UAB Digital Repository of Documents 2 records found  Search took 0.00 seconds. 
1.
16 p, 270.1 KB Un Fantasma recorre la provincia : la poesía de Jorge Teillier a partir de los años 70 / Rios Baeza, Felipe Adrián (Universidad Anáhuac Querétaro (Mèxic))
Este ensayo propone matizar en la obra del poeta chileno Jorge Teillier el manido concepto de "poesía lárica", a través de la propuesta de una relectura crítica de las recurrencias que, a partir de la década de 1970, el chileno fija en su poesía, desde su volumen Crónica del forastero (1968) hasta Hotel Nube (1997). [...]
This essay proposes to qualify in the work by Chilean poet Jorge Teillier the overused concept of "homeland poetry", proposing a critical second reading of the recurrences that, starting in the 70s, are fixed in the Chilean author's poetry, from his volume Crónica del forastero (1968) to Hotel Nube (1997), showing how the motives and modes of enunciation established in his first book, Para ángeles y gorriones (1956), are obsessively repeated, only to be intensified, going from the bucolic poetry to a poetry that is a witness of its own dissolution and the ripping of its own language and landscapes. [...]
Aquest assaig proposa matisar en l'obra del poeta xilè Jorge Teillier el sobreutilitzat concepte de "poesia làrica", a través de la proposta d'una relectura crítica de les recurrències que, a partir de la dècada de 1970, el xilè fixa en la seva poesia des del seu volum Crónica del forastero (1986) fins a Hotel Nube (1997). [...]

2017 - 10.5565/rev/mitologias.412
Mitologías hoy, Vol. 15 (2017) , p. 81-96 (Dossier)  
2.
537 p, 2.4 MB La noción de margen en la narrativa de Roberto Bolaño / Ríos Baeza, Felipe Adrián ; Pontón, Gonzalo, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural
En esta investigación se afirma que el eje de la propuesta ético-estética del escritor chileno Roberto Bolaño (1953-2003) es una particular noción de «margen», elemento que en su narrativa no sólo actuará con la estática finalidad de reconocer un límite que separe un interior de un exterior (es decir, un «marco», en el que puede advertirse dónde acaba y dónde comienza una realidad fenomenológica), sino que ese «margen», debido a sus particulares y dinámicas características, tenderá en su literatura a abrirse paulatinamente, o bien a desbaratarse con violencia, mezclando en un mismo espacio interioridad y exterioridad, centro y periferia. [...]
This investigation affirms that the axis of the ethical-aesthetical proposal of the Chilean writer Roberto Bolaño (1953-2003) constitutes a particular notion of "margin". This margin will not only act in his narrative with the stationary objective of recognizing a limit that separates an interior from an exterior (a "frame" in which we can define where a fenomenological reality begins and ends); that margin will also tend, due to its particular and dynamic characteristics, to open gradually or destroy itself violently, mixing interior and exterior, center and periphery in the same space. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2011  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.