1.0 MB Aspiraciones ocupacionales y expectativas y elecciones educativas de los jóvenes en un contexto de crisis / Elias, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sanchez Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona)
En el presente artículo se hace una revisión de los conceptos de aspiración, expectativa y elección, para entender mejor los mecanismos que llevan a la construcción de los itinerarios juveniles. [...]
This article reviews the concepts of aspiration, expectation and choice in order to better understand the mechanisms that lead to the construction of youth paths. The empirical contrast is based on a survey of more than 2,056 young people in the city of Barcelona from the 4th year of secondary school (born in 1998), a panel dataset comparing the expectations of young people and their choices in the following year. [...]

2020 - 10.22325/fes/res.2020.73
Revista española de sociología, Vol. 29 Núm. 3 - Sup2 (diciembre 2020) , p. 27-46  
4.
331 p, 2.7 MB ¿Por qué trabajan los estudiantes universitarios catalanes? : La influencia del origen social y la organización de las titulaciones en las motivaciones para compaginar estudios y trabajo / Figueroa González, Mijail ; Planas, Jordi, 1950-, dir. ; Elias, Marina, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia
El creciente aumento de la compaginación de estudios y trabajo en la universidad ha llamado la atención de diferentes actores en la educación superior, políticos, investigadores y gestores de las instituciones educativas han manifestado su interés por conocer los efectos de la combinación de estas dos actividades, así como sus implicaciones para la equidad participativa. [...]
The increase of working whilst studying in university has attracted the attention of stakeholders in higher education. Policymakers, researchers and managers of higher education institutions have expressed interest in knowing the effects of the combination of these two activities, as well as its implications for the equity of participation in higher education. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2019.  
5.
22 p, 408.5 KB La transición a la universidad desde el bachillerato y desde el CFGS : la importancia de los factores socioeconómicos / Daza Pérez, Lidia (Universitat de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Troiano i Gomà, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Elias, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El momento de transición de la educación postobligatoria a la educación superior es un proceso de decisión que acumula las desigualdades que se han ido produciendo en cruces anteriores del sistema, como también los efectos que el rendimiento académico ejerce a lo largo de los estudios. [...]
El moment de transició de l'educació postobligatòria a l'educació superior és un procés de decisió que acumula les desigualtats que s'han anat produint en cruïlles anteriors del sistema, com també els efectes que el rendiment acadèmic exerceix al llarg dels estudis. [...]
The transition from upper secondary education to tertiary education accumulates the inequalities produced in previous crossings of the educational system and is also influenced by academic performance. [...]

2019 - 10.5565/rev/papers.2546
Papers : revista de sociologia, Vol. 104 Núm. 3 (2019) , p. 425-445 (Artículos)  
6.
20 p, 1.7 MB Estudi dels requisits indispensables pel bon funcionament del treball en grup a la universitat / Masjuan, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Elias, Marina (Universitat de Barcelona. Departament de Sociologia)
En el present article es procedeix a una revisió de diferents elements relacionats amb el treball en grup que aconsegueixen que aquesta metodologia sigui beneficiosa per l'aprenentatge dels estudiants universitaris. [...]
2017 - 10.1344/TE2017.53.11
Temps d'educació, Núm. 53 (2017) , p. 163-182  
7.
26 p, 329.1 KB Composición social y estereotipos : el efecto en el rendimiento universitario / Elias, Marina (Universitat de Barcelona) ; Sanchez Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona)
En el presente artículo se hace una revisión de la literatura sobre el efecto de ser una minoría estereotipada y la composición social de los grados universitarios. Se analiza, con datos de preinscripción de la Universidad Autónoma de Barcelona (cohorte de acceso del curso 2011-12 (n= 6891)) y su tasa de éxito. [...]
2017  
8.
22 p, 359.4 KB Working whilst studying in higher education : the impact of the economic crisis on academic and labour market success / Sanchez Gelabert, Albert ; Figueroa González, Mijail ; Elias, Marina
An analysis of the phenomenon of combining work and study amongst university students is made using data obtained from surveys of graduates carried out four years after finishing their degrees. First, the article reviews the evolution of the phenomenon over the last ten years, taking into account the Catalan University Quality Assurance Agency (AQU) labour market insertion surveys for 2005, 2008, 2011 and 2014. [...]
2017 - 10.1111/ejed.12212
European journal of education, Vol. 52 Núm. 2 (2017) , p. 231-244  
9.
18 p, 515.7 KB ¿Cómo deciden les jóvenes la transición a la educación postobligatoria? Diferencias entre centros públicos y privados-concertados / Elias, Marina ; Daza Pérez, Lidia (Universitat de Barcelona)
El objetivo del presente artículo es examinar el papel que juega la titularidad del centro en el que se cursa la educación secundaria obligatoria (ESO) en la decisión de transitar a la educación postobligatoria. [...]
The objective of this article is to examine the role played by high school ownership in the young people decision to move to Secondary Post-Compulsory education. In this crossroad relevant variables are contemplated such as previous grades obtained, family educational level, gender, or expectations and aspirations. [...]

2017 - 10.7203/RASE.10.1.9135
Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, Vol. 10 Núm. 1 (2017) , p. 5-22  
10.
22 p, 516.4 KB Los estudiantes universitarios no tradicionales y el abandono de los estudios / Sanchez Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Elias, Marina (Universitat de Barcelona)
En el presente artículo se propone una tipología de estudiantes universitarios no tradicionales a partir de la identificación de las características más relevantes en nuestro contexto y se analiza su impacto en el abandono de los estudios teniendo en cuenta el rendimiento académico. [...]
The present article proposes a typology of non-traditional students based on the most relevant findings in our context. Secondly, it is analysed the relationship between non-traditional students and dropout and the influence of the academic achievement in this relationship. [...]

2017 - 10.15581/004.32.27-48
Estudios sobre educación, Vol. 32 (2017) , p. 27-48  

UAB Digital Repository of Documents : 35 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.